Jump to content
Monday 27 May 2024
MinorOffshore

Byte till LiFePO förbrukningsbank

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej igen,

 

tack för alla tidigare råd! Nu tror jag att jag kommit lite vidare med planerna och försöker presentera dem samt hoppas på kommentarer och ideer på vad jag ännu skall tänka på.

Båten är en Targa 32 med 2 x D4 300 från 2013. Elsystemet är orginal förutom 160 w solpaneler via en Sunbeam MPPT regulator och en Balmar batterimonitor. Förbrukningsbatterierna (och start + bog) är Whisper Powers AGM 145 Ah C10/167 Ah C20 (in 44 A, ut 1500 A?/batteri) som kan dras ned till 80% så jag har haft 267 Ah batterikapacitet till förfogande. Som lägst har Balmaren visat 77% på förmiddagen efter 2 nätter i rad i samma hamn. Det enda mera strömkrävande som belastar förbrukningsbatterierna är ankarspelet som enligt tillverkaren drar 80 - 200 A vid bruk, men det används alltid med motorerna i gång. Totalförbrukningen / dygn har jag räknat att är 60 - 70 Ah? Dessutom funderar jag på köpa ett bärbart kompressorkylskåp som skulle öka förbrukningen 25 -30 ah?

Båten används på veckoslut under vår och höst samt en längre semester på 3-4 veckor mitt på sommaren.

I nuvarande system laddas batterierna genom 2 mastervolt dioder, utan att sensekabeln är kopplad, men dessa orsakar ju ett drop på minst 0,6 volt? 

Tanken är att båda alternatorerna kopplas direkt på startbatteriet, sedan en DC-DC laddare från Sterling (BB12120) som laddar LiFePo förbrukningsbanken.  Startbatteriet och bogbatteriet kopplas ihop via en VSR så att även bogbatteriet blir laddat. Bogpropellern används endast när motorerna är igång.

 

Finns det nåt bättre sätt att koppla ihop start och bogbatterierna för laddning?

 

Som förbrukningsbatterier har jag tittat på 2 x Ultimatron Pro 150 Ah (in 45 -75 A, ut 150 A, kort 450A/ batteri) eller 2 x Nordmax 110 Ah (in 22 -100 A, ut 100 A, kort 800A?/ batteri). Båda passar in perfekt i nuvarande batteriutrymme :). Båda har bluetooth och Nordmax har dessutom värmeelement som jag har förstått att är onödigt i mitt bruk. När motorerna är på så borde de kunna ladda nästan 230 A, så att ta ut 120 A till DC-DC laddaren borde inte belasta alternatorerna för mycket? Dessutom kan Sterlingen ställas in på 85% (= 93,5 A) eller 65% (= 71,5 A) om alternatorerna blir för heta.

Som bonus så laddar Sterlingen även start och bog batteriet när solcellerna laddat förbrukningsbatteriet fullt.

 

Bifogat har jag försökt rita in de kommande förändringarna på elschemat.

 

Tror ni att det beskrivna systemet kommer att fungera? Vad annat skall jag tänka på ? Förändra?

 

 

Tack för alla kommande svar!

Targa 32 new EC-diagram.jpeg

20240207_132632.jpg

Edited by MinorOffshore

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan jag anta att allt ser någorlunda rätt ut :) ? Då det inte kommer några kommentarer ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-03-31 vid 13:38 skrev MinorOffshore:

Tror ni att det beskrivna systemet kommer att fungera? Vad annat skall jag tänka på ? Förändra?

 

Tack för alla kommande svar!

 

 

Det ser ut som du har tänkt att koppla två olika stora solpaneler till samma regulator. Är det helt optimalt?
Om den lilla panelen ger en lägre spänning än den stora så tillför den inte så mycket.

Jag har en liknande setup med en 122W och en 55W. Där kör med en regulator per panel.


Här finns några som vill problematisera kring området,

https://www.quora.com/What-are-the-consequences-of-mixing-and-matching-different-size-solar-panels-on-the-same-system#:~:text=Each solar panel has a,even damage to the panels.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
11 minuter sedan skrev anuba:

Om den lilla panelen ger en lägre spänning än den stora så tillför den inte så mycket.

Teoretiskt rätt.

