Jump to content
Wednesday 19 June 2024

Recommended Posts

Hej alla motorkunniga!

Jag funderar på att byta upp mig till en båt med två volvopentamotorer(d6) på ca 300hp och med ca 3000 motortimmar. Båten(och motorerna) är från 2008 och de flesta båtar av den här typen ligger på 1500 - ni som kan, tycker ni att det är mycket med 3000? Det är mycket pengar man lägger och då vill man ju att motorn är ok och jag har tänkt att ha båten väldigt länge. (självklart kollar jag så att all service är gjord)

En annan fråga är om det är någon som vet om det är stor skillnad i bränsleförbrukning mellan en d4 och en d6? Tänker då främst i luffarhastighet runt 5-7 knop?

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan skrev Dieselmotorn:

Hej alla motorkunniga!

Jag funderar på att byta upp mig till en båt med två volvopentamotorer(d6) på ca 300hp och med ca 3000 motortimmar. Båten(och motorerna) är från 2008 och de flesta båtar av den här typen ligger på 1500 - ni som kan, tycker ni att det är mycket med 3000? Det är mycket pengar man lägger och då vill man ju att motorn är ok och jag har tänkt att ha båten väldigt länge. (självklart kollar jag så att all service är gjord)

En annan fråga är om det är någon som vet om det är stor skillnad i bränsleförbrukning mellan en d4 och en d6? Tänker då främst i luffarhastighet runt 5-7 knop?

Låter som onödigt många hästkrafter om du tänker åka 5-7 knop.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

D6/D4 är Deutz maskiner som jag inte vet om dom håller samma industri kvalitet som gamla D40-41-42-42-44-300 samt D60-61-62-63. Även dessa äldre stötstångsmaskiner hade sina problem, men jag har blivit mörkrädd för det som man läst om D4/D6 här på MG.

Är maskinerna till belåtenhet m a p underhåll och tillgänglig service dokumentering så bör dom funka bra framöver.

Vet ej om det är tid för överhalning efter 3000 h. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volvo Penta D6/D4 för fritidsbåtar är inte Deutz motorer utan tillverkas i Vara precis som tidigare 30/31, 40/41,42 44 300. Det finns 4 och 6 cylindriska dieselmotorer som det står Volvo Penta på men som är Deutz motorer som används i entreprenadmaskiner och även som motorer i yrkesbåtar. Större 6 cylindriska dieselmotorer i båtar härstammar från lastbilsmotorer. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Besökte Volvo Power Train i Skövde under 2012-2014 som konsult och fick då uppfattning om att Volvo Penta helt gått ifrån "industrimotorn" med stötstänger och lösa foder(våta). Detta pga av allt mer behov av toppeffekt o vridmoment men med commonrail och bättre bränsleeffektivitet,  varpå samarbete med det då inköpta Deutz påbörjades. Det var säkert så att Volvo själv tog fram D6/D4 till fritidsbåtsverksamheten i Lundby(utv)  och Vara(prod) utan inblandning av Deutz under 2000 talets begynnelse. 

Fel uppfattat av mig då och nu , rättning framåt.

Framöver så är D6/D4 för mig en motor som skapar problem när det kommer till att förlänga livslängden på den.

Att den har diverse problem är nog inte annorlunda än 31-41,42,43,44,300 , men blir mörkrädd när skurna cylindrar framtvingar ny D6/D4 block pga konstruktionen.

Jag undviker att skruva med dessa.

Nu för tiden hörs ifrån Volvo LV i Lundby att dieselutveckling endast utföres på större LV-motorer. Blir då VP i Vara lidande framöver kanske.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-05-04 vid 20:53 skrev Dieselmotorn:

Hej alla motorkunniga!

Jag funderar på att byta upp mig till en båt med två volvopentamotorer(d6) på ca 300hp och med ca 3000 motortimmar. Båten(och motorerna) är från 2008 och de flesta båtar av den här typen ligger på 1500 - ni som kan, tycker ni att det är mycket med 3000? Det är mycket pengar man lägger och då vill man ju att motorn är ok och jag har tänkt att ha båten väldigt länge. (självklart kollar jag så att all service är gjord)

En annan fråga är om det är någon som vet om det är stor skillnad i bränsleförbrukning mellan en d4 och en d6? Tänker då främst i luffarhastighet runt 5-7 knop?

