Jump to content
Monday 22 July 2024
Plastbaljan

C-TEK sabbade mitt batteri eller inte?

Recommended Posts

Har en fråga om batterier. Köpte ett marinbatteri fabrikat Tudor för mindre än ett år sedan. Jag har en 30-hästare i aktern av modern årgång och en C-TEK laddare. Jag har väl kört 10-talet turer förra sommaren. Mellan varje tur har jag underhållsladdat i korta perioder. Under vintern tog jag ur batteriet i min båt och har underhållsladdat det. När jag monterade det i båten så är det enligt marinan dags att byta ut det då det har under 80% kapacitet kvar. Batteriet lämnar 12.3 efter att ha vilat ett dygn efter laddning. De verkar ha rätt. Men ett nytt batteri, fastän det gått 11 månader vill man inte ge mig. De menar att jag använt en ctek-laddare ansluten hela vintern med laddläge "snöflinga" som bara skall användas över 5 grader och det har skadat batteriet. Kollar jag så har det inte kokat torrt dock. Vatten över plattorna. Tittar jag på temperaturkurvorna från min utegivare så har vi haft enstaka toppar över 5 grader under hela perioden, det känns inte som att det skall kunna påverka ett nytt batteri så pass. Återförsäljaren lämnade ingen garanti, utan menar att jag skulle köpa ett nytt. Tudor har ingen förklaring. Batteriet var i 2000+ kronorsklassen och laddaren är något år gammal. Vill mest lära mig vad jag gjort fel för att inte upprepa det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antar att du menar att de säger att man ska använda ”snöflinge-läget” när det är UNDER +5 grader?

 

Ctek har en tendens att skicka pulser med ganska hög spänning under korta sekvenser. Det är en del i deras marknadsföring om att deras laddare laddar batterierna snabbare. Detta är vad jag skulle kalla en gimmick. Dessa pulser förstör/åldrar batterierna ganska fort.

 

En annan egenhet dessa laddare har är att de påbörjar en ny laddsekvens så fort de ansluts. Detta gör att de laddar ett kanske nästan fullt batteri med start i bulk-fasen, en fas med ganska hög spänning, vilket också förkortar livslängden.

 

Så, har din laddare ett sk Power Supply-läge är det bra att använda det när batteriet ligget på laddning en längre tid.

Annars rekommenderar jag dig att byta laddare till en av Victrons ”smarta” laddare där du kan ställa in laddspänningen själv.

 

Välkommen till MG!

  • Like 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade också problem med Ctek som överladdar batterierna som har den konstigheten som ChristerN beskriver. Jag hade dock deras DCDC-omvandlare som innehåller en sk smart laddare med samma laddkurva som deras nätladdare. 
Jag beskriver vad som hände här.
https://www.maringuiden.se/forum/topic/107987-cetek-d250sa-och-smartpass120-kokade-mina-batterier/

 

Det intressanta är att jag när jag har nämnt detta problem i vissa marinbutiker har de berättat liknande historier som trådskaparen.

  • Kunden kommer in med ett trasigt batteri.
  • Kunden har haft en Ctek nätladdare.
  • Kunden får ett nytt batteri med villkoret att han byter sin nätladdare.
  • Kunden har har löst sitt problem.

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet ej i vilken mån min erfarenhet kan vara till nytta men här kommer det.

C-tek laddare, nytt vanligt startbatteri. Hörde en smäll i pannrummet. Hittar inget fel. Nästa gång ser jag en pöl på golvet å på arb.-bänken. Batteriet har exploderat.

Tur jag inte stod bredvid när det small.

Lade alltihop i tredubbla plastkassar å tog fram kvittona å åkte till företaget där jag köpte. De gav mig nytt batteri å C-tek laddare å dessutom reseresättning utan att blinka.

Sedan dess så har jag ingen laddare på på underhållsladdning utan kopplar ifrån när det är fulladdat.

  • Like 4
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Om man skall ta Cetek lite i försvar så har de fokuserat på ett problem som också är vanligt där batterierna inte blir fullt laddade.

Vid teknisk presentation av en båtelmek, med Kryssarklubben i höstas, fick jag tydligt information att för lite laddning var huvudanledningen till varför batterierna går sönder och att Ctek hade lösningen på problemet. Kursledaren hade installerat många Ctek-laddare åt sina kunder med gott resultat.
När jag senare kontaktade föreläsare för att berätta min historia kände han inte igen problemet.

