Dany_ms 66 Posted April 9 7 timmar sedan skrev Niklas-ES: Så här i efterhand var det vannsinne av denne att be om detta istället för stå "stå på backen", även lika dumt av mig. Absolut, inte ok på något sätt. Stanna, backa och gör om (Baylinergubben, alltså). 4 timmar sedan skrev ChristerN: Ganska många gör dock som du och använder ordet angöra som synonymt med "lägga till". Trodde det var salig Monica's "fel" men Hasse å Tage var tydligen med. 5 timmar sedan skrev ChristerN: Blir man stressad lär man sig oftast ingenting av vad som hände och vilka fel man gjorde 100 poäng. Gäller de flesta lärandesituationer generellt. 1 Share this post Link to post Share on other sites
s841 66 Posted April 9 2 timmar sedan skrev ChristerN: Att sedan en Hasse&Tage-film ändrade ”den allmänna uppfattningen” förändrar inte den Och enligt SAOL sedan 1800-talet. 1 Share this post Link to post Share on other sites
excel319 497 Posted April 9 3 timmar sedan skrev ChristerN: Haha! Visste att det var någon som skulle reagera. Dock så kvarstår den nautiskt korrekta betydelsen. Att sedan en Hasse&Tage-film ändrade ”den allmänna uppfattningen” förändrar inte den. Ja, och den allmänna uppfattningen är fel, då personerna ombord på båten aldrig kom fram till bryggan och förtöjde där med inte i densamma. Men vi kan anta att de kom med båten utifrån sjön och då bestämde, angjorde, bryggans possition. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Wildeside 452 Posted April 9 1 timme sedan skrev excel319: Ja, och den allmänna uppfattningen är fel, då personerna ombord på båten aldrig kom fram till bryggan och förtöjde där med inte i densamma. Men vi kan anta att de kom med båten utifrån sjön och då bestämde, angjorde, bryggans possition. Om vi nu ska tjata OFF TOPIC. Ehh på eller i bryggan? Annars har väl båten en position bredvid bryggan. 1 Share this post Link to post Share on other sites
heimlaga 170 Posted April 10 Just gällande det här med att lägga till så har jag en intressant erfarenhet. Jag har egentligen aldrig kört vanlig snurrebåt eller modern motorbåt. Bara min 13 fots plastroddbåt med 3 hästars snurra. Däremot jag jag litet barndomserfarenheter av segelbåt och så har jag haft en gammal träsnipa med inombordsmotor och rak axel. Med påföljden att jag har lärt mig att en båt måste ha styrfart för att gå att styra eller manövrera på något vis. Då håller man ganska bra fart in mot bryggan och slår i växeln när man skall styra så man får en vattenström kring rodret och så slår man i backen vid rätt tidpunkt och gasar litet så båten stannar. När jag en gång skulle köra in grannens nya fina snurrebåt till bryggan höll jag på att strömma livet ur honom. Jag körde ju som jag var van. Han hade aldrig kört med rak axel och roder så han trodde uppenbart att jag var galen och tänkte fördärva båten hans då jag höll normal fart in mot bryggan. Tilläggningen gick utan skador men jag fick nog också en smärre chock då jag upptäckte att båten inte alls styrde som en båt brukar göra. Den svängde ju på stället som en värre dörrklinka och inget roder hade den. For inte alls dit jag ville och nästan med sidan före. Slutsatsen är: Ta det lugnt och sakligt oh lär dig hur din båt rör sig i vattnet. Vi är alla nybörjare någon gång. Om inte annat så då man hamnar i en främmande båt märker man hur litet man egentligen kan. 1 Share this post Link to post Share on other sites
