Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MickeWe

Risker med 15 år gammal Volvo Penta AQ205 eller 271?

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en båt i 7-metersklassen från 1989 som levererades med bl. a Volvo Pentas AQ 205, en V6 på 205 hk eller VP271, som är en V8 på 271 hk. Båda motorerna har DP290-drev. 

 

Jag har tittat på en med V6:a och ska snart titta på ytterligare en båt med V8. Båda har nya avgaslimpor de senaste två åren, V6:an vet jag har fått ny tändspole och tändsystem och ny pump till drevet. Den andra (med V8:an) är varvsservad alla år och allt som behövts ska vara bytt. Båda båtarna har gått på västkusten.

 

Vilka fallgropar/risker finns? Vad är rimligt antal timmar för dessa motorer?

Vad kan jag förvänta mig i form av reparationer i framtiden?

 

Hjälp en förvirrad båtägare på väg från utombordare in i inombordarvärlden...

 

/Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

V8 or är alltid väl tiltagna i dimensioner osv ..

I USA är det bilen som rasar före motorn ....haha

Har själv V8 och sköter man allt som man ska , så lever dom länge .  Döden för alla motorer är fullgas lång tid !

Men du ska vara fullt med det klara att pajjar , det gör det för eller senare . Varför inte lämna in motorn för renovering under vintern, så är din sommar säkrad . ? ( det är bättre att renovera INNAN det rasar) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns ju lite surt att köpa en båt, lämna in motorn för renovering för myycket pengar??? innan man ens åkt med den, eller? Vad gör man vid en renovering? Och vad kan det kosta? Det spelar ju roll när jag ska förhandla med säljaren. 1.gif

 

Hur stor roll spelar driftstiden på en motor som är 16 år? Eller är det mer åren som spelar roll? Den V6:a jag tittat på har ca 5500 - 6000 timmar på mätaren. V8:an ska jag försöka se i helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Surt......nja det beror på hur men ser det.

För visst kan man ana att det är dax för lite ras när motorn är så gammal ?! eller ..

Och det är ju alltid risken med beg.  

Så ett råd på vägen . KÖP INTE BÅT FÖR ALLA PENGARN ...

se till att du kan repa för ca 25-50.000kr ...... för så är det !!!

( oftast är det packningar som ballarur och dom ska bytas INNAN dom går sönder för annars blir det en djävla massa andra fel , vatten i motorn, rost på ventiler/säten m.m, och DÅ kostar det )

-Har jag fel eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn välservad så ska det inte vara några problem . Sköter man en motor rätt så kan den gå nästan hur länge som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Micke.

Förrutom vanlig service som olje, stift, impellerbyte etc så håller bägge motorerna förutsatt att du kör och sköter dom enligt boken och kör dom enligt boken (varmkör ordentligt och övervarva inte och följ med på temperaturen).

Jag förutsätter att det sitter sötvattenskylning på bägge motorerna?

Är så fallet kan du räkna med att limporna håller 10-15 år på östkusten.

Är så inte fallet gäller även detta resten av motorn....

Kolla att allt ser ut att vara väl skött vad det gäller service, olja, lekage etc.

En ägare som låtit bli att åtgärda vissa fel har låtit bli andra också.....

 

Jag har själv en sötvattenskyld V8 från 1986 som går som tåget med bara limpbyte som reparation.

 

Bägge motorerna är säkra motorer.

Lycka till.

 

http://www.smuggler.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5500-6000 timmar! Låter väldans mycket om det inte är en scania eller så. 550-600 timmar?

 

V8:an är en beprövad konstruktion från 1955 (urspr chev 262). Ingen hightech med det fungerar och billiga delar.

 

V6:an är i princip samma motor men kapad 2 cyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aq 205 är en V6:a efterföjaren till AQ175a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bl a tittat på Flipper 715 och 760. De finns dels med de här bensinmotorerna, men även med ett par dieselmotorer, men till ganska mycket högre pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du, om du lägger dom pengarna (ca 350´ ) för en Flipper 760

så är väl en renovering nästan en självklarhet.

För hur länge ska du ha kvar den ....också en fråga att ta hänsyn till.  Eller som jag skrev tidigare, det är bättre att fixa till motorn INNAN den går sönder !!

 

Lycka till med båtlivet 

post-11345-1394234448,8914_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tänvärda kommentarer. 20.gif 

Känns som ett tryggt köp med vilken som av de här motorerna om de bara är skötta på ett bra sätt. 

 

Fler kommentarer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Eftersom båda båtrna har bytta limpor så har de inte slutna kylsystem utan kör havsvattnet genom motor/limpor.

 

Då kommer ju ett motorbyte som på posten om de är från -89 Även om det är mycket gods i dessa motorer så håller de inte i evighet.

 

Om de är välservade eller ej hjälper ju tyvärr inte mot rosten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så här att det finns både hel och halv system för färskvattenkylning.

Så att dra den slutsattsen att om limporna är slut så är motorn nästan slut pga den är sjövattenkyld är kanske att dra lite förhastade slutsattser 2.gif.

Tror nog att halvsystem är vanligast dvs att sjövattnet kyler limporna och färskvattnet cirkulerar endast i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat rätt är blocket sötvattenkylt, men limporna havsvattenkylda. Limporna är dessutom bytta på de båtar jag är intresserad av.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fisken

japp det stämmer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu  blev det ingen båt i höstas... men kanske nu i vårsmiley-smile.gif\. Troligen en med Pentas V8.

Vad kan gå fel och vad ska jag leta efter? Oljeläckage - var? Annat? Man har bytt oljetråg på den båt vi är intresserade av. Varför behövs det?

 

Driftstid ca 800 h sedan -88. Mycket, lite eller normalt? Båten har f.ö. gått i Östersjön i Sydsverige.

 

Kan man få en uppfattning av hur motorn ser ut invändigt genom att t ex titta på kylvatten eller nåt? Eller bör jag låta besikta båt och motor före köp? Enligt uppgift ska båten vara i pedantskick i övrigt och det låter ju bra om det visar sig stämma.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har själv v8 mycket lätt att mecka med inget problem ej dyrt speciellt dyrt har själv total renoverat motorn det finns lite bilder på min sjöbod.skulle valt v8:an om det var jag.du får alla slit delar till v8:an för 10000:- man gör det själv på 2 dar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt så är delarna till V8orna GM305/350 samt V6 4.3L otroligt billiga, tex en kolv ligger på runt 200kr jämfört med rent löjligt dyra för AQ171C (volvo 16V) 4000kr/styck.

Motorrenoverarna kan dessa motorer utan och innan (mycket bättre än B23/B230).

Slutsats: Om du själv lyfter ur motorn och åker till en motorrenoverarfirma så kommer du undan relativt billigt mot att lämna in till ett varv.

En annan observation är att motorer i båtar tenderar att korrodera betydligt mer än bilmotorer därav trågbytet.



Senast ändrad av rickardp | 18 april 2011 | 09:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Splitt nya block till cheva kostar 20-30 000 idag. Lite kolvar och topp till det några tusen sen flyttar man över allt marint - kylning generator mm från den gamla motorn så har man en splitt ny motor för max 40 papp. Lyfta ut kan man göra med en traktor eller truck.

 

Vill man ha säker drift och låg förbrukning  väljer man ett EFI-kit från ebay för 8-10 000 så slipper man förgasare och tändsystem från medeltiden.

Redigerad av Isskhubin1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...