Jump to content
Tuesday 15 October 2024

Recommended Posts

Är det någon som kan ge feedback på Zipwake. 

Vilka är det bästa argumentet för att montera dessa trimplan. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lennartlilian:

Är det någon som kan ge feedback på Zipwake. 

Vilka är det bästa argumentet för att montera dessa trimplan. 

 

Mitt argumentet är fantastiska och dyra!

 

Har ej köpt eller installerat dessa på min båt (satt såklart när jag köpte båten).

 

Har haft på tidigare båtar hydrauliska (Bennett) och elektroniska (Lenco) och måste säga att Zipwake ligger ett steg snabbare än dom andra.

 

Sen är bonusen att dom sköter sig själv (självklart kan man montera Mente på sina hydrauliska/elektroniska för att få automatiska).

 

Priset är sjukt dyrt och jag skulle aldrig köpa dessa för att byta ut dom man redan har. Tänkte komplettera med en extra panel då jag har flybridge, glöm det, inte för det priset!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker att beror på vad man har för typ båt och hur man kör/ använder den, om är värt pengarna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

På vår förra båt (SeaRay 260/275) hade jag velat ha det. Där kunde båten luta mycket beroende på vind och vågor och fick alltid småjustera trimplanen vid kursändring och där har jag uppfattat zipwake som riktigt bra.

Den båt vi har nu är mer stabil och där behöver man inte röra trimplanen om man inte vill och då försvinner nyttan.

Behöver du justera trimplanen ofta under körning eller för att komma upp i plan är det säkert värt det om du är beredd att lägga pengarna.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min båt var ganska känslig i roll-led. När båten planar räckte det med att hunden (förra hunden vägde 30 kg) gick från den ena sidan till den andra för att båten skulle luta några grader. Jag körde i princip hela tiden med handen på trimplanens panel, och justerade ofta.

Jag monterade Zipwake till våren 2016, och har sedan dess varit nöjd. Min akterspegel är lätt konvex så jag fick tillverka adaptrar av en ekplanka för att interceptorerna kunde monteras plant. Jag var snål och köpte ingen extra manöverpanel med display till den yttre styrplatsen.

 

Interceptorernas jalusier är känsliga för påväxt av havstulpaner.

Ett tag efter installationen laddade jag hem en programuppdatering med bland annat en rengöringscykel, man kan ställa in att interceptorernas jalusier motionoeras en gång per dygn eller mindre, för att förhindra att havstulpanerna får fäste. Detta inbegriper att systemets strömförsörjning kopplas innan huvudbrytaren/batterifrånskiljaren, så att det alltid har spänning. Skall stängas av då båten skall torrsättas.

 

I somras havererade den ena servomotorn i en av interceptorerna, jag har bara två 600 mm interceptorer, en på varje sida. Då den ena nu hade havererat hade det varit bättre om jag installerat fyra 300 mm, två på varje sida, men dom kostar ju sisådär 10.000 kr styck (600 mm kostade i höstas 11.000kr) För att byta servomotorn (som är en stegmotor med växellåda och snäckväxel) behöver man ju lyfta båten. Det gjorde inte jag då, utan byte fick ske i höstas efter torrsättningen. tur i oturen att jalusierna på den havererade sidan hade fastnat halvvägs i utfällt läge, då gick det att balansera båten med den fungerande interceporn. Automatiken fungerar inte om en interceptor har havererad.

Jag köpte två nya servomotoprer för drygt 5000kr styck, bytet är enkelt. Jag tänkte att det är lika bra att byta båda för att undvika haveri igen. Tillverkaren tyckte inte att jag behövde byta den som fortfarande fungerade, men det gjorde jag ju ändå.

 

När jag i vintras undersökte interceptorerna invärtes mer noggrant så jag att det hade flyttat in havstulpanslarver. Så det blev rengöring och så sprayade jag jalusierna med Hempels propellerfärg, Zipwake avråder från det, men försäljare på båtmässan tyckte det var en bra idé. jag har testat interceptorernas rörlighet och den har inte försämrats.

 

Så sammanfattningsvis, som andra redan skrivit, bra men dyrt! Jag hade inte velat vara utan.

