Jump to content
Sunday 14 July 2024
Handre

Yamaha F115 2002 orkeslös på höga varv

Recommended Posts

Har köpt en båt med en Yamaha F115 2002 som inte kommer upp i varv, jag kände till detta när jag köpte så det är ingen överraskning. Men jag vill förstås få ordning på det. 

 

Den mekaniker som gjorde service på båten i höstas trodde det var bensinen som var gammal och att det skulle räcka med att köra  i helt ny bensin för att den ska piggna till. 
 

Nu har jag fyllt på ny bensin samt även satt i lite injektor cleaner. Upptäckte ingen skillnad av den. Har kört någon timme på 3-4000 varv sedan dess.  Jag får upp båten i ca 4100-4200 varv. Sedan om jag trimmar upp så att propellern får lite luft så har jag fått upp den i 5200 varv, men i princip samma fart så det saknas liksom ork där efter 4000 varv. Jag tycker den går lite ojämnt på tomgång, om man jämför med vissa utombordare som går perfekt (som symaskiner) men jag vet ju egentligen inte hur den ska förväntas låta på tomgång. När den går i övriga registret så tycker jag den låter ok, men har egentligen ingen referens på hur det ska låta

 

Har även bytt motorolja. 
 

Det jag tänkte göra nu är att byta tändstift, injektorer(spridare) och även bränslefiltret på båten och det första bränslefilter i motorn. 
 

finns det några andra tips på saker att undersöka, samt kanske bra tips på vart man bör handla dessa delar. jag funderade lite på att köpa yds, kan det vara en hjälp här?


 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Handre:

Har köpt en båt med en Yamaha F115 2002 som inte kommer upp i varv, jag kände till detta när jag köpte så det är ingen överraskning. Men jag vill förstås få ordning på det. 

 

Den mekaniker som gjorde service på båten i höstas trodde det var bensinen som var gammal och att det skulle räcka med att köra  i helt ny bensin för att den ska piggna till. 
 

Nu har jag fyllt på ny bensin samt även satt i lite injektor cleaner. Upptäckte ingen skillnad av den. Har kört någon timme på 3-4000 varv sedan dess.  Jag får upp båten i ca 4100-4200 varv. Sedan om jag trimmar upp så att propellern får lite luft så har jag fått upp den i 5200 varv, men i princip samma fart så det saknas liksom ork där efter 4000 varv. Jag tycker den går lite ojämnt på tomgång, om man jämför med vissa utombordare som går perfekt (som symaskiner) men jag vet ju egentligen inte hur den ska förväntas låta på tomgång. När den går i övriga registret så tycker jag den låter ok, men har egentligen ingen referens på hur det ska låta

 

Har även bytt motorolja. 
 

Det jag tänkte göra nu är att byta tändstift, injektorer(spridare) och även bränslefiltret på båten och det första bränslefilter i motorn. 
 

finns det några andra tips på saker att undersöka, samt kanske bra tips på vart man bör handla dessa delar. jag funderade lite på att köpa yds, kan det vara en hjälp här?


 

Antar att du redan kollat men om det är fel stigning på propellern så är det ju helt naturligt att den inte orkar upp till maxvarv under last.

 

Innan jag la mer pengar på motorn skulle jag göra en komptest för att säkerställa att det inte är det som är problemet.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

yds kan vara till hjälp för felsökningen. Men oavsett: kolla tändinngen så att den ger gnista vid alla cylindrar.

 

Frånsett det: Hade nog gissat på filtret i VST:n,  (högtryckssystemet) Hälla gärna ut gammal bensin och se om det kommer ut smuts. Sen plocka eventuellt isär VST och rengör den invändigt. Men man bör se till att beställa en ny packning om man ska öppna den, då packningen lär vara rätt så platt efter 22 års trogen tjänst.

 

Tror det finns totalt 3-4 filter i en 4-takts utombordare idag, däribland ett filter i VST:n.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det har dykt upp ett symptom till, innan gårdagens tur så hade jag ca 2cm mindre olja än max, efter att ha kört ca 10-15 distans igår så kollade jag olja igen imorse och det var ca 3 cm över max, luktade bensin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev patrik-honda:

Då står en insprutare öppen.Så den fyller motorn med bensin.Ta loss insprutarna o lämna in dom för rengöring

Får testa det. 
 

beställde precis 4 nya på ebay för 65 eur, avsevärt billigare än de 2500 per styck som yamaha vill ha. Jag kommer testa dem så får jag se om jag kanske lämnar in de gamla för rengöring också. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...