Jump to content
Wednesday 24 July 2024
KimAchren

DP-E med 1,95 utväxling till KAD42

Recommended Posts

Hej

 

Mitt nuvarande drev är slut i kugghjulen och jag funderar på att köpa ett beg DP-E istället.

Problemet är att det är 1,95 istället för 1,78 som rekommenderas till KAD42. Så ca. 10% skillnad i utväxling.

Kommer det att hålla med B5 propellrar i en 3t båt? Jag är inte ute efter att åka i toppfart eller liknande, utan mest kring 20-22knop.

 

Någon som kör med liknande setup?

 

mvh

 

Kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då man börja tänka på saken undrar jag om drevet verkligen blir mer belastat av att ha en högre utväxling och kompensera med större propeller, som många påstår. Skillnaden mellan drev med olika utväxling är ju i nedre växeln och då borde endast propelleraxlarna se ett högre vridmoment, inget annat.. Synpunkter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har nu provat med B5 propeller och tycker att det varvar onödigt mycket; 3300rpm i 20knop. Båten är en Marino 8000 och vad jag har kunnat läsa ska de toppa 30knop med AD41. Har nu tänkt prova med B6 propellrar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hej och välkommen till MG!

Med 3t i vikt bör du inte vara orolig för utväxlingen tycker jag men det som spelar roll är vad du får för maxvarvtal på fullgas.

Motorn ska alltid kunna nå maxvarvtal och på KAD42 är det 3700-3900 och varje propellerstorlek brukar ge ca 200 varv i skillnad och som det är nu borde motorn varva för mycket så B6 låter rimligt och bör ge ca 3500 varv vid 20 knop i ditt fall.

Edited by Makro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var ut och provade lite igår. Fortfarande med B5 propellrarna. Jag kom upp i 28knop på 3900rpm. Lite förvånande hur många knop extra det kom med de 600 varven mera. Det tyder på att den vill ha lite mera än 20knop för att komma upp ur vattnet ordentligt, eller hur?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ja så kan det ju vara, det varierar ju givetvis beroende på v-bottenvinkel, vikt och skrovkonstruktionen i övrigt. Vi har ca 4,3 ton båt, 6,9m i vattenlinjen, ca 3 meter bred och 17° bottenvinkel med några steglister och den kommer ur vattnet vid ca 20 knop men behöver ca 22-23 knop för att sänka nosen och gå riktigt och maxar runt 30 knop en bra dag :) Dubbelmontage med 2:30 i utväxling och A7 DP

Edited by Makro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är B6:orn på och kan säga att det gjorde en ordentlig skillnad till det bättre. Kör nu 23-24knop med 3200rpm. Har inte provat max. än. Enda negativa är att det tar mycket lämgre tid att komma upp i plan. Får ta och kolla skicket på turbon till hösten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-07-04 vid 11:28 skrev KimAchren:

Jag kom upp i 28knop på 3900rpm.

Var dessa 3900 r/min med gasreglaget i maxläge, eller drog Du av på gasen när motorn nådde 3900 r/min?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag slutade gasa då ja nådde 3900 rpm. Vet ej om det fanns mera att ge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev KimAchren:

Jag slutade gasa då ja nådde 3900 rpm. Vet ej om det fanns mera att ge.

Hur vet Du då vilken propeller Du i normalfallet bör ha?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det vet jag inte. Men jag förstår inte hur du menar att det skulle bli klarare av att gasa fullt? Jag menar; jag nådde ju det varvtal som specifikationen anger. Det måste ju betyda att propellrarna åtminstone inte är för stora..? Vad hade det sagt om jag hade nått 4000rpm eller mera? Sen borde jag ju förstås kolla så att den årkar varva vad den borde med B6:orna också... Men det blir till en ny dag.

 

Men det faktum att den är trög upp i plan borde indikera att något inte är som det ska med motorn. Endera är turbon gles eller så borde jag ställa upp pumpen, vilket knappast är gjort.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev KimAchren:

Det vet jag inte. Men jag förstår inte hur du menar att det skulle bli klarare av att gasa fullt? Jag menar; jag nådde ju det varvtal som specifikationen anger. Det måste ju betyda att propellrarna åtminstone inte är för stora..? Vad hade det sagt om jag hade nått 4000rpm eller mera? Sen borde jag ju förstås kolla så att den årkar varva vad den borde med B6:orna också... Men det blir till en ny dag.

 

Men det faktum att den är trög upp i plan borde indikera att något inte är som det ska med motorn. Endera är turbon gles eller så borde jag ställa upp pumpen, vilket knappast är gjort.

Det varvtal motorn uppnår vid full gas är, i normalfallet för fritidsbåtar, dimensionerande gällande propellerval. Om motorns maximala varvtal vid full gas är marginellt över 3900 r/min, vilket ingen vet och därav min enkla fråga, torde B5 ändå vara rätt propellrar.

 

Just my two cents.

 

image.png.cde96cc15c7c4b34046a4cc7a83c0684.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å andra sidan, om den uppnår 3900rpm med B6 också, så betyder ju det att B5 är onödigt liten.

Dessa båtar levererades med AQAD40 en gång i tiden, så KAD42 borde nog utan problem orka med 30+ knop.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...