Jump to content
Monday 22 July 2024
raol

Tvätta inombordare - tips?

Recommended Posts

Det är ganska trångt runt inombordaren och vid oljebyten har det skvätt och runnit en del på motorn och runt/under. Under gång luktar det svagt av varm olja när motorn jobbat ett tag, och jag antar att det är oljan på motorn som börjar lukta när den värms upp. Det luktar inget när motorn går men är kall och det luktar inte från avgaserna.
At nå att torka med trasa är inte riktigt möjligt för mig, för det är för långt och för trångt för min taskiga rygg. Helst skulle jag vilja hitta nåt jag kan spreja på som löser fettet och som sen kan "spolas av", men utan att motorn skadas. Möjligen att jag kan nå in med en svabb på skaft på vissa ställen. Främst handlar det om sidan där oljetömningen sker. Jag vet inte om motorrummet i övrigt blir så varmt att oljestänk kan börja lukta, för det är än mer olja på ljudisoleringsmattan precis intill och under tömningspumpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brakecleaner tar bort olja och fett effektivt. Luktar starkt men försvinner snabbt. Finns på bla  Biltema

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Det är ganska trångt runt inombordaren och vid oljebyten har det skvätt och runnit en del på motorn och runt/under. Under gång luktar det svagt av varm olja när motorn jobbat ett tag, och jag antar att det är oljan på motorn som börjar lukta när den värms upp. Det luktar inget när motorn går men är kall och det luktar inte från avgaserna.
At nå att torka med trasa är inte riktigt möjligt för mig, för det är för långt och för trångt för min taskiga rygg. Helst skulle jag vilja hitta nåt jag kan spreja på som löser fettet och som sen kan "spolas av", men utan att motorn skadas. Möjligen att jag kan nå in med en svabb på skaft på vissa ställen. Främst handlar det om sidan där oljetömningen sker. Jag vet inte om motorrummet i övrigt blir så varmt att oljestänk kan börja lukta, för det är än mer olja på ljudisoleringsmattan precis intill och under tömningspumpen.

1/ Spraya motorn med avfettningsmedel/motortvätt. OBS kall motor! Låt verka några minuter. Gnugga ev med pensel/diskborste.

2/ Spola av med vatten.

3/ Starta motorn och låt den gå tills den är torr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sug tvättvattnet  med våtdammsugare under motorn skarva med mindre flexslang för bättre åtkomst  B

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Gelis:

Brakecleaner tar bort olja och fett effektivt. Luktar starkt men försvinner snabbt. Finns på bla  Biltema

Man skall vara försiktig med Brakecleaner, ångorna är explosiva. Känner till en båt som blev skrot efter en sådan tvätt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bromsskivespray, innehåller isopropanolalkohol, antagligen samma i Breakcleaner. Isopropanolalkohol löser gammalt oljesöl bra.

Sedan finns det en produkt som heter Abnet, som man späder med vatten i olika koncentrationer för olika ändamål, lär vara någorlunda miljövänligt. Detta löser också olja och liknande. Abnet tappas sedan upp i en bra sprutflaska.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, Abnet har vi använt sen länge, främst för att tvätta utsidan av skrovet. Inte testat det på oljefläckar, utan bara på sån där smuts som blir på skrovet med tiden. Får se hur det funkar. Nog enklast att börja där eftersom det finns i båten redan. Bara lite obekväm med vattenbaserade grejer på motorn, särskilt när jag inte kan se var jag applicerar det.

Brake cleaner hade tidigare som huvudbeståndsdel ämnen i en klass som nu är förbjuden i konsumentprodukter - klororganiska lösningsmedel. DCM, PCE och liknande. Nu är det bara "vanliga", lätta kolväten i dem. Jag har rengjort förgasare med sån, men den känns alldeles för flyktig för att funka på stora ytor. Och sen har vi brand/explosionsrisken. När jag rengjorde förgasare stod jag utomhus...


Våtdammsugare har vi, så det löser sig.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Abnet är bra.

Jag hade fått en fläck svart spillolja på en fleecetröja och på en flytväst, med koncentrerad Abnet blev det rent.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev raol:

Bara lite obekväm med vattenbaserade grejer på motorn, särskilt när jag inte kan se var jag applicerar det.

Om det är en dieselmotor, så är det väl framför allt generatorn som du kan behöva täcka med en plastkasse. Resten tål vatten tillfälligt men glöm inte att starta och varmköra motorn när du tvättat färdigt, det tar bort ev fukt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Abnet tappas sedan upp i en bra sprutflaska.

