Jump to content
Friday 08 November 2024
GeBe22

Finns marknad för segelbåtsvagnar?

Recommended Posts

Jaha, då är det dags för mig att skaffa en vagn till segelbåten.

Det har varit intressant att scanna marknaden och titta på de olika lösningar som verkar finnas i landet.

Jag förväntade mig att det skulle finnas att köpa färdigt, men där har jag gått bet. Har jag missat någon leverantör?

 

Nåväl.

Jag har fått tag på en bra vagn som tidigare tjänat som motorbåtsvagn och har den avställd hos en svetsfirma för modifiering utifrån mina ritningar.

Den kommer bli bra utifrån den startpunkt som motorbåtsvagnen utgör och det material som finns till handa redan hos svetsaren, även om den kanske inte blir helt materialoptimerad. En design tänkt som segelbåtsvagn från början hade nog kunnat ha mindre och billigare stål i sig.

 

Men, jag sitter alltså nu med mer eller mindre kompletta ritningar för att tillverka en segelbåtsvagn och tänker att det måste finnas intresse och en marknad för sådana. De flesta vagnar man ser verkar vara mer eller mindre fantasifulla hemmabyggen, men så kan väl inte alla hålla på?

 

Vad tror forumet, skulle det gå att hitta köpare?

Om det är någon som har behov går det bra att höra av sig :), nuvarande ritningar passar nog en båt i storleken 36-46 fot.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev GeBe22:

Jaha, då är det dags för mig att skaffa en vagn till segelbåten.

Det har varit intressant att scanna marknaden och titta på de olika lösningar som verkar finnas i landet.

Jag förväntade mig att det skulle finnas att köpa färdigt, men där har jag gått bet. Har jag missat någon leverantör?

 

Nåväl.

Jag har fått tag på en bra vagn som tidigare tjänat som motorbåtsvagn och har den avställd hos en svetsfirma för modifiering utifrån mina ritningar.

Den kommer bli bra utifrån den startpunkt som motorbåtsvagnen utgör och det material som finns till handa redan hos svetsaren, även om den kanske inte blir helt materialoptimerad. En design tänkt som segelbåtsvagn från början hade nog kunnat ha mindre och billigare stål i sig.

 

Men, jag sitter alltså nu med mer eller mindre kompletta ritningar för att tillverka en segelbåtsvagn och tänker att det måste finnas intresse och en marknad för sådana. De flesta vagnar man ser verkar vara mer eller mindre fantasifulla hemmabyggen, men så kan väl inte alla hålla på?

 

Vad tror forumet, skulle det gå att hitta köpare?

Om det är någon som har behov går det bra att höra av sig :), nuvarande ritningar passar nog en båt i storleken 36-46 fot.

 

 

Frågan är väl vad som krävs från Transportstyrelsens sida för att en sån vagn ska få säljas. Producentansvar och sånt får man också tänka på. Bäst att kolla med dem.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 minuter sedan skrev raol:

Frågan är väl vad som krävs från Transportstyrelsens sida för att en sån vagn ska få säljas. Producentansvar och sånt får man också tänka på. Bäst att kolla med dem.

 

Jo, alltså, jag tänker mig inte något som ska vägregistreras. Kör du 30 km/h eller långsammare får du ha vad som helst som "efterfrodon", bara du har belysning och LGF-skylt, om man nu tänker sig att ge sig ut på allmän väg av någon anledning. Normalt användande torde vara rangering och placering på marinan.

 

Producentansvar (CE-märkning osv) skrämmer inte. Det är ingen stor sak på denna typ av produkter.

Edited by GeBe22

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev GeBe22:

Om det är någon som har behov går det bra att höra av sig :), nuvarande ritningar passar nog en båt i storleken 36-46 fot.

Det finns flera anledningar till att det inte finns den här typen av vagnar på marknaden idag. Mina tankar som du bör besvara i din affärsplan innan du drar igång detta:


Om vi inte tar något lång-smalt, utan en vanlig familjebåt, t ex en o-extrem Bavaria 36, så väger den 5,5 ton. Den har ett djupgående på 1,65 meter.
Vad ser du framför dig för fordon som kan dra detta ekipage? Hur ser rampen ut som är tillräckligt djup och lång, men inte för brant, men ändå utformad så att du inte sänker din bil? Var finns dessa ramper?

Eller hur tänker du att man sjösätter från sin vagn?

