Jump to content
Monday 22 July 2024
  • 0
Malin44

Sjukhus efter gasförgiftning efter övernattning i ruff

Question

Hej,

kommit hem från sjukhus efter att 2 ungdomar övernattat i vår princess 360 FB (salongsbåt) och fått någon kemisk gas i sig. Det luktade extremt starkt och frätande i båten och även kläderna. Den ena tonåringen fick andningsbesvär och den andra sår/torra ögon och fick uppsöka ögonspecialist. Ringde giftmedelscentralen och vid den tidpunkten trodde vi det var gasolen som läckt. Dock brukar man inte få problem med ögon då. Det visade sig också att huvudkranen till gasolen var korrekt avstängd. Efter att googlat misstänker vi istället Svavelväte. Det kan uppkomma i antingen toalett/avlopp eller vattensystem. Syrefattiga miljöer. Toaletten har luktat konstigt. Dessutom har båten varit i varmhall under vintern och samma dag fyllde vi vattentanken. Har någon av er haft samma problem? Har inte kunnat googla fram någon mer? Vet ni hur man säkrar båten, får borta detta i så fall? Är mycket farligt och vi vill säkra att det inte kan hända igen. Haft båt i över 30 år och aldrig varit med om något liknande

Share this post


Link to post
Share on other sites

18 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Svavelväte luktar ungefär som ruttna ägg. Symtomen stämmer. Gasen kan bildas i septiktankar, så fullt möjligt att det är det som hänt.

 

Neutralisera gasen i tanken genom att hälla en lösning av bikarbonat i den. Med påfyllningshål öppet. Då omvandlas svavelvätet till ofarliga ämnen, dels en vattenlöslig del som enkelt kan pumpas ur, dels koldioxid och vatten. Vädra ordentligt genom att öppna luckor. Gasen är brännbar och i värsta fall explosiv i vissa koncentrationer, så använd helst inte elektriska fläktar, för det finns risk för gnistor.
Gasen är lite tyngre än luft och lägger sig gärna i båtens lägsta punkter, så den kan eventuellt vara svår att vädra ur snabbt.

 

Töm och spola ur septiktanken och se till att tömma den regelbundet och tätt.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Alldrig hört om något liknande.

 

Kan det bildas i så stor mängd ombord på en båt så att man blir skadad?

 

Kan det vara batterisyra som läckt ut som på något vis bildat svavelväte.

 

Giftinformationscentralen om svavelväte.

https://giftinformation.se/lakare/substanser/svavelvate/

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

AC ombord?

Septiktank har väl luftning genom skrovet?

Testat om denna är tät?

 

Lite vatten i toastolen visar om det kommer ev gasbubblor den vägen.

 

Hur mår batterierna?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Om det bildas gas i toatanken borde den försvinna ut genom luftningen. Det borde inte kunna bli en större mängd heller. Jag tror mer på ett trasigt batteri som felar/läcker syra eller läckage från en gammal kvarglömd flaska av något rengöringsmedel som läcker och reagerar med något eller så. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Posted (edited)

Inte en chans att det kan bli så mycket svavelväte ur båttoan. Dessutom har ju en båt alltid en viss ventilation, så nej, det tror jag inte och har heller aldrig hört talas om.

 

Som flera andra varit inne på - har ni kontrollerat batteriernas status nu efteråt ?  Finns det separata batterier nära sovutrymmena för t ex bogpropellern så känns det klart misstänkt. Om de legat med landström/laddning på inatt så räcker det med att en cell blir kortis så kokar batteriet även vid "rätt" inställd laddare. Och är laddaren inte helt kurant kan den koka även friska batterier.

Den gasen (ur batteriet alltså) luktar skarpt och fränt och är inte speciellt nyttig....

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Dessutom explosiv!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

@Malin44 Återkoppla gärna om ni kommer till någon slutsats vad som orsakade gasförgiftningen. 

Personligen tänker jag att ett defekt  och eller överladdat batteri är mest troligt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Tråkigt att det inte verkar bli någon återkoppling.

 

@Malin44 har tyvärr inte varit inloggad på MG sedan hon startade denna tråden och skrev sitt första och hittills enda inlägg. En händelse som orsakade sjukhusbesök vid övernattning i en "vanlig" fritidsbåt är ju extra viktig/intressant att få återkoppling om.

 

Och även om det (mot förmodan ?) skulle visa sig inte alls ha varit så allvarligt som det först verkade, så är ju det en viktig form av återkoppling det också.....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Posted (edited)

Man kan ju också undra vad det är för kylskåp ombord?

