Jump to content
Sunday 21 July 2024
Sign in to follow this  
Strosselhuset

Motorolja. Jag försöker förstå...

Recommended Posts

Hallå.

 

Jag försöker förstå och har naturligtvis sökt både här och där. Lite har klarnat men om någon vänlig, kunnig vill hjälpa mig blir jag glad.

 

SAE 10W30...

10 betyder viskositeten vid kall motor och 30 hur hög temperatur oljan tål innan den bränns? Är det rätt tolkat?

En 10W40 klarar då högre temperatur?

 

I en motor vid en viss belastning/ arbetstemperatur där 10W30 räcker, har då 10W40 samma egenskaper/smörjer lika bra vid denna samma belastning?

 

Omvänt om man använder en 5W30 när en 10W30 skulle räcka, har 5W30 då tillräckliga smörjande egenskaper eller är det fel val?

(Alltså inte startar motorn i kallare temp än att 10W30 räcker)

 

Ja, hoppas ni förstår, annars får ni gärna be om förtydligande.

 

Vänligen

 

/Mathias

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är enbart viskositet, dvs hur trögflytande den är, inget om vad den tål innan den bränns. Enkla oljor har bara ett viskositetsvärde, men mer specialkomponerade oljor har ett bredare spann där de har acceptabla egenskaper. Talen är bara en påhittad skala, och har inget med faktiska temperaturer att göra.

 

En 5W30 kommer att vara mer lättflytande vid en viss, låg temperatur än 10W30, men det är inga astronomiska skillnader. Oljan får inte vara så trög att motorn blir svår att starta för att oljan är för seg, men samtidigt inte så lättflytande att den smörjer dåligt när motorn är kall. Men mellan 5W30 och 10W30 skulle jag inte föreställa mig att en båtmotor i Sverige skulle märka nån skillnad.

 

Det högre talet är den viskositet som oljan har vid 100 grader, som väl får antas vara en arbetstemperatur för motorn. Det talet är viktigare eftersom motorn arbetar majoriteten av tiden vid den temperaturen.

 

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det där med oljor verkar vare en obegriplig värld🙂

Det blir inte lättare av att det sedan finns olika kvaliteter inom samma beteckning/klass och saker som "single grade" och "multi grade" och att det är skillnad om det är till diesel eller bensinmotor etc. Något jag upptäckte när jag skulle försöka hitta olja av klassen SAE30 till min gamla motor. Läs i instruktionsboken exakt vilken olja det ska vara, alltså inkl. vilken kvalitet etc och köp den.

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sök här på Maringuiden på (  motorolja till mercury fyrtakt ). Finns en bra tråd med förklaring ang olja till din motor från 2014.Ronnie

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

”SAE 10W30”

 

Den första siffran, 10 i det här fallet, är hur pass lättflytande oljan är när det är extremt kallt ute. Du vill inte att oljan är seg som sirap när det är -40 ute.

 

Den andra siffra, 30 i det här fallet, är hur pass trögflytande oljan är när det är extremt varmt ute. Du vill inte att oljan tappat alla sina smörjande egenskaper när det är +50 i luften ute.

 

Men det är ett icke problem med oljan i Sverige när det gäller båtar. Du kommer inte använda båten när det är ett istäcke ute och jag tvivlar på att du kommer använda båten regelbundet i en ökenoas. Dessutom så har motorn en effektiv vattenkylning från vattnet båten flyter i . Det är en annan sak ifall frågan gäller oljan i en bilmotor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har redan fått bra tips men kolla vad instruktionsboken säger om oljekvalitén och kika på ACEA eller API märkningen för din motor och jämför vad som står på oljedunken, då går du inte fel och slipper gissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Ronnienr10:

Sök här på Maringuiden på (  motorolja till mercury fyrtakt ). Finns en bra tråd med förklaring ang olja till din motor från 2014.Ronnie

Det var en intressant tråd, tack för tipset

 

/Mathias

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oljetrådar är intressanta och engagerar.

 

Jag var kanske lite otydlig i första inlägget men tråden var mer tänkt som generell kunskap så jag skulle förstå lite om  teorierna bakom oljeval. Inte just bara båtmotorer.

 

En hel del har klarnat så tack för engagemang.

 

Jag menar inte att frångå tillverkares rekomendationer, utan vill väl egentligen bara förstå lite mer.

 

En konkret fundering.

Till en av mina motorer är tillverkarens rek.

10W30 alternativt 25W40 i de omgivnings temperaturer som gäller där jag åker båt.

 

Enligt diskussion ovan så anger sista siffran viskositeten vid oljetemp 100 gr.

Eftersom motorn anses kunna använda en 40-olja vid driftvarm motor och en 10-olja vid start, kan man då, utan komplikationer använda en 10W40?

 

Om inte, varför?

 

/Mathias

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Strosselhuset:

Enligt diskussion ovan så anger sista siffran viskositeten vid oljetemp 100 gr.

Eftersom motorn anses kunna använda en 40-olja vid driftvarm motor och en 10-olja vid start, kan man då, utan komplikationer använda en 10W40?

Kanske men inte säkert

 

9 timmar sedan skrev Makro:

kika på ACEA eller API märkningen

Detta är väldigt viktigt olika oljor klarar olika lagertryck.Ronnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Länken som IngemarE postade är bra. Där beskrivs även allt övrigt om oljor och inte bara  viskositetskategorin.

 

Förenklat kan man jämföra t.ex. viskositetsklasser som 10W40 med en  specifik utbildning, medan olika klassificeringar av oljor med samma viskositet kan liknas med betyget för de olika eleverna som läst utbildningen. Alla elever är alltså olika även om de läst samma kurs. Bara för att man tar en person som läst en viss given kurs så innebär det inte att det är rätt person på rätt plats.

Sen vilken egentlig betydelse det har för motorn och dess livslängd om man inte tar exakt specad olja är en annan sak. Det är väl som att en studie kan visa att en viss kost förkortar livslängden för en random människa  med 2 år, när det i själva verket är 1000 andra faktorer som också är avgörande.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Klassen är viktig såtillvida att en lägre klass enligt API, tex. SB, inte ska användas i en motor som ska ha SD.

Däremot är alla oljor bakåtkompatibla, så en motor där det står att SB olja ska användas kan även använda en SD olja.

 

Dessvärre har flera biltillverkare valt att skapa egna klasser på oljan vilket krånglar till det ytterligare. Till en VW måste du köpa VW-olja och till en BMW måste du köpa en BMW-olja för att göra helt rätt.

 

Klassen anger oljans förmåga att inte brytas ned eller förstöra något (tex. katalysatorn) under de driftförhållanden motorn är konstruerad för.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Mackey:

Däremot är alla oljor bakåtkompatibla, så en motor där det står att SB olja ska användas kan även använda en SD olja.

Jag håller inte riktigt med, mineralolja klarar klarar ofta högre lagertryck än syntetolja.

5 timmar sedan skrev Mackey:

Dessvärre har flera biltillverkare valt att skapa egna klasser på oljan vilket krånglar till det ytterligare. Till en VW måste du köpa VW-olja och till en BMW måste du köpa en BMW-olja för att göra helt rätt.

Vill TS ha huvudvärk så ska han titta olja till MC med våt eller torr koppling.Ronnie 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...