Jump to content
Sunday 14 July 2024
ChristerN

Koppla temporär laddning till startbatteriet

Recommended Posts

Hej

 

Jag funderar lite på hur jag ska kunna stöd-ladda startbatteriet då och då utan att ligga på landström. Gillar att det får lite "inkommande ström" och inte bara ligger och drar lite via mitt Biltema spänningsavkännande relä som faktiskt drar märkbart över tid (för mig som är nördig!). (Under vintern stänger jag av sense-kabeln via en brytare så att relät inte drar någon ström alls.)

 

Jag ser några olika alternativ.

1. Koppla kablar till startbatteriets plus- och minuspoler på load-utgången (avsäkrade såklart) på min ena Victron Smart-regulator (75/15) och välja User def. algorithm 2 och sätta inkopplings- och urkopplings-spänning till typ 13,2 & 13,5 vilket gör att regulatorn inom detta spänningsintervall även matar startbatteriet med laddning.

2. Koppla in load-utgången på den ena regulatorn mot startbatteriet på samma sätt som ovan men då använda Always on-läget i appen och koppla kablarna via GlobalLink och låta den styra via det relä som finns i GlobalLink. Här kan isf jag styra laddningen på distans via VRM-appen där jag kan slå på/av relät. 

3. En variant av alt 2. Koppla ett standard-relä till relä-utgången på GL, om den inte klarar belastningen, och på något sätt koppla så jag kan använda GLs relä till att styra standard-relät.

 

Sen finns det såklart andra lösningar som kanske är "snyggare" med en DC-DC-laddare som man ställer in på motsvarande in- och urkopplingsspänningar men jag tycker jag borde kunna använda det jag redan har. Dessutom börjar det bli fullt i "teknik-utrymmet".

 

Utmaningar med alt 1. Det står  ingenstans att detta är möjligt och jag har för mig att jag läst att load-utgången inte ska användas till laddning av batterier. Möjligen är det för att den inte kan styra på samma sätt som en vanlig laddare med de olika ladd-stegen men den funktionen behöver jag inte.

 

Utmaningar med alt 2. Jag vet inte om det inbyggda relät i GL klarar strömmen och jag vet inte hur man kopplar stiften NO/Com/NC. Ett alternativ är att koppla plusmatning på Com och ta ut plus från NO och dra en minuskabel från utgående minus på regulatorn till startbatteriet. Men blir då start- och förbrukarbatterierna ständigt sammankopplade via minus?

 

Utmaningar med alt 3. Allt är ju rätt lika alt 2 men ett standard-relä klarar väl upp till 30A och gör att relät i GL inte lastas så hårt.

 

Nu hoppas jag att det finns god kompetens runt detta här på forumet så att jag får god vägledning. Jag vill iaf inte testa att använda relä-utgången på GL utan att ha koll på att den funkar. Vore en dyr läxa om den inte klarar det 😕.

 

Återkom gärna med synpunkter om jag tänker helt fel eller vad ni tror, eller helst vet, vilken väg som är bäst samt varför.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag ett Biltemas skiljerelä mellan förbrukarbanken och i detta fallet "reservbanken" som egentligen inte är någon reserv. Förbrukarbanken laddas med 2 x 100w solcell. "Reserven med 50W solcell" (reserven driver aut.länspump och litet andra saker som inte skall brytas med batterifrånskiljaren.)

Detta skiljerelä har en strömbrytare på minuskabeln så att man kan stänga av funktionen att dessa solceller även laddar "reservbanken".

 

I förra båten satte jag en ordentlig omkopplare, en tvåläges vippströmbrytare där jag kunde välja att ladda förbrukarbanken i ena läget och startbatteriet i andra läget. Jag behövde aldrig ladda startbatteriet med solcellspanelen, varför denna omkopplare egentligen var överflödig, men tänk om... Dessutom är det ju lätt att koppla en startkabel mellan start- och förbrukarbatteriet om nu startbatteriet skull vara urladdat, det går snabbare än att vänta på att stjärnan Sol har laddat upp startbatteriet.