Det nog inte så vanligt med kylskåp som ammoniak som köldmedium, och ammoniaklukt är vassare än allt annat, tycker jag.

Batteriöverladdningsteorin är nog mest trolig.

Men… jag vet vad som hände i förra båten, septiktanken var halvfylld, blev bortglömd då båten lämnades i hemmahamnen. Sedan efter två veckor under högsommaren stank det av ruttna ägg, eller värre i båten, trots att det fanns ventilation. Jokerventilen och alla andra packningar i toaletten hade inte bytts någonsin, så lukten kom upp bakvägen genom toastolen och sannolikt även genom avluftningen, om nu inte den var tät som dom oftast är.  En det luktade inte så att det uppstod andningsbesvär eller ögonirritation, men väl kväljningar.

 

2024-06-23 vid 12:32 skrev raol:

Svavelväte luktar ungefär som ruttna ägg. Symtomen stämmer. Gasen kan bildas i septiktankar, så fullt möjligt att det är det som hänt.

 

Neutralisera gasen i tanken genom att hälla en lösning av bikarbonat i den. Med påfyllningshål öppet. Då omvandlas svavelvätet till ofarliga ämnen, dels en vattenlöslig del som enkelt kan pumpas ur, dels koldioxid och vatten. Vädra ordentligt genom att öppna luckor. Gasen är brännbar och i värsta fall explosiv i vissa koncentrationer, så använd helst inte elektriska fläktar, för det finns risk för gnistor.
Gasen är lite tyngre än luft och lägger sig gärna i båtens lägsta punkter, så den kan eventuellt vara svår att vädra ur snabbt.

 

Töm och spola ur septiktanken och se till att tömma den regelbundet och tätt.

 

 

Om det nu är septiktanken som är boven i dramat så behöver väl den inte saneras så noggrant. Det räcker väl att fylla upp med vatten, gå till sugtömningen och suga ut innehåller, vid behov fylla på med nytt vatten och sugtömma.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Hej!

Hoppas jag svarar rätt på mitt inlägg nu. Är första gången jag ställt en fråga i detta forum.

Först av allt ett mycket stort TACK för att ni ställt upp och gett olika förslag på lösningar. Detta har verkligen hjälpt oss på riktigt! Denna båten vi har nu är ny för oss sedan i slutet av förra säsongen så mycket att lära. Svaret på vår gåta med gas var varken gasläcka (huvudkranen var avstängd och inte helt rätt symtom för denna gas), eller septiktanken (som ni skrev borde inte den ge tillräckligt med gas även om det luktar illa. Vi har dock neutraliserat doften enligt förslag och skall åtgärda vidare för säkerhets skull). Svaret var istället som flera av er skrev att läckande batteri till bogpropellern under sängen i förruffen. Vi hade bytt 4 batterier men fanns visst fler i båten, totalt 8 st.... Enligt försäljningen var alla batterier i båten nya förra säsongen.... så nu går vår utredning vidare med om det överladdas eller inte. Har köpt nytt batteri. Lite läskigt att sova över fortfarande...

  • Like 7
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Stort tack för att du kom tillbaka i tråden och uppdaterade !

 

Om ni har någon voltmätare i båtens instrumentering som visar spänningen på batteribankerna, så skall den helst inte visa över 14V när batterierna är fulladdade. Om den visar uppåt 14,5V så bildas garanterat knallgas, som förutom att den luktar vass dessutom (som påpekats ovan) är explosiv.

 

Nu har ni många batterier och utspridda, så ett tips är att koppla i landström och mäta separat på varje batteri. Eller om ni på annat sätt kan luska ut hur de är sammankopplade för att få laddning. Kanske finns det några separata laddare för t ex bogpropbatterierna som laddar lite väl "entusiastiskt", och där är i så fall felet.

Sedan kan det ju bli fel på batterier, t ex att en cell kortsluts. Då blir det ett "10V-batteri" istället för 12V, och kommer då koka även vid snäll laddning. Men detta fel är ganska ovanligt.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
5 minuter sedan skrev Malin44:

Hej!

Hoppas jag svarar rätt på mitt inlägg nu. Är första gången jag ställt en fråga i detta forum.