Nu har jag sett att det finns ett liknande system som istället för servomotorer arbetar med tryckluft, minns nu inte namnet på det systemet.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Makro:

Det @Georg_Ohm tänker på är nog Hydrotab som jag också har kikat på.

Just det! 

Det finns ett kit utan automatik för 9.995 kr.

Ett kit med automatiken men utan interceptorer för 18.195 kr

Om jag läser rätt i prislistan kan ett par 450 mm interceptorer kosta 6550 kr.

Summa 24.755 kr om jag räknade rätt.

 

Ett komplett kit från Zipwake med 450 mm interceptorer kostar 27.119 kr.

Men sedan har Zipwake vidareutvecklad sina interceptorer och en sats med sådana kostar 30.828 kr.

Och om man behöver bredare interceptorer blir det ju dyrare i båda fallen, om nu någon tvivlar på det.

 

Fördelen med Hydrotab är väl kanske att det inte finns någon elmotor, stegmotor ute i interceptorerna, men pneumatiken kan ju kanske bli punkterad den också.

Jag har aldrig sett Hydrotab i verkligheten, än mindre färdats i en båt som har det systemet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kompis köpte Zipwake til sin Bavaria 30. Herligt i flera veckor - sen tog havstulpaner och annan skit dom. Och ena sidan gick lite upp och ner av sig själv. Sen funkade dom inte alls. Ingen garanti... 

 

Du måste tvätta och rengöra dom, annars ingen garanti.

 

Han har trim tabs nu.

 

Jag förstår inte hur det går att leva i marin världen med sådant produkt och service.

Edited by AlfaAlfa
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev AlfaAlfa:

Kompis köpte Zipwake til sin Bavaria 30. Herligt i flera veckor - sen tog havstulpaner och annan skit dom. Och ena sidan gick lite upp och ner av sig själv. Sen funkade dom inte alls. Ingen garanti... 

 

Du måste tvätta och rengöra dom, annars ingen garanti.

 

Han har trim tabs nu.

 

Jag förstår inte hur det går att leva i marin världen med sådant produkt och service.

Det är ju så med alla grejer man har ombord och sådana man själv installerar;

Man måste ju veta varför det fungerar och varför det inte fungerar.

Det finns ju en anledning till varför ZipWake kom med den där programvarauppdateringen där rengöring varje, vart annat, eller en gång i veckan, kom till, det var ingenting man ordnade för skojs skull.

Nej, helt riktigt så funkar dom inte om havstulpanerna sitter ivägen, men dom hinner inte etablera sig om man gör som man skall göra...  och påväxt blir det även  om båten ligger stilla och rycker i sina förtöjningar under påväxtsäsongen, utan aktiverat rengöringsprogram.

 

Sedan... sedan är det så att man måsta veta hur man skall handskas med dessa små odjuren, havstulpanerna.

Oavsett trimplan eller ej, oavasett motor- eller segelbåt. Man skall ha rätt bottenfärg, men "rätt" bottenfärg kan ändå bli fel då det vissa år är det mycket havstulpaner och anda år något färre. 

Jag tror att alla som navigerar utefter det som kallas för "västkusten" har snorkel, cyklop, simfenor och kanske även en våtdräkt ombord. För nån gång sent i juli eller i augusti måste man ta sig en runda runt båten simmandes med lämplig plastskrapa för att ta bort dom värsta kolonierna. Samtidigt passar man på att tvätta av vattenlinjen, då den brukar bli brun av alger eller svart av sot och utspilld diesel.

Så kompisens "herliga" Bavaria hade med väldigt stor sannolikhet fått påväxt av havstulpaner vilken typ av trimplan båten än var utrustad med. Och hur var det med Bavarians propeller och logg- och ekolodsgivare, men det var väl Garmins, eller någon annans marinelektronktillverkares fel om nu även dessa koloniserades av havstulpaner, eller hur?!

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ursäkta men jag förstår inte riktigt. Om man kollar med Zipwake skriver dom "Yes, the Zipwake Dynamic Trim Control System comes with a warranty of 2 years from the date of purchase." Står inget alls där om några dolda krav till tvättning...