 

Med de timmarna så ska båten vara billig med tanke på att det är byta ut hela motorkroppen som gäller när den är/blir sliten i cylinderlopp. Du bör göra komptest innan ev köp för att få en bedömning av skicket på motorerna. Mitt råd är dock att hålla dig borta från denna båt och även undvika D4 som du klurar på. Googla och du kommer hitta mycket fakta om problem

Om det sitter drev på den så räkna med renovering eller byte till nya om inget är gjort med dom. Gissningsvis är de redan renoverade då överhusen brukar ge sig

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-05-09 vid 20:33 skrev Capitan:

 

Med de timmarna så ska båten vara billig med tanke på att det är byta ut hela motorkroppen som gäller när den är/blir sliten i cylinderlopp. Du bör göra komptest innan ev köp för att få en bedömning av skicket på motorerna. Mitt råd är dock att hålla dig borta från denna båt och även undvika D4 som du klurar på. Googla och du kommer hitta mycket fakta om problem

Om det sitter drev på den så räkna med renovering eller byte till nya om inget är gjort med dom. Gissningsvis är de redan renoverade då överhusen brukar ge sig

Oj, ja det fanns sannerligen lite problem, jag är dock förtjust i båtmodellen(beneteau swift trawler 42) och det finns även med både deutz och yanmar, har googlat lite men hittar inte samma problem med dessa? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-05-05 vid 21:26 skrev Ove-T:

Volvo Penta D6/D4 för fritidsbåtar är inte Deutz motorer utan tillverkas i Vara precis som tidigare 30/31, 40/41,42 44 300. Det finns 4 och 6 cylindriska dieselmotorer som det står Volvo Penta på men som är Deutz motorer som används i entreprenadmaskiner och även som motorer i yrkesbåtar. Större 6 cylindriska dieselmotorer i båtar härstammar från lastbilsmotorer. 

Är du säker på detta? Jag har hört och läst på mer än ett ställe att D4/D6 är designade av Deutz. D3an är däremot som de flesta vet tagen från Volvos personbilslinje.

 

Oavsett är 3000 timmar mycket och med tanke på egna och andras erfarenheter brukar det kunna vara löjligt dyrt att laga VPs nyare motorer. Jag personligen hade inte tagit i ett 3k timmar D serie dubbelmontage med tång.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 timmar sedan skrev Mange249:

Är du säker på detta? Jag har hört och läst på mer än ett ställe att D4/D6 är designade av Deutz. D3an är däremot som de flesta vet tagen från Volvos personbilslinje.

 

Oavsett är 3000 timmar mycket och med tanke på egna och andras erfarenheter brukar det kunna vara löjligt dyrt att laga VPs nyare motorer. Jag personligen hade inte tagit i ett 3k timmar D serie dubbelmontage med tång.

Helt riktigt D4 D6 är i grunden en deutz, men sedan marinkonverterad av vp.  

Motorn kom som ersättare till kad serien kort tid efter att Volvo köpte in sig med 33% i konkurshotade deutz motor tillverkning. 

Notera en sådan enkel sak att om Motorn går varm och toppen slår sig så går den inte att plana. Det blir då att köpa nytt topplock, så håll koll på impellern. Den enda motorn  Volvo har kvar som är just Volvos egen konstruktion än 9 liters motorn. Är ju lika med D3 an tagen från fordonsindustrin och marinkonverterad av vp. Men den har ju fasats ut ur sortimentet nu.

Yanmar , Fpt är att föredra alla dagar i veckan. Får se hur utveckling av diesel motorer kommer bli. Lär kanske inte bli några fler i framtiden hos vp än just D serien som är gjuten i guld när man ser priser på dem.

 

Edited by kossor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev kossor:

Helt riktigt D4 D6 är i grunden en deutz, men sedan marinkonverterad av vp. 

Vad heter dessa motorer, VP D4 och VP D6, på "Deutz-språk"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

3000 timmar ur en D6 är inga problem, de jag vet som gått längst byttes vid 11000 timmar och då har de gått i en taxibåt som garanterat körs hårdare än de flesta fritidsbåtar. Väldigt välskötta var de dock. 
 

De flesta yrkesbåtar med D4/D6 brukar byta vid 4000-5000 timmar, då har motorn inte så många år på nacken samt många timmar kvar vilket gör dem lättsålda på fritidsbåtsmarknaden. 
 

Jag skulle vara mer obekväm med åren än med timmarna. Har de skötts ordentligt och bott i ett torrt och fräscht maskinrum är åren inget jätteproblem men vanskötsel och fukt kortar livslängden avsevärt, betydligt mer än körda timmar (om de körts vettigt vill säga). 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-05-12 vid 22:27 skrev firefish:

3000 timmar ur en D6 är inga problem, de jag vet som gått längst byttes vid 11000 timmar och då har de gått i en taxibåt som garanterat körs hårdare än de flesta fritidsbåtar. Väldigt välskötta var de dock. 
 

