jollas 12 Posted July 8, 2024 (edited) Hejsan! Har googlat omkring och inte hittat svaret på mina frågor så därför testar jag här... Har en äldre värmeväxlare som jag undrar över vad de undre bultarna är till för. Hittar ingen sprängskiss till dem men jag kan ana att någon är för tömning och någon kanske är en anod. Vill gärna inte testa att skruva upp dem här och nu utan det blir höst arbete när båten står på land. Av erfarenhet så kan vissa saker jäklas när man ska lossa på saker och ting så därför väljer jag att göra det i höst. Så är det någon som med säkerhet vet är jag tacksam @ Edited July 8, 2024 by jollas Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 986 Posted July 8, 2024 6 timmar sedan skrev jollas: Hejsan! Har googlat omkring och inte hittat svaret på mina frågor så därför testar jag här... Har en äldre värmeväxlare som jag undrar över vad de undre bultarna är till för. Hittar ingen sprängskiss till dem men jag kan ana att någon är för tömning och någon kanske är en anod. Vill gärna inte testa att skruva upp dem här och nu utan det blir höst arbete när båten står på land. Av erfarenhet så kan vissa saker jäklas när man ska lossa på saker och ting så därför väljer jag att göra det i höst. Så är det någon som med säkerhet vet är jag tacksam @ Du kanske ska börja med att ge lite fakta som tex till vilken motor den hör eller om den har någon modellbeteckning + en bild som visar lite mer än en hörna av grejen så blir det lättare att hjälpa till. Share this post Link to post Share on other sites
jollas 12 Posted July 8, 2024 (edited) Edited July 8, 2024 by jollas Share this post Link to post Share on other sites
jollas 12 Posted July 8, 2024 Strulade lite med bilderna av någon anledning....förmodligen jag som gjort något fel nånstans.... Motorn är en chrysler 318 och värmeväxlaren har jag köpt begagnad för x antal år sedan och kört ihop innan efter att jag byggt en egen installation. Anledning till att jag har plockat ur den nu är att jag hade strul med sjövattenpumpen mm så jag ville vara säker på att växlaren inte var igensatt med impellerrester. Märket på växlaren är Sen-Dure och modellen antar jag är 2198. Hittar ingen info om den men jag kanske inte letar på rätt ställen.... Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,840 Posted July 8, 2024 Går den att ta isär så att du kan inspektera insatsen med tuberna? Dessa tuber har en tendens att bli igentäppta under årens lopp. Share this post Link to post Share on other sites
jollas 12 Posted July 8, 2024 (edited) Jag lossade gaveln på ena sidan och den såg iaf fräsch ut. Jag antar att av de tre bultar som sitter under så är väl kanske 2 fästa inuti för paketet med tuberrna och den sista är antigen avtappning eller någon anod förmodar jag men jag vet inte.Det finns bara en gavel som har ett lock som går att öppna den andra gaveln är inte öppningsbar. Edited July 8, 2024 by jollas Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,840 Posted July 9, 2024 15 timmar sedan skrev jollas: Jag lossade gaveln på ena sidan och den såg iaf fräsch ut. Jag antar att av de tre bultar som sitter under så är väl kanske 2 fästa inuti för paketet med tuberrna och den sista är antigen avtappning eller någon anod förmodar jag men jag vet inte.Det finns bara en gavel som har ett lock som går att öppna den andra gaveln är inte öppningsbar. Jag har inte mekat med så många sådana, men de jag mekat med stämmer bra överens med det du skriver. Du ser ju lätt om en av skruvarna är en offeranod, dessa kan ha ett annorlunda utseende, annars ser du det när du skruvar ur den. Share this post Link to post Share on other sites
jollas 12 Posted July 10, 2024 Det får helt enkelt bli höstpill när båten är på land😀 Share this post Link to post Share on other sites