Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
thor

bygga upp akterspegeln

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag söker  bra  tips för att höja min akterspegel så den passar långriggaren, den förre ägaren sa att motorn ska höjas 4 - 5 cm för att komma i rätt höjd, ser att aktern är lite höjd tidigare, hur gör jag för att få det att se bra och enhetligt ut och kanske samma färg som båten, tänkte göra det när jag tar upp båten så jag ser exakt hur mycket motorn ska höjas.

Kanske någon har lite bilder

 

häls. T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hej Thor! Vad har du för båt, matrieal, motorstorlek osv. Ta gärna en bild. så förstår vi bättre. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

 

plastbåt typ selco rival 70-tal 430 lång  160 bred (ca)

40 hk mercury årsmodell 1980-82 2 takt

 

Aktern är lite höjd med rostfri durkplåt, kan det gå att lägga någon form av distans ovanpå den ursprungliga plåten, motorn sitter med 2 åtdragbara tvingar och 2 st. genomgående bultar nedtill

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Vet du vad den förra höjningen är gjord av, Hur den gjordes?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de har bockat plåten och skruvat fast den i aktern, förmodar att de har trä innanför plåten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Går skuvarna fortfarande ner förbi denna överbyggnad? Skruvas motorn fast i akterspegelns orginaldel eller i den nya. Det låter som den sitter i den gamla för att vara på den säkra sidan, annars förstår jag inte varför de inte höjde tillräckligt redan förta gången. Jag har gjort det för en 5 hp men nu är det helt andra krafter. Skall höra mej för lite och återkommer. Jag tror att det finns andra här som kan detta bättre än jag Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst thor

nedre skruvarna sitter i originalaktern även efter en höjning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig steve.. Det konstiga är att det är samma person som har startat båda trådarna. Har själv haft samma lösning på en uttern 510 som Larbjo12 föreslår i den andra tråden. Det fungerade utmärkt med en Evinrude 70.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har skrivit om samma  ämne på bägge platserna, ursäkta för det, onödigt att tjata om samma sak på flera håll, blev lite för vetgirig och glömde nog bort att jag frågat tidigare,

bättring lovas, ha en bra dag

 

m.v.h. THOR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kanonlösning som presenterades ovan ska höja min akterspegel nu då ja bytt motor o kommer gå tillväga på detta sätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...