 

Numera använder jag load-utgången på den ena regulatorn till att ladda surfplattor och mobiltelefoner, och den driver även båda bilstereoapparaterna ombord.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag funderar lite på hur jag ska kunna stöd-ladda startbatteriet då och då

Jag vet ju inte riktigt vad du menar med laddning "då och då" men en metod som jag själv använder är att åka med båten då och då . Det resulterar i att mina startbatterier laddas automatiskt med hjälp av motorns generator. Funkar jättebra:)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan skrev Rascal:

Jag vet ju inte riktigt vad du menar med laddning "då och då" men en metod som jag själv använder är att åka med båten då och då . Det resulterar i att mina startbatterier laddas automatiskt med hjälp av motorns generator. Funkar jättebra:)

Jag menar att startbatteriet mår bra av att få lite laddning kontinuerligt, iaf lite då och då, säg var tredje dag, även de veckor jag inte kör båten. (Och det tror jag att du förstod ändå.)
Jag vet att jag är nördig men startbatteriet har i viloläge 12,73V och nu ser jag att det är nere i 12,67 och eftersom jag har gott om solpaneler och just nu inget som drar ström så tänker jag att panelerna kan göra lite nytta. 

Ett annat alternativ är förstås att sätta upp ytterligare en solpanel med egen regulator men platsen för paneler är också slut 😕.

Edited by ChristerN
Tydliggörande och tillägg
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du är inne på samma ide som jag har funderat på ett tag jag men har blivit övertalad här på forumet att det inte är nödvändigt. Någon påstod att det räcka att bara ladda startbatteriet när man kör båten och med nätladdaren.
Så i år har jag systemet under observation och hittills har startbatteriets spänning legat över 12.6V när jag har kommit båten.

För säkerhets skull har jag med mig en lös nätladdare ifall jag måste toppa upp startbatteriet.

 

I mitt tidigare elsystem med Ctek D250A och Smartpass så hade jag en solpanel kopplad mot startbatteriet. När den blev full och kom över 13.7V triggades DC/DC-omvandlaren, som ladda servicebatteriet en kort stund med hög ström. Detta ledde troligen till döden för min första uppsättning dyra blysyra servicebatterier. 

 

Nu har jag byggt på ett annat sätt där all offgrid-laddning är kopplad till servicebanken och inget underhåll av starten.

 

Men om jag skulle bygga in någon service-till-startladdning skulle jag nog också använda lastutgången på Victrons MPPT regulator för att kunna villkora när laddning skall starta och mäta hur mycket den laddar. 

Men för att hålla ordning på laddspänningen, då jag också har LFP-batterier, hade jag nog hängt på en någon typ av regulator i mellan lastutgången och batteriet. 

 

Problemet diskuteras flitigt i husbilstrådar då de också har startbatteri som laddas ut efter ett tag.

 

Enligt Victrons supporttråden har de inget som passar,

https://community.victronenergy.com/questions/65906/trickle-charge-starter-lead-acid-battery-from-lith.html

 

Om man har bara blysyra finns den här regulatorn som är rätt billig

https://sunlux.se/produkt/standby-laddare-votronicr/

 

Den här två är lite dyrare men gör nog jobbet.

https://www.dometic.com/en/outdoor/mobile-power/batteries/battery-accessories/dometic-buttner-mt-03066-322814

https://www.roadpro.co.uk/product/02e02-battery-maintainers/votronic-3063-battery-master-pro-standby-charger-12v-8a-c8476/C8476

 

Jag helst inte stoppa in fler  burkar in båten i år. Så jag avvaktar den här sommaren för att se om det behövs.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte om det hjälper dig med Victrons Cyrix relä (samma typ som biltemas) känner av spänningen på båda batterierna.

 

"Bidirectional voltage sensing and power supply from both batteries The Cyrix senses the voltage of both connected batteries. It will therefore also engage if for example the accessory battery is being charged by a battery charger. The Cyrix-ct 12/24 has a dual power supply. It will therefore also close if the voltage on one battery is too low to operate the Cyrix."

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev mikaojje:

Vet inte om det hjälper dig med Victrons Cyrix relä (samma typ som biltemas) känner av spänningen på båda batterierna.

Känner att jag bör ha vad som krävs redan och vill egentligen inte ha fler burkar än nödvändigt. Och skiljerelät sitter där och gör sitt jobb även om det tar lite ström. 

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sådär. Var en sväng till båten i annat ärende och passade på att koppla in load-utgången på startbatteriet. Kopplade på batteriet, väntade några minuter enligt manualen och satte regulatorn på Userdef. algorithm 2 med inkopplings- och urkopplings-spänning till 13,2 & 13,5 med appen och till sist slog jag på panelerna. Förbrukarbanken låg då på 13,4 ca men inget hände. Kom på att jag måste koppla bort jumpern enligt manualen. Så av med strömmen från panelerna och till regulatorn osv och bort med jumpern. Sen på med allt i rätt ordning. Funkade bra men startbatteriet laddade även när förbrukarbanken kom över uppsatta 13,5V. Då testade jag att sänka den övre spänningsnivån och hamnade till slut på 13,34. Prövade att skugga panelerna några gånger så att spänningen på batteriet sjönk och när jag tog bort skuggningen verkade det fungera som avsett. Några gånger slog load-relät av och på lite ofta men stabiliserade sig snart.