 

Nästa fråga du står inför är påmastningen och avmastningen. Samma Bavaria har lite över femton meter mast. Hur mastar jag på och av min båt efter jag sjösatt den på ett smidigt sätt?

 

Önskar dig dock all lycka, även om det här lät lite surt. Det är dock den här typen av frågor du måste ha svar på. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Med tanke på den mängd båtvagnar som brukar finnas på Blocket tror jag inte det finns så stor ytterligare marknad för något serieproducerat. Visst är en hel del av dem spännande hemmabyggen, men med lite modifiering och svetsjobb brukar det bli fason på det mesta.

 

Och det är ju just detta som är problemet tror jag - att ha en fast och färdig vagnmodell som passar och är optimal för många segelbåtar är svårt. Kanske omöjligt. Och måste det ändå till en modifiering så bör utgångsobjektet vara riktigt billigt, och då är man där på att utgå från något begagnat skunk.

 

Lite annorlunda är det med mindre motorbåtar som verkligen kan trailas. Här finns några tiopotenser fler "kunder", ingen köl vars utförande man måste ta hänsyn till, gott om dragfordon och ramper som funkar o.s.v.

 

Att utgå från en motorbåtsvagn kan funka, men betänk att en motsvarande motorbåt i storlek (det är väl "mindre" segelbåtar vi talar om) ofta är mycket lättare och att t ex hjul och hjulaxlar inte alltid är dimensionerade för segelbåtens vikt. Ofta bättre att få tag på en segelbåtsvagn och modifiera/förbättra. I synnerhet som TS talar om oreggat efterfordon av enklare slag.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Triobatar:

Du har tyska Weber som är en kvalitetsvagn för både segel och motorbåt 

 

Weber trailers

Ah, Tyskarna, alltid Tyskarna!

Snyggt, detta var rimligt och rätt, de har tänkt igenom sin design, det är tydligt.

Tackar för länken.

 

De skulle behöva synas i Sverige för att adressera marknaden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

Det finns flera anledningar till att det inte finns den här typen av vagnar på marknaden idag. Mina tankar som du bör besvara i din affärsplan innan du drar igång detta:


Om vi inte tar något lång-smalt, utan en vanlig familjebåt, t ex en o-extrem Bavaria 36, så väger den 5,5 ton. Den har ett djupgående på 1,65 meter.
Vad ser du framför dig för fordon som kan dra detta ekipage? Hur ser rampen ut som är tillräckligt djup och lång, men inte för brant, men ändå utformad så att du inte sänker din bil? Var finns dessa ramper?

Eller hur tänker du att man sjösätter från sin vagn?

 

Nästa fråga du står inför är påmastningen och avmastningen. Samma Bavaria har lite över femton meter mast. Hur mastar jag på och av min båt efter jag sjösatt den på ett smidigt sätt?

 

Önskar dig dock all lycka, även om det här lät lite surt. Det är dock den här typen av frågor du måste ha svar på. 

Nu hanterar man ju inte segelbåtar på samma sätt som motorbåtar.

 

Behovet av mobilitet är normalt en avmastad båt, från platsen där kranen lyfter den ur vattnet till platsen för vintervila och åter. Oftast inom samma marina, men ibland drar folk iväg sina båtar till annan plats via allmän väg.

Alltså, låg fart, normalt 3-6 km/h, i undantagsfall upp till 25 km/h och traktor som dragfordon.

Masten hanteras normalt separat.

Ganska så rättframt i mina ögon.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Med tanke på den mängd båtvagnar som brukar finnas på Blocket tror jag inte det finns så stor ytterligare marknad för något serieproducerat. Visst är en hel del av dem spännande hemmabyggen, men med lite modifiering och svetsjobb brukar det bli fason på det mesta.

 

Och det är ju just detta som är problemet tror jag - att ha en fast och färdig vagnmodell som passar och är optimal för många segelbåtar är svårt. Kanske omöjligt. Och måste det ändå till en modifiering så bör utgångsobjektet vara riktigt billigt, och då är man där på att utgå från något begagnat skunk.

 

Lite annorlunda är det med mindre motorbåtar som verkligen kan trailas. Här finns några tiopotenser fler "kunder", ingen köl vars utförande man måste ta hänsyn till, gott om dragfordon och ramper som funkar o.s.v.

 

Att utgå från en motorbåtsvagn kan funka, men betänk att en motsvarande motorbåt i storlek (det är väl "mindre" segelbåtar vi talar om) ofta är mycket lättare och att t ex hjul och hjulaxlar inte alltid är dimensionerade för segelbåtens vikt. Ofta bättre att få tag på en segelbåtsvagn och modifiera/förbättra. I synnerhet som TS talar om oreggat efterfordon av enklare slag.

