Anders89 10 Posted June 16 Hej alla! Har en Volvo penta V6 225a från 2013 ( insprut ) Funkade klockrent första 2 körningarna i år sen blev de svårt när jag la i drive då tappa den varv o nästan dog hela tiden ( samma med backen) vad kan detta bero på? tänkte byta tändstiften men har svårt o tro att det är saken, där är ny 98 soppa i med. kan det vara lågtrycks pumpen? det tjuter rätt bra från den när motorn e igång MVH Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 959 Posted June 16 24 minuter sedan skrev Anders89: Hej alla! Har en Volvo penta V6 225a från 2013 ( insprut ) Funkade klockrent första 2 körningarna i år sen blev de svårt när jag la i drive då tappa den varv o nästan dog hela tiden ( samma med backen) vad kan detta bero på? tänkte byta tändstiften men har svårt o tro att det är saken, där är ny 98 soppa i med. kan det vara lågtrycks pumpen? det tjuter rätt bra från den när motorn e igång MVH Tamp i propellern? Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 10 Posted June 16 30 minuter sedan skrev Rascal: Tamp i propellern? Nej den går ganska dåligt utan drive med men sämre med drive Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 10 Posted June 17 Hej! filmade en liten snutt på pumpen, verkar sitta högtryck pump och lågtryck pump antar det är låg som e kass? IMG_4462.MOV Share this post Link to post Share on other sites
Gelis 677 Posted June 17 Pentas pumpar är kända för att rasa pga färgflagor. Googla så får du upp massa info. Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 534 Posted June 18 Köp en bränsletrycksmätare från Hansen Marine, så kan du lätt kolla bränsletrycken. Ofta är silen i tryckregulatorn igensatt, vilket ger för högt tryck. Då brukar avgaserna ryka svart och lukta choke. Enligt en servicebulletin från Penta ska man ta bort silen och ersätta den med en spårryttare ( E- clip) med detaljnr 21491831. Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 10 Posted June 18 3 timmar sedan skrev Rollen: Köp en bränsletrycksmätare från Hansen Marine, så kan du lätt kolla bränsletrycken. Ofta är silen i tryckregulatorn igensatt, vilket ger för högt tryck. Då brukar avgaserna ryka svart och lukta choke. Enligt en servicebulletin från Penta ska man ta bort silen och ersätta den med en spårryttare ( E- clip) med detaljnr 21491831. Tjena! Okej, de gör den inte tycker jag iaf. men ska pumpen tjuta så mycket? det har den inte gjort innan iaf det är jag rätt säker på när jag haft huven öppen MVH Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 534 Posted June 18 Det är bättre att mäta trycket än att gissa. Share this post Link to post Share on other sites