Men i praktiken fungerar det tvärtom oftast mycket bra, eftersom spänningen sjunker väldigt mycket på en panel som belastas. Dvs om batterierna vill sluka i sig laddning som är mer än vad panelen med högre spänning/fler celler (om det nu verkligen är så) kan ge, så kommer spänningen från den sjunka och den andra går in. Dvs de kommer jobba parallellt i alla fall.

 

Och om spänningen förblir hög så den med lägre inte går in är det ju ett icke-problem, eftersom det då beror på att batterierna inte tar mer i laddning än vad den med högst spänning kan ge alldeles på egen hand.

 

EDIT: Diskussionen i länken är bitvis bra, men flera låser fast sig vid att panelerna skulle ge någon form av konstant spänning vid en viss ström. Det är en idealiserad värld och det funkar inte riktigt så idealt/teoretiskt.

Någon berör seriekoppling av olika paneler, och här är det ju en annan sak om man har en klen och en större. Den kedjan blir ju aldrig starkare än sin svagaste länk, dvs den klena.

Edited by IngemarE
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Anuba,

 

På den gamla båten hade jag 2 likadana (2x108w) så behövde aldrig fundera på detta, men nu fanns det inte plats för lika stora paneler.

 

Det är inte helt optimalt, men kollade förra året före instalationen med Sunbeam och de svarade att den större (114 w, Vmp 19,4v) panelens produktion inte påverkas, men den mindre panelens 46 w (Vmp 22,68v) spänning dras ned till 19,4v och producerar lite mindre energi än om den skulle ha sin egen regulator.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev IngemarE:

Och om spänningen förblir hög så den med lägre inte går in är det ju ett icke-problem, eftersom det då beror på att batterierna inte tar mer i laddning än vad den med högst spänning kan ge alldeles på egen hand.

Hmm, du har förmodligen rätt. Men nu har jag ju lyxen att jag redan har två regulatorer och kan testa detta. Med några enkla omkopplingar, en solig dag och ett tomt batteri är jämförelsen enkel att göra. 
Jag återkommer i frågan....

Edited by anuba
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ej speciellt kunnig i detta med lite mer avancerade elsystem. Så jag slänger fram en fundering jag har. Hur fungerar det med två regulatorer, de har väl någon "intligens" och känner av spänningen på utgående sida om regulatorn.  Finns det då inte en risk att de "stör" varandra så (de/den läser av hög spänning och går ner i underhålls läge) så det t.ex. bara i praktiken blir en som laddar och den andra vilar? 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuter sedan skrev Boanjohan:

Ej speciellt kunnig i detta med lite mer avancerade elsystem. Så jag slänger fram en fundering jag har. Hur fungerar det med två regulatorer, de har väl någon "intligens" och känner av spänningen på utgående sida om regulatorn.  Finns det då inte en risk att de "stör" varandra så (de/den läser av hög spänning och går ner i underhålls läge) så det t.ex. bara i praktiken blir en som laddar och den andra vilar? 

 

 

Jag har två regulatorer. Den ena är kopplad mot två parallell-kopplade paneler på taket och den andra är kopplad mot en panel som sitter delvis ovanför akterdäck.

Vet inte om regulatorer av andra fabrikat kan störa varandra men mina (Victron Smart) är uppsatta i ett slags nätverk där de får info om laddstatus etc från andra Victron-produkter (BMV712 mfl) som ligger i samma nätverk och levererar oberoende av varandra men under viss kontroll av batterimonitorn (BMVn).

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kör man med Victron prylar dvs flera MPPT regulatorer kan det vara bra att koppla ihop med bluetooth nätverk.
(Jag fick bryta mitt nätverk för BMV 712 skickade ut spänningsvärde för LFP sidan och när BMS bröt laddningen bidde det obra. Regulatorerna gasade på för fullt.)

 

De med lite stora segelbåtar talar ofta om att ha flera regulatorer, en för styrbord, en för mitten och en för babord för att optimera laddning även om segel skymmer några solpaneler.

 

Edited by skippeer
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
37 minuter sedan skrev skippeer:

De med lite stora segelbåtar talar ofta om att ha flera regulatorer, en för styrbord, en för mitten och en för babord för att optimera laddning även om segel skymmer några solpaneler.

Ja, grundregeln är ju minst en regulator per sida/riktning.

