Jump to content
Sunday 14 July 2024
EnAlbin25

Tips för att åtgärda dieselläckage VP MD17C

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har en Albin 25 med en Volvo Penta MD17C. Jag såg nyligen (och kände sedan på lukten) att motorn läcker diesel. Det läcker troligen från den mellersta eller högra av de tre muttrarna på bilden. Jag visade fotot för en mekaniker som tidigare hjälpt mig med båten, han sade ”det är troligen bara att dra åt”.

 

Här på forumet har jag läst att man ska vara försiktig med att dra åt, för att inte riskera att förstöra gängor, om problemet egentligen är en dålig packning. 
 

Dessutom så sitter dessa muttrar lite svåråtkomligt till, jag kommer troligen att behöva ta bort ett annat rör för att komma åt dessa. 
 

Min plan just ju är att skruva bort röret och sedan dra åt muttrarna, men jag tar gärna tips och inspel så att jag inte gör något dumt!

 

Stort tack på förhand!

IMG_7970.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här ser man bättre röret som behöver tas bort för att komma åt muttrarna. 

IMG_8535.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev EnAlbin25:

Här ser man bättre röret som behöver tas bort för att komma åt muttrarna. 

IMG_8535.jpeg

Om det läcker i nederkant av anslutningarna så är det en O-ring som behöver bytas.

Den sitter under den nedre muttern så rören måste bort och därefter lossar man försiktigt den nedre delen och byter O-ringen.

Edited by Rascal

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Rascal:

Om det läcker i nederkant av anslutningarna så är det en O-ring som behöver bytas.

Den sitter under den nedre muttern så rören måste bort och därefter lossar man försiktigt den nedre delen och byter O-ringen.

Stort tack! Går det att ta reda på storleken på den på förhand, så att jag kan köpa först? Eller är det bästa att först ta bort och sedan åka och köpa en ny likadan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev EnAlbin25:

Stort tack! Går det att ta reda på storleken på den på förhand, så att jag kan köpa först? Eller är det bästa att först ta bort och sedan åka och köpa en ny likadan?

Om du vänder dig till en Penta reservdelssäljare är det inga problem. Byt alla tre O-ringarna när du ändå har isär, dom är antagligen lika gamla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

en eller 2  öppen ringnyckel (slitsad) är bra att ha. B

Edited by bemek
tillägg

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Rascal:

Om det läcker i nederkant av anslutningarna så är det en O-ring som behöver bytas.

Den sitter under den nedre muttern så rören måste bort och därefter lossar man försiktigt den nedre delen och byter O-ringen.

Ska jag alltså skruva på den nedre muttern (storlek 19), medan den övre muttern inte ska röra sig? 
 

När jag försöker skruva på den nedre så följer den övre med. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får naturligtvis ta bort rören först!

Obs att det sen finns delar under nipplarna som 

lätt kan tappas. Var försiktig och iaktta renhet.

Ingemar

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev sanktanna:

Du får naturligtvis ta bort rören först!

Obs att det sen finns delar under nipplarna som 

lätt kan tappas. Var försiktig och iaktta renhet.

Ingemar

Tack! Jag förstod det som att röret till kylvattnet skulle lossas så att jag kom åt muttrarna. 
 

Nu är röret lossat, muttern lossad, alla smådelar (tror jag, peppar peppar) i behåll, och det är en stor spricka i o-ringen. 


Volvoverkstäderna öppnar imorgon kl 7, då ska jag försöka få tag i en ny o-ring. 
 

Nu ska jag torka diesel…
 

Stort tack för hjälpen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort tack alla som svarat! Väldigt sprucken o-ring. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev EnAlbin25:

Volvoverkstäderna öppnar imorgon kl 7, då ska jag försöka få tag i en ny o-ring. 

Köp 3 O-ringar och byt i alla anslutningarna när du ändå håller på!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Rascal:

Köp 3 O-ringar och byt i alla anslutningarna när du ändå håller på!!

