Jump to content
Thursday 13 June 2024
Aemno

Byta till biocidfri färg på aluminiumbåt västkusten

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

 

Någon med erfarenhet av biocidfri färg på västkusten? Vilken har du?

Har försökt att hitta andra trådar men känns som att det ofta handlar om östkusten.

 

Jag har en motorbåt av aluminium som idag har spärrlager och Trilux Hard Antifouling. Färgen flagnar lite här och var och jag känner att det förmodligen är bäst att göra om bottenmålningen. Med tanke på alla risker som finns med kopparbaserad färg i kombination med en aluminiumbåt funderar jag på om jag ska byta över till en biocidfri färg istället för att dra på Trilux igen.

 

Jag upplever att båten får ganska mycket tulpaner även om jag har Trilux och för att båten ska gå bra behöver jag ändå skrapa bort tulpaner 1-2 gånger under säsongen. Nu tror jag iofs inte att förra ägaren var så noga med ytfinishen.

 

Så om jag behöver tvätta av skrovet 1-2 gånger under säsong med en biocidfri färg, dvs samma antal gånger som med Trilux känner jag att då borde jag väl byta?

Sen känns det ju bra att när man väl ska slipa/måla igen att det inte är lika noggrant med skydd, uppsamling osv. Eller har jag tolkat det fel?

 

Båten används framförallt som badbåt på fina dagar med familjen.
Jag funderar på att använda mig av Hempaspeed eller Silic One.

 

Tack för hjälpen!

IMG_6509-2.jpg

IMG_6508-2.jpg

Edited by Aemno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Internationals Trilux är baserad på Koppartiocyanat, som vid sin framställning inte innehåller någon ren koppar. Tillverkning av kopparoxider får med några procent koppar och de tär farlig för aluminium.


Här är Internationals förklaring etc.:

Jag har använt Trilux på en busterbåt efter att först målat den med Biltemas spärrfärg.
Har funkat oklanderligt 
  

Use of Copper Thiocyanate on aluminium hulls.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-04-30 vid 15:52 skrev Seawolf:

Internationals Trilux är baserad på Koppartiocyanat, som vid sin framställning inte innehåller någon ren koppar. Tillverkning av kopparoxider får med några procent koppar och de tär farlig för aluminium.


Här är Internationals förklaring etc.:

Jag har använt Trilux på en busterbåt efter att först målat den med Biltemas spärrfärg.
Har funkat oklanderligt 
  

Use of Copper Thiocyanate on aluminium hulls.pdf 34 kB · 3 downloads

Tack, har sett att du postat detta tidigare i någon annan tråd. Det är säkerligen lättast att köra på samma. Hur hade du gått till väga om du vore mig?

 

Jag tänker följande.

  1. Skrapa bort flagande färg med en isskrapa (för att minska möjliga skador på underjobbet)
  2. Våtslipa jämn med 120-papper där det är färg kvar och 60-papper där det är aluminium.
  3. Måla med Interprotect (grundfärg) i 5 lager på ytor med exponerad aluminium.
  4. Våtslipa med 280-papper eller finare på grundfärgen.
  5. Spackla med Watertite där det behövs för att jämna ut ytan.
  6. Våtslipa med 120-papper på spacklet.
  7. Måla med Interprotect (grundfärg).
  8. Måla med Trilux (ytan behöver inte slipas innan?).
  9. Eventuellt slipa för att få en jämnare struktur.
  10. Klart.

Eller borde jag köra med Interstrip för att rensa och göra om i en större skala?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men kan du inte strunta i bottenfärgen överhuvudtaget i stället för biocidfri färg. Har du ingen färg på aluminium så kan du troligen spola botten med högtryckstvätt utan att vara rädd att bottenfärgen spolas bort.

 

Så tänker jag som funderar på aluminiumbåt till Stockholms skärgård, några högtryckstvättar juli/augusti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Men kan du inte strunta i bottenfärgen överhuvudtaget i stället för biocidfri färg. Har du ingen färg på aluminium så kan du troligen spola botten med högtryckstvätt utan att vara rädd att bottenfärgen spolas bort.