Nu får jag se hur det funkar kommande dagar när jag inte är där och fixar. Följer via VRM.

Förmodligen kommer jag (komma ihåg att) stänga av laddningen via appen när vi är ute och kör.

 

Som vanligt är det rätt jobbigt för en gammal man som jag att krypa ner och greja med utrustningen. Ville vara säker på att inga kardeler från sladdarna låg utanför load-kontakterna så jag var såklart tvungen att skruva ner regulatorn långt där innanför batterierna. Men det är nyttigt med lite gympa säger de 😉. Så det blev till slut en ganska lång dag och nu ska jag vila kroppen framför friidrotten ikväll.

Jag kommer uppdatera här om det inte fortsätter funka som jag vill.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En vinkling.

Det där med att ladda startbatteriet med nätladdare, solceller, vindgenerator eller annan laddare tycker inte jag skall behövas om man har en frisk generator och lika friskt startbatteri iallafall i en motorbåt, sannolikt inte heller i en segelbåt. Startmotorn drar ju massvis med ström, men om motorn är lättstartad så skall ju generatorn kunna ladda tillbaka den energin startmotorn behövde på kort tid.

Om man har tunga förbrukare såsom ankarspel och bogpropeller kopplade på startbatteriet skall det inte heller vara något problem eftersom man kör dessa grejer samtidigt som motorn går och då generatorn laddar. Sedan får man ju förbruka med förnuft, batteribanken tillåter varken lån eller kredit.

Men som jag skrivit, och fler med mig, tag med en startkabel ombord, om startbatteriet är utdraget kan ju förbrukarbanken få hjälpa till med starten under en begränsad tid.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

En vinkling.

Det där med att ladda startbatteriet med nätladdare, solceller, vindgenerator eller annan laddare tycker inte jag skall behövas om man har en frisk generator och lika friskt startbatteri iallafall i en motorbåt, sannolikt inte heller i en segelbåt. Startmotorn drar ju massvis med ström, men om motorn är lättstartad så skall ju generatorn kunna ladda tillbaka den energin startmotorn behövde på kort tid.

Om man har tunga förbrukare såsom ankarspel och bogpropeller kopplade på startbatteriet skall det inte heller vara något problem eftersom man kör dessa grejer samtidigt som motorn går och då generatorn laddar. Sedan får man ju förbruka med förnuft, batteribanken tillåter varken lån eller kredit.

Men som jag skrivit, och fler med mig, tag med en startkabel ombord, om startbatteriet är utdraget kan ju förbrukarbanken få hjälpa till med starten under en begränsad tid.

Jo, håller med men jag lever i en tro att det är bra för batterier att få lite laddning ”då och då” för att, så att säga, vända flödet av vandrande elektroner. Detta lär öka livslängden på batterierna. Och ju oftare denna ”vändning” av flödet sker desto bättre är det för batteriernas hälsa. Det är bla därför laddning med solpaneler ökar livslängden på batterier.

Sen har ju alla batterier en viss självurladdning förutom det lilla som ett spänningsavkännande relä drar vilket är bra att, lugnt och stilla, kompensera för.

Och självklart har jag startkablar ombord!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev ChristerN:

Jo, håller med men jag lever i en tro att det är bra för batterier att få lite laddning ”då och då” för att, så att säga, vända flödet av vandrande elektroner. Detta lär öka livslängden på batterierna. Och ju oftare denna ”vändning” av flödet sker desto bättre är det för batteriernas hälsa. Det är bla därför laddning med solpaneler ökar livslängden på batterier.

Sen har ju alla batterier en viss självurladdning förutom det lilla som ett spänningsavkännande relä drar vilket är bra att, lugnt och stilla, kompensera för.

Och självklart har jag startkablar ombord!

Okäj.

Men ”litet då och då” du har väl igång motorn åtminstone nån gång i veckan under säsongen ? 
Vintertid har jag en liten laddare till varje batterigrupp som är kopplad via timer och laddar några timmar varje natt.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Okäj.

Men ”litet då och då” du har väl igång motorn åtminstone nån gång i veckan under säsongen ? 
Vintertid har jag en liten laddare till varje batterigrupp som är kopplad via timer och laddar några timmar varje natt.

Jo, oftast kör jag med motorn någon gång i veckan under säsong men min säsong har inte börjar än och jag försöker hitta lite vägar att slippa ha landström hela tiden, speciellt som jag inte har startat kylskåpet än. Sen kan jag inte neka till att jag tycker det är kul att klura ut lite lösningar också 😉!

