Jump to content
Monday 14 October 2024
jhnlfgrn

Några frågor om att koppla solpanel

Recommended Posts

Hej!

Jag har en Epever Duoracer https://sunlux.se/produkt/epever-duoracer-dr1106n-ddb-mppt-12v-10a/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwmYCzBhA6EiwAxFwfgGRl-ywOApmczENGNsLH_BHQ_n8d2KcOEnPJ4RxHZkItX2OXAjAK_xoC0AcQAvD_BwE

Manual: https://www.epever.com/wp-content/uploads/2021/05/DuoRacer-Manual-EN-V2.5.pdf

Den har möjligheten att ladda förbrukningsbatteri och på sidan om ladda startbatteriet.

Solcell, regulator samt förbrukningsbatteri kommer att vara på ett ställe medan startbatteri kommer att vara längre bak vid motorn.

 

Min fråga är om jordning/minusterminaler:

-Dels ska "chassit" av regulatorn jordas. Jag har förstått att det kan jag göra genom att koppla den till minus på tex förbrukningsbatteriet.

-Sedan ska väl minus på start och förbrukningsbatteri kopplas ihop?! Då får jag dra en lite längre kabel för att koppla ihop dessa. Efter det borde motor/startbatteri, förbrukningsbatteri och regulator vara jordade på samma punkt?!

-Men då kommer vi till att koppla laddningen till start och förbrukningsbatteriet. Det finns ju både en -terminal och en + terminal för respektive laddning.

Dvs en - och +  för laddning av förbrukning och en - och + för laddning av startbatteri. Jag förstår att jag drar +terminalerna till respektive batteri. Man ska jag även dra - till respektive batterierna?! De är ju ihopkopplade på minussidan redan. Eller ska lämna en av dom tomma och bra dra -terminalen till tex förbrukningsbatteriet och låta -terminalen för laddning av startbatteri vara tom?! 

 

/Johan

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löste det själv. Mätte upp på regulatorn och där är ju alla minus ihopkopplade. Utom chassit då. Alltså blir det ju gemensam jord när jag kopplar med +- till batterierna. Sedan chassit till minus så är allt jordat tillsammans och med motorn.

Det borde väl funka?!

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev jhnlfgrn:

-Sedan ska väl minus på start och förbrukningsbatteri kopplas ihop?! Då får jag dra en lite längre kabel för att koppla ihop dessa. Efter det borde motor/startbatteri, förbrukningsbatteri och regulator vara jordade på samma punkt?!

Men är det "bara" solpanelsregulatorn som frågan gäller, eller är det egentligen ombyggnad av hela försörjningssystemet och utökning av batteribankerna ?  För normalt sett har de ju redan batteriminus ihopkopplade och du lär väl redan ha en lösning på plats för laddning av båda bankerna från generatorn under motorgång.

 

Sedan har du ingen "jord" i båten (i alla fall inte i våra vanliga fritidsbåtar), mer än möjligen på landströmssidan. Det här handlar om "minus" 😉

 

23 timmar sedan skrev jhnlfgrn:

Jag förstår att jag drar +terminalerna till respektive batteri. Man ska jag även dra - till respektive batterierna?! De är ju ihopkopplade på minussidan redan. Eller ska lämna en av dom tomma och bra dra -terminalen till tex förbrukningsbatteriet och låta -terminalen för laddning av startbatteri vara tom?! 

För det första är det bästa är att ha en ordentlig minusplint som batteriminus och andra enheters minuskabel kopplas till, istället för att använda batterikabelskorna som kopplingsplintar. Varje gång du lyfter batterikabelskon blir det böjning och dragning i ett flertal kablar och risken för glapp ökar. Samt att det snabbt blir svåröverblickbart.

 

Sedan bör du bara koppla in regulatorn (och annat också) med en minuskabel till minussystemet, och som sagt då helst till en gemensam minusplint. Att dra en separat minus till båda batterisystemet som blir en parallellväg till redan befintlig, kan innebära en risk (t.o.m. medföra kabelbrand): Låt säga att den "ordinarie" anslutningen/vägen mellan batterisystemens minus lossnar eller glappar. Då kommer all ström (laddning under gång o.s.v.) att ta minusvägen genom regulatorn, strömmar som dessa kablar och regulatorn kanske inte alls var tänkta att kunna hantera.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-06-06 vid 09:40 skrev IngemarE:

Men är det "bara" solpanelsregulatorn som frågan gäller, eller är det egentligen ombyggnad av hela försörjningssystemet och utökning av batteribankerna ?  För normalt sett har de ju redan batteriminus ihopkopplade och du lär väl redan ha en lösning på plats för laddning av båda bankerna från generatorn under motorgång.

 

Sedan har du ingen "jord" i båten (i alla fall inte i våra vanliga fritidsbåtar), mer än möjligen på landströmssidan. Det här handlar om "minus" 😉

 

För det första är det bästa är att ha en ordentlig minusplint som batteriminus och andra enheters minuskabel kopplas till, istället för att använda batterikabelskorna som kopplingsplintar. Varje gång du lyfter batterikabelskon blir det böjning och dragning i ett flertal kablar och risken för glapp ökar. Samt att det snabbt blir svåröverblickbart.

 

Sedan bör du bara koppla in regulatorn (och annat också) med en minuskabel till minussystemet, och som sagt då helst till en gemensam minusplint. Att dra en separat minus till båda batterisystemet som blir en parallellväg till redan befintlig, kan innebära en risk (t.o.m. medföra kabelbrand): Låt säga att den "ordinarie" anslutningen/vägen mellan batterisystemens minus lossnar eller glappar. Då kommer all ström (laddning under gång o.s.v.) att ta minusvägen genom regulatorn, strömmar som dessa kablar och regulatorn kanske inte alls var tänkta att kunna hantera.

Jo, det är ett nytt system. Tidigare fanns bara ett startbatteri som motorn var kopplad till.

Det blev såhär:

Utombordsmotorn kopplad till startbatteri.

Från startbatteri dragit negativ till minusplint bredvid regulatorn. Till den är även minus från regulator och minus från förbrukningsbatteri kopplat.

Sedan är det dragit till plus på startbatteriet från regulators "startbatteri-laddning" och till förbrukningsbatteri från regulatorns "förbrukningsbatteri-laddning". (med säkring närmast respektive batteri)

Så från motor finns det bara en väg för minus till startbatteri-förbrukningsbatteri och solcellsregulator.

 

Från förbrukningsbatteriet är det sedan en kabel (+ och -) till säkringsdosa där alla lampor, plotter mm kopplas in.

 

Verkar detta vara rätt?

 

/Johan

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...