De flesta yrkesbåtar med D4/D6 brukar byta vid 4000-5000 timmar, då har motorn inte så många år på nacken samt många timmar kvar vilket gör dem lättsålda på fritidsbåtsmarknaden. 
 

Jag skulle vara mer obekväm med åren än med timmarna. Har de skötts ordentligt och bott i ett torrt och fräscht maskinrum är åren inget jätteproblem men vanskötsel och fukt kortar livslängden avsevärt, betydligt mer än körda timmar (om de körts vettigt vill säga). 

Det sitter som samt sagt två VP D6or från 2008 i båten som gått 3000h och åldern på dessa är väl inte så mycket att säga om? Om all service är gjorde by the book(motorrummet var exemplariskt på alla sätt) så är det med en rejäl prutning ändå ett ganska bra köp? Jag kommer att ha den som fritidsbåt så det blir igen hårdkörning precis(utom ibland ;) ) En annan fråga, jag kommer att sälja mitt hus och köpa en båt istället för överskådlig framtid och tänker att jag växelkör mellan motorerna(utom när jag krämar på) och på så vis nästan fördubbla livslängderna eller är det tokigt tänkt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generellt sett mår en diesel bättre om den körs på hög last än låg och utöver det så blir verkningsgraden bättre. Att köra på en motor i taget är ur de perspektiven smart. 
 

Hur båten går är en annan femma men det märker du. Sedan kan det vara vissa komponenter som bara finns på ena motorn, styrning på en drevbåt brukar på D4/D6-installationer bara gå på ena motorn vilket ju är oerhört korkat. Kanske finns det hydraulpump eller vattenpump på ena men inte på andra. Kolla också att backslaget tål att axeln snurrar på den avstängda motorn, annars får du fixa någon form av axelbroms. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev firefish:

Generellt sett mår en diesel bättre om den körs på hög last än låg och utöver det så blir verkningsgraden bättre. Att köra på en motor i taget är ur de perspektiven smart. 
 

Hur båten går är en annan femma men det märker du. Sedan kan det vara vissa komponenter som bara finns på ena motorn, styrning på en drevbåt brukar på D4/D6-installationer bara gå på ena motorn vilket ju är oerhört korkat. Kanske finns det hydraulpump eller vattenpump på ena men inte på andra. Kolla också att backslaget tål att axeln snurrar på den avstängda motorn, annars får du fixa någon form av axelbroms. 

Tack för bra svar, jag har en konverterad Forddiesel in min ombyggda fiskebåt sedan 25år tillbaka och det enda jag har behövt göra förutom service är byte av vattenpump samt en packning till insprutningspumpen så jag är ganska novis i övrigt. 

Det är inga drev till motorerna utan raka axlar samt ett dubbelkommando(fram/back/gas) på bryggan vilket väl tyder på att de är självständiga så att säga? Vilket i så fall löser det du skrev ovan? 

Har du någon erfarenhet av bränsleförbrukning i olika hastigheter d4 vs d6?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-05-11 vid 10:31 skrev Dieselmotorn:

Oj, ja det fanns sannerligen lite problem, jag är dock förtjust i båtmodellen(beneteau swift trawler 42) och det finns även med både deutz och yanmar, har googlat lite men hittar inte samma problem med dessa? 

 

Om båten finns med alternativa motorfabrikat så är det fördel att undvika Penta enligt mig. Yanmar är det självklara valet enligt mig

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-05-11 vid 15:58 skrev kossor:

Helt riktigt D4 D6 är i grunden en deutz, men sedan marinkonverterad av vp.

@kossor Jag förstår att Du har mycket att göra såhär års. Men Du har, enligt uppgifter från Din profil, haft tid att besöka Maringuiden ett antal gånger. Du brukar vara duktig på att svara på frågor och därför har Du förmodligen, i det stora flödet på Maringuiden, missat min fråga till Dig. Av den anledningen repeterar jag frågan: Vad heter dessa motorer, VP D4 och VP D6, på "Deutz-språk"? Den informationen torde nog vara intressant för ett flertal båtägare eftersom man då borde kunna köpa passande reservdelar i förekommande fall från Deutz i stället för från Volvo Penta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
18 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

@kossor Jag förstår att Du har mycket att göra såhär års. Men Du har, enligt uppgifter från Din profil, haft tid att besöka Maringuiden ett antal gånger. Du brukar vara duktig på att svara på frågor och därför har Du förmodligen, i det stora flödet på Maringuiden, missat min fråga till Dig. Av den anledningen repeterar jag frågan: Vad heter dessa motorer, VP D4 och VP D6, på "Deutz-språk"? Den informationen torde nog vara intressant för ett flertal båtägare eftersom man då borde kunna köpa passande reservdelar i förekommande fall från Deutz i stället för från Volvo Penta.