Tack, bra tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Två steg framåt, ett steg tillbaka…

 

O-ringar bytta, det verkar hålla tätt!

 

Dock läcker motorn ändå diesel. Förmodligen har jag kommit åt något under arbetet. Det läcker i skarven som är (svagt) markerad med rött på bilden. Är det något som går att laga, eller behöver hela slangen bytas?

IMG_8542.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev EnAlbin25:

Två steg framåt, ett steg tillbaka…

 

O-ringar bytta, det verkar hålla tätt!

 

Dock läcker motorn ändå diesel. Förmodligen har jag kommit åt något under arbetet. Det läcker i skarven som är (svagt) markerad med rött på bilden. Är det något som går att laga, eller behöver hela slangen bytas?

IMG_8542.jpeg

Det kan komma krypande från förskruvningen. Prova det billigaste först. Skaffa ett par nya koppar- eller aluminiumbrickor som passar skruven på ömse sidor om banjokopplingen o se om det slutar läcka. (Banjokoppling kallas den del som slangen är ansluten till.)

 

Om det inte hjälper så är det slangen eller pressningen mellan slangen o banjokopplingen som läcker. Då är det ny slang som gäller. Tips på leverantör brukar vara "Hydroscand" som tillverkar i passande längd. När/om du byter slangen så ska du återigen montera nya brickor, de deformeras och är engångs. Det går även att glödga dem (kopparvarianten) för att få dem mjuka om du vill kunna återanvända.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Lintott:

Det kan komma krypande från förskruvningen. Prova det billigaste först. Skaffa ett par nya koppar- eller aluminiumbrickor som passar skruven på ömse sidor om banjokopplingen o se om det slutar läcka. (Banjokoppling kallas den del som slangen är ansluten till.)

 

Om det inte hjälper så är det slangen eller pressningen mellan slangen o banjokopplingen som läcker. Då är det ny slang som gäller. Tips på leverantör brukar vara "Hydroscand" som tillverkar i passande längd. När/om du byter slangen så ska du återigen montera nya brickor, de deformeras och är engångs. Det går även att glödga dem (kopparvarianten) för att få dem mjuka om du vill kunna återanvända.

Tack!

 

Det verkar läcka på ytterligare minst ett ställe. Kan något ha hänt med trycket sedan jag bytte o-ringarna som gjort att det börjat läcka? Det verkar så konstigt att det plötsligt läcker på flera nya ställen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev EnAlbin25:

Två steg framåt, ett steg tillbaka…

 

Hmmm… Minst TVÅ steg tillbaka. Det läcker på ytterligare något ställe, har inte lyckats se var, men det droppar från platsen markerad i bilden. 
 

Har det hänt något sedan jag bytte o-ringarna? Det tog rätt lång tid innan startmotorn fick igång motorn (20-40 sekunder?), och motorn gick lite knackigt en stund efter att jag startade den efter att ha bytt o-ringarna. Har det hamnat skräp i systemet som gör att det börjar läcka på flera ställen?

IMG_8544.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev EnAlbin25:

Hmmm… Minst TVÅ steg tillbaka. Det läcker på ytterligare något ställe, har inte lyckats se var, men det droppar från platsen markerad i bilden. 
 

Har det hänt något sedan jag bytte o-ringarna? Det tog rätt lång tid innan startmotorn fick igång motorn (20-40 sekunder?), och motorn gick lite knackigt en stund efter att jag startade den efter att ha bytt o-ringarna. Har det hamnat skräp i systemet som gör att det börjar läcka på flera ställen?

IMG_8544.jpeg

Bilden är på bränslepumpen där det är rätt lågt tryck i förhållande till insprutningpumpen. Skruvandet på insprutarna bör inte ha påverkat bränslepumpen.

 

Du har nog bara blivit mer observant på dieseldropparna.