Och det var marina som instalerade skiten. Och som demonterade den ena och bytte den efter några väckor eftersom den inte drog sig in igen - roligt mad båt som lutar efter bara dagar efter nye grejer. Frun var sååå lycklig över att inte använda båten på dom få härliga dagarna man har med sol her i Norden. Och att det kostar ju att ta båten ur vattnet som inte du får tilbaks från zipwake även om det er skiten som har varit defekt mer eller mindre från fabriken.

 

Jag tror nog att detta inte är robust i förhållandet till den jobben som dom ska göra och att "Lego" -bitar inte har någonting på båt eller i vatten att göra. Kolla på marina och prata med alla som har Zipwake, och alle som har gamla hål der dat har varit zipwake om vad dom tycker.

 

Trimplan slutar inte att fungera även om dom har havstulpaner på sig. Drevet fungerar även om det har havstulpaner på sig. MEN zipwake går sönder. Både när dom har havstulpaner på sig och innan. Så varför inte välja bort saker som inte funkar?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir mer skeptisk till Zipwake p g a  deras lösning, då jag funderat på att installera det för automatikens skull. Volvo Penta körde tidigare med ett snarlikt system, kanske blev det Zipwake av det. Blir nog kvar med trimplan , kanske med automatik i framtiden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev NW355:

Blir mer skeptisk till Zipwake p g a  deras lösning, då jag funderat på att installera det för automatikens skull. Volvo Penta körde tidigare med ett snarlikt system, kanske blev det Zipwake av det. Blir nog kvar med trimplan , kanske med automatik i framtiden. 

ZipWake hävdar ju att det blir en mindre bromsande effekt av jalusierna i interceptorena än vad ett traditionellt trimplan genererar. ZipWakes interceptorer lyfter dessutom akterskeppet mer än vanliga trimplan enligt samma källa. Klart att det är firmans egna ord. Men @Makrovisade mig i somras en vetenskapligt skriven artikel som bekräftade detta. Försök hade gjorts på en Targa, om jag minns rätt, som var utrustad med fasta inte justerbara interceptorer.

 

Pentas interceptorer gick väl under varunamnet QL och det fanns väl nån automatik även till dessa hur och vad släktskapet var till ZipWake har jag ingen aning om.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev NW355:

Blir mer skeptisk till Zipwake p g a  deras lösning, då jag funderat på att installera det för automatikens skull. Volvo Penta körde tidigare med ett snarlikt system, kanske blev det Zipwake av det. Blir nog kvar med trimplan , kanske med automatik i framtiden. 

Jag har den förgångaren till Zipwake. Den heter QL-trim och har samma typ av låda under vattenlinjen som Zipwake. Den ger ett väldigt effektivt lyft som gör att båten kan köras i planning ner till 12knop. 
Jag har aldrig behövt ta isär dem för påväxt. Jag målar bara med lite bottenfärg på 1cm av toppen av interceptorerna. Därefter ser jag inte mycket påväxt på bladet.

Ett rykte säger att det är samma mekaniska konstruktör av QL-trim, Zipwake och Humphree. Jag trodde den blev bättre med åren. 

Edited by anuba
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev NW355:

Blir mer skeptisk till Zipwake p g a  deras lösning, då jag funderat på att installera det för automatikens skull. Volvo Penta körde tidigare med ett snarlikt system, kanske blev det Zipwake av det. Blir nog kvar med trimplan , kanske med automatik i framtiden. 

Det finns ju Mente Marin som är en automatik man ansluter till befintliga traditionella trimplan. Det har skrivits en del positivt om det systemet här på forumet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

På vår Nord West 355 använder vi bara trimplanen för att balansera båten styrbord-badbord. Vi går ofta 8-10 knop och där använder vi sällan trimplanen, kanske vid grovare sjö. Vår gamla Nimbus 29C , där var det ett måste vid hastiga starter för att komma upp i plan samt vid grov sjö, stampande båt.

2024-02-14 vid 17:45 skrev Georg_Ohm:

Det finns ju Mente Marin som är en automatik man ansluter till befintliga traditionella trimplan. Det har skrivits en del positivt om det systemet här på forumet.

Har funderat på Mente Marin, men känns inte som vår NW behöver det. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-02-14 vid 17:43 skrev Georg_Ohm:

Men @Makrovisade mig i somras en vetenskapligt skriven artikel som bekräftade detta. Försök hade gjorts på en Targa, om jag minns rätt, som var utrustad med fasta inte justerbara interceptorer.

