Brandten 29 Posted June 27 (edited) Hej hopp, Mitt batteri frös sönder i vintras (1,79 V) så jag fick tag i några bättre begagande som jag laddat upp (12,44 V, 12,79 V, 11,94 V). När jag idag skulle starta tuggade motorn några varv men startade aldrig. Lät precis som batteriet inte orkade och eftersom jag har har nytt elsystem i båten utfört av firma så tänkte jag köpa ett nytt fräscht med garanti. Dock vet jag inte om det är några krav på Ah som jag bör tänka på eller är det helt enkelt så att ett 100Ah batteri är kraftigare och bättre när man startar motorn än ett 60Ah eller 72Ah? 🤷🏼♂️ Lithium är ju 3x pengarna så känner väl att det blir lite väl dyrt. Motorn är en Yamaha F80 AETL -04 och båten en Yamarin 5150. Edited June 27 by Brandten Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,326 Posted June 27 Behövs inget avancerat för att ha som startbatteri. Manualen säger minst 70 Ah och 430 CCA. Jag hade köpt ett startbatteri på t ex Biltema, t ex detta:https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/bilbatterier/silver-kalcium-batterier/startbatteri-silver-12-v-72-ah-2000038653 2 1 Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,326 Posted June 27 Men kolla elsystemet också. Jag tycker det ser ut att stå 80 Ah på de blåa batterierna, och om de är normalfriska borde de klara att starta motorn utan problem. Kan du låna ett friskt batteri av nån båtgranne eller kompis och testa med innan du köper ett nytt? 1 Share this post Link to post Share on other sites
Brandten 29 Posted June 27 16 minuter sedan skrev raol: Men kolla elsystemet också. Jag tycker det ser ut att stå 80 Ah på de blåa batterierna, och om de är normalfriska borde de klara att starta motorn utan problem. Kan du låna ett friskt batteri av nån båtgranne eller kompis och testa med innan du köper ett nytt? Hm det är sant. Ska försöka låna ett som någon VET borde funka. 👌 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,821 Posted June 27 Lita aldrig på ett begagnat batteri, om du inte själv har begagnat det. Dåliga batteri kan ge bra mätvärden när dom är laddade, men sedan sjunker spänningen snabbt när man börjar att belasta batteriet, så att mäta spänningen på ett batteri utan belastning är väl inte helt meningslöst, men nästan. Så koppla in batteriet, gör några starter, mät spänningen efter det och se vad det blir. 70 Ah med bra cca-värde som @raoul förslår duger bra till startbatteri. Satsa hellre på bättre traktionära batterier som tål djupa urladdningar bättre än vanliga startbatterier, till båtens förbrukarbank. Djupa urladdningar är inte samma sak som djupurladdning i detta sammanhanget då man aldrig skall ladda ur mer än till 50% ävensom vissa batterityper tål mer, några gånger… men inte alltför många gånger. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Brandten 29 Posted June 27 Glömde skriva också att motorn tiltade ner hur lätt som helst (lät som bra kräm i batteri) men efter ett startförsök så orkade den knappt tilta upp motorn igen. Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 1,842 Posted June 27 23 minuter sedan skrev Brandten: Glömde skriva också att motorn tiltade ner hur lätt som helst (lät som bra kräm i batteri) men efter ett startförsök så orkade den knappt tilta upp motorn igen. Startmotorn tar betydligt mer effekt än en tilt så även urladdade batterier kan orka dra en tilt enstaka gång. Att även tilten blev trött vid upptiltningen (det tar mer effekt att tilta upp än att sänka ner motorn) är en tydligt indikation på att batterierna är slut. 3 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,821 Posted June 29 (edited) 2024-06-27 vid 23:44 skrev Brandten: Glömde skriva också att motorn tiltade ner hur lätt som helst (lät som bra kräm i batteri) men efter ett startförsök så orkade den knappt tilta upp motorn igen. Ok, och vad visar voltmetern/multimetern om du mäter över batteripolerna efter dessa övningar? Jag är ingen gambler som brukar slå vad, men hade nog kunnat satsa iallfall någon krona på ett genuint batterifel. Särskit efter att ha tagit del av dina tidigare mätvärden, 12,44 V, 12,79 V, 11,94 V. Där du med en gång kan lämna det batteriet som enbart gav 11,94V, det som gav 12,44 känns tveksamt. Det tredje, det som gav 12,79 skulle jag givit en chans att mäta spänningen igen på efter ett dygns vila eller efter belastning med startmotor och drevlyften. Edited June 29 by Georg_Ohm 2 Share this post Link to post Share on other sites
Brandten 29 Posted July 2 (edited) 2024-06-29 vid 19:24 skrev Georg_Ohm: Ok, och vad visar voltmetern/multimetern om du mäter över batteripolerna efter dessa övningar? Jag är ingen gambler som brukar slå vad, men hade nog kunnat satsa iallfall någon krona på ett genuint batterifel. Särskit efter att ha tagit del av dina tidigare mätvärden, 12,44 V, 12,79 V, 11,94 V. Där du med en gång kan lämna det batteriet som enbart gav 11,94V, det som gav 12,44 känns tveksamt. Det tredje, det som gav 12,79 skulle jag givit en chans att mäta spänningen igen på efter ett dygns vila eller efter belastning med startmotor och drevlyften. 12.25 mätte det "bästa" efter övningen. Satt i ett nytt 86Ah Biltemabatteri idag och motorn hoppade igång bara jag tittade på nyckeln. 😍🙏 Edited July 2 by Brandten 2 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,821 Posted July 2 2 timmar sedan skrev Brandten: 12.25 mätte det "bästa" efter övningen. Satt i ett nytt 86Ah Biltemabatteri idag och motorn hoppade igång bara jag tittade på nyckeln. 😍🙏 Var rädd om det batteriet och sköt om det väl, då kan det hålla i många år. 1 Share this post Link to post Share on other sites