jhnlfgrn 4 Posted April 26 (edited) Hej! Har en Mercury 65hk 2-takt från 68. Behöver ett nytt startbatteri och funderar på vad man skall välja i djungeln av batterier. Biltema har ju både startbatterier samt fritids-marinbatterier. Fungerar ett fritids-marinbatteri som startbatteri? tex detta: https://www.biltema.se/bat/marinbatterier/fritidsbatteri-marin-12-v-64-ah--2000045908 Det har ju en startström på 510 cca vilket väl borde räcka?! Eller är dessa ej lämpade som startbatteri? Någon som vet? Jag kommer att ha ett separat batteri till förbrukning och länspump(träbåt) som laddas av solpanel. mvh Johan Edited April 26 by jhnlfgrn Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,619 Posted April 26 Det skulle nog fungera alldeles utmärkt. Men varför konstra till det och inte köra med billigast möjliga standard "bilbatteri" i storleken 45-65Ah eller liknande ? Finns mycket att välja på, t ex https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/bilbatterier/silver-kalcium-batterier/startbatteri-silver-12-v-62-ah-2000045895 1 Share this post Link to post Share on other sites
jhnlfgrn 4 Posted April 26 (edited) 47 minuter sedan skrev IngemarE: Det skulle nog fungera alldeles utmärkt. Men varför konstra till det och inte köra med billigast möjliga standard "bilbatteri" i storleken 45-65Ah eller liknande ? Finns mycket att välja på, t ex https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/bilbatterier/silver-kalcium-batterier/startbatteri-silver-12-v-62-ah-2000045895 Ok. Du har nog rätt. Blir ju billigare Edited April 26 by jhnlfgrn Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 485 Posted April 27 Denna inline 4-cyl har fördelare och tändningen strömförsörjs via 12V-systemet. Grundkonstruktionen vad densamma för 4 och 6-cylindriga motorer. Det finns flera olika konstruktioner av dessa 12V-system. Generellt för dessa gäller att tändsystemet kan förstöras av både för hög och för låg batterispänning. Nedan text är tagen ur CDI Electronics trouble shooting guide 7th edition. Du kan googla upp den och ladda ned den om du vill. Jag minns inte varför det var noga med att använda öppna batterier, men tror att det har att göra med att motorn saknar spänningsregulator för 12V och därför kan producera spänningar långt över de max 15,5V som nämns nedan. Vid överspänning producerar ett öppet batteri vätgas och är därför sannolikt bättre på att hålla ner spänningen än ett slutet sådant. Kolla noga alla ledningar och anslutningar i hela tändsystemet, byt vid behov. Spänningsfall kan annars leda till att systemet går sönder. Använd ett öppet batteri eller installera en spänningsregulator. Not: Samma grundkonstruktion på motorn fanns kvar till mitten av 80-talet. Från ca 1975 fick dessa motorer högspänningsmatade tändsystem och därmed fanns inte längre någon koppling till 12-V systemet. Four and Six Cylinder Engines (With 114-2986/332-2986/393-3736 Switch Box) ...... (SERVICE NOTE) Check the battery voltage at approximately 3500 RPM, MAXIMUM reading allowable is 16 volts and minimum is 12V. Running below 12V or over 15.5V may damage the ignition. Check for loose connections or a bad battery. Maintenance free batteries are NOT recommended for this application. 1 Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,510 Posted April 27 12 minuter sedan skrev guestsson: Det finns flera olika konstruktioner av dessa 12V-system. Generellt för dessa gäller att tändsystemet kan förstöras av både för hög och för låg batterispänning. @guestsson Du ger alltid välinformerade råd och är en tillgång i ett sånt här forum. Vet inte om någon skrivit det tidigare men nu har iaf någon gjort det. Tack! 2 Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 485 Posted April 27 4 timmar sedan skrev ChristerN: @guestsson Du ger alltid välinformerade råd och är en tillgång i ett sånt här forum. Vet inte om någon skrivit det tidigare men nu har iaf någon gjort det. Tack! Tack, det var kul att höra 🙂 2 Share this post Link to post Share on other sites
