Jump to content
Wednesday 09 October 2024
Julla

Rökbomb?

Recommended Posts

😢 Har en VP MD7B som är en total rökbomb vid gaspådrag. På tomgång går den fint och när den kommit upp i varv.

Någon ide?

Bytte insprutningspump för 5 år sedan. Skickade en Bosch och fick tillbaka en CAV. Kanske inte spelar någon roll.

Färg på röken? Vit? Blå? Grå? Svart?

Och hur är skicket på spridaren, när renoverades den senast?

Har precis samma problem, dock en annan motor. Spridaren kollad, börjar misstänka regulatorn så den ska jag ge mig på när det blir vår.

Tror du i mitt fall att det är insprutningspumpen?

När jag tittar på olika klipp på nätet där man visar dieslar där man ställt på pumpen ordentligt, så brukar röken bli svart. Bara en tanke.

4 timmar sedan skrev excel319:

När jag tittar på olika klipp på nätet där man visar dieslar där man ställt på pumpen ordentligt, så brukar röken bli svart. Bara en tanke.

Ja, som när man kom bakom en gammal öststatslastbil... (fast idag har även de börjat köra nyare modeller från väst)

Om det inte är vit kondensrök kan det ju vara grårök som ts också säger att set ser ut som, och detta skulle kunna vara ofullständigt förbränd diesel men om det skulle vara  pågrund av felaktig/ felställd pump eller felaktigt ställda eller läckande ventiler vet jag inte?

Svart rök brukar ju betyda luftunderskott

Är toppen och ventiler i kontrollerade och pumpen korrekt inställd?

22 timmar sedan skrev Julla:

😢 Har en VP MD7B som är en total rökbomb vid gaspådrag. På tomgång går den fint och när den kommit upp i varv.

Någon ide?

Bytte insprutningspump för 5 år sedan. Skickade en Bosch och fick tillbaka en CAV. Kanske inte spelar någon roll.

Grå rök tyder på ofullständig förbränning. Brukar bero på bränslebrist eller dålig kompression. Har den varit så ända sedan insprutningspumpen byttes?

33 minuter sedan skrev Rollen:

Grå rök tyder på ofullständig förbränning. Brukar bero på bränslebrist eller dålig kompression. Har den varit så ända sedan insprutningspumpen byttes?

Sån rök skulle jag då kalla svart. För att den ska bli grå krävs dimma av helt oförbränt bränsle eller olja.

Läste fel, och tänkte det stod syrebrist... Så naturligtvis blir det inte svart rök av för lite bränsle. Men jag låter det felaktiga stå kvar.

Edited by raol

24 minuter sedan skrev Rollen:

Ursäkta min okunskap, men hur kan en diesel som går lida av bränslebrist? En diesel går ju oftast med luftöverskott och behöver inte rätt bränsle/luft-förhållande för att gå. 

Guest

Ställ pumpen med klocka, så får du rätt förbränning.

#Egen erfarenhet

Guest
Guest
3 minuter sedan skrev Kenneth_S:

#Egen erfarenhet

Film på hur man gör:

Guest
7 minuter sedan skrev Kenneth_S:

#Egen erfarenhet

Den här kanske kan funka oxå:

Edited by Kenneth_S
Glömde lägga in länken till videon