Niklas-ES 38 Posted April 18 Då börjar jag närma mig byte av samtliga gummilister+spränglister. Jag har plockat bort en ruta, försökt mätt och även tagit med gummilisten till glasföretag, ingen kan riktigt svara på vad jag skall ha. Jag vet att rutan är 5mm, tjockleken på plasten på båten runt rutorna varierar lite. Men mäter man på bef. list så säger den ca 5,5mm på båda sidor isch. (väldigt svårt att mäta). Vad tror vi skall man satsa på en list med 5mm på båda sidorna? blir då går man ju ner lite, men samtligt är ju tajtare bättre? Share this post Link to post Share on other sites
No_jah 434 Posted April 18 Detta måttet är ju också ganska avgörande, är det för stort får du ju inte plats med rutan, och är det för litet blir det nog inte heller så bra. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Niklas-ES 38 Posted April 18 Det hade jag inte koll på, men skall kolla så det stämmer också Share this post Link to post Share on other sites
Niklas-ES 38 Posted April 18 Har listen på jobbet, men ser också jag missat totalt måttet på bredden. En 5/5 list är inte så bred. Skickade dessa bilder till profil lagret och fick denna till svar: https://www.profillagret.se/fonsterprofiler/765-rutgummi-5p6g.html Mätte inte längst in, så därför tänkte jag att 5/5 skulle bli bättre. (Tajtare) Men vad vet jag, ingen aningen om toleransen och tätheten kring detta 😁 Share this post Link to post Share on other sites
72__Peera 0 Posted August 4 Behöver du ha standardprofil eller specialgjort? Share this post Link to post Share on other sites
Isakare 19 Posted August 4 Kan nästan garantera att din list är en 5/5 mm som med tiden ändrat sig lite i form. Snöre, såpvatten och verktyg för låskilen så är det inget problem (kanske används idag annan smörja ??) Skarven på gummilisten neråt, låskilen uppåt. Jag har monterar hundratals rutor på bussar, tunnelbanevagnar och spårvagnar som inte alltid stämde i mått på karossen likt din båt. Share this post Link to post Share on other sites