Först av allt ett mycket stort TACK för att ni ställt upp och gett olika förslag på lösningar. Detta har verkligen hjälpt oss på riktigt! Denna båten vi har nu är ny för oss sedan i slutet av förra säsongen så mycket att lära. Svaret på vår gåta med gas var varken gasläcka (huvudkranen var avstängd och inte helt rätt symtom för denna gas), eller septiktanken (som ni skrev borde inte den ge tillräckligt med gas även om det luktar illa. Vi har dock neutraliserat doften enligt förslag och skall åtgärda vidare för säkerhets skull). Svaret var istället som flera av er skrev att läckande batteri till bogpropellern under sängen i förruffen. Vi hade bytt 4 batterier men fanns visst fler i båten, totalt 8 st.... Enligt försäljningen var alla batterier i båten nya förra säsongen.... så nu går vår utredning vidare med om det överladdas eller inte. Har köpt nytt batteri. Lite läskigt att sova över fortfarande...

Tack för återkoppling!

Jag brukar hävda att iallafall jag inte vill ha batterier i utrymmen ombord där man sover. Och om man ändå skall ha det skall batterierna stå i batteriboxar som är ventilerade till båtens utsida.

Det är en klar fördel om man har alla batterierna samlade på ett ställe då det är lättare med underhåll och kontroller. 
 

Sedan det där med att försäljaren glatt garanterar att batterierna minsann är nästan nya… hur många gånger har vi här på forumet läst det..? Jag har under de senaste 35-40 år sedan köpt några båtar med ”minsann nya batterier” som visat sig vara halvdåliga vid köpet och heldåliga under säsongen. Detta gäller även diverse veteranbilar som jag köpt under samma tidsperiod, utom i våras, då säljaren var osäker på batteristatus… 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
46 minuter sedan skrev IngemarE:

Om den visar uppåt 14,5V så bildas garanterat knallgas, som förutom att den luktar vass dessutom (som påpekats ovan) är explosiv.

Knallgas, vätgas blandat med syrgas, är tyvärr luktfri och osynlig, men explosiv i rätt blandningsförhållande. Jag tror inte vätesulfid också kallas knallgas, även om den också är explosiv och brandfarlig...

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
31 minuter sedan skrev raol:

Knallgas, vätgas blandat med syrgas, är tyvärr luktfri och osynlig, men explosiv i rätt blandningsförhållande. Jag tror inte vätesulfid också kallas knallgas, även om den också är explosiv och brandfarlig...

 

Det är riktigt att ren knallgas är luktfri, men min erfarenhet är att när ett batteri kokar så drar gasen med sig små vätskedroppar och detta gör att det känns stickigt i näsan.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Denna gas var mycket frän i lukten och satt även kvar i kläderna, så om den skall vara luktfri så har vi något annat problem i så fall?  

Batteriet är i en låda men ventilerna går ju ut i ruffen. Tack för tips ovan. Batteriladdaren går upp i 14,3V så något att kolla vidare på. Vi har en elektriker bokad som kommer om ett par veckor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
7 minuter sedan skrev Malin44:

Denna gas var mycket frän i lukten och satt även kvar i kläderna, så om den skall vara luktfri så har vi något annat problem i så fall?  

Batteriet är i en låda men ventilerna går ju ut i ruffen. Tack för tips ovan. Batteriladdaren går upp i 14,3V så något att kolla vidare på. Vi har en elektriker bokad som kommer om ett par veckor.

Det är stark syra i blybatterier. Det blir en väldigt frän lukt när den kokar i batteriet.

 

Du har sannolikt inte bara problemet med batteriet. Syraångorna har med stor sannolikhet förorenat batterilådan o allt som finns i den. Metaller riskerar att korrodera. Eventuella elektriska komponenter (säkringar, huvudbrytare..) kan bli oxiderade så det blir dålig kontakt och/eller andra felfunktioner. Är det riktigt illa så har du även fått syrabeläggningar utanför batteriboxen (med tanke på att de som sov i båten fick uppsöka vård så verkar syrakoncentrationen utanför batteriboxen varit väldigt hög) så det kan finnas ytterligare skador i båten. Syraskadorna visar sig inte alltid direkt, det kan ta tid innan du upptäcker alla effekter av skadan. Det kan krävas en rätt omfattande sanering i båten för att bli av med effekterna av syran. Det kan även bli aktuellt att byta en del komponenter (elkomponenter, elektronik mm). Kläder som kommer i kontakt med förorenade ytor "vittrar" efter ett tag (det kan ta ett par tvättar innan det syns).

 

Jag tycker du snarast ska anmäla skadan till ditt försäkringsbolag innan du eller någon elektriker börjar riva i batteriinstallationen. Har du tur så är kanske mitt skadescenario överdrivet, men har du otur så kan det bli ett kostsamt återställande. Du riskerar inget genom att kontakta försäkringsbolaget snarast men om du väntar och upptäcker senare skador så kan du riskera krångliga tvister med skaderegleraren. Försäkringsbolaget har sannolikt varit med om liknade skador tidigare och kan nog ge dig mer direkta råd efter att ha besiktigat båten.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Posted (edited)
10 timmar sedan skrev Malin44:

Vi har en elektriker bokad som kommer om ett par veckor.

