Jump to content
Wednesday 19 June 2024
Kane

Fortkörning kan bli dyrt

Recommended Posts

Utmärkt! Mer sånt!

 

I slutet av augusti blev vi förbikörda av en stor pansarkryssare modell Princess, säkert 65 fot eller mer, som gick i perfekt svallfart. Våghöjden uppskattar jag till minst 1.5 m med en våglängd på bara några meter, och vår båt på närmare fem ton kastades runt och det var inte långt från att vi hade kastats överbord. Inne i båten hade mycket kastats runt. Vi försökte få föraren, en drygfet man ca 60, att slå av på farten, för han såg oss i god tid, men han glodde bara tillbaks och gjorde en hånfull axelryckning. Där hade jag gärna haft en kanon på fördäck så jag hade kunnat sänka den jäveln. Några miljoner i böter och skadestånd hade smakat gott om gubbjäveln i den båten hade åkt dit.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med!

Har upplevt ungefär samma som @raol, men jag träffade dom senare, den historian tar vi en annan gång.

 

Vill även förtydliga att några (typ min båtgranne med sin 52 fots Fairline) går i 7 knop på tomgång. Har sett att det är mycket i och ur med växlarna för att hålla låg fart in till vår marina utan att få stryk av mig med flera. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev patrikflink:

Vill även förtydliga att några (typ min båtgranne med sin 52 fots Fairline) går i 7 knop på tomgång. Har sett att det är mycket i och ur med växlarna för att hålla låg fart in till vår marina utan att få stryk av mig med flera. 

Känns som det är fel backslag eller propellrar på den.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev Kane:

Känns som det är fel backslag eller propellrar på den.

En kamrat hade för några år sedan en stor tvåmotorig Princess med Arnesendrev? dom var tvåväxlade, hög och lågväxel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Rascal:

En kamrat hade för några år sedan en stor tvåmotorig Princess med Arnesendrev? dom var tvåväxlade, hög och lågväxel.

Kanske nåt för @patrikflink att dubbelkolla med sin båtgranne om.....😎

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Kane:

Känns som det är fel backslag eller propellrar på den.

Tycker nog det låter rätt rimligt. Vår segelbåt gör runt 2.5 knop på tomgång i helt stilla vatten. Läste att flottans gamla torpedbåtar gjorde runt 10 knop på tomgång.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Kane:

Kanske nåt för @patrikflink att dubbelkolla med sin båtgranne om.....😎

Nä, så är det inte. Kan nämna en båt till i marinan (Windy 43 Typhoon) som har samma problem med hög hastighet på tomgång. Den har nog rätt backslag och propeller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det blir ju så att tomgångsfarten blir hög på grund av att man vill ha en viss toppfart och varvtalsomfånget är ju dåligt på större dieslar, låt säga från 400-500 på tomgång till kanske 2500 varv på topp, då har man 2000 varv att spela med för att få båten att funka mellan 5 och 20-25 knop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Lösningen på dessa båtar är slirventil, jag har en sådan på vår snipa fungerar fantastiskt bra, kan gå på tomgång från 0 till ca 3 Kn

Hälsningar Ove

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade gärna sett att ställbara propellerblad hade varit vanligare. Jag vet att en hel del Albin Vega utrustades med det. Det finns nästan bara fördelar med det. Enda minuset är att det är ett lite mer komplext system än en "död" propeller på en axel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Lösningen på dessa båtar är slirventil, jag har en sådan på vår snipa fungerar fantastiskt bra, kan gå på tomgång från 0 till ca 3 Kn

Hälsningar Ove

Vad är en slirventil? Vad har du för motor?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-12-29 vid 12:09 skrev Rascal:

Vad är en slirventil? Vad har du för motor?

Finns på en del hydrauliska backslag.

Kallas även (felaktigt för) ”slirkopplning”.

Utan att gå in på detaljerna kan man få utgående axel att rotera långsammare med ventilen öppen än vad den skulle gjort med denna ventil stängd. 
 

Men det gamla torpedbåtarna… var det inte så att man hade tvenne gasturbiner som arbetade i högre hastigheter och en konventionell kolvmotor, en V8 som skulle användas i riktigt låga hastigheter?
Men det fanns väl flera olika torpedbåtstyper…

 

Någon gång för längesedan läste jag hur man skulle förflytta en grupp torpedbåtar från ost- till västkusten genom Göta kanal… och en av båtarna fick motorhaveri på den ”lilla” motorn, minns nu inte var jag läste detta, men nån annan här kanska har läst samma historia?