 

Läckan är nog inte där du ser dieseldroppen utan det kommer krypande ovanifrån. Det kan vara från anslutningarna där du tipsades i förra inlägget (du ska kanske köpa brickor till banjoskruvarna på båda sidor av pumpen...) eller att bränslepumpens packning/membran "svettas".

 

Sätt lite toa/hushållspapper på misstänkta punkter så du ser var läckaget är, annars är risken att du skruvar isär allt och skapar nya läckor.

 

Min grundfilosofi för reparationer är att först hitta felet, därefter kan det åtgärdas. Att bara börja skruva på måfå innebär ofta mer jobb och kan bli dyrt....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Lintott:

Sätt lite toa/hushållspapper på misstänkta punkter så du ser var läckaget är, annars är risken att du skruvar isär allt och skapar nya läckor.

 

Min grundfilosofi för reparationer är att först hitta felet, därefter kan det åtgärdas. Att bara börja skruva på måfå innebär ofta mer jobb och kan bli dyrt....

Instämmer helt, det är en stor risk att plocka isär något som man inte vet är trasigt. Ska försöka hitta läckan. Tack!

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev EnAlbin25:

 

Har det hänt något sedan jag bytte o-ringarna? Det tog rätt lång tid innan startmotorn fick igång motorn (20-40 sekunder?), och motorn gick lite knackigt en stund efter att jag startade den efter att ha bytt o-ringarna. Har det hamnat skräp i systemet som gör att det börjar läcka på flera ställen?

 

Det är nog inget skräp i bränslet, mer sannolikt är att du hade fått in luft i ett av rören (kanske i alla tre) till spridarna, dom du åtgärdade först. Man kan väl säga att du hade tur som då fick igång motorn utan att lufta systemet. När den gick knackigt gick den inte på alla cylindrarna, men efter en stund hade det då pumpats fram nytt bränsle till spridarna så att motorn gick bra igen.

 

Skräp i systemet skall fastna i bränslefiltret, den litet större gråa grejen som det står "CAV" på, som syns i den första bilden. 

Här finns ett utbytbart bränslefilter och under det en glaskopp med en dränering i, där skall ev. vatten i dieseln samlas och sedan kunna dräneras bort. Det hela sitter ihop med en långs skruv, vars skalle du kan se på på samma bild,

Placera en ordentlig burk inunder, det är inte så kul att få ner diesel i kölsvinet, då den lukten gärna vill sprida sig i hela båten.

Om du inte bytt det filtret bör du göra det, jag brukar byta bränslefilter varje vår.

När du bytt filterinsatsen i CAV-filtret behöver du lufta av systemet, i första hand med den lilla skruven uppepå den gråa filterhållaren.

Lättast gör man det genom att lossa den skruven några varv, sedan pumpa på handpumpen, den syns på din sista bild strax ovanför den röda markeringen som du gjort i bilden. Då skall du inte behöva lufta vid spridarna, men det är inte omöjligt att du får göra det ändå.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

När du bytt filterinsatsen i CAV-filtret behöver du lufta av systemet, i första hand med den lilla skruven uppepå den gråa filterhållaren.

Menar du inte den lilla skruven på den GRÖNA filterhållaren? 

Öppnar man något på den grå (CAV) filterhållaren får man garanterat luft i systemet eftersom den sitter före pumpen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Rascal:

Menar du inte den lilla skruven på den GRÖNA filterhållaren? 

Öppnar man något på den grå (CAV) filterhållaren får man garanterat luft i systemet eftersom den sitter före pumpen.

Ja så är det ju! 

Glöm min uppmaning om luftningsskruven på CAV-filtret, iofs kan ju det behöva avluftas också, och då gäller det ju att öppna skruvarna i rätt ordning.

