Boasten 3 Posted May 11 Tjena. Har en Chrysler 3,6 hk jag ser ingen kylkanal eller hål för skvallerstråle… så jag gissar att den är luftkyld MEN motorn och riggen blir ju glödheta. nån som vet? bifogar bilder på motorn. tack för hjälpen. Share this post Link to post Share on other sites
Boasten 3 Posted May 11 33 minuter sedan skrev Rollen: Den är luftkyld. Ok, tack för svar. Och att den blir så varm är då helt normalt… kanske blir svalare när man faktiskt kör med båt? Nu provstarter jag bara i garaget och har provat i tunna. Share this post Link to post Share on other sites
Boanjohan 576 Posted May 11 Alla luftkylda motorer jag känner till blir glödheta, t.ex. moppe, motorsåg, gräsklippare, röjsåg etc. Så jag antar det är normalt att även en luftkyld utombordare blir glödhet. Riggen kommer väl kylas ned lite av vattnet gissar jag, men motorn kommer nog fortsatt bli glödhet. Sen finns det olika grader i helvetet, så hur glödhet som är normalt kan jag inte svara på🙂 Share this post Link to post Share on other sites
Faderullan 714 Posted May 11 Lite vattenkyld är den ändå. Men bara riggröret från avgasporten under cylindern och nedåt. När motorn är igång i vattnet trycks vatten in av propellern i "näsan" under kavitationsplattan. Vattnet leds genom ett rör inne i riggen upp till avgaskröken som syns under cylindern. Vattnet blandas med avgaserna som kyls ner. Trots att motorn är luftkyld är det klokt att ha den i en vattentunna när den provkörs på landbacken. Kör man länge utan vatten blir riggen så varm att färgen på den mörknar. och tätningarna mellan axeln och växelhuset bränns med följden att det börjar läcka in vatten i växelhuset. Share this post Link to post Share on other sites
Boasten 3 Posted May 12 Tack för alla svar. grymma är ni. Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,176 Posted May 12 Tänk på att använda tvåtaktsolja för luftkylda motorer, inte för vattenkylda, så du får rätt smörjning. Share this post Link to post Share on other sites