Jump to content
Friday 14 June 2024
Karljohansson

segelbåt 80-90 tal vs 00-10 tal - hur mycket bättre mår båten? motorn? övriga delar?

Recommended Posts

Funderar på köp av segelbåtar nu mer generellt, om man köper en segelbåt från 1980-1990 vs båt 2000-2010

Vad är det för saker som går sönder däremellan? funderar lite hur värt det är med 10-20 år nyare båt, vad är de typiska sakerna som går sönder? Tänker då utöver segel som givetvis behöver bytas ibland.

 

Gällande äldre motor från 80 talet, om dessa är totalrenoverad, hur pålitliga är de då? vissa har jag sett som gjort det, typ motorn helrenoverades, den plockades isär och alla delar blästrades, renoveringskit köptes så alla packningar byttes, även cylinderfoder och kolvar byttes, spridarna genomgångna osv. Om man gör en sån renovering är motorns trygghet att betraktas nästan som ny? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte svar på dina specifika frågor, men komplettering...

 

Det är nog inte så ovanligt att motorn är bytt på båtar som är 30-35 år och äldre. Segel och kapell byts nog oftast ut en eller ett par gånger under samma tid.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Karljohansson:

- - -

Gällande äldre motor från 80 talet, om dessa är totalrenoverad, hur pålitliga är de då? vissa har jag sett som gjort det, typ motorn helrenoverades, den plockades isär och alla delar blästrades, renoveringskit köptes så alla packningar byttes, även cylinderfoder och kolvar byttes, spridarna genomgångna osv. Om man gör en sån renovering är motorns trygghet att betraktas nästan som ny? 

Motorn är den i särklass dyraste komponenten om den behöver bytas. Segel ligger oftast lite under i kostnad.

 

Hur gammal en motor blir beror så klart på hur den servats och hur hårt den körts.

 

Det är stor skillnad på sjövattenkylda och färskvattenkylda motorer där den senare inte drabbas av lika snabb rostning inne i motorblocket.

 

Jag har haft en båt som byggdes i senare delen av 1980-talet. Ca 2010 lyfte jag ur motorn (färskvattenkyld) för en större genomgång inför att båten skulle säljas. Jag ville inte ha ett evigt prutande på grund av osäkerhet om motorns kondition. Mekanikern lyfte toppen o kollade cylinderfoder men de var i god kondition så han såg ingen anledning att byta dem. Spridare provtrycktes o justerades. Samtliga slangar byttes. Jag bytte även bälgen på s-drevet (samma skäl - slippa tjafs), det var obetydlig skillnad i gummit på nya o gamla bälgen). Kostnaden för genomgången inkl alla delar o oljor var under tjugotusen kronor (inkl moms o kvitto på jobbet). Då hade jag själv lyft ur o lyft in motor o drev o kört till verkstaden. Det var en äldre herre i lite skitig overall som inte var rädd att bli smutsig om fingrarna som gjorde jobbet, dessvärre har han numera pensionerat sig o slutat jobba med båtmotorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En segelbåtsmotor med sötvattenkylning sedan födseln som levt sitt liv i Skandinavien och fått filter och oljor och impeller bytt emellanåt, körs knappast mer än 50 timmar per år. Dess livslängd är troligen 5000 timmar eller mer, dvs. 100 år. 
Jag hade en Volvo 2002:a och när den var c:a 25 år gammal så lyfte jag av topplocket och inspekterade samt slipade in ventilerna och kontrollerade spridarna. Slitaget hos cylindrar/kolvar/kolvringar var så litet att de s.k. honingsspåren (diagonalspåren i cylinderväggarna som syns när motorn är ny tillverkad) var helt synliga och det fanns inte tillstymmelse till s.k. "vändkant"  där kolvringarna vänder. 
Jag har också renoverat några Nannimotorer som drabbats av förtida invalidisering pga. felaktig installation där sjövatten hade sipprat in i cylindrarna varefter korrosion hade orsakat partiklar att banka skador. Renoverat topplock och nya kolvar samt värmeväxlare räckte, cylinderloppen var helt OK och måtten inom tillverkarens specifikationer. 


Så alltså, det är viktigare att en segelbåtsmotor haft sötvattenkylning sedan födseln än några decenniers användning!

Fast man kan behöva kolla upp spridare, insprutningspump, startmotor och generator. 
Man ska tillägga att ju nyare och lättare en motorkonstruktion är, desto känsligare är den för åldrande!
 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

kollar delvis på en båt på blocket nu där de gjort en totalrenovering av motorn och gjort, de skrev att följande var gjort 

Motorn helrenoverades, den plockades isär och alla delar blästrades, renoveringskit köptes så alla packningar byttes, även cylinderfoder och kolvar byttes, spridarna genomgångna osv.

 

Hur ska man tänka kring denna renovering? De har gjort den själva 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, Seawolf said:

En segelbåtsmotor med sötvattenkylning sedan födseln som levt sitt liv i Skandinavien och fått filter och oljor och impeller bytt emellanåt, körs knappast mer än 50 timmar per år. Dess livslängd är troligen 5000 timmar eller mer, dvs. 100 år. 
Jag hade en Volvo 2002:a och när den var c:a 25 år gammal så lyfte jag av topplocket och inspekterade samt slipade in ventilerna och kontrollerade spridarna. Slitaget hos cylindrar/kolvar/kolvringar var så litet att de s.k. honingsspåren (diagonalspåren i cylinderväggarna som syns när motorn är ny tillverkad) var helt synliga och det fanns inte tillstymmelse till s.k. "vändkant"  där kolvringarna vänder. 
Jag har också renoverat några Nannimotorer som drabbats av förtida invalidisering pga. felaktig installation där sjövatten hade sipprat in i cylindrarna varefter korrosion hade orsakat partiklar att banka skador. Renoverat topplock och nya kolvar samt värmeväxlare räckte, cylinderloppen var helt OK och måtten inom tillverkarens specifikationer. 


