Jump to content
Saturday 20 April 2024
Janne1

Victron Blue Smart Charger 30(3)

Recommended Posts

Hej

Jag har installerat en Victron Blue Smart laddare och en Blue solar charger men blir fundersam över alla inställningar som finns. Jag undrar om det finns någon här som kan hjälpa mig med till en börja med laddaren?

Mina batterier är bly Tudor/Exide TR550

Tudor har svarat 

Max laddning 14,7v Float 13,7

 

Sedan finns det ett läge Power supply

Vilken spänning/ström skall man sätta där?

 

Victron 1.PNG

Victron 2.PNG

Edited by Janne1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har svarat på en utsvävning i den här tråden:

Kanske kan vara till någon hjälp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sätt 14.00 volt som max och 13.80 volt som float. Kommer att ta lite längre tid att ladda upp, men du spar dina batterier. 

 

Jag bryr mig inte om Power läget, kör bara på User Defined. 

 

Hur stor bank pratar vi om, 1 st batteri?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev patrikflink:

Sätt 14.00 volt som max och 13.80 volt som float. Kommer att ta lite längre tid att ladda upp, men du spar dina batterier.

Möjligen skulle du kunna gå upp till 14,1V men jag skulle inte sätta den högre.

Kör också bara på User Defined och har stängt av automatisk Absortion var x:e dygn samt automatisk Recondition.

 

Den extra tiden det tar att ladda för att nå kanske 90% vid denna något lägre Absortionspänning än batteritillverkarens maxvärde, handlar ändå inte om mer än 15-20% eller så. Över "nästan fullt" går det sedan långsammare till fullt, men det är just där det är viktigt att vara försiktig med spänningen då vissa celler kan vara mer laddade än andra (kanske nästan fulladdade) och istället gasa. Med ofta rejält förkortad livslängd som följd.

 

Man glömmer ofta att det är sex seriekopplade celler i ett typiskt 12V blybatteri, som inte som i Li har utjämningselektronik. I den teoretiska perfekta världen är alla cellerna exakt lika i alla faser av upp/urladdning, och den pålagda spänningen blir då exakt 1/6 över varje cell.

I verkligheten är det inte så exakt, i synnerhet inte om batteriet inte är alldeles nytt. Ligger man då med en toppladdningsspänning på precis gasningsspänningen per cell x6 så är risken stor att en eller flera enskilda celler hamnar över denna spänning och far illa.

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Möjligen skulle du kunna gå upp till 14,1V men jag skulle inte sätta den högre.

Kör också bara på User Defined och har stängt av automatisk Absortion var x:e dygn samt automatisk Recondition.

 

Den extra tiden det tar att ladda för att nå kanske 90% vid denna något lägre Absortionspänning än batteritillverkarens maxvärde, handlar ändå inte om mer än 15-20% eller så. Över "nästan fullt" går det sedan långsammare till fullt, men det är just där det är viktigt att vara försiktig med spänningen då vissa celler kan vara mer laddade än andra (kanske nästan fulladdade) och istället gasa. Med ofta rejält förkortad livslängd som följd.

 

Man glömmer ofta att det är sex seriekopplade celler i ett typiskt 12V blybatteri, som inte som i Li har utjämningselektronik. I den teoretiska perfekta världen är alla cellerna exakt lika i alla faser av upp/urladdning, och den pålagda spänningen blir då exakt 1/6 över varje cell.

I verkligheten är det inte så exakt, i synnerhet inte om batteriet inte är alldeles nytt. Ligger man då med en toppladdningsspänning på precis gasningsspänningen per cell x6 så är risken stor att en eller flera enskilda celler hamnar över denna spänning och far illa.

Som vanligt mycket bra beskrivet.

Nu känner jag mig lite tjatig men jag petade ner alla inställningar och några kommentarer, vad tror du?

Vad är skillnaden att använda User defined eller skapa en egen?

 

Victron Blue Smart Charger

 

Absorption  voltage.  14,0v

Float voltage.  13,6v

Storage voltage.  13,2v

Recondition voltage.  Disabled

Battery safe.  On

Temperatur Comp.  -16,20mV/C

Bulk time limit.  1d

Re-bulk method.  Constant current

Re-bulk voltage offset.  Disabled

Re-Bulk Current.  Disabled

Absorption duration.  Adaptiva

Maximum absortion time.  6h

Tail current.  1,0A

Repeat absortion.  Vad sätter du denna på?

Recondition current percentage.  25%

Recondition mode.  Sätter du den då på 0h och 0min?

Maximum recondition duration.  4h

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var ett tag sedan (i somras) jag pillade på alla dessa värden, så jag måste tyvärr avstå från att kommentera dem i detalj. Förhoppningsvis kan någon annan ge dig bättre vägledning, som har det färskare eller t.o.m. tillgång till båtens laddare.

