Jump to content
Saturday 20 July 2024
skippeer

Epoxi med fibrer?

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har ovan vattenlinjen använt glasfiberspackel typ Plastic Padding, har för mig att den blir grönaktig.

Nu skall jag laga under vattenlinjen och då vill jag använda epoxi med fibrer.

SVB24 säljer en epoxy med fibrer
https://www.svb24.se/sv/seatec-epoxi-fiber-spackel.html

Brukar använda West System epoxi med olika fillers,

filler 402 verkar vara en fullträff men konstigt nog har jag själv inte sett den i båtbutikerna men tex Hjertmans säljer den.

Någon som har erfarenhet  med epoxi med fibrer tex WS epoxi med 402 och 404 som ett starkt spackel?

Seatec_SVB24.jpg

Edited by skippeer

Jag tycker West System epoxi är enkelt att hantera. Har kört med Six10 och silcatfiller mest för att laga sprickor och laminering av gelcoat/topcoat.

Har ej lagat under vattenlinjen men tror att WestSystem har fillers för det ändamålet.

Ett tips är att använda en Dremel eller liknande för att avlägsna allt löst innan epoxi påföres en skada och sedan slipa ner epoxin så att ny gelcoat får djup och fäste.

Six10:an är utmärkt till att laga sprickor i skrovet , som på vår gamla Nimbus29C vilka har tendenser att spricka lite i inrednings skelettet. 

Epoxy o filler.jpg

Limmat spann.png

Posted (edited)

West System Six10 självblandande patron var något nytt för mig, har inga problem att blanda bas och härdare manuellt men förstår fördelen när man är ny med epoxi eller gillar enkelheten med mindre ”kladd”.

Min förhoppning är att en epoxi med ”fibrer” blir starkare än bara med koncistensgivare ala 404 eller 406.

Edited by skippeer

Har ingen erfarenhet av att Six10 sväller där jag använt det , både som standalone och med silican.