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det där med att ladda startbatteriet med nätladdare, solceller, vindgenerator eller annan laddare tycker inte jag skall behövas om man har en frisk generator och lika friskt startbatteri iallafall i en motorbåt, sannolikt inte heller i en segelbåt. Startmotorn drar ju massvis med ström, men om motorn är lättstartad så skall ju generatorn kunna ladda tillbaka den energin startmotorn behövde på kort tid

I min båt sitter en del "icke-bortbrytbart" på motorbatterisidan, t ex automatisk brandsläckningsutrustning (CE-krav). Jämfört med självurladdningen är dessa saker ett ganska stort bidrag till att motorbatterierna behöver hjälpladdning med ett par tre veckors mellanrum.

 

teoretiskt är det helt riktigt att man inte behöver extraladdning av motorbatterierna, men i praktiken ligger ofta en del kopplat där som drar mer än man tror. I synnerhet på en modern båt. Är sedan elschemat väldigt bristfälligt och till vissa delar ofullständigt (trots ny båt) kan det finnas fler, mindre uppenbara förbrukare.

 

(I min båt löser det sig dock under sommarhalvåret m.h.a. solpanelerna, som både laddar förbrukar- och motor. Men under vinterhalvåret, när båten står inomhus, är det fysisk bortkoppling av batterierna eller underhållsladdning varje månad som gäller)

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev ChristerN:

Som vanligt är det rätt jobbigt för en gammal man som jag att krypa ner och greja med utrustningen. Ville vara säker på att inga kardeler från sladdarna låg utanför load-kontakterna så jag var såklart tvungen att skruva ner regulatorn långt där innanför batterierna. Men det är nyttigt med lite gympa säger de 😉. Så det blev till slut en ganska lång dag och nu ska jag vila kroppen framför friidrotten ikväll.

Jag kommer uppdatera här om det inte fortsätter funka som jag vill.

 

Det låter ändå som du har hittat en smidig lösning att hålla startbatteriet fräscht. Det är verkligen en minimal inkoppling. 
Även om jag har LFP-batterier så ligger inte spänningen inte över 13.7 V när båten laddar med solpanel. Så skulle jag bara koppla in det i undantagsfall skulle jag nog inte riskera att "koka" startbatterierna. 

 

Jag skall nog testa det som en backuplösning som  alternativ till startkablar. Jag vet inte vad som skulle hända om jag försöker starta min D4 med en BMS som bara klarar 300A.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev anuba:

Så skulle jag bara koppla in det i undantagsfall skulle jag nog inte riskera att "koka" startbatterierna. 

Risken för kokning ligger ju i vilken spänning laddaren levererar. I mitt fall, jag vet att du har andra förutsättningar iom LFP, så har jag min absorption-spänning på 13,8 och min float-spänning på 13,2 (har jag för mig). Regulatorn skickar just den spänningen som den har i den fasen vidare till load-utgången, om jag förstått det hela rätt och om mina mätningar igår stämmer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett allmänt tillägg som jag tänkt på.

Risken med att ha ett snävt intervall för aktivering/avaktivering av load-utgången är ju att när regulatorn slår på den så sjunker spänningen på förbrukarbanken och load-utgången slås av igen. Detta kan leda till frekventa av-/på-slag som säkert inte är så hälsosamma för utgångens relä. Det kommer jag försöka ha koll på.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev ChristerN:

Risken för kokning ligger ju i vilken spänning laddaren levererar. I mitt fall, jag vet att du har andra förutsättningar iom LFP, så har jag min absorption-spänning på 13,8 och min float-spänning på 13,2 (har jag för mig). Regulatorn skickar just den spänningen som den har i den fasen vidare till load-utgången, om jag förstått det hela rätt och om mina mätningar igår stämmer.

Jo det kan ju krångla till det. Förvisso laddar jag bara med 14V men om jag kopplar lastutgången till  startbatteriet så kortsluter jag DC/DC-omvandlarens in och utgång. Det är kanske inte helt bra om LFP-spänningen aktiverar Orion XS och driver ut 14V in till sin egen ingång. Svårt att överskåda beteendet. 🤔

Måste nog bara aktivera DC/DC omvandlaren och avaktivera MPPT-lastutgången när tändningen är på.
Jag får nog tänka lite till. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev anuba:

- - -

Jag vet inte vad som skulle hända om jag försöker starta min D4 med en BMS som bara klarar 300A.