Min design klarar en 15 tons båt utan konstigheter, det är alltså inte någon liten sak jag avser. Motorbåtsvagnen jag startade med har fått vara donator av hjul och balkar, men designen är ny.

 

Det är väl just det, fantasifulla hemmabyggen, det måste finnas folk som inte går den vägen, som gärna ser en mer permanent lösning. Jag ser inga konstigheter i att skapa en serie av storlekar som klarar flera olika båtmodeller, så stor skillnad är det inte på dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev GeBe22:

Men, jag sitter alltså nu med mer eller mindre kompletta ritningar för att tillverka en segelbåtsvagn och tänker att det måste finnas intresse och en marknad för sådana.

Säkerligen finns det en marknad. Frågan är ju bara hur stor den är, jag tror ju inte att den är så värst stor. Men jag har fel flera gånger per dag...😊

 

Du kan ju göra lite research gällande någon av de som bygger vagnar för lite större båtar, exempelvis:

https://propellerteknik.se/md-trailer/

https://www.tjorntrailern.se/

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev GeBe22:

Nu hanterar man ju inte segelbåtar på samma sätt som motorbåtar.

 

Behovet av mobilitet är normalt en avmastad båt, från platsen där kranen lyfter den ur vattnet till platsen för vintervila och åter. Oftast inom samma marina, men ibland drar folk iväg sina båtar till annan plats via allmän väg.

Alltså, låg fart, normalt 3-6 km/h, i undantagsfall upp till 25 km/h och traktor som dragfordon.

Masten hanteras normalt separat.

Ganska så rättframt i mina ögon.

De marinor jag varit på - och det är några stycken - finns inget sådant behov. Man kör antingen båten med kranbil, eller med truck eller med en sublift till sin plats. 
Men visst kan man tänka sig en marina med en fast kran där samtliga båtar - både motor och segel - ligger på vagnar. 
Jag har dock aldrig sett en sådan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
16 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har dock aldrig sett en sådan.

Vår hamn är faktiskt en sådan - delvis. 😉

Vi har egen traverskran, 4-hjulsdrivna lastmaskiner (2 st) så båtar upp till c:a 8 ton och som har egen vagn (vilket de flesta har) kan fixas i klubbens egna regi. För oss som har egna båthus på området är det ju nödvändigt, men de flesta på "vanliga" upplägget har även de vagnar.

 

Dock har ingen vad jag vet haft svårt att hitta t ex en segelbåtsvagn till sin båt, även om de i vissa fall har behövt lite ombyggnad. Men priset är viktigt, och jag har svårt att tro att marknaden för en professionellt byggd vagn till högre pris att ha "bara" inom hamnområdet är speciellt stor.

 

Men 1-2 dagar varje vår och höst hyrs det ner en kranbil så de (ändå ganska få) som ligger i vagga/stöttor och riktigt stora båtar lyfts. Och precis som @Peter_K skriver körs de till sin vagga hängande i banden i kranen, och ingen vagn behövs.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Säkerligen finns det en marknad. Frågan är ju bara hur stor den är, jag tror ju inte att den är så värst stor. Men jag har fel flera gånger per dag...😊

 

Du kan ju göra lite research gällande någon av de som bygger vagnar för lite större båtar, exempelvis:

https://propellerteknik.se/md-trailer/

https://www.tjorntrailern.se/

Jo, de dök upp i min sökning, men har ju inte det som denna tråd handlar om, vagnar för segelbåtar.

Förmodligen finns det en anledning till att de inte tagit sig till segelbåtarna ännu. 🤷‍♂️

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev IngemarE:

Vår hamn är faktiskt en sådan - delvis. 😉

Vi har egen traverskran, 4-hjulsdrivna lastmaskiner (2 st) så båtar upp till c:a 8 ton och som har egen vagn (vilket de flesta har) kan fixas i klubbens egna regi. För oss som har egna båthus på området är det ju nödvändigt, men de flesta på "vanliga" upplägget har även de vagnar.

 

Dock har ingen vad jag vet haft svårt att hitta t ex en segelbåtsvagn till sin båt, även om de i vissa fall har behövt lite ombyggnad. Men priset är viktigt, och jag har svårt att tro att marknaden för en professionellt byggd vagn till högre pris att ha "bara" inom hamnområdet är speciellt stor.