jhnlfgrn 4 Posted April 27 5 timmar sedan skrev guestsson: Denna inline 4-cyl har fördelare och tändningen strömförsörjs via 12V-systemet. Grundkonstruktionen vad densamma för 4 och 6-cylindriga motorer. Det finns flera olika konstruktioner av dessa 12V-system. Generellt för dessa gäller att tändsystemet kan förstöras av både för hög och för låg batterispänning. Nedan text är tagen ur CDI Electronics trouble shooting guide 7th edition. Du kan googla upp den och ladda ned den om du vill. Jag minns inte varför det var noga med att använda öppna batterier, men tror att det har att göra med att motorn saknar spänningsregulator för 12V och därför kan producera spänningar långt över de max 15,5V som nämns nedan. Vid överspänning producerar ett öppet batteri vätgas och är därför sannolikt bättre på att hålla ner spänningen än ett slutet sådant. Kolla noga alla ledningar och anslutningar i hela tändsystemet, byt vid behov. Spänningsfall kan annars leda till att systemet går sönder. Använd ett öppet batteri eller installera en spänningsregulator. Not: Samma grundkonstruktion på motorn fanns kvar till mitten av 80-talet. Från ca 1975 fick dessa motorer högspänningsmatade tändsystem och därmed fanns inte längre någon koppling till 12-V systemet. Four and Six Cylinder Engines (With 114-2986/332-2986/393-3736 Switch Box) ...... (SERVICE NOTE) Check the battery voltage at approximately 3500 RPM, MAXIMUM reading allowable is 16 volts and minimum is 12V. Running below 12V or over 15.5V may damage the ignition. Check for loose connections or a bad battery. Maintenance free batteries are NOT recommended for this application. Ok. Intressant. Jag köpte båten med motor för nåt år sedan. Har renoverat båten och sjösatte en kort sväng i höstas. Körde bara till bryggplatsen. Mätte laddningen och tyckte den var låg (ca 12.4 V vid tomgång). När jag tagit upp den gjorde jag lite felsökning och kunde inte mäta upp nåt fel. Bytte ändå likriktaren men oavsett kommer batterispänningen bara upp i ca 12.8-12.9v vid högre varvtal (kanske 2000-3000). Nu när jag läser det dokumentet du tipsade om står det ju att batterispänningen ska vara mellan 12-16v. "Check the battery voltage at approximately 3500 RPM, MAXIMUM reading allowable is 16 volts and minimum is 12V. Running below 12V or over 15.5V may damage the ignition". Betyder detta att jag kanske inte har något fel på laddningen från motorn?! Vad tror du? Ser också att man rekommenderar ett öppet batteri. "Maintenance free batteries are NOT recommended for this application" Betyder det att jag inte ska välja tex detta?: https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/bilbatterier/tenn-kalciumbatterier/startbatteri-12-v-62-ah-2000049714 Finns det ens icke underhållningsfria batterier att köpa idag. Hittar typ inga... /Johan Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 485 Posted April 27 (edited) 3 timmar sedan skrev jhnlfgrn: Betyder detta att jag kanske inte har något fel på laddningen från motorn?! Vad tror du? Ja, vid de spänningsnivåer du anger så får du normalt ingen laddning. Mät resistansen i spolen, jag misstänker att det är avbrott. Om inte kan du mäta strömmen. Gissar att "generatorn" lämnar max 4 - 8A. Mät också spänningen ut från belysningsspolen dvs AC-sidan av likriktaren. Med likriktaren bortkopplad bör denna vara minst 12 V, troligen upp mot 15 V eller kanske tom högre. Not: Det du har är en enkel laddningsspole med hög impedans (resistans "+" induktans). Detta innebär att utspänningen är starkt beroende av ström och varvtal/frekvens (Z = R + jωL). Om det är liv i "generatorn" kan du byta likriktaren mot en regulator och efter detta använda vilket batteri du önskar. Edited April 27 by guestsson Share this post Link to post Share on other sites
jhnlfgrn 4 Posted April 27 (edited) 22 minuter sedan skrev guestsson: Ja, vid de spänningsnivåer du anger så får du normalt ingen laddning. Mät resistansen i spolen, jag misstänker att det är avbrott. Om inte kan du mäta strömmen. Gissar att "generatorn" lämnar max 4 - 8A. Mät också spänningen ut från belysningsspolen dvs AC-sidan av likriktaren. Med likriktaren bortkopplad bör denna vara minst 12 V, troligen upp mot 15 V eller kanske tom högre. Not: Det du har är en enkel laddningsspole med hög impedans (resistans "+" induktans). Detta innebär att utspänningen är starkt beroende av ström och varvtal/frekvens (Z = R + jωL). Om det är liv i "generatorn" kan du byta