Kan ju inte ha varit helt enkelt att manövrera en gasturbinbåt i kanalen, men uppenbarligen lättare än att bogsera….

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men det gamla torpedbåtarna… var det inte så att man hade tvenne gasturbiner som arbetade i högre hastigheter och en konventionell kolvmotor, en V8 som skulle användas i riktigt låga hastigheter?
Men det fanns väl flera olika torpedbåtstyper…

 

Någon gång för längesedan läste jag hur man skulle förflytta en grupp torpedbåtar från ost- till västkusten genom Göta kanal… och en av båtarna fick motorhaveri på den ”lilla” motorn, minns nu inte var jag läste detta, men nån annan här kanska har läst samma historia?

Kan ju inte ha varit helt enkelt att manövrera en gasturbinbåt i kanalen, men uppenbarligen lättare än att bogsera….

Om jag kommer ihåg rätt, så är det en liten sammanblandning här. MTB (motortorpedbåt) av senare årsmodell hade tre Isotta Fraschini-motorer för höghastighetsfart och ett par mindre motorer för lågfart. De första torpedbåtarna av Spica-klass hade tre gasturbiner och Kamewa ställbara propellrar. Det gick att köra 1, 2 eller 3 samtidigt. Där var det inga problem att krypköra.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-12-29 vid 12:09 skrev Rascal:

Vad är en slirventil? Vad har du för motor?

Hej

Jag har en Volvo Penta D 2 55 och ett Twin Disc TM 345 A hydrauliskt backslag med slirventil. Slirventilen gör att man kan ha backslaget inkopplad och propeller kan gå från 0 varv till fullt  beroende på hur man ställer sliventilen, dock får man inte använda slirfunktionen i högre motorvarv än 1200.

Hälsningar Ove

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ska försöka fixa fram fup:en. 

Edited by Poppe

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev excel319:

Om jag kommer ihåg rätt, så är det en liten sammanblandning här. MTB (motortorpedbåt) av senare årsmodell hade tre Isotta Fraschini-motorer för höghastighetsfart och ett par mindre motorer för lågfart. De första torpedbåtarna av Spica-klass hade tre gasturbiner och Kamewa ställbara propellrar. Det gick att köra 1, 2 eller 3 samtidigt. Där var det inga problem att krypköra.

Ok.

jag gjorde min vpl inom Armén.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-12-29 vid 12:08 skrev raol:

Jag hade gärna sett att ställbara propellerblad hade varit vanligare. Jag vet att en hel del Albin Vega utrustades med det. Det finns nästan bara fördelar med det. Enda minuset är att det är ett lite mer komplext system än en "död" propeller på en axel.

Nja, man slapp ju backslag på dessa motorer så jag uppfattar att man hade reversibla, ställbara blad på propellern för att det blev billigast så. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Peter_K:

Nja, man slapp ju backslag på dessa motorer så jag uppfattar att man hade reversibla, ställbara blad på propellern för att det blev billigast så. 

Mjo, men "backslaget" (fruktansvärt fult ord), eller backväxeln, är ju en inombordsmekanism, som är skyddad, väloljad och lättåtkomlig för service och underhåll i normala fall. Mekanismen för att ställa propellern bygger på axel i rör eller länkarm fritt under båten, som kan få skit/påväxt i sig och sluta fungera, eller glappa och göra att man inte kan backa eller bromsa vid ett kritiskt tillfälle. Så konceptet är lysande, men det är en mycket mer komplex och känslig lösning än en backväxel på motorn.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev raol:

Mjo, men "backslaget" (fruktansvärt fult ord), eller backväxeln, är ju en inombordsmekanism, som är skyddad, väloljad och lättåtkomlig för service och underhåll i normala fall. Mekanismen för att ställa propellern bygger på axel i rör eller länkarm fritt under båten, som kan få skit/påväxt i sig och sluta fungera, eller glappa och göra att man inte kan backa eller bromsa vid ett kritiskt tillfälle. Så konceptet är lysande, men det är en mycket mer komplex och känslig lösning än en backväxel på motorn.