PerE08 3 Posted April 10 39 minuter sedan skrev heimlaga: Just gällande det här med att lägga till så har jag en intressant erfarenhet. Jag har egentligen aldrig kört vanlig snurrebåt eller modern motorbåt. Bara min 13 fots plastroddbåt med 3 hästars snurra. Däremot jag jag litet barndomserfarenheter av segelbåt och så har jag haft en gammal träsnipa med inombordsmotor och rak axel. Med påföljden att jag har lärt mig att en båt måste ha styrfart för att gå att styra eller manövrera på något vis. Då håller man ganska bra fart in mot bryggan och slår i växeln när man skall styra så man får en vattenström kring rodret och så slår man i backen vid rätt tidpunkt och gasar litet så båten stannar. När jag en gång skulle köra in grannens nya fina snurrebåt till bryggan höll jag på att strömma livet ur honom. Jag körde ju som jag var van. Han hade aldrig kört med rak axel och roder så han trodde uppenbart att jag var galen och tänkte fördärva båten hans då jag höll normal fart in mot bryggan. Tilläggningen gick utan skador men jag fick nog också en smärre chock då jag upptäckte att båten inte alls styrde som en båt brukar göra. Den svängde ju på stället som en värre dörrklinka och inget roder hade den. For inte alls dit jag ville och nästan med sidan före. Slutsatsen är: Ta det lugnt och sakligt oh lär dig hur din båt rör sig i vattnet. Vi är alla nybörjare någon gång. Om inte annat så då man hamnar i en främmande båt märker man hur litet man egentligen kan. Grazie mille! Ännu ett hjälpsamt tips. Share this post Link to post Share on other sites
Dany_ms 66 Posted April 10 (edited) Sådärja! Nu har vi varit inne på manöverbarhet på olika båttyper och en hel del lingvistik... Jag skulle vilja påpeka/lägga till en annan sak. Inom filosofisk statistik finns en del intressanta saker att hämta. Bland annat så säger fler matematiker att om känsslan infinner sig så har karma inte mycket att komma med. Vad som menas är att du står inför ett "val" i ditt liv. Du kan "hoppa på" eller strunta i att gå till handling. Statistikt sett (och detta gäller inte enbart individer utan också organisationer, stater och hela gaia-kollektvet) om du inte gör det när du har chansen (första gången) - är risken att du ALDRIG kommer ha/få chansen igen, /större/ än det att du hamnar i detta läge en gång till och får möjlighet att ta beslutet en gång till. Det finns så mycket som kan hända på de 2-10 åren, och som hände många. Du kanske hittar en ny fru som hatar vatten, du kanske får en sjukdom, du kanske... och så vidare. Sååå.... verkar som du gillar båten, priset och den /tid i ditt liv/ där detta "dök upp". Så jag säger som Nike, "Just Do IT". Edited April 10 by Dany_ms 1 Share this post Link to post Share on other sites
skippeer 421 Posted April 11 En observation är att det finns folk som försöker lägga till utan att ha fendrat av och tagit fram tamparna i.tid. Är jag på däck ber jag dem att gå ut och förbereda och sedan hjälpa till vid deras förtöjning. Apropå fel ord, många sägar att bunkra när de har handlat mat och dryck men egentligen är väl bunkring påfyllande av bränsle (bensin/diesel)? 1 Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,616 Posted April 11 11 minuter sedan skrev skippeer: Apropå fel ord, många sägar att bunkra när de har handlat mat och dryck men egentligen är väl bunkring påfyllande av bränsle (bensin/diesel)? För att fortsätta vara lite OT - nej, "bunkra" är allmänt "påfyllning av förrådet". Absolut drivmedel (vilket väl är det vanligaste man menar numera), men kan fortfarande även innefatta annat, t ex "bränsle" för de mänskliga själarna ombord, utan att det är fel ord. Även segelskutorna förr lade ju till på sina resor för att "bunkra", och då handlade det ju knappast om motorbränsle överhuvudtaget. Men den allmänna betydelsen/tyngdpunkten i ordet har säkerligen förskjutits något genom åren. 2 Share this post Link to post Share on other sites
Stormfocken 61 Posted April 11 Proviantera? När det handlar om mat och dryck. 1 Share this post Link to post Share on other sites
72__Peera 2 Posted September 6 Är Bayliner generellt pålitligt gällande motor etc? Vid köp begagnat, klart skicket skiljer från olika exemplar men kvaliteten i det stora hela, är det något att ha? Share this post Link to post Share on other sites