Boasten 3 Posted May 26 Tjena. har en plastbåt som har fått en genomgående spricka. i vanliga fall brukar jag laga båtar med glasfiber & polyester och det funkar fint. det jag inte gillar med det är att det blir ju väldigt tydligt att det finns en lagning. Så jag funderar på att använda Biltemas lättviktsepoxispackel. den har jag använt tidigare för att fylla ut ojämnheter och hål efter skruvar över vattenlinjen. är det nån som lagat ett hål/spricka under vattenlinjen med enbart epoxispackel? mvh Björn Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,545 Posted May 26 Jag skulle slipa ur lite till för att få ännu mer "grop" (gärna med någon riktigt grov "ful" rasprondell för att få en grov yta), sedan plasta med polyester och matta. Hur ser det ut på insidan ? Går den komma åt så gör samma sak där. Du verkar ju redan ha gjort ett bra jobb med att frilägga skadan med stor marginal, och kan ju lägga matta som går ordentligt utanför skadan. För tänk på att det ju är mattan/armeringen som ger hållfastheten, inte polyester/epoxi/spacklet. Och här behöver du något som lappar ihop strukturen, inte bara fyller upp en ojämnhet. Sedan kan du måla på något ytskikt (topcoat eller liknande) om du vill att det inte skall synas så mycket. Men jämfört med den övriga finishen och att det är under vattenlinjen så kommer du nog få ett tillräckligt snyggt resultat. Ser ut som man kört på en vass sten eller liknande, som trängt upp och knäckt materialet. Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,408 Posted May 26 Det går inte att laga en genomgående spricka med spackel. Om du gör rätt blir det inga synliga spår av reparationen. Share this post Link to post Share on other sites