Jump to content
Thursday 13 June 2024
EliasE

Stort behov av renoverings tips på en gammal segelbåt i trä

Recommended Posts

Hej, jag har en gammal 30 fots segelbåt i trä. Det är en Havsörn som är byggd 1967. Jag är i behov av lite allmänna tips om hur man går tillväga för att täta sprickor under vattenytan, sprickorna är ca 4 mm. Båten är byggd i Mahogny. 
Alla tips uppskattas 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hej och välkommen till MG!

 

Jag är själv ingen träbåtsägare, men har hjälpt till några gånger i samband med sjösättning för många många år sedan.

 

Träet kommer att svälla igen när det blir fuktigt så du behöver täta med något som kan tryckas ut när gliporna går ihop.

Idag finns det något som heter Ettan som används till det.

Det jag minns är att vi tejpade stora glipor och sprutade konsistensfett i små glipor, men det var som sagt länge sedan.

 

Sedan är det ju bra att få borden att börja svälla före sjösättning, vattna båten!

  • Trasmattor eller filtar läggs upp längs borden.
  • Blöt allt och lämna några decimeter vatten i botten så suger mattor/filtar upp vattnet.
  • Fyll på vatten vid behov.

En vecka på det viset och båten är i stort sett tät, så tät som en träbåt kan bli på land.

 

Sedan gäller det att förbereda sjösättningen med ett par elektriska pumpar och bra batterier.

Om det är första gången du sjösätter båten så är det väldigt bra om du kan få hänga kvar i kranen över natten eftersom du inte alls vet hur mycket den kommer att läcka, om du nu sjösätter med kran.

Annars är det bra att ha rekat något grunt vatten att fly till där båten kan stå på kölen till den är tät.

 

Det brukar inte ta mer än ett dygn att båten nästan tät och efter en vecka läcker den inte alls.

 

Det finns säkert mycket jag inte minns och det finns säkert andra som har flera tips.

 

Mackey

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

det är lite kallare i vattnet nu så uppsvällningen tar nån dag xtra men du kan ju täta med ettans tät eller som vi gjorde förr när vi kletade in fårtalg i sprickorna.

gör som mackey skriver med trasmattor och vattning.

om det finns en inombordare i får du inte fylla så att maskin blir blöt.

jag gissar att du har nån 12volts länspump i båten.

jag anlsöt en slang på mina pumpar så att båten blev själbevattnande.

så när jag hade blött upp mattorna så satte jag på pumparna och fyllde på vatten i kölsvinet..

fick fylla på ett par ggr på nån vecka.

träffade en kille härom dagen som använde "margarinmetoden".

jag tänker att det är typ samma metod som med talg...kan ju funka

när du sjösätter har du varit på biltema eller nåt och köpt en eller två dränkbara pumpar som du lägger i kölsvinet för det kommer troligen att regna inne i båten  :D been there done that men det är ju bara bra för då sväller trät fortare.

fast ett absolut måste är dränkbara pumpar.

när det blir sjösättning låter du den sjunka så mkt som möjligt innan pumpe eller pumparna går igång.

då kan du också ställa in nivåflottörerna på dom så allting går mer automatiskt.

rigga gärna men dra för helskotta inte vant mm för hårt.

spänn riggen efter en vecka eller 2 så kommer den att läcka lite igen med det är inget farligt...det sväller igen.

kommer säkert fler svar inom kort

mvh

arni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innan du kör på tipsen ovan - som är väldigt bra tips - kolla att alla spant är hela. Om inte, se till att åtgärda det innan sjösättningen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täta sprickor med cocosfett, lämnar inga ränder som tjära och är mjukt när trät sväller.Är det stora spricker dra maskeringstejp på utsidan där fogararna är, samt följ tidigare råd ang blöta mattor på insidan. Det sväller igen fort. Ronnie

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här i Finland använder vi elektriker och kylmontörer ett kitt när vi tätar genomföringar. Vistakitt heter det här. Det säljs i en stav som är 10 cm lång och ungefär 2*2 cm tjock. Kittet levereras i en pappersförpackning och har en konsistens som smör ungefär. Det håller sin konsistens i evigheter. Det brukade jag täta sprickor med innan sjösättning när jag hade träbåt. Pressades ut när träet svällde och lämnade kvar i själva sprickan som en tätning. Bilentusiaster jag känner brukar använda det på karossfogar också.

Kanske elektriker och kylmontörer i Sverige använder någonting liknande.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...