Helt ärligt vet jag inte vad de heter på deutz språk. Detta kan du kanske forska i själv. Men jag ska ta reda på detta och återkomma, när jag träffat personen som kan svara på detta. Deutz är ju en motortillverkare och tillverkar en mängd olika motorer i steg 4. Ska ej blandas ihop med traktortillverkaren deutz fahr. Volvo lastvagnar har idag bara en svensk motor kvar i portföljen och det är 9 liters motorn. Att sidan besöks beror antagligen på att det är min startsida så jag hamnar ofrånkomligen som inloggad då. Just nu prioriterar jag lite andra saker än att sitta vid datorn och göra inlägg. Hoppas du har förståelse för detta. Återkommer i frågan, men inte i brådrasket.

Edited by kossor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev kossor:

Men jag ska ta reda på detta och återkomma

Tack för Ditt svar. Ser fram mot resultatet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-05-11 vid 15:58 skrev kossor:

Helt riktigt D4 D6 är i grunden en deutz, men sedan marinkonverterad av vp.  

Detta innebär att det i så fall borde finnas motorer hos Deutz med samma cylinderantal/borrning/slaglängd som VP D6/D4. Men, enligt Deutz finns det inga motorer med samma cylinderantal/borrning/slaglängd som VP D6/D4. Deutz motorprogram är helt offentligt via deras hemsida https://www.deutz.com/en/products/engine-finder/, varför vem som helst kan kika på det.

 

Det är faktiskt så att Deutz inte har något som helst med Volvo Penta D6/D4 att göra. De är helt igenom VP-produkter, konstruerade av VP i Göteborg och Vara, motorblocken gjutna av Volvos gjuteri i Skövde, sammansättning av motorerna och slutkontroll av desamma av VP i Vara, utleverans från VP i Vara.

 

2024-05-11 vid 15:58 skrev kossor:

Motorn kom som ersättare till kad serien kort tid efter att Volvo köpte in sig med 33% i konkurshotade deutz motor tillverkning.

Volvo Penta insåg mitten av 90-talet att de inom kort skulle behöva marinmotorer i ungefärlig fysisk storlek med "staketmotorn" fast med uteffekter överstigande 300 hk. Man var dock överens om att "staketmotorn" hade nått sitt maximum med den planerade 44:an, och att det därför behövdes ett helt nytt koncept för att förse marknaden med intressanta prestanda. Beslut togs därför att utveckla en ny motorfamilj, D6/D4. Utvecklingen av D6/D4 tog dock längre tid än planerat och i väntan på D6/D4 fick staket-44:an en vidareutveckling som blev staket-300.

 

Volvo och Deutz kom 1998 överens om att samarbeta gällande dieselmotorer från 5 liters slagvolym upp till 8 liter. Volvo köpte i samband med detta 10% av aktierna i Deutz av Deutsche Bank. 2012 ökade Volvo sin andel i Deutz till 25%. 2017 sålde Volvo sin 25%-iga andel i Deutz. Volvos motor D5K har liknande cylinderantal/borrning/slaglängd som Deutz TCD5.2, medan Volvos motor D8K har liknande cylinderantal/borrning/slaglängd som Deutz TCD7.8L6. Dessa motorer, D5K och D8K, används inom hela Volvos produktion, LV, Buss, CE, Marin, samt Industri.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis, D4/ D6 är rena Penta produkter, inget annat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Makro:

Precis, D4/ D6 är rena Penta produkter, inget annat.

Jag har hört, med betoning på hört, att ambitionen från Deutz sida var att att använda D4/D6-motorernas grund och sälja dem under sitt eget varumärke. Inte olikt FPT/Cummins som har en gemensam grundkonstruktion som sedan gått åt lite olika håll (tänker iaf på 5,9 och 6,7 men kanske flera storlekar) men att Deutz inte fann att D4/D6 höll måttet.

 

I normala fall, åtminstone för de motorer som har en riktig kommersiell rating, är de designade för att gå 10000 timmar. I fallet med exempelvis Steyr så står det till och med på motorerna och mina FPT på 6,7 liter är byggda för detta. Och även om jag själv tidigare skrev om D6:or som gick 11000 timmar och jag har hört om D4:or med motsvarande timmar är det ju knappast normalfallet. Dessutom betyder ju 10000-timmarsdesignen inte att de ska repareras fram dit utan att de ska gå dessa timmar med normalt periodiskt underhåll.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...