Det var längesedan jag hade CAV, det finns enklare bränslefilter att byta insats i, som inte heller behöver avluftas.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är nog inget skräp i bränslet, mer sannolikt är att du hade fått in luft i ett av rören (kanske i alla tre) till spridarna, dom du åtgärdade först. Man kan väl säga att du hade tur som då fick igång motorn utan att lufta systemet. När den gick knackigt gick den inte på alla cylindrarna, men efter en stund hade det då pumpats fram nytt bränsle till spridarna så att motorn gick bra igen.

Tack! Men vad kommer det sig att det plötsligen läcker på (minst) tre nya ställen?? Jag har svårt att tro att det inte hänger ihop med att jag mekat/bytte o-ringar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja så är det ju! 

Glöm min uppmaning om luftningsskruven på CAV-filtret, iofs kan ju det behöva avluftas också, och då gäller det ju att öppna skruvarna i rätt ordning.

Det var längesedan jag hade CAV, det finns enklare bränslefilter att byta insats i, som inte heller behöver avluftas.

Tack båda!

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev EnAlbin25:

Tack! Men vad kommer det sig att det plötsligen läcker på (minst) tre nya ställen?? Jag har svårt att tro att det inte hänger ihop med att jag mekat/bytte o-ringar. 

Det känner jag igen, jag åtgärdade ett elfel och fick två nya… Murphys lag kanske.

Men din egen teori om att du fått ett bättre bränsletryck, eller kanske att du ryckt eller rubbat bränslerören litet granna…

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-06-10 vid 18:51 skrev Georg_Ohm:

Det känner jag igen, jag åtgärdade ett elfel och fick två nya… Murphys lag kanske.

Men din egen teori om att du fått ett bättre bränsletryck, eller kanske att du ryckt eller rubbat bränslerören litet granna…

Ursäkta min inkompetens, men vart tar dieseln vägen efter att den passerat ledningen där jag bytte o-ringar? Jag försöker förstå vad som kan ha lett till de nya läckagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev EnAlbin25:

Ursäkta min inkompetens, men vart tar dieseln vägen efter att den passerat ledningen där jag bytte o-ringar? Jag försöker förstå vad som kan ha lett till de nya läckagen.

Följ rör och slangar!

Tanken-CAVfiltret-matarpumpen-finfiltret-insprutningspumpen(med dina 3 O-ringar) därefter delar det sig i tre rör, ett till varje spridare, sen ett gemensamt returrör åter till finfiltret

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev Rascal:

Följ rör och slangar!

Tanken-CAVfiltret-matarpumpen-finfiltret-insprutningspumpen(med dina 3 O-ringar) därefter delar det sig i tre rör, ett till varje spridare, sen ett gemensamt returrör åter till finfiltret

Tack! Det betyder ju att läckaget, som ju är på matarpumpen och på finfiltret är INNAN o-ringarna.

 

Om jag har monterat något fel när jag satte tillbaka delarna så kan ju det göra att det dieseln inte går igenom som den borde. Och att det därför blir högre tryck. Och att det därför läcker. 
 

Alltså är min hypotes att det nya läckaget, som inte fanns innan jag bytte o-ringar, beror på att något är felmonterat. 
 

Så jag borde ta loss muttrarna med o-ringar och sätta tillbaka dem igen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag satte tillbaka muttrarna med o-ringarna så var det bl.a. en kopparbricka som verkade ligga rätt löst. Den låg i hålet där jag gängade fast muttern. Jag förstod inte vad den har för funktion. Inte orimligt att något blivit fel där. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev EnAlbin25:

När jag satte tillbaka muttrarna med o-ringarna så var det bl.a. en kopparbricka som verkade ligga rätt löst. Den låg i hålet där jag gängade fast muttern. Jag förstod inte vad den har för funktion. Inte orimligt att något blivit fel där. 

Om motorn går som den ska och det inte läcker vid O-ringarna längre så är det rätt. 

Torka av allt noga och kör sedan motorn och kolla ev. läckage och åtgärda dom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...