likriktaren mot en regulator och efter detta använda vilket batteri du önskar. När jag gjorde felsökningen innan jag bytte likriktare mätte jag AC-sidan med likriktaren bortkopplad och fick mellan 14-16 volt vid ca 3000 varv och 5-6 V vid tomgång. Mätte med vanlig multimeter. Även resistansen i spolen var inom de värden den ska vara tror jag. 1 ohm mellan polerna och oändligt mot jord. Det var efter det jag bytte likriktaren. Vad tror du om statorns status utifrån mätvärdena? Hur mäter jag strömmen? Edited April 27 by jhnlfgrn Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 485 Posted April 27 Det är lite knepigt då strömmen pulserar med dubbla växelspänningsfrekvensen, med uppehåll mellan pulserna. Jag vet inte riktigt vad en digitalmultimeter i detta fall, me det vet nog andra här på forumet. @IngemarE? Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,619 Posted April 27 (edited) 11 timmar sedan skrev guestsson: Det är lite knepigt då strömmen pulserar med dubbla växelspänningsfrekvensen, med uppehåll mellan pulserna. Jag vet inte riktigt vad en digitalmultimeter i detta fall, me det vet nog andra här på forumet. @IngemarE? Beror lite på vad det är för en multimeter. De flesta mäter någon form av toppspänning på DC-området, dvs visar den högsta spänningen som samplats/uppmätts under mätperioden (varje halvsekund eller så), men om man är osäker så sätt en kondensator (10-100uF) på likriktarens plus/minus så blir det garanterat toppvärde. Bara toppvärdet är högre än batteriets spänning så blir det laddning. Fast kanske inte så mycket. 16 timmar sedan skrev jhnlfgrn: När jag tagit upp den gjorde jag lite felsökning och kunde inte mäta upp nåt fel. Bytte ändå likriktaren men oavsett kommer batterispänningen bara upp i ca 12.8-12.9v vid högre varvtal (kanske 2000-3000). 13 timmar sedan skrev jhnlfgrn: När jag gjorde felsökningen innan jag bytte likriktare mätte jag AC-sidan med likriktaren bortkopplad och fick mellan 14-16 volt vid ca 3000 varv och 5-6 V vid tomgång Detta tyder på att det nog fungerar trots allt. Att spänningen över batteriet inte kommer upp över 12,9V vid högre varv beror sannolikt på att laddspolen inte kan lämna så mycket ström. Batteriet börjar ju sluka laddström om spänningen som läggs på är högre än dess interna EMK. Eftersom du hade 12,4V vid något mättillfälle är det inte orimligt att batteriet redan vid 12,9V slukar de fåtal Ampere laddspolen kan ge - i det laddtillstånd det är just nu. Allteftersom det laddas kommer den orka hålla högre spänning. Men eftersom det är en laddare (=laddspolen) som troligen ger mycket mindre än batteriet vill sluka och spänningen kommer åka ner, så borde du snarast mäta strömmen till/från batteriet hellre än spänningen för att kontrollera funktionen. Har du ingen tångamperemeter för DC kan du nog hänga på multimetern i serie med utgången från likriktaren för att mäta strömmen, då många multimetrar har ett 10A-område för DC-A. Varva sedan lite försiktigt så ser du om batteriet börjar sluka laddström. Edited April 28 by IngemarE 1 Share this post Link to post Share on other sites
jhnlfgrn 4 Posted April 28 10 timmar sedan skrev IngemarE: Beror lite på vad det är för en multimeter. De flesta mäter någon form av toppspänning på DC-området, dvs visar den högsta spänningen som samplats/uppmätts under mätperioden (varje halvsekund eller så), men om man är osäker så sätt en kondensator (10-100uF) på likriktarens plus/minus så blir det garanterat toppvärde. Bara toppvärdet är högre än batteriets spänning så blir det laddning. Fast kanske inte så mycket. Detta tyder på att det nog fungerar trots allt. Att spänningen över batteriet inte kommer upp över 12,9V vid högre varv beror sannolikt på att laddspolen inte kan lämna så mycket ström. Batteriet börjar ju sluka laddström om spänningen som läggs på är högre än dess interna EMK. Eftersom du hade 12,4V vid något mättillfälle är det inte orimligt att batteriet redan vid 12,9V slukar de fåtal Ampere laddspolen kan ge - i det laddtillstånd det är just nu. Allteftersom det laddas kommer den orka hålla högre spänning. Men eftersom det är en laddare (=laddspolen) som troligen ger mycket mindre än batteriet vill sluka och spänningen kommer åka ner, så borde du snarast mäta strömmen till/från batteriet hellre än spänningen för att kontrollera funktionen. Har du ingen tångamperemeter för DC kan du nog hänga på multimetern i serie med utgången från likriktaren för att mäta strömmen, så många multimetrar har ett 10A-område för DC-A. Varva sedan lite försiktigt så ser du om batteriet börjar sluka laddström. Ok. Tack. Det batteri jag använde var i tveksamt skick (det är därför jag ska köpa nytt) så det kanske är att det slukade ström och att spänningen inte blev så hög?! Share this post Link to post Share on other sites