Så alltså, det är viktigare att en segelbåtsmotor haft sötvattenkylning sedan födseln än några decenniers användning!

Fast man kan behöva kolla upp spridare, insprutningspump, startmotor och generator. 
Man ska tillägga att ju nyare och lättare en motorkonstruktion är, desto känsligare är den för åldrande!
 

Om man har en besiktningsman med vid köpet, kan för lite så tänkte köpa det, bör denna person hyfsat enkelt kunna se/höra om motorn är i bra skick? eller får man gå mycket på vad de säger är gjort med motorn? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En fördel kan vara tillgången på service- och reservdelar i framtiden. Man kan tänka sig att när motorn är tillräckligt gammal och tillräckligt många blivit utskrotade pga ålder och slitage kommer lagerhållning och tillverkning av delar att upphöra. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Generellt sett när det gäller båtar så var skroven ganska kraftigt överdimensionerade i början av plastens införande.

I och med att det gick sämre för båttillverkarna fick man en mer ekonomisk insikt och behövde spara både här och där, varvid båtars konstruktion förändrades. Mängden plast minskades, man CAD-ritade skrov osv. Allt hållfasthetsberäknades till skillnad från tidigare då man mer gjorde saker av erfarenhet.

Konklusionen är att ingen vet, än idag, hur gammal en glasfiberbåt kan bli.

Men man kan nog räkna med att nyare båtar kanske inte håller lika länge som 70-talsbåtarna.

 

När det gäller motorer så gör en renovering att värdet på båten återställs (utan motor eller rasad motor innebär extremt lågt värde).

Ny motor höjer däremot värdet.

Hur ska du då själv tänka ang garagerenoverad motor ? Ja det blir mer upp till dig själv. Jag skulle nog tänka att den lär nog hålla några år till i alla fall, men det är ofta svårt med reservdelar till äldre motorer.

Edited by Janne_G

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Karljohansson:

Om man har en besiktningsman med vid köpet, kan för lite så tänkte köpa det, bör denna person hyfsat enkelt kunna se/höra om motorn är i bra skick? eller får man gå mycket på vad de säger är gjort med motorn? 

Jag har anlitat besiktningsman två gånger. Bägge har de i förväg, kaxigt, förklarat att de kan avgöra skick på motor och drivlina. 

Den ena skruvade av oljelocket och tittade och sa "Den här motorn är bra".

Den andre körde den gamla motorn varm och sedan i full fart med vinden och sedan mot vinden och kom fram till en toppfart som var medelvärdet av de två reporna och konstaterade sedan att motorn var frisk. Två år senare kostade motor och drev 100' i reparationer.

Nej, en sådan hjälp behöver jag inte. 

Däremot är det nog väldigt värdefullt att få med sig en person som jobbat länge med att laga och serva motorn du ska titta på. Är denne lite allmänt allsidig så kan denne och hjälpa dig med andra saker som fukt i skrovet, läckande genomföringar etc och vet om det finns tillgång till reservdelar. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En variant är ju att köpa en segelbåt där man vet att motorn är slut till ett lågt pris och sedan sätta in en ny motor. Det blir förstås inte billigt med en ny motor men det kan bli billigare än ständiga reparationer av en båt med en motor som visade sig vara sämre än man trodde då man köpte den. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-05-08 vid 08:31 skrev Karljohansson:

Om man har en besiktningsman med vid köpet, kan för lite så tänkte köpa det, bör denna person hyfsat enkelt kunna se/höra om motorn är i bra skick? eller får man gå mycket på vad de säger är gjort med motorn? 

Min erfarenhet är att besiktningsmän friskriver sig från bedömning av just motor eftersom det i princip inte går att göra en säker bedömning.

 

15 timmar sedan skrev Stormfocken:

En variant är ju att köpa en segelbåt där man vet att motorn är slut till ett lågt pris och sedan sätta in en ny motor. Det blir förstås inte billigt med en ny motor men det kan bli billigare än ständiga reparationer av en båt med en motor som visade sig vara sämre än man trodde då man köpte den. 

Det kan absolut vara en bra idé. Om man kan köpa rätt dammsugarpåse och byta den själv utan att läsa några instruktioner klarar man av att byta en motor själv. Det är betydligt lättare än man tror vill jag påstå efter att ha gjort det.

 

Så här gör man. (Det är en länk.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite riktlinjer när det gäller pris och kostnad och det beror ju givetvis på båtstorlek,  kvalitet och säsong också. Komplettera och korrigera gärna ålder och priser om ni tycker och tänker något annat.

  • En motor håller i 40 år och kostar 100 000 om man byter själv, 130 000 om man lejer bort installationen.
  • Dynor håller i 20 till 30 år (fast våra är 40 + och fasta, hela och luktfria) och kostar 40 000.
  • Segel håller i 10 till 15 år och kostar 60 000.
  • El och elektronik som kyl/kompressor, vindinstrument, logg, ekolod, plotter, vhf mm. håller i snitt i 20 år och kostar 30 000.
  • Riggen (mast, bom, stag och vant) vill jag påstå håller nästan evigt länge om de skötts om och spänts upp ordentligt, men en 30-årig rigg kan vara bra att låta en riggverkstad gå igenom och nu gissar jag friskt att det kostar 10 000 inklusive lite tillfixning. En helt ny rigg är dyrt, gissar på mer än 100 000.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...