För den som inte orkar/ids blanda själv finns Abnet färdigblandad på sprayflaska 750 ml. Blandningsförhållandet Abnet/vatten har jag inte koll på, men jag tycker att det hade fått vara mer "drag i" den färdiga blandningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Använt CRC:s Industrial Degreaser med framgång i flera år inom industri och på båt och mc motorer .

Mina KAD44:ors framsidor med remmar och skivor blev rena med denna produkt trots att det var svårt att komma till.

Med rätt metoder och väl ventilerat(se upp med brandrisk) så blir det rent. Den dunstar kvickt. Kommer man åt att gnida så har man stor hjälp av skurdukar (3M) och CRC-degreasern.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev NW355:

Använt CRC:s Industrial Degreaser med framgång i flera år inom industri och på båt och mc motorer .

Mina KAD44:ors framsidor med remmar och skivor blev rena med denna produkt trots att det var svårt att komma till.

Med rätt metoder och väl ventilerat(se upp med brandrisk) så blir det rent. Den dunstar kvickt. Kommer man åt att gnida så har man stor hjälp av skurdukar (3M) och CRC-degreasern.

 

Vad är fördelen med att medlet dunstar fort?

Då hinner man ju inte spola av den  upplösta skiten+ brandfaran med flyktiga ämnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jag torkar rent min med t-röd

håller den alltid ren.

köper en dunk på biltema för det går till annat också

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Rascal:

Om det är en dieselmotor, så är det väl framför allt generatorn som du kan behöva täcka med en plastkasse. Resten tål vatten tillfälligt men glöm inte att starta och varmköra motorn när du tvättat färdigt, det tar bort ev fukt.

Jo, så är det nog. Jag har ju faktiskt fyllt vatten i en cylinder en gång, utan att motorn skadades... :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev raol:

Jo, så är det nog. Jag har ju faktiskt fyllt vatten i en cylinder en gång, utan att motorn skadades... :D

 

Om motorn inte är igång funkar det men snurrar motorn för fullt kan det bli tråkigheter.

Har denna eftermiddag tvättat motorn på min Volvo 144 -69 med avfettning och vatten via högtryckstvätt utan att täcka eller skydda någonting. Det blev blankt och fint! Och motorn startade direkt på första försöket efteråt och gick lika fint som vanligt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, jag hade inte tänkt tvätta motorn när den är på... :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev raol:

Ja, jag hade inte tänkt tvätta motorn när den är på... :)

 

Man kan aldrig veta när det gäller dig!!?? 😉

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Wildeside:

Att torka med en trasa som rekommenderas funkar på en bromsskiva som är platt och åtkomlig men alla mina motorer sitter trångt till och är fulla med vinklar och vrår som kräver avspolning helst med högtryck men det kan bli skvättigt i båt. Fördelen med högtryck är att dom är snåla med vatten så det blir inte så mycket att länsa med våtsugen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Högtryck där inne är inte möjligt. Det är alldeles för trångt, och eftersom jag inte kan se var jag sprutar ändå, så är det för riskfyllt. Nä, det får bli med svabb på skaft så gott det går.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Rascal:

Att torka med en trasa som rekommenderas funkar på en bromsskiva som är platt och åtkomlig men alla mina motorer sitter trångt till och är fulla med vinklar och vrår som kräver avspolning helst med högtryck men det kan bli skvättigt i båt. Fördelen med högtryck är att dom är snåla med vatten så det blir inte så mycket att länsa med våtsugen.

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/sprayflaska-for-refill-650-ml-2000038100

Eller trasa, borste eller annat lämpligt hjälpmedel.

Används gärna flödigt så att smuts/oljekladd rinner av ytorna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

prova spola med avloppspolningslang är liten o flexibel  eventuellt iförd i tunn slang/kabelhölje för ökad kontroll på flödet

skärma av med byggplast runt motorn mm , B

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-06-16 vid 23:19 skrev Rascal:

Vad är fördelen med att medlet dunstar fort?

Då hinner man ju inte spola av den  upplösta skiten+ brandfaran med flyktiga ämnen.

Degreasern binds något längre i en 3M skurduk, annars dunstar den som jag påpekar. Om avdunstningen är till fördel beror väl på hur smuts/skit ska avlägsnas. Jag har aldrig sökt vägen att avfetta sedan skölja av medelst t ex vatten.

På mina KAD44:or och tidigare på AD41:an så har degresern och lite handpåläggning med skurduk funkat och gett bra resultat.

Det beror ju också på vad det är för skit som ska bort, i mitt fall remdamm och olja delvis i stelnad blandning. 

Sen finns ju Crick 110 ifrån CRC för oss som sprickindikerat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...