 

Men 1-2 dagar varje vår och höst hyrs det ner en kranbil så de (ändå ganska få) som ligger i vagga/stöttor och riktigt stora båtar lyfts. Och precis som @Peter_K skriver körs de till sin vagga hängande i banden i kranen, och ingen vagn behövs.

Ungefär så ser det ut i vår hamn också. 

Ett mindre antal har båthus, och behöver därför vagn. Ett antal spår uppställda en bit från vattnet och behöver därför vagn. En del står uppställda just vid vattnet (däribland jag) och lyfts direkt från vattnet till sin vagga/vagn/stöttor beroende på vilket material man råkar ha. 

 

Klubben hyr in en mobilkran vid två tillfällen höst och vår för lyften, inget åkande med båtar hängandes i stroppar hos oss, men kranen flyttar efter hand för att nå alla båtar och platser.

 

På de andra hamnarna i närområdet ser det likartat ut, förutom att man oftast bara har en plats att lyfta i/ur på, vilket gör att de flesta har vagnar för transport de metrar som krävs och endast några få som kranen når har fasta vaggor/stöttor.

 

Inga sub-liftar eller truckar används i vårt område, men de är kanske vanligare än jag trott i andra delar av landet?

 

Det finns en marknad för begagnade vagnar. Den verkar sträcka sig med cirka 10 mils radie som längst, men det är inte något stort utbud och ombyggnationerna verkar ofta vara omfattande (ungefär som mina), samtidigt som funktionen ofta är tveksam.

 

Är det kanske så att hempulare som är med i hamnföreningar fixar sina egna vagnar utifrån något gammalt begagnat medan folk som betalar för att lösa problemet har båten inhyst hos ett servicevarv som också har löst logistiken med sub-liftar och stöttor, vilket gör marknaden obefintlig?

 

Prisaspekten är givetvis viktig, men jag skulle inte påstå att min nuvarande lösning blir billig. Många tusenlappar och mycket arbete går åt för modifieringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev GeBe22:

Inga sub-liftar eller truckar används i vårt område, men de är kanske vanligare än jag trott i andra delar av landet?

Jag har bara erfarenhet av västkusten, och i de hamnar jag sett är det rejäla gaffeltruckar med sling från gafflarna som gäller. Men det är kommunala hamnar eller marinor för det mesta. Båtklubbar kanske finns, men i väldigt liten omfattning i så fall. Det känns för mig som ett östkustfenomen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Peter_K:

De marinor jag varit på - och det är några stycken - finns inget sådant behov. Man kör antingen båten med kranbil, eller med truck eller med en sublift till sin plats. 
Men visst kan man tänka sig en marina med en fast kran där samtliga båtar - både motor och segel - ligger på vagnar. 
Jag har dock aldrig sett en sådan. 

20220811_144705.thumb.JPG.6ecc943c3b19387be0b54a13a6b499bb.JPGDSC_0021.thumb.JPG.00b883fa49b72450b155e076da0bbca0.JPG

Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.

DSC_0208.JPG

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även om en vagn, serieproducerad men customizable, rimligtvis måste vara dyrare än bara stöttor eller vagga, så behöver man varken stöttor eller vagga om man har en vagn (så man bör alltså dra av den kostnaden för att se om det är så mycket dyrare). Bara stöttor till en båt i den storleksklassen lär gå på 15 - 20 000, i runda slängar (och på rea). Kanske motsvarar en halv vagn?

 

Och kan man inte konkurrera med priset så får man konkurrera med kvalitet. Vad tillför vagnen som folk skulle vara beredda att betala för? Säkrare/tryggare, enklare och eller snyggare? Lägre försäkringskostnader? 

 

Fördelen med stöttor är också att de passar många båtar och är lätta att sälja på andrahandsmarknaden. Men en customized vagn är just customized. Behöver den byggas om sjunker andrahandspriset mer än motsvarande ombyggnadskostnad. Särskilt om köparen tillhör ett varv/marina där han/hon kan välja mellan vagn, stöttor eller vagga. Mina två cent i alla fall.

