Jump to content
Sunday 06 October 2024
Cam72

Camaro 72 avgasproblem

Recommended Posts

Hej

Jag ger snart upp men gör ett försök i detta eminenta forum och jag gissar att det finns en och annan ”räv” som har lite input.

 

Bakgrund/info:

camaro z28 från 72, rapp 355a med dart toppar. Holley sniper insprutning. 

2,5” avgassystem med simmons fullföljdes dämpare, rören är dragna över bakaxeln och mynnar ut mitt på bilen i höjd med kofångaren med ca 80cm mellan dem, se bild. Avgassystemet trycktestat och tätat/svetsat nu i dagarna, det är tätt!

jag har ägt bilen i 22 år och brukar den på sommaren ca 2-300mil, typ.

 

Problem:

Bilen drar in avgaser i coupen när man vevar ned rutorna. Funkar bra att köra med stängda rutor.

 

Egna tankar:

jag funderar på om det kan bli något konstigt baksug pga undertryck i coupen.

Avgasrörens dragning är inte original, original avslutas dem på sidorna bakom bakhjulet. 
 

 

Snälla kom med lite tankar och idéer för vidare felsökning. 
Vh Johan 

 

 

 

IMG_2270.jpeg

IMG_2271.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hade en grand marquis 96a som hade samma problem.

jag kände inget i framsätet men dom där bak klagade på avgaslukt.

det kom från rosthål i skuffen precis bakom ena bakhjulet.

 änden på ena avgasröret var en en halvmeter längre bak men det blev ändå nåt baksug.

försvann efter rostlagning.

rosten hade börjat vid en dräneringslang från skuffen som gick ner i hjulhuset.

kolla också tätningar runt luckan men det har du väl koll på gissar jag.

ingen liten pysläcka vid headers?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du inte få någon temporär förlängning eller sätt på lägre slutrör för att utesluta baksuget, d et kan ju finnas en anledning till att rören går ut där de gör original.
Annars såg det snarlikt ut på min Impala -65 fast jag hade piporna längre isär än vad du har och den hade ju givetvis också en annan design men det kanske blir sämre när rören mynnar ut nära bilens centrum?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kanske har läst/förstått dåligt men det ser ju ut som om du har två ventiler/ventilgaller precis ovanför piporna. Kan det vara där avgaserna kommer in?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

Jag kanske har läst/förstått dåligt men det ser ju ut som om du har två ventiler/ventilgaller precis ovanför piporna. Kan det vara där avgaserna kommer in?

Jag tror det är spegling i av piporna lacken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag kanske har läst/förstått dåligt men det ser ju ut som om du har två ventiler/ventilgaller precis ovanför piporna. Kan det vara där avgaserna kommer in?

Den är så blank så det speglar sig 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tack för er input! @Makro @Zaphir

idag tog jag detta ett steg längre och ordnade undertryck i coupen med en dammsugare och tätad ruta. Tände sedan ett par rökbloss och testade runt bilen och i bakluckan.

Till slut såg vi att det sipprade in rök via bakrutan. Ska forska vidare på det spåret och täta den med silikon (provisoriskt) 

 

IMG_2285.jpeg

Edited by Cam72
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte silikon, skaffa butyltätning. Det sånt man limmade rutor med i många år.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dom flesta bilar har någon form av luftutsläpp där bak så att luft man släpper in har någonstans att ta vägen, t.ex. om man kör fläkt och det blir övertryck i kupén. Så att täta kanske inte är bästa idén? Men det kanske inte är ett sådant utsläpp du har hittat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev ABC:

Dom flesta bilar har någon form av luftutsläpp där bak så att luft man släpper in har någonstans att ta vägen, t.ex. om man kör fläkt och det blir övertryck i kupén. Så att täta kanske inte är bästa idén? Men det kanske inte är ett sådant utsläpp du har hittat?

Tack för info!

Jag tänkte täta runt rutan. och då INTE med silikon enligt @Janne_G tips. 
Övertrycket går via B-stolpen på dessa bilar 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bakrutan läckte ju som ett såll!

tätade denna med butyl och lät det härda en vecka. Tog en tur ikväll och det drar tyvärr fortfarande in avgaser när man vevar ner rutan. Nästa steg blir att provisoriskt förlänga rören en bit bakom bilen likt jag tidigare gjort men denna gång ska jag göra en mer seriös utvärdering.

 

vet någon om man kan se avgaser med en FLIR värmekamera? 
fler kloka idéer och tips?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men det är väl när du kör med bilen som det uppstår problem.

 

Hur tänkte du nu? Ska någon kuta bredvid o mäta temp?

 

Kanske går på insidan om Du river ut inredningen först.