jhnlfgrn 4 Posted April 28 11 timmar sedan skrev guestsson: Det är lite knepigt då strömmen pulserar med dubbla växelspänningsfrekvensen, med uppehåll mellan pulserna. Jag vet inte riktigt vad en digitalmultimeter i detta fall, me det vet nog andra här på forumet. @IngemarE? Jo, jag har förstått att man helst ska mäta med en MVA (?) -meter för att få korrekt värde. Share this post Link to post Share on other sites
jhnlfgrn 4 Posted April 28 13 timmar sedan skrev guestsson: Om det är liv i "generatorn" kan du byta likriktaren mot en regulator och efter detta använda vilket batteri du önskar. Något tips på vilken regulator som passar? Hittar denna från CDI https://www.cdielectronics.com/product/193-5114/ som verkar ska gå att använda. Vet du om det finns andra alternativ? Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 485 Posted April 28 Denna bör funka bra. Det finns säkert många andra alternativ. En vanlig växelströmsgenerator i bil/båt, även kallad alternator, kan spänningsregleras genom att styra en relativt liten ström i rotorns fältlindning. Den möjligheten finns inte i en permanentmagnetiserad generator som i din båtmotor. Styr man i en enkel regulator spänningen med en reglerbar resistans, oftast en transistor. De brukar vara designade att begränsa spänningen till 14,4 V. Värmeutvecklingen i en sådan regulator kan bli ganska hög. Om man vill kapa bort 2 V vid 10 A blir effekten 20 W, så den måste monteras så att värmen kan avledas. Ev. kan du använda en solcellsregulator istället, de finns antagligen som DC-DC omvandlare med hög verkningsgrad och därmed låg värmeutveckling. Jag har ingen erfarenhet av solceller, men andra på MG vet säkert mer om detta. Du skulle också kunna utreda om laddning med solcellerna skulle kunna räcka även till motorn. Motorn går antagligen inte så lång tid under en dag och tändningen drar gissningsvis inte mer än 40 W. Share this post Link to post Share on other sites
jhnlfgrn 4 Posted April 28 44 minuter sedan skrev guestsson: Denna bör funka bra. Det finns säkert många andra alternativ. En vanlig växelströmsgenerator i bil/båt, även kallad alternator, kan spänningsregleras genom att styra en relativt liten ström i rotorns fältlindning. Den möjligheten finns inte i en permanentmagnetiserad generator som i din båtmotor. Styr man i en enkel regulator spänningen med en reglerbar resistans, oftast en transistor. De brukar vara designade att begränsa spänningen till 14,4 V. Värmeutvecklingen i en sådan regulator kan bli ganska hög. Om man vill kapa bort 2 V vid 10 A blir effekten 20 W, så den måste monteras så att värmen kan avledas. Ev. kan du använda en solcellsregulator istället, de finns antagligen som DC-DC omvandlare med hög verkningsgrad och därmed låg värmeutveckling. Jag har ingen erfarenhet av solceller, men andra på MG vet säkert mer om detta. Du skulle också kunna utreda om laddning med solcellerna skulle kunna räcka även till motorn. Motorn går antagligen inte så lång tid under en dag och tändningen drar gissningsvis inte mer än 40 W. Ok. Solpanelen som ska ladda förbrukningsbatteriet är på 35w. Till den har jag en solcellsregulator (mppt) med två utgångar. En för att ladda förbrukningsbatteriet och en som skickar 1 ampere till tex startbatteriet om förbrukningsbatteriet är fullt. Så där skulle ju startbatteriet få lite laddning ibland iallafall MEN jag har även en annan enklare solcellsregulator (pwm) som vi tidigare hade i stugan. Den klarar max 10 ampere från solpanel och ger max 10 ampere. Skulle man kunna använda denna och koppla efter likriktaren för att reglera laddningen till batteriet? Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,619 Posted April 28 11 minuter sedan skrev guestsson: Denna bör funka bra. Tyckte det först också, men blir lite tveksam när man läser installationsanvisningen. Finns ingenting nämnt om VAD den reglerar, bara varning i fetstil om att öppna batterier skall användas även med denna, lite med motiveringen att batterierna för ett hårdare liv "genom kontinuerlig upp- och urladdning". Frågan är hur väl just denna egentligen reglerar spänningen, eller om det bara är en likriktare.... En solcellsregulator är ju en DC/DC, men ibland lite för intelligent. En simpel DC/DC-omvandlare med justerbar fast utspänning är nog bättre, typ en sådan här. Behöver visserligen byggas in i en box och kanske kompletteras med en konding på ingången (2200uF/25V eller nåt). Nackdelen är att den (liksom de flesta DC/DC inkl solpanelsregulatorer) kräver 1-2V högre in- än utspänning, dvs det laddar nog först vid ganska höga varvtal. Annars finns en elektriskt mycket enkel "fullösning" för att skydda batteriet från gasning så man utan problem kan använda modernare (mer) slutna batterier, och det är att helt enkelt lasta ner laddspolen till max 14V om batteriet är så fulladdat att det inte redan gör det. I princip skulle man kunna sätta en kraftig zenerdiod över utgången, men just 14V är rätt ovanliga. Dessutom blir det mycket förlusteffekt att ta hand om även där. Ytterligare ett alternativ är regulator/likriktare till motorcykel. Ofta är lösningen liknande som på din utombordare, med en enklare laddspole. Men tyvärr tenderar det som heter "Motorcykel" att ha samma prispåslag som om det står "Båt" på dem - dvs de är ofta hutlöst dyra för vad de gör. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,619 Posted April 28 (edited) 9 minuter sedan skrev jhnlfgrn: Till den har jag en solcellsregulator (mppt) med två utgångar. En för att ladda förbrukningsbatteriet och en som skickar 1 ampere till tex startbatteriet om förbrukningsbatteriet är fullt Intressant variant, då den dessutom har en extra batteriutgång som är strömbegränsad till 1A. Har du länk eller modellbeteckning ? Edited April 28 by IngemarE Share this post Link to post Share on other sites
jhnlfgrn 4 Posted April 28 19 minuter sedan skrev IngemarE: Intressant variant, då den dessutom har en extra batteriutgång som är strömbegränsad till 1A. Har du länk eller modellbeteckning ? Denna: https://sunlux.se/produkt/epever-duoracer-dr1106n-ddb-mppt-12v-10a/ Finns även kraftigare varianter i samma serie. 1 Share this post Link to post Share on other sites
jhnlfgrn 4 Posted April 28 24 minuter sedan skrev IngemarE: Tyckte det först också, men blir lite tveksam när man läser installationsanvisningen. Finns ingenting nämnt om VAD den reglerar, bara varning i fetstil om att öppna batterier skall användas även med denna, lite med motiveringen att batterierna för ett hårdare liv "genom kontinuerlig upp- och urladdning". Frågan är hur väl just denna egentligen reglerar spänningen, eller om det bara är en likriktare.... En solcellsregulator är ju en DC/DC, men ibland lite för intelligent. En simpel DC/DC-omvandlare med justerbar fast utspänning är nog bättre, typ en sådan här. Behöver visserligen byggas in i en box och kanske kompletteras med en konding på ingången (2200uF/25V eller nåt). Nackdelen är att den (liksom de flesta DC/DC inkl solpanelsregulatorer) kräver 1-2V högre in- än utspänning, dvs det laddar nog först vid ganska höga varvtal. Annars finns en elektriskt mycket enkel "fullösning" för att skydda batteriet från gasning så man utan problem kan använda modernare (mer) slutna batterier, och det är att helt enkelt lasta ner laddspolen till max 14V om batteriet är så fulladdat att det inte redan gör det. I princip skulle man kunna sätta en kraftig zenerdiod över utgången, men just 14V är rätt ovanliga. Dessutom blir det mycket förlusteffekt att ta hand om även där. Ytterligare ett alternativ är regulator/likriktare till motorcykel. Ofta är lösningen liknande som på din utombordare, med en enklare laddspole. Men tyvärr tenderar det som heter "Motorcykel" att ha samma prispåslag som om det står "Båt" på dem - dvs de är ofta hutlöst dyra för vad de gör. Jo. Många val men inga som känns klockrena. Jag vill ju inte lägga allt för mycket pengar på gammmotorn. Särskilt inte innan jag vet att statorn är ok. Hur stor risken är att det blir problem med ett "underhållsfritt" batteri?! Är det om man kör länge samt att den verkligen laddar som den ska, eller är det nåt som uppstår relativt ofta/snabbt? Vad händer om det skulle inträffa? Som sagt verkar det ej gå att köpa batterier med påfyllningspluggar. Har googlat men hittar inget vettigt.... Share this post Link to post Share on other sites