Om "nödstart" med startkablar behöver göras så är det väl bara att ansluta direkt på LFP plus- o minusplintar och låta belastningen passera förbi BMS. För en kort motorstart behöver du ju inte vara orolig att LFP-spänningen sjunker under miniminivån, såvida LFP-batteriet inte är extremt urladdat även det.

 

Hur många ampere klarar LFP-cellerna?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Lintott:

Om "nödstart" med startkablar behöver göras så är det väl bara att ansluta direkt på LFP plus- o minusplintar och låta belastningen passera förbi BMS. För en kort motorstart behöver du ju inte vara orolig att LFP-spänningen sjunker under miniminivån, såvida LFP-batteriet inte är extremt urladdat även det.

 

Hur många ampere klarar LFP-cellerna?

Jo så kan man ju göra. Det var nog BMSen jag var lite orolig för. Andy i Off-gri-garage lyckades ju bränna en JK-bms vid bara 200A
Bara batteriet klarar sig nog utmärkt. Den levererar nog startströmmen bättre än bly-syra batterierna. 

En roligare lösning är att jag bygger till ytterligare att batteri för få högre strömkapacitet. Den finns också önskemål på en Air fryer och inverter i båten. Då räcker inte en 200A BMS riktigt till. 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

”Kokning” dvs ”gasning” sägs ske vid 14,4 volt när det gäller bly/syra batterier, men jag har sett att detta kan inträffa redan vid 14,2 volt, men det kanske kan bero på batteriets kondition(?)

Så jag skulle inte tillåta regulatorn att lämna mer än 13,9V.

 

Jag har likartat problem med laddningen till mitt reservbatteri, som driver bla larm och länspump.

Detta är kopplat med en huvudbrytare som kopplar ihop detta med förbrukarbanken, så med den brytaren tillslagen är det ju inget reservbatteri, då förbrukar man ju båda samtidigt. Jag har hela tiden haft de brytaren avslagen, och tyckte det var märkligt att reserven inte laddades ordentligt. Larmet skickar SMS varje gång spänningen sjunker under 12,0, vilket är himla irriterande. 
Det var då det att skiljereält från Bosch som aktiveras av DF, var kopplat på brytaren primära sida, alltså fick batteriet ingen laddning om brytaren var avslagen. Det ändrade jag på idag. Ja, brytarens baksida sitter illa till, och det var en direkt ofördelaktig arbetsställning… Till detta batteri finns även en 50W gammal solcellspanel kopplad, det verkar inte som om den ger tillräckligt, iallafall inte i dag som är en mulen dag. Jag har ingen bevakning mer än  BM-2s extra voltmeter kopplad till reservbanken. Detta får tångamperemetermätas (www.skrivihop.se) nån gång, när solen skiner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liten uppföljning på mitt experimenterande.

Har haft koll på load-utgången under veckan men ingen ström har gått till startbatteriet!

Idag vid båten igen och jag kan konstatera att load-utgången är död. Även om jag sätter den som ”alltid på” så kommer det ingen spänning på utgången. Antar att jag dödat utgången på något sätt eller att relät har hängt sig. Prövade att stänga av panelerna och sedan kontakten med batteriet men inget hände. Hade nog regulatorn frånkopplad ett par minuter men det kanske inte räckte? Eller så behöver jag koppla bort regulatorn från VEDirect-nätverket också?

Provade att byta säkringen, ingen förbättring.

Nu vet jag inte vad jag ska testa mer. Ger nog upp det här försöket :(

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ytterligare uppföljning:

Testade just nu och då kan jag slå på load-utgången. Konstigt är det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Ytterligare uppföljning:

Testade just nu och då kan jag slå på load-utgången. Konstigt är det.

Jag vet inte hur det är med din load-utgång, men min kan man ställa in så att den inte kan sättas igång dag eller nattetid eller tvärtom…, och den har också nån timerfunktion som jag inte riktigt förstår varför den har.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
46 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag vet inte hur det är med din load-utgång, men min kan man ställa in så att den inte kan sättas igång dag eller nattetid eller tvärtom…, och den har också nån timerfunktion som jag inte riktigt förstår varför den har.

Den funktionen finns på DC-DC-laddarna men jag tycker att det läge när jag kan välja inom vilket spänningsintervall den ska koppla in verkar bäst. Just nu är (ska den vara) inkopplad mellan 13,2 och 13,5 V batterispänning. Det betyder att panelerna har gjort det mesta av jobbet att ladda förbrukarbanken och sedan får startbatteriet en liten dos laddning efter det. I teorin alltså. Får se hur det funkar.

Edited by ChristerN
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...