Jump to content
Tuesday 14 January 2025
AndersAnkan

Bult av, fast i godset. Hur ska jag få ut?

Recommended Posts

Har ngn tipps på hur jag ska få ut denna bult där huvudet gått av. Jag borrade ett håll och försökte med en grispitt, men den gick av...

 

Den sitter bökigt till...

 

Alla tipps mottas

IMG_5419.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinkelslip, gör en skåra, skruva ut med en grov plattmejsel. Eller offra en torx-bit som är aningen större än hålet, slå in med en hammare så "tänderna" får grepp och skruva ut.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick ett tips en gång om att pröva borra med vänsterskruvad borr (alltså tvärt om mot det vanliga) och att skruven då ofta gängar upp sig själv när man försöker borra hålet.

Om den inte gör det så gör du som raol sa, slå in en torx bit som är precis större än det borrade hålet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns speciella bits att ta till i sådana här lägen.

Hos Jula kan du köpa denna satsen. det ser ju ut som om de ”vänstervridna” borren finns med i den satsen också.

Annars är ju värme den klassiska metoden.

Är det en skruv av stål som är gängad i aluminium? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom du redan dragit av en grispitt i skruven så är den nog rätt stygg att borra i så jag hade nog försökt som @raol sa, att göra ett spår men kanske med en liten Dremel eller liknande minikapskiva. 
Sen kanske det behövs, som nämnts, lite värme också?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta en mutter med hål i samma storlek som bulten. Svetsa fast den i kvarvarande bult.

Sen en fast nyckel och dra loss. Värmen vid svetsningen får bulten att släppa.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Janne_G:

Ta en mutter med hål i samma storlek som bulten. Svetsa fast den i kvarvarande bult.

Sen en fast nyckel och dra loss. Värmen vid svetsningen får bulten att släppa.

Nog rätt få som har svets...

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev raol:

Nog rätt få som har svets...

 

En rätt bra anledning till att köpa en svets. 😉

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Migsvets. Kort och snabb svetsning. Använder Du gas så

smälter aluminiumet.

 

Och medans den fyllda fyllda muttern ännu lyser mörkröd, klappa till lagomt hårt med en hammare. Kyl strax med en blöt trasa.

 

Det som händer då är att gängorna i resterna av skruven komprimeras.

 

Jucka lite fram och åter när du lossar.

 

Har praktiserat detta många gånger.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu var det aluminium.

Kanske min ide får ses som en sista lösning.

 

När jag tittar närmre, så skulle jag kapa skruv och gods runt skruven rakt av, kanske 3-5 cm.

Sen går det nog att bända upp det som du vill lossa.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

aldrig svinp.!  hybros tips med svets är bra.  annars slipa bort det trasiga . se om det går att göra  vinkel+mutter som skruvas fast i det övriga . B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst har jag dragit av svinpittar också, men jag måste nog ändå säga att jag brukar lyckas med dessa. Det kan ju vara så även med svinpittar att dom är av olika kvalitet.

Senast var det skruvar i ett motorblock och i oljekylaren, i den senare fick även värmas en del.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att krympa och lossa en avdragen skruv

 

Detta lärde mig en ägare till en bilskrot.

Alltså om en skruv är avdragen jämns med gods.

 

Lägg på en mutter. Svetsa mot avdragna skruven med MIG genom muttern. Fyll muttern. Slå ett slag med tyngre hammare rakt på rödheta muttern. Klart. 

 

Obs använd MIG med relativt hög ström. Går mycket fortare än med TIG eller gas.

Detta för att inte påverka godset.

(Värme leds minimalt genom metallytor som ligger mot varandra. I detta fall gängorna och muttern mot godset.)

 

Det som händer syns väl i bilden.

De varma gängorna smids mot kalla gängorna i godset. Eftersom gängytorna är lutande, komprimeras den avdragna skruven. Och skruven lossnar.

 

Som jag skrev ovan, så är det känsligare med aluminium. Så att kyla efter slaget på muttern kan nog vara bra.

 

Studera gängorna. Längst ned har inte värmen kommit åt på skruven, och den blir då där opåverkad.

När man drar ur skruven, så t o m återställs till viss del gängorna i godset.

 

Tjolahopp

 

 

- Mitt Nickname Volvot24 på maskinisten.net

 

 

Screenshot_2024-01-22-12-42-42-347_com.android.chrome.jpg

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-01-22 vid 08:24 skrev raol:

Nog rätt få som har svets...

 

Men de finns därute. Och motorn är väl flyttbar?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Hybro:

Men de finns därute. Och motorn är väl flyttbar?

Fler som har svets än segelbåt 😉

Det är en gräsklippare, med fd framdrivningsproblem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Hybro:

Men de finns därute. Och motorn är väl flyttbar?

Jag vet inte vad det är för motor. Kanske är den flyttbar. Jag känner ingen som har svets, och har aldrig ens sett en i verkliga livet. Det är en mycket sällsynt apparat. Så känns det kanske inte om man själv råkar ha alla förutsättningar som måste vara på plats för att alls kunna ha en, men det är verkligen inte vanligt.

 

Därför är det så knasigt att komma med råd som kräver svets, när det finns så mycket enklare, snabbare och sannolikt mer effektiva och mindre destruktiva metoder, som kan fixas på minuter med grejer de flesta redan har.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men Ni kanske har nåt Industriprogram på orten?

 

Tror säkert Du får hjälp där.

 

Ungdomarna är nyfikna på allt.

 

En brasklapp. Svetsens återledaren, jord, får inte kopplas till nån axel eller liknande. Bara till gods.