 

Mina föräldras Vega (såld nu sedan många år) hade en O-21 med reversibel propeller. Något problem pga beväxning för att reversera den fanns inte, axeln fylldes med fett via nippel för att hindra vatteninträngning, och då sker heller ingen beväxning. Så, konstruktionen var inte mer komplicerad än en backväxel. Däremot var själva propellern rätt klumpig och ineffektiv. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-12-27 vid 12:22 skrev patrikflink:

Nä, så är det inte. Kan nämna en båt till i marinan (Windy 43 Typhoon) som har samma problem med hög hastighet på tomgång. Den har nog rätt backslag och propeller.

En väldigt enkel lösning på att kör långsammare är att inte köra med växeln i hela tiden. Man behöver bara lägga i växeln korta stunder för att hålla farten nere i hamnen. Det är dock lite klurigare när blåser. Då får man vinkla upp båten mot vinden får att hålla rätt kurs.

Detta beskrivs föredömligt i den här videon,

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående slirventil:

Den typen av båt jag "gillar" används ju ofta i Norge även vid trollingfiske. Det är därför mer eller mindre standard att man - som tillval - kan få "sluregear" på det hydrauliska backslaget, och som nämnts kan man då reglera ner propellervarvet/kraften från fullt "tomgångsvarv" ner till nära noll. Det går helt enkelt för fort för fisken redan på tomgångsvarv.

 

Saknade det lite på min förra, och har det inte på den nuvarande vilket jag kanske skulle valt till. Men det går att eftermontera, med lite modifiering. Nu är det ju "bara" drygt 4 knop den gör på tomgång, men inne i hamnar blir det mycket växel i/ur för att hålla rimligt låg fart.

 

Propellern är helt rätt, och problemet är nog snarare det begränsade varvtalsområdet en stor diesel har. Ställbar propeller skulle väl funka teoretiskt, men mer standard är som sagt att backslaget har "sluregear".

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev anuba:

En väldigt enkel lösning på att kör långsammare är att inte köra med växeln i hela tiden. Man behöver bara lägga i växeln korta stunder för att hålla farten nere i hamnen. Det är dock lite klurigare när blåser. Då får man vinkla upp båten mot vinden får att hålla rätt kurs.

Detta beskrivs föredömligt i den här videon,

 

Jag har inga problem att gå sakta in i marinan med mina 2 maskiner.

 

Vill bara lyfta ett finger att många har problem med hög tomgångsfart. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev patrikflink:

Jag har inga problem att gå sakta in i marinan med mina 2 maskiner.

 

Vill bara lyfta ett finger att många har problem med hög tomgångsfart. 

Men det kan nog vara ett problem för många andra som har gått från en äldre båt där man är van att kunna slira lite, till att man köper sig en moderna båt med en eller två VP D6. Jag har försökt förklara för vissa vänner att man inte måste komma in med 5 knop och tvärnita 1 m från bryggan, även om det kan coolt ut. 

  • Like 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Peter_K:

Mina föräldras Vega (såld nu sedan många år) hade en O-21 med reversibel propeller. Något problem pga beväxning för att reversera den fanns inte, axeln fylldes med fett via nippel för att hindra vatteninträngning, och då sker heller ingen beväxning. Så, konstruktionen var inte mer komplicerad än en backväxel. Däremot var själva propellern rätt klumpig och ineffektiv. 

Under min ungdom på 1960-1970-talet fanns det en enepinnad eksnipa i "familjerederiet" med likadan motor och med liknande typ av propeller/propelleraxel. Propellerblades stigning reglerades här med en vev, man fick räkna och hålla reda på hur många varv man vevat, det kan ha varit omkring fem varv (kanske mer, minnet är suddigt) mellan fram och back, med "friläge" vid tvåochett halvt varv.

Vid max utslag stod propellerbladen parallellt med båtens längdriktning, varvid den då mer fungerande som ett skovelhjul och flyttade båtens akter i sidled, vilket kunde underlätta vid längsides tilläggning, eller försvåra densamma om man var ovan, eller vevade åt fel håll...

Det jag då upplevde som var van vid utombordare (=Evinrude), var att det tog litet tid att vänja sig vid detta arrangemang, det tog längre tid att växla mellan fram och back. 

O-21:an hade iallafall ställbara munstycken... bara en sådan sak... 

Denna båt användes in på 2000-talet vid hummerfiske, men den fick en Yanmar med traditionell propelleraxel redan under 1980-talet någon gång.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...