 

Här i kommunen finns hos Energirådgivaren bl a värmekamera att låna.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har lite av samma problem med min Thunderbird -64 funderar på att vinkla ner sista biten på avgasrören.verkar som det blir baksug pga det platta avslutet på karossen.Ronnie

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoppas ingen ser mig 😂🙈

IMG_2539.jpeg

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej då, inget fungerade. 
jag får börja om från motorn och bakåt igen.

 

vad tror ni om att sätta en dammsugare i avgasröret och hålla för insuget, det borde ju susa om det läcker…?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja det är väl bara att prova om nu inte dammsugaren överröstar läckan?

Rökpatron i avgassystemet med tätat insug och utblås och sen lätt trycksatt?

Då borde du ju kunna se den rök som sipprar ut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Långskott.

Luftflödet på bilar är tänkt att gå genom kylare och ut under bilen.

Har du byt till en elektrisk fläkt så kanske du inte har tillräckligt luftflöde under bilen.

Har sett en del gamla amerikanare som vinklar avgasröret 45 grader ut till bilens hörn, möjligen gör det att avgaserna kommer längre från bilen.

Mindre diameter på avgasröret gör att de får en högre hastighet och därmed kommer längre från avgasröret innan de bromsats upp helt. Visst kan det se coolt ut med stora avgasrör men det ger inte mer effekt, för stora avgasrör stjäl effekt.

Har tyvärr inget bättre.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Cam72:

Nej då, inget fungerade. 
jag får börja om från motorn och bakåt igen.

 

vad tror ni om att sätta en dammsugare i avgasröret och hålla för insuget, det borde ju susa om det läcker…?

I min ungdom brukade vi ta en tennisboll och klämma mot avgasröret. Då hördes det ett pysande om det fanns någon läcka. Kanske inte fungerar på så stor motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-07-24 vid 15:27 skrev Makro:

Tja det är väl bara att prova om nu inte dammsugaren överröstar läckan?

Rökpatron i avgassystemet med tätat insug och utblås och sen lätt trycksatt?

Då borde du ju kunna se den rök som sipprar ut?

Fungerade inte bra med dammsugaren, du hade rätt, det låter för mycket. Ska vid tillfälle hämta utrustningen som jag använde då jag trycksatte för svetsningen.

blir alltså en vända med såpvatten och kompressor.

 

IMG_2544.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-07-24 vid 17:51 skrev FIATX19:

Långskott.

Luftflödet på bilar är tänkt att gå genom kylare och ut under bilen.

Har du byt till en elektrisk fläkt så kanske du inte har tillräckligt luftflöde under bilen.

Har sett en del gamla amerikanare som vinklar avgasröret 45 grader ut till bilens hörn, möjligen gör det att avgaserna kommer längre från bilen.

Mindre diameter på avgasröret gör att de får en högre hastighet och därmed kommer längre från avgasröret innan de bromsats upp helt. Visst kan det se coolt ut med stora avgasrör men det ger inte mer effekt, för stora avgasrör stjäl effekt.

Har tyvärr inget bättre.

Tack! Jag tycker det var väldigt kloka tankar!

det sitter en BB kylare på med original kåpa och elfläkt (tryckande) via brytare om behov uppstår. Brukar inte använda den mer än vid förebyggande syfte i kö.

2,5” rören är ganska väl anpassade för motoreffekten, skulle vara kul att testa 2” för att se om det kan ge resultat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev excel319:

I min ungdom brukade vi ta en tennisboll och klämma mot avgasröret. Då hördes det ett pysande om det fanns någon läcka. Kanske inte fungerar på så stor motor.

Ska testa det men är rädd för att det blir svårt att höra. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev bemek:

börjat om?  hur ser vevhusventilationen ut??  kanske omändrat  syna utloppet -rör neråt eller pcv system (Okomplett) om torbedväggen är otät kommer vevhusgaslukt in där . syna vid hastighetsmätarvajer  kopplinglänkage eller andra hål/otäta genomföringar  . ? ps gamla nilfisk kan blåsa luft .   ☺️     B

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev bemek:

 

Missade ditt tidigare inlägg 😔

vevhusventilationen är sluten. Alltså PCV ventil från ena ventilkåpan in under insugsspjäll och andra ventilkåpan via ”breather” in i luftfiltret. hade en tidigare (18år sedan) anmärkning på besiktningen angående detta, den mynnade då ut i en Coca-Cola flaska 🙈

Efter jag gått igenom avgassystem en gång till ska jag se över alla genomföringar i torpeden igen. Gammal bil så det har ju blivit en del genom åren. 
 

Tack för input från alla, det är värdefullt när man kört fast med felsökningen! 
 



 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...