 

Så mitt ekonomiskt orienterade svar är att nej, det finns inte en (mass)marknad för detta men som framgått i tråden ovan en nischmarknad. Men där verkar det finnas åtminstone en aktör redan (Weber). Snarare än att börja bygga vagnar själv, kanske ett bättre alternativ är att försöka skaffa generalagenturen för dem i Sverige (kanske också i andra delar av Norden). Och sedan börja jobba upp deras synlighet här, hitta ett bra koncept och konkurrera ut hemmabyggena från denna nisch. Låter inte omöjligt i mina öron att får det att fungera ekonomiskt, om man är beredd att stoppa in många timmar och har entreprenörens driv och uthållighet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2024-04-22 vid 16:16 skrev Peter_K:

De marinor jag varit på - och det är några stycken - finns inget sådant behov. Man kör antingen båten med kranbil, eller med truck eller med en sublift till sin plats. 
Men visst kan man tänka sig en marina med en fast kran där samtliga båtar - både motor och segel - ligger på vagnar. 
Jag har dock aldrig sett en sådan. 

Ekolns Segelklubb i Uppsala har nästan det upplägget, de flesta båtar står på vagn. Stöttor och vaggor finns i viss utsträckning men klubben föredrar vagn. Detta eftersom varvet har en fast kran invid Fyrisån, så vid sjösättning drar man båtarna till kranen med hjullastare (kan manövrera vagnarna i trånga utrymmen) och lyfter direkt från vagnen. För båtar utan vagn hyr klubben in en mobilkran, men det kostar ju extra för båtägarna.

 

Eftersom vagnarna bara behöver flyttas kanske 100 meter per säsong så är det gott om hembyggen i varierande skick. Många är i princip en slaktad vagga som man svetsat på någon typ av chassi.

 

https://maps.app.goo.gl/8M6C9YnCN8wbKUKK9

Edited by kblomster
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
On 4/22/2024 at 4:16 PM, Peter_K said:

De marinor jag varit på - och det är några stycken - finns inget sådant behov. Man kör antingen båten med kranbil, eller med truck eller med en sublift till sin plats. 
Men visst kan man tänka sig en marina med en fast kran där samtliga båtar - både motor och segel - ligger på vagnar. 
Jag har dock aldrig sett en sådan. 

Vi har så. Har man ingen vagn får man ingen plats. Sen tar klubbens traktor båt och vagn till traversen där man lyfter i. Är båten liten och lätt finns en mindre kran.

 

Jag har en gammal klubbvagn som är mycket lätt att justera, men den bygger på att kölen kan ta större delen av båtens vikt.

 

/N.N

Edited by nilsnobbing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag får väl lämna lite rapport i ämnet.

 

Startpunkt för vagnen:

20240224_102942.thumb.jpg.b88fefac8b8d7b2e5ee15a5f73ab2a4f.jpg

Som beställt:

image.thumb.png.fb3b17acd2fd7e5c82a040384487e7bd.png

Det är alltid spännande att se hur nära modellen verkligheten blir, normalt precis som man tänkt sig.

I-balken räckte alldeles lagom också.

 

Återkommer med resultat när det väl kommit i ordning.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är jag - vilket framgått med all tydlighet i tråden - ingen expert på segelbåtsvagnar, men borde inte hjulen sitta mer föröver för att få bättre balans i vagnen? Typ vid kölsulan eller så?
Annars hamnar ju väldigt många kilo på traktorns drag, men det kanske är normalt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2024-05-06 vid 08:02 skrev Peter_K:

Nu är jag - vilket framgått med all tydlighet i tråden - ingen expert på segelbåtsvagnar, men borde inte hjulen sitta mer föröver för att få bättre balans i vagnen? Typ vid kölsulan eller så?
Annars hamnar ju väldigt många kilo på traktorns drag, men det kanske är normalt?

Hade jag inte utgått från en befintlig vagn (materialsats) hade jag satt hjulen närmare masscentrum, det hade kunnat ta ner mängden stål signifikant i konstruktionen, som jag skrev initialt.

Jag vägde fram och tillbaka länge även som det är nu, men kom fram till att detta blir en ok kompromiss utifrån förutsättningarna, för att hålla kostnaden nere.

Balkarna är egentligen på tok för kraftiga, och för att hålla styvheten homogen i konstruktionen skulle jag behöva bygga på med en relativt (onödigt) kraftig "rumpa" på vagnen, som inte det befintliga materialet räcker till.

 

Med en 15-tons båt i fickan blir lasten på kroken cirka 3,2 ton.

En L50 lyfter 5,7 ton max, så inga konstigheter även med mindre maskiner.

 

Det är mycket vanligt att lekmän gör saker övergrova, vilket bara gör konstruktioner onödigt komplicerade och bökiga att hantera.

Edited by GeBe22

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...