vardansaakian 1 Posted June 23 Hej, Räknas den här (se videon) som tunn vit rök som sägs vara normalt för marin dieslar eller betyder det att dags byta topplock och eventuellt justera ventilerna? Tack på förhand! /Vardan IMG_1234.mov Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,127 Posted June 23 (edited) Vad menar Du med att justera ventilerna? Om du med detta menar att justera ventilspel, så är det inte troligt att något sådant påverkar rökutveckling. Att döma av filmen så kan Du räkna in detta som kraftig blå oljerök. Det första jag tänker på är tät oljefälla, brusten kolvring, trasig blockpackning, för mycket motorolja. Edited June 24 by Hybro 1 Share this post Link to post Share on other sites
vardansaakian 1 Posted June 24 8 timmar sedan skrev Hybro: Vad menar Du med att justera ventilerna? Om du med detta menar att justera ventilspel, så är det inte troligt att något sådant påverkar rökutveckling. Att döma av filmen så kan Du räkna in detta som kraftig blå oljerök. Det första jag tänker på är tät oljefälla, brusten kolvring, trasig blockpackning, för mycket motorolja. Okej, tack för svaret! Då är det troligt att kolvringar ska bytas. Toppblockpackning måste säkert bytas också. Oljenivå var normalt, byt olja i våras. Ska dubbelkolla för att vara säker. Share this post Link to post Share on other sites
vardansaakian 1 Posted June 24 (edited) 9 timmar sedan skrev Hybro: Vad menar Du med att justera ventilerna? Om du med detta menar att justera ventilspel, så är det inte troligt att något sådant påverkar rökutveckling. Att döma av filmen så kan Du räkna in detta som kraftig blå oljerök. Det första jag tänker på är tät oljefälla, brusten kolvring, trasig blockpackning, för mycket motorolja. En sak till som talar för olja i avgaserna är tunn oljehinna på vatten efter start Edited June 24 by vardansaakian Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 959 Posted June 24 1 timme sedan skrev vardansaakian: Okej, tack för svaret! Då är det troligt att kolvringar ska bytas. Toppblockpackning måste säkert bytas också. Oljenivå var normalt, byt olja i våras. Ska dubbelkolla för att vara säker. Ventiltätningarna skulle jag kolla på. Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,127 Posted June 24 Alltså som tätar ventilskaften mot styrningarna i toppen. Vanligt att de av gummi gick sönder på t ex Saab V4 motorer när man bytte till Castrol GTX-olja. Vet inte om det finns tätningar v gummi på din motor. Personligen tror jag mer på tät vevhusventilation, med dess oljeavskiljare. Share this post Link to post Share on other sites
Wingan 71 Posted June 24 Jag skulle fundera på att lämna in spridarna för provtryckning, och eventuellt byte av spridarspetsarna. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,543 Posted June 24 12 minuter sedan skrev Wingan: Jag skulle fundera på att lämna in spridarna för provtryckning, och eventuellt byte av spridarspetsarna. Men det är ju inte svartrök (oförbränd diesel).....? Jag tycker f.ö. snarast att den drar mer åt det vita hållet än blått. Men det är lite svårt att avgöra. Frågan - för att ge ytterligare ledtrådar - är också om den kommer med kall eller varm motor (eller båda), vid tomgång eller gaspådrag o.s.v. Share this post Link to post Share on other sites
vardansaakian 1 Posted June 24 3 timmar sedan skrev IngemarE: Men det är ju inte svartrök (oförbränd diesel).....? Jag tycker f.ö. snarast att den drar mer åt det vita hållet än blått. Men det är lite svårt att avgöra. Frågan - för att ge ytterligare ledtrådar - är också om den kommer med kall eller varm motor (eller båda), vid tomgång eller gaspådrag o.s.v. Tycker det förekommer vid både kall och varm motor, mer vid gaspådrag än vid tomgång Share this post Link to post Share on other sites
Wingan 71 Posted June 24 (edited) 9 timmar sedan skrev IngemarE: Men det är ju inte svartrök (oförbränd diesel).....? Jag tycker f.ö. snarast att den drar mer åt det vita hållet än blått. Men det är lite svårt att avgöra. Frågan - för att ge ytterligare ledtrådar - är också om den kommer med kall eller varm motor (eller båda), vid tomgång eller gaspådrag o.s.v. Håller med om att röken ser ljus ut på videosnutten, men dels tyckte någon att man kunde "räkna in detta som kraftig blå oljerök". Den ger också en oljefilm på vattnet. Och motorn låter inte ansträngd på filmen. Och vi vet ju inte hur det ser ut vid gaspådrag. Kuriosa: jag hämtade hem min båt, med en MD6A, från Stockholm, körde motor hela vägen via kanalen, sedan upp till Kristinehamn. Det var mer än 40 år sedan, så minnet kanske sviker lite, men minns det som att röken inte var mycket mörkare än på filmen. Det visade sig senare att ena spridaren var helt igenkoksad och den andra var också i uselt skick. Blev helt bra efter byte av spetsar. Edited June 24 by Wingan 1 Share this post Link to post Share on other sites