Jump to content
Tuesday 21 May 2024
glennster

En fråga om vinterkonservering

Recommended Posts

Hejsan,

Jag hoppas allt är väl. Jag har nyligen köpt min första segelbåt med inombordare och följaktligen är det första gången jag ska göra en vinterkonservering. Båten i fråga är en Albin Ballad, nr 685 från 1975, och motorn är en Yanmar 2YM15 från 2011.

Min fråga är kanske lite dum, men jag tänker att det är bättre att jag ställer den så lär man sig något och så kommer jag sova lite bättre om natten.. :)

 

För att vinterkonserva motorn har jag först kört igenom vatten i systemet. Därefter har jag kört igenom en blandning 50/50 vatten/propylenglykol. Jag hade blivit rekommenderad att fortsätta köra motorn ett par sekunder efter hinken med blandningen är slut för att tömma systemet. Jag har alltså kört motorn (3-5 sekunder) tills det slutat komma ut vätska vid ”utsläppet” på skrovet.

 

Jag funderar nu i efterhand varför man ska fortsätta köra ut vätskan ur systemet? Jag har lite svårt att se någon logik i det, och när man läser instruktioner på nätet (som jag borde gjort innan..) så står det i vissa instruktioner att blandningen ska lämnas kvar. Jag funderar på om jag bör göra om hela processen och låta blandningen ligga kvar den här gången, eller om det kanske inte spelar något roll nu. Eftersom systemet är helt genomkört med 50/50 blandningen och sedan körd tills det inte kommer ut någon vätska så borde det inte heller vara något som kan frysa. Eller?

 

Jättetacksam för svar.

 

Allt gott, Glenn

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev glennster:

Hejsan,

Jag hoppas allt är väl. Jag har nyligen köpt min första segelbåt med inombordare och följaktligen är det första gången jag ska göra en vinterkonservering. Båten i fråga är en Albin Ballad, nr 685 från 1975, och motorn är en Yanmar 2YM15 från 2011.

Min fråga är kanske lite dum, men jag tänker att det är bättre att jag ställer den så lär man sig något och så kommer jag sova lite bättre om natten.. :)

 

För att vinterkonserva motorn har jag först kört igenom vatten i systemet. Därefter har jag kört igenom en blandning 50/50 vatten/propylenglykol. Jag hade blivit rekommenderad att fortsätta köra motorn ett par sekunder efter hinken med blandningen är slut för att tömma systemet. Jag har alltså kört motorn (3-5 sekunder) tills det slutat komma ut vätska vid ”utsläppet” på skrovet.

 

Jag funderar nu i efterhand varför man ska fortsätta köra ut vätskan ur systemet? Jag har lite svårt att se någon logik i det, och när man läser instruktioner på nätet (som jag borde gjort innan..) så står det i vissa instruktioner att blandningen ska lämnas kvar. Jag funderar på om jag bör göra om hela processen och låta blandningen ligga kvar den här gången, eller om det kanske inte spelar något roll nu. Eftersom systemet är helt genomkört med 50/50 blandningen och sedan körd tills det inte kommer ut någon vätska så borde det inte heller vara något som kan frysa. Eller?

 

Jättetacksam för svar.

 

Allt gott, Glenn

Det är ingen risk att motorn fryser sönder för att du kört ut glykolblandningen ur den, så du behöver inte göra om jobbet. Men det var helt onödigt och kanske även skadligt.

 

Jag ser ingen anledning att köra ur glykolblandningen efter att motorn sugit i sig så det kommer glykolblandning ur avgasröret. Det kan t.o.m. vara obra att göra på det viset. I värsta fall kan du t.o.m. skada impellern när den går torr så du får kylningsproblem nästa säsong.

 

Korrosion uppstår när det kommer syre o fukt till en metall. Om motorn är full med glykolblandning så korroderar det mindre inne i den. Nu är problemet rätt litet i din motor då sjövattensystemet går genom impellerpumpen (mässing), värmeväxlaren (mässingsrör invändigt), avgaskröken (där rinner vätskan i alla fall ur), avgasslangen (gummi) och ljuddämparen (rostfritt/gummi). Glykolblandningen innehåller även en del rostskyddskemikalier men dess påverkan i sjövattendelen av en motor med separat färskvattendel är nog rätt obefintlig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag utgår från att motorn är sötvattenskyld, med värmeväxlare.

Ser inga problem med att låta 50/50-blandningen stå kvar, så har jag alltid gjort.

Att låta impellerpumpen gå torr ska undvikas, men på 5 sekunder lär knappast någon skada uppkomma.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, Lintott said:

Det är ingen risk att motorn fryser sönder för att du kört ut glykolblandningen ur den, så du behöver inte göra om jobbet. Men det var helt onödigt och kanske även skadligt.

 

Jag ser ingen anledning att köra ur glykolblandningen efter att motorn sugit i sig så det kommer glykolblandning ur avgasröret. Det kan t.o.m. vara obra att göra på det viset. I värsta fall kan du t.o.m. skada impellern när den går torr så du får kylningsproblem nästa säsong.

 

Korrosion uppstår när det kommer syre o fukt till en metall. Om motorn är full med glykolblandning så korroderar det mindre inne i den. Nu är problemet rätt litet i din motor då sjövattensystemet går genom impellerpumpen (mässing), värmeväxlaren (mässingsrör invändigt), avgaskröken (där rinner vätskan i alla fall ur), avgasslangen (gummi) och ljuddämparen (rostfritt/gummi). Glykolblandningen innehåller även en del rostskyddskemikalier men dess påverkan i sjövattendelen av en motor med separat färskvattendel är nog rätt obefintlig.

Hejsan,

Tack för ett snabbt och riktigt utförligt svar. Det gör mig glad att höra att vi har samma tankar, och jag blir lättad av att höra att man inte behöver göra om arbetet. 

 

Sammanfattningsvis kommer jag lämna båten som den är nu över vintern och till kommande vinterkonserveringar kommer jag låta blandningen liggar kvar.

 

Allt gott, Glenn 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, speljakt said:

Jag utgår från att motorn är sötvattenskyld, med värmeväxlare.

Ser inga problem med att låta 50/50-blandningen stå kvar, så har jag alltid gjort.

Att låta impellerpumpen gå torr ska undvikas, men på 5 sekunder lär knappast någon skada uppkomma.

Hejsan,

Ja precis, det stämmer. 

Ja, jag förstår att implelernpumpen och impellern inte ska köras torra men jag tror, som du också skriver, inte att det ska vara någon fara i detta fallet.

 

Till nästa vinterkonservering kommer jag låta blandningen vara kvar. Det känns skönt att höra att man även kan köra ut blandningen så systemet blir tomt och att jag inte behöver göra om arbetet i år. 

 

Tacksam för svar.

 

Allt gott, Glenn 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...