jhnlfgrn 4 Posted April 28 Nu hittade jag ett öppet (verkar det som?!). Dyrare än på biltema men då kanske jag slipper modifiera laddningskretsen på motorn: https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/fritidsbatteri-80ah-80ah-outdoor-265-x-174-x-224-mm.html Vad tror ni om det batteriet? Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,619 Posted April 28 Tror risken för förkortad livslängd p.g.a. hög spänning/gasning är ganska liten. I synnerhet som laddströmmen är ganska låg. Du kan ju dessutom köpa två standardbilbatterier för den summa det öppna Fritidsbatteriet i din länk kostar. Jag hade nog köpt ett billigt (slutet) "bilbatteri"... Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 485 Posted April 28 3 timmar sedan skrev IngemarE: Tror risken för förkortad livslängd p.g.a. hög spänning/gasning är ganska liten. I synnerhet som laddströmmen är ganska låg. Jag tror att det handlar mera om att gasningen är tidsbegränsad. De flesta av dessa äldre motorer går inte mer än 10-20 timmar per säsong och alla dessa har man inte överspänning. Överslagsmässigt kostar bränslet till en Mercury 65 ca 400 kr/h, så det blir snabbt stora pengar att åka runt med en sådan. Vi hade en Yamaha 55 -76 1976-2004. Denna saknade regulator och spänning upp mot 16V var inte ovanligt. Trots flitigt användande höll ett vanligt öppet batteri i ca 10 år. Men, man kanske får se upp så att ev. elektronik som plotter och annat klarar överspänningen. Share this post Link to post Share on other sites
jhnlfgrn 4 Posted April 28 38 minuter sedan skrev guestsson: Jag tror att det handlar mera om att gasningen är tidsbegränsad. De flesta av dessa äldre motorer går inte mer än 10-20 timmar per säsong och alla dessa har man inte överspänning. Överslagsmässigt kostar bränslet till en Mercury 65 ca 400 kr/h, så det blir snabbt stora pengar att åka runt med en sådan. Vi hade en Yamaha 55 -76 1976-2004. Denna saknade regulator och spänning upp mot 16V var inte ovanligt. Trots flitigt användande höll ett vanligt öppet batteri i ca 10 år. Men, man kanske får se upp så att ev. elektronik som plotter och annat klarar överspänningen. Jo. Tanken är att vi ska byta ut den mot en 4-taktare pga miljö och bränslepris, men inte i år om allt går som tänkt. All elektronik använder ett förbrukningsbatteri som är kopplat till solpanel så motor och startbatteri jobbar bara med varandra. Tack för alla tips och råd samt allmän info om laddning mm @guestsson , @IngemarE och @ChristerN Jag återkommer i denna tråd om jag har fler funderingar efter jag startat upp den med nytt batteri mm Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,152 Posted April 28 Vad har Du för generator... Gärna bild. Share this post Link to post Share on other sites
Gelis 679 Posted April 28 Finns ingen generator på dessa @Hybro är bara en laddspole typ som på en äldre moppe. Har man bara batterispänning när motorn är igång lite över tomgångsvarv så brukar det vara likriktaren som tackat för kaffet. Funkar allt så kommer laddspänningen att ligga på ca 16 volt vid fulladdat batteri och inga andra belastningar igång och ca 3000rpm. Så fort man belastar lite tex lanternor, plotter, stereo så sjunker laddspänningen till normala nivåer Jag skulle nog säga att det är ingen fara med 16 volt då laddströmmen är låg och så fort batteriet är det minsta urladdad så blir det inga 16 volt och då ökar laddströmmen. Om man nu ska prata om laddström då det är frågan max 7 A vid maxvarv på motorn. Det här funkar på dessa äldre motorer och batterierna håller. Ett vanligt ventilerat blybatteri fungerar, typ detta https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/bilbatterier/marin-fritidsbatteri-019862/ Share this post Link to post Share on other sites