Edited by ChristerN
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev skippeer:

Jag fick bryta mitt nätverk för BMV 712 skickade ut spänningsvärde för LFP sidan och när BMS bröt laddningen bidde det obra. Regulatorerna gasade på för fullt.

Intressant, men när man tänker på det en sväng (kanske tänker annat efter nästa ;) ) så låter det logiskt att det blir så. Borde man kunna fixa med någon inställning på något sätt tycker jag. Är ju inte igång med byte till LFP än på ett tag hoppas jag.

Tack för upplysningen ändå! 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev skippeer:

Kör man med Victron prylar dvs flera MPPT regulatorer kan det vara bra att koppla ihop med bluetooth nätverk.
(Jag fick bryta mitt nätverk för BMV 712 skickade ut spänningsvärde för LFP sidan och när BMS bröt laddningen bidde det obra. Regulatorerna gasade på för fullt.)

 

De med lite stora segelbåtar talar ofta om att ha flera regulatorer, en för styrbord, en för mitten och en för babord för att optimera laddning även om segel skymmer några solpaneler.

Jag tänker ställa in mitt LFP-system så laddarna ligger under nivån för BMS brytvärde. BMS ser jag som en säkerhetsspärr för att det inte ska gå galet varken med överspänning eller underspänning. Om laddarna håller sig inom inställda värden så torde de arbeta jämnare.

 

Jag har satsat på att individuellt kunna styra samtliga laddningskällors inställning på vilken utspänning de ska ge. Jag hoppas kalibreringen av spänningsnivåerna i de olika prylarna är tillräckligt exakt för att de inte ska komma i konflikt med varandra. Det är lite olika tillverkare så jag har ingen möjlighet att koppla samman dem i nätverk. Det kommer troligen att bli lite pyssel att ställa in dem efter sjösättningen men sedan hoppas jag att mitt LFP ska sköta sig själv med viss övervakning av Battmeter och BMS-data.

 

Generatorladdning via Victron Orion med blåtand o mobilapp

Solcellsladdning via Epever med usb till dator

AC-laddning Mastervolt med Masterlink till usb o dator

Batterimätning via Battmeter (Det står Odelco men jag tror det är en Mastervoltpryl, vem som skapat designen är nog omöjligt att få veta...) "knappinställning"

BMS som tillverkats av JBD efter spec från Muller Energy, inställning med blåtand o mobilapp

 

Det kan nog bli en utmaning att justera inställningar så att output landar på samma spänning... Det kan nog behövas referensmätning med mätinstrument. Det är rätt osannolikt att allt är kalibrerat lika.

 

Jag har solpaneler på styrbord, babord och ibland hängande i akterstaget (på hösten när solen börjar bli svag). Samtliga är parallellkopplade. Framförallt de på rufftaket skyms tidvis av mast, bom och segel. Jag tycker min ensamma regulator trots detta verkar göra ett bra jobb med laddningen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev skippeer:

Kör man med Victron prylar dvs flera MPPT regulatorer kan det vara bra att koppla ihop med bluetooth nätverk.
(Jag fick bryta mitt nätverk för BMV 712 skickade ut spänningsvärde för LFP sidan och när BMS bröt laddningen bidde det obra. Regulatorerna gasade på för fullt.)

Jag tänkte också att det kunde bli ett problem så jag monterade en Victron battery smart sense innanför min interna BMS. Den ger alltid rätt spänning och temp på batteriet även om den bryter. Det finns fördelar med att bygga eget. Den förbrukar under 1mA så det borde funka om man inte glömmer bort sitt batteri fullständigt. 

Om man inte kommer åt sitt batteris insida är denna metod lite svårare.
Ett mer komplicerat alternativ hade varit att koppla ihop den interna BMSen med en Cerbo GX. Många kända BMSer kan prata men VenusOS. Den kan nog hantera BMS-brytningar. 
IMG_8841.thumb.jpeg.884150ad7eeb5aaaa70cc46e44dd658c.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Lintott:

Batterimätning via Battmeter (Det står Odelco men jag tror det är en Mastervoltpryl, vem som skapat designen är nog omöjligt att få veta...)

OT Har för mig att det är ett Nederländskt företag som heter Xpert (möjligen eXpert) som gjort Battmetern och sen har både Odelco och andra tagit och ombrandat produkten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...