Det kan hända att vi har haft otur. 😉

Så jag är inte förvånad att många köper Cteks prylar som verkar helt problemfria och slipper massa "krångliga" inställningar som kan göra med Victron-pryl.

Även om det finns tester som visar motsatsen så tror jag Ceteks laddare är lite för pigga att lägga sig i absorptionsläget och har svårt att hitta en anledning att sluta och lägga sig float. Jag vet också att Cteks temperaturkompensering ligger -23mV/C medans Victron använder -16mV/C. Det är kanske inte mycket men det gör inte saken inte bättre att ladda med för hög spänning under för lång tid.
Den förklaringen jag fick från Cteks är att ett bra batteri skall klara det. Jag håller inte med.

Edited by anuba
Lade till lite mer info
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev anuba:

Vid teknisk presentation av en båtelmek, med Kryssarklubben i höstas, fick jag tydligt information att för lite laddning var huvudanledningen till varför batterierna går sönder och att Ctek hade lösningen på problemet.

Det där känner jag inte riktigt igen.
Jag är helt med på att för djupa urladdningar skadar batterierna och att det är nyttigt att se till att de blir fulladdade men att ”för lite laddning” generellt är orsaken till batteridöd känns tokigt. Skulle det då också vara så att de högre spänningarna Ctek-laddarna pulsar in i batterierna skulle hindra en förtida död känns lika fel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för insiktsfulla svar. Känns som att motorcykelläget på C-Tek eller en gammal obegåvad Biltemaburk blir lösningen för kommande vintersäsong.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan skrev Plastbaljan:

Tack för insiktsfulla svar. Känns som att motorcykelläget på C-Tek eller en gammal obegåvad Biltemaburk blir lösningen för kommande vintersäsong.

Eller också gör du som jag gjort dom senaste 40 åren.

Torrsätt, vinterkonservera, kolla att batterierna är fulladdade, ta bort polskorna från batterierna.

På våren kopplar du in batterierna igen, sjösätter, startar och åker båt.

Årets kontrollmätning visade att laddningen hade sjunkit från 100% på hösten till 98% på våren. Voltmätaren (multimetern) visade 12,8 på hösten och 12,7 på våren.

Edited by Rascal
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Plastbaljan:

Tack för insiktsfulla svar. Känns som att motorcykelläget på C-Tek eller en gammal obegåvad Biltemaburk blir lösningen för kommande vintersäsong.

Jag har för mig att ”motorcykelläget” är 6 V laddning, men kan ha fel. Däremot om det finns ett power supply-läge så funkar det.

Några obegåvade burkar finns knappt längre.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag har för mig att ”motorcykelläget” är 6 V laddning, men kan ha fel. Däremot om det finns ett power supply-läge så funkar det.

Några obegåvade burkar finns knappt längre.

Bra tanke, har en MXS 3.8 EU som har 12 V för MC och då laddar med 0.8 A istället för 3.8A

 

Jag har även "turen" att ha en riktigt gammal och usel analog biltemaladdare från 1900-talet kvar, kanske den är mer safe…?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
44 minuter sedan skrev Plastbaljan:

Bra tanke, har en MXS 3.8 EU som har 12 V för MC och då laddar med 0.8 A istället för 3.8A

 

Jag har även "turen" att ha en riktigt gammal och usel analog biltemaladdare från 1900-talet kvar, kanske den är mer safe…?

Det är batteriet som bestämmer hur mycket/snabbt det vill laddas, genom att sluka i sig olika mycket ström (upp till den gräns laddaren orkar leverera). Det är därför inte laddströmmen som står stämplat på laddaren som knäcker batteriet, utan den spänningen laddaren lägger ut. Om den är (för) hög så kommer även laddaren som bara lämnar 0,8A att riskera kokning/gasning av batteriet, även om det tar lite längre tid och går långsammare.

 

De där gamla laddarna (vi talar fram till 80-, kanske tidigt 90-tal) hade ofta bara en trafo + likriktare och ingen reglering alls. Har en sådan på hyllan (som ytterst sällan används), och de är allt annat än safe. Gasning i slutet av laddfasen var mer eller mindre standard, men eftersom cellerna i allmänhet hade öppningsbara lock på den tiden så fyllde man på då och då. Pappa lärde mig t.o.m. att man borde skruva av hattarna så gasen kunde evakueras "som bildades under laddning". Och för att det inte skulle skvätta för mycket när det bubblade hade han en passande kartongbit som lades ovanpå batteriet.

 

Nej, använd inte den.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...