 

Så tänker jag som funderar på aluminiumbåt till Stockholms skärgård, några högtryckstvättar juli/augusti.

Ska man vara utan giftfärg är det en klar fördel med en bottenfärg som gör det svårare för organismer att rent fysiskt fästa sig. Aluminium är nog en bra yta att fästa sig på...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Men kan du inte strunta i bottenfärgen överhuvudtaget i stället för biocidfri färg. Har du ingen färg på aluminium så kan du troligen spola botten med högtryckstvätt utan att vara rädd att bottenfärgen spolas bort.

 

Så tänker jag som funderar på aluminiumbåt till Stockholms skärgård, några högtryckstvättar juli/augusti.

Det är just därför det är en fråga mer för personer som har båt på västkusten. Som jag förstår det passar det väldigt bra med alubåt i östersjön just för att det inte är lika aggressivt. På västkusten måste du i princip ha bottenfärg så vida du inte tar upp båten efter varje utflykt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Aemno:
  • Våtslipa jämn med 120-papper där det är färg kvar och 60-papper där det är aluminium.
  • Måla med Interprotect (grundfärg) i 5 lager på ytor med exponerad aluminium.

Du kan inte måla Interprotect på gammal bottenfärg. All färg måste bort först. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2024-05-02 vid 23:04 skrev Peter_K:

Du kan inte måla Interprotect på gammal bottenfärg. All färg måste bort först. 

Det är exponerad aluminium på sina ställen. Och som jag förstår det så behöver man antingen använda Interprotect eller Primocon (grundfärger) på dessa. Sen är jag med på att den gränsande ytan inte ska vara bottenfärg utan annan grundfärg eller spackel. Dvs man slipar utanför den exponerade metallen så att man får bort bottenfärgen och tar fram grundfärg/spackel. Sen målar man grundfärgen på den exponerade metallen, plus lite utanför.

 

Så om man beskriver lager som det bör vara:

1. Aluminium - skrovet

2. Grundfärg

3. Spackel/Epoxy (om man behöver)

4. Grundfärg (om man spacklat)

5. Bottenfärg

6. Vatten

 

Tänker jag rätt?

Edited by Aemno

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Okej en liten uppdatering. Har nu valt att ta bort all färg för att göra om. Det blev alldeles för pilligt att lösa det som var och vill inte ha osäkerheten med hur botten mår. Har dock inte valt hur jag ska göra med färgen. Är lite inne på att först lägga ett eller två lager med Jostamatic epoxygrund så det lite blir som en hård gummistövel för att sen dra på grund/primer och bottenfärg. Vilket gör att om bottenfärgen skadas är det inte lika pilligt/känsligt att lösa problemet. Vet dock inte om jag ska köra på Trilux Hard Antifouling igen. Ska klura.

IMG_6605.jpeg

Edited by Aemno

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Aemno:

Okej en liten uppdatering. Har nu valt att ta bort all färg för att göra om. Det blev alldeles för pilligt att lösa det som var och vill inte ha osäkerheten med hur botten mår. Har dock inte valt hur jag ska göra med färgen. Är lite inne på att först lägga ett eller två lager med Jostamatic epoxygrund så det lite blir som en hård gummistövel för att sen dra på grund/primer och bottenfärg. Vilket gör att om bottenfärgen skadas är det inte lika pilligt/känsligt att lösa problemet. Vet dock inte om jag ska köra på Trilux Hard Antifouling igen. Ska klura.

IMG_6605.jpeg

Jag gjorde nyligen samma övning, först helt rent. Sen epoxyprimer, därefter 2 lager t-coat.

 

Har du möjlighet att ha skrovskyddsduk eller ta upp den med trailer då och då för avspolning lär det funka även på västkusten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går framåt. Nu i stort sätt ren. Ska gå över skarvar och skrymslen med en mässingsborste.

IMG_6635.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...