Jump to content
Monday 24 June 2024
Forsberg_se

Volvo Penta klämkoppling dålig

Recommended Posts

Har ju en del att pyssla med och vill ju gärna ha sjöläggning innan midsommar, så axel och klämkoppling hade jag inte tänkt byta i år.

Nån föregående ägare hade använt 1 genomgående solid brytpinne, 2 icke genomgående samt till slut punktat ihop axel och klämkoppling.

Glappet är väl c:a 0.5mm radialt, shimsa och sätta i en rörpinne var väl min spontana tanke.

Bladmässing eller aluminium bäst till denna nödlösning?

VP_kläm.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter ju som om du har fel storlek på klämkopplingen i förhållande till propelleraxelns diameter?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den är nog bara nött och gammal, för såvitt jag har sett så fanns det inga i 1 tum?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Forsberg_se:

Den är nog bara nött och gammal, för såvitt jag har sett så fanns det inga i 1 tum?

Hur grov axel har du?  Dom finns till 25mm och 30mm axel och det kan ju ge 5mm glapp om du har den större och 25mm axel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev Rascal:

Hur grov axel har du?  Dom finns till 25mm och 30mm axel och det kan ju ge 5mm glapp om du har den större och 25mm axel.

22mm axel är inte heller inte ovanligt på äldre småmotorer, och om du då har en klämkoppling för 25mm axel så blir det nog inte så bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mätte en gång till närmast backslaget och fick 25.4mm, kan det verkligen ha suttit en 1 tums axel orginal på en Skilsö 23 -75? 

Nuvarade är 25mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hittade en bussing på nätet 22.2-25.4, svarva axeln och brotscha klämkopplingen?

Har ju dock ingen stöddocka och osäker på om jag kan låna en 1" brotch.

 

Helgen gick annars åt till att få loss propellern och byta cutless lagret. Tänkte att om jag fick av propellern kunde jag slippa ta loss rodret. Propellern vägrade dock med avdragaren maxdragen med nyckel (trångt mot rodret) så det blev till att kapa bort roderat (övre skruvarna) då de nedre gick av som jag hade misstänkt. Men då fick jag ju plats med 1" spärrskaftet och kunde dra avdragaren lite till, inte för att det släppte. 10 minuter värming med gasol så var propellern loss till sist.

Nån annan på forumet hade använt gängstång för att dra ut cuttlesslagret vilket inte visade sig möjligt på min båt då inre propellerrörsfästet hade för liten innediameter ( ville inte skruva bort den. Att få in någonting utifrån var ju inte så lätt heller, slutade med att jag borrade ur gummit så jag fick in en M20 skruv som jag fäste genom att borra in 5mm härdade stift genom låsskruvhålen, sen kom den ut. Därefter följde tvätt av propellerröret för att få bort fettet, lätt slipning av lagerfästet varefter den nya cutless snällt gled in med gummiklubban.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hade fungerat ännu bättre med en längre bult, nu fick jag lägga in nya mothåll eftersom (kullagren), men jag hade bara en M20 mutter hemma.

 

ResizedImage_2024-05-27_17-30-20_1.jpg

Edited by Forsberg_se

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg någon annan på forumet som skrev att han alltid körde med kilspår så så blev det. Fick kilspåret i klämkopplingen draget och fixade spåret i axeln själv. Eftersom klämkopplingen  var lite glapp blev det lite ölburk närmast backslaget som shims. Tyvärr hade jag missat att propellerrörets inre fäste sitter löst och det var naturligtvis det jag riktade efter. Som jag nog skrivit i nån tråd satt motorn för högt då någon bytt ut motorkuddarna till en högre modell. Då jag fick det till 3-4 mm så sänkte jag motorkuddsfästena 5mm för att ha lite plats för shims. Skrev ut ett par centeringsdon på 3d- skrivaren och knackade i dem i propellerrörets inre fäste. Efter mycket svärande bytte jag ut sex-kant skruvarna på motorkuddarnas nedre fäste mot insex och muttern på övre fästet mot låsmutter vilket förenklar skruvandet.

Shimsade in det hela under vilket jag upptäckte att inre proppellerrörsfästet satt löst, vilket sabbade min arbetsmetod en smula.

 

I slutändan blev glappet mellan klämkoppling och backslag noll.

Axeln kastar 0.5 mm vid propelleraxeltätningen.

Spelet vid cutlesslagret är 0.2 mm men jag tänker inte sänka motorn något mer i år. En kollega påpekade att inriktningen behöver göras om när båten ligger i vattnet. Jag har inte kontrollerat om axeln är rak.

 

Så är värdena ovan acceptabla?

 

IMG_20240609_134217_577.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...