 

 

Sällsynt med MIG-svets? Då tror jag du tittar på fel ställen.

 

I stort sett finns det i garage till ungdommar och andra som pysslar med bilar och annan mekanik.

Troligtvis på alla bilverkstäder o s v.

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

En fråga. Vad är fäst med skruven?

 

Detta kan väl ändå inte vara en av flera skruvar som t ex fäster topplock mot resten av motorn?

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Hybro:

Sällsynt med MIG-svets? Då tror jag du tittar på fel ställen.

 

I stort sett finns det i garage till ungdommar och andra som pysslar med bilar och annan mekanik.

Troligtvis på alla bilverkstäder o s v.

Hos privatpersoner, givetvis. Så klart det finns i verkstäder. Men att dra motorn till en verkstad för att lösa problemet när det högst sannolikt finns fil/såg och mejsel hos TS, det är ganska extremt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Far min körde mycket med Plastic Padding😄. Det var ju poppis för typ 50 år sen.

 

Ska bli intressant att se vad lösningen blir.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stål som fastnat i aluminium (eller tvärtom) kan vara väldigt svårt. Att svetsa fast en mutter är troligen bästa tipset.

 

Att försöka få grepp med skåra eller hål och något verktyg har låg sannolikhet att lyckas när man faktiskt redan har dragit av skallen för att den sitter så hårt. Att värma kraftigt med svets kan få den att röra sig i hålet så att den lossnar men det är inte säkert att det lyckas.

 

Det kan vara så att den måste borras bort helt och det kan vara svårt redan från början men blir extra svårt när det sitter en knäckt grispitt i den. Det kan krävas maskinverkstad för att lösa detta. Är det värt kostnaden?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev raol:

Jag vet inte vad det är för motor. Kanske är den flyttbar. Jag känner ingen som har svets, och har aldrig ens sett en i verkliga livet. Det är en mycket sällsynt apparat. Så känns det kanske inte om man själv råkar ha alla förutsättningar som måste vara på plats för att alls kunna ha en, men det är verkligen inte vanligt.

 

Därför är det så knasigt att komma med råd som kräver svets, när det finns så mycket enklare, snabbare och sannolikt mer effektiva och mindre destruktiva metoder, som kan fixas på minuter med grejer de flesta redan har.

 

Vart har Du handlat din prylar? Nämn bara dem som verkligen funkar.

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eld-och Hybro har talat om det som fungerar,om gräsklipparen är så stor att den inte går och transportera,får den väl åka för egen maskin till en verkstad Ts behöver ju hjälp att lösa problemet.Ronnie

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Ronnienr10:

Eld-och Hybro har talat om det som fungerar,om gräsklipparen är så stor att den inte går och transportera,får den väl åka för egen maskin till en verkstad Ts behöver ju hjälp att lösa problemet.Ronnie

Om gräsklipparen inte går att transportera måste den va gigantisk😀

I somras transportera jag 2 st skördetröskor samtidigt😉 

Share this post


Link to post
Share on other sites

finns väl klippos för några hundralappar på marcetplace.

eller skruva av motorn och ta med dig den i en kartong.

själv klipper jag gräs i yrket och har skippat klippo helt o hållet.

har haft en enkel viking i 3 år nu som på bild.aaf1b01f-0f9b-43b9-8c00-7f47da6e2226.thumb.jpg.b7b4c125b99454fd76ff6ad10c0abd59.jpg

lätt att lyfta, underhålla och tar liten plats när man viker ihop den iom att jag har med den i bilen.

klippos drivning är inget att hurra för heller då remmen ofta får spännas till den bara slirar.

ett tips från en yrkesman är också att höja maxvarvet för det sänktes några år sen pga miljöregler.

då klipper den bättre

jag kan rekommendera agria maskiner om delar behövs

dom är dom riktiga proffsen i göteborg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herr Eld skrev nåt om ev verkstads besök för att borra.

 

Om TS försöker borra ur skruven, nu med delar av en grispitt, eller utan, med en vanlig handjagad borrmaskin, så kommer borret troligvis kana iväg åt sidorna. Eller ev rasera det "torn" som ursprungligen hade ett gängst hål, nu med avdragen skruv och pitt.

Skruvresterna blir kvar, men du får rätt troligt ett nytt hål på sidan i aluminiumet. D v s än större skada.

På en verkstad med pelarborrmaskin och möjlighet att fästa upp godset ordentligt kan det lyckas om TS först får bort resterna av pitten.

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu bor jag ute på bygda, alltså inte inne i nåt lägenhetskomplex.

Inom en radie på 800 meter finns troligen fler än 15 svetsar.

De flesta av typen MIG.

 

Så det beror på vilka kontakter man skapar, om det kan tänkas behövas hjälp.

 

Har inte räknat, men har sett ett antal, varav flera i båtklubbens

verkstad. 

 

Så det beror nog mest på hur egna radarn är inställd. Vill man inte se....

Jag är mån om att hjälpa andra, det lönar sig i längden.

 

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att förtydliga lite.

Godset till hela maskindelen är förmodligen tillverkad av typ

gjutaluminium, d v s inte ren aluminium utan med diverse tillsatser.

I de flesta fall svårt att svetsa i om det skulle byggas upp något nytt vid totalhaveri av skruvens fäste. 

Man vet s a s inte i förväg hur väl det kan gå.

 

- Men visst i tusan. Svetsning i varje form var bannlyst.🤨

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med sänkgnistmaskin tar man utan problem bort det man vill ur hålet utan risk att "slinta"... men det blir billigare att köpa en ny gräsklippare. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...