Hoppas det är en duktig båtelektriker. Fordonsel i allmänhet och båtel i synnerhet skiljer sig ganska mycket från en "vanlig" elektrikers arbetsområde.

 

Enligt skolboken skall man kunna dra på upp till 14,4V (lite temperaturberoende) innan ett bly/syrabatteri börjar "gasa". Men detta är en teoretisk siffra som dessutom förutsätter att alla celler är exakt lika (vilket de aldrig är).

Likaså påstås ibland att blybatteriet måste ha denna spänning för att kunna bli fulladdat. Det är inte sant, det blir fulladdat även vid något lägre pålagd spänning, bara att det kan ta en aning längre tid.

 

Men eftersom det ju redan med maximal spänning tar sin lilla tid att fulladda ett bly/syrabatteri och i garaget eller vid "stolpen" o.s.v. vill man ju ofta få laddningen avklarad så snabbt som möjligt, är denna toppspänning något de flesta laddtillverkare lägger så högt de bara vågar. Det frestar både batteriet onödigt mycket samt ger naturligtvis en risk att det kommer "gasa", i synnerhet när det börjar bli fullt.

Detta har många laddare i sin design och funktion löst genom att gå ner i spänning när batteriet inte längre drar så mycket laddström. Fungerar bra vid laddning av enskilt batteri i garage eller bil kanske, men i båten med en massa förbrukare som drar ström riskerar laddaren att luras att det istället är batteriet som fortfarande vill ha en massa laddning.

Utöver detta har många laddare en del "smarta" funktioner som avsulfatering och rekonditioneringscykler som körs med jämna mellanrum när laddaren tror (eller luras att tro) det behövs. Dessa kan innebära spänningspulser på uppåt 17V (ibland mer), och kan snarast fördärva ett batteri som inte alls är i behov av någon "rekond".

 

Alltfler erfarna båtägare verkar numera välja säkerhet framför snabbhet och laddare som går att konfigurera så de inte lämnar mer än 14V eller möjligen lite drygt det, inte kör några "smarta" rekondprogram o.s.v. Den långsammare laddningen är oftast nästan försumbar, men batterilivslängden kan kanske dubblas eller t.o.m. mer. Och man riskerar ingen gasning.

 

Men att inte strikt följa laddtillverkarens rekommendationer (de borde väl veta bäst ?) kan vara svårt att övertygas om. Ha det i åtanke vid diskussion med elektrikern.

 

Vill samtidigt instämma i @Lintotts mycket kloka sammanfattning ovan.

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Posted (edited)

E1A09C02-8787-4DE5-868E-C62EADAF77CE.jpeg.783537fd247de243c50a108159634c19.jpeg

Det skrivs ofta om att batterier börjar att gasa vid 14,4 volt, det är säkert riktigt, men jag vet av erfarenhet att gasning kan förekomma redan vid 14,2 volt. Någon gång har jag läst att 13,9 volt skulle vara en optimal laddningsspänning när det gäller vanliga syra/blybatterier.

Problemet är det finns smarta batteriladdare som egentligen inte är så smarta, eller dom fungerar bra när man bara laddar batteriet, men om man förbrukar ström samtidigt så krämar dessa laddare på genom att höja spänningen, och då kan gasning ske…. Eller då sker gasning!

 

Ja det får ju bli ett försäkringsärende. Glöm inte att begära ersättning även för sjukvårdskostnaderna.


Min rekommendation är att istället för att ta landström och ladda med nätansluten laddare i hamn är att istället ordna med en solcellspanel, eller flera sådana och en bra MPPT-regulator som får ladda batterierna under sansade former. Med tanke på vad hamnarna tar betalt för landströmmen har man snart tjänat in en medelstor solcellsanläggning.

 

Den senaste veckan har jag drivit två kylskåp med 200W solcellspanel, MPPT=regulator och en batteribank på 280Ah. Men det är litet snålt, med bara ett kylskåp igång fungerar detta väldigt bra och det blir ström över allt annat ombord.

 

Nu vet jag ju inte hur din båt ser ut, men jag hade gärna skippat extra batterier till bogpropellern, istället hade jag dragit fram säkrade riktigt grova kablar till denna från startbatteriet.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...