 

Jag har visserligen tillgång till min båt, men laddaren är just nu bortkopplad p.g.a. lite ombyggnad/projekt....

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Janne1:

Som vanligt mycket bra beskrivet.

Nu känner jag mig lite tjatig men jag petade ner alla inställningar och några kommentarer, vad tror du?

Vad är skillnaden att använda User defined eller skapa en egen?

 

Victron Blue Smart Charger

 

Absorption  voltage.  14,0v

Float voltage.  13,6v

Storage voltage.  13,2v

Recondition voltage.  Disabled

Battery safe.  On

Temperatur Comp.  -16,20mV/C

Bulk time limit.  1d

Re-bulk method.  Constant current

Re-bulk voltage offset.  Disabled

Re-Bulk Current.  Disabled

Absorption duration.  Adaptiva

Maximum absortion time.  6h

Tail current.  1,0A

Repeat absortion.  Vad sätter du denna på?

Recondition current percentage.  25%

Recondition mode.  Sätter du den då på 0h och 0min?

Maximum recondition duration.  4h

Ska in till båten imorgon, tar en screen och lägger upp hur jag har det med min 830ah bank (8 batterier).

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev patrikflink:

Ska in till båten imorgon, tar en screen och lägger upp hur jag har det med min 830ah bank (8 batterier).

Det hade varit perfekt och  har du även en Blue solar charger och vill ha lite mer arbete så får du gärna plåta den också😊

Tack på förhand 

Janne N

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev Janne1:

Det hade varit perfekt och  har du även en Blue solar charger och vill ha lite mer arbete så får du gärna plåta den också😊

Tack på förhand 

Janne N

Inga problem, dock så lyser solen med sin frånvaro i hallen.

Nyfiken fråga, hur stor "solcellspark" har du och vilken modell av regulator?

 

Själv kör jag 3st fast 100 watt samt en vikbarbar väska på 100 watt med Victron 100/30.

Edited by patrikflink

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev patrikflink:

Inga problem, dock så lyser solen med sin frånvaro i hallen.

Nyfiken fråga, hur stor "solcellspark" har du och vilken modell av regulator?

 

Själv kör jag 3st fast 100 watt samt en vikbarbar väska på 100 watt med Victron 100/30.

Jag har en 75/15 och 2st paneler med totalt 120W. Kommer ev, komplettera med en vikbar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-02-12 vid 14:18 skrev Janne1:

Vad är skillnaden att använda User defined eller skapa en egen?

Ingen skillnad. Så fort du ändrar i någon parameter kallar Victron det för User defined.

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev patrikflink:

Här kommer min shunt, laddare och regulator:

 

 

Screenshot_20240213-134427.png

 

 

Om jag vore du så skulle jag sänka "equalization" till samma spänning som "absorption" så du inte av misstag klickar på Manual equalization "START NOW".

Har man GEL eller AGM så ska man  inte köra equalization, det är tämligen klart men jag vet faktiskt inte om man ska göra det på slutna batterier som @Janne1 har. Jag gissar att man inte ska det. (någon annan får protestera/verifiera)

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Om jag vore du så skulle jag sänka "equalization" till samma spänning som "absorption" så du inte av misstag klickar på Manual equalization "START NOW".

Har man GEL eller AGM så ska man  inte köra equalization, det är tämligen klart men jag vet faktiskt inte om man ska göra det på slutna batterier som @Janne1 har. Jag gissar att man inte ska det. (någon annan får protestera/verifiera)

Använder såklart inte den, men bra tips om man halkar med fingrarna😁.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev patrikflink:

Använder såklart inte den, men bra tips om man halkar med fingrarna😁.

Man får tacka för arbetet med alla skärmdumpar😊. Nu blir det att jämföra dina med mina inställningar, använder du även expert mode eller låter du dom inställningarna vara?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Janne1:

Man får tacka för arbetet med alla skärmdumpar😊. Nu blir det att jämföra dina med mina inställningar, använder du även expert mode eller låter du dom inställningarna vara?

Så lite så💪.

Expert Mode låter jag vara än sålänge.

Båten är ny för oss, köpte den hösten 23.

Har installerat mycket under hösten och vintern så vår och sommar kommer att visa sig om jag behöver ändra lite inställningar på Expert.

 

Alla batterier är nya och jag har byggt om mycket, tex separerat motorer med att en laddar förbrukarbank och den andra bägge start och bog batteriet.

 

Fanns inga solceller, men med dom nya 400 watt så ska vi klara oss.

 

Ska eventuellt även köpa och installera Cerbo GX från Victron för att styra och fjärravläsa via VRM.

 

Men den förra båten hade jag likadant, vill minnas att jag ändrade lite med att Float skulle starta tidigare då jag mosade på bra med laddning från solcellerna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...