Du tänker nog på artikeln i Norska Båtmagasinet där en varvsägare monterade rostfria fasta (justerbara på land)  interceptorer på främst större halvplanande båtar med mycket gott resultat men den innehöll nog lite förklaringar till interceptorernas fördel som skapar ett lyft i aktern.

Pentas trimsystem kallas numer för BTS och 450 modellen kostar 15000kr utan automatik som köpes separat och detta är nog gamla QL? Sen har Penta även ett nytt system kallat Interceptor system och som mer liknar Humphree men jag vet inte om det är utvecklat av dem? Men det är integrerat med motorstyrningen EVC.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har lång erfarenhet av Zipwake och kan helt klar rekommendera denna produkt, efter ytterst få barnsjukdomar vid lanseringen för ca 10 år sedan har det varit problemfritt. Det är dock otroligt noga att följa monteringsanvisningar och fram för allt se till att man har en exakt plan akterspegel att monter på.

Mvh: Getteröns Marinservice

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir trångt med Zipwake .

 

Trimplan .png

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev NW355:

Blir trångt med Zipwake .

 

 

Det skulle kunna bli en ny tvåstegslösning. 😉

 

IMG_0183.jpeg.d91a19630f851bd205338ded81948c2c.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan va en bra ide. Den yttre på lådan vet jag inte om den verkar i full planing men eftersom vi glider med henne mest så borde den ha kontakt med vattenytan. Har aldrig sett exakt hur aktern ligger an när vi går. Undersöks till våren.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev NW355:

Kan va en bra ide. Den yttre på lådan vet jag inte om den verkar i full planing men eftersom vi glider med henne mest så borde den ha kontakt med vattenytan. Har aldrig sett exakt hur aktern ligger an när vi går. Undersöks till våren.

 

Jag tror du har en utmaning. Det ser ut som du har två motorer. Jag tror du skall ha två korta och en på mitten. Men det blir dyrt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mente Marin kostar 8-10000:-, och lite mer för två styrplatser. Kommer inte under 30000:- med Zipwake.

Jag får nog åka med QL:s trimplan nått år till men har fått ett bra tips.👍

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev NW355:

Kan va en bra ide. Den yttre på lådan vet jag inte om den verkar i full planing men eftersom vi glider med henne mest så borde den ha kontakt med vattenytan. Har aldrig sett exakt hur aktern ligger an när vi går. Undersöks till våren.

 

Tveksam om den ”yttre lådan” ligger i eller över vattenytan under gång. Det får du ta reda på.

8 timmar sedan skrev anuba:

Jag tror du har en utmaning. Det ser ut som du har två motorer. Jag tror du skall ha två korta och en på mitten. Men det blir dyrt. 

Det finns ju en trekantig interceptor som du kan placera mellan dreven, den och två kortare på utsidan av dreven hade nog funkat.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev NW355:

Mente Marin kostar 8-10000:-, och lite mer för två styrplatser. Kommer inte under 30000:- med Zipwake.

Jag får nog åka med QL:s trimplan nått år till men har fått ett bra tips.👍

Om du skall behålla dina traditionella trimplan kan jag rekommendera att du byter ut hydrauliken mot Lencos helt elektriska trimcylindrar. Dessa är snabbare än hydrauliken och du slipper hydraulpumpen på insidan. Cylindrarna brukar passa ”bolt on” i samma skruvhål. Dessutom kan man använda de hydrauliska trimplanens manöverpanel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om du skall behålla dina traditionella trimplan kan jag rekommendera att du byter ut hydrauliken mot Lencos helt elektriska trimcylindrar. Dessa är snabbare än hydrauliken och du slipper hydraulpumpen på insidan. Cylindrarna brukar passa ”bolt on” i samma skruvhål. Dessutom kan man använda de hydrauliska trimplanens manöverpanel.

Gillar hydraulik, en yrkesskada. Lenco el blir det aldrig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev NW355:

Gillar hydraulik, en yrkesskada. Lenco el blir det aldrig.

Gillar du pneumatik också?

Iså fall finns det ju en variant på det temat också, Hydrotab.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...