Jump to content
Friday 23 February 2024
skippeer

Offeranod som fungerade men varför?

Recommended Posts

I båten finns det varvsmonterat 3 st minusskenor på 12 voltsystemet:

  • 2 st för klena elkablar och
  • 1 st för rejäla elkablar med 10 mm diameter på bult/ringkabelskor

 

Jag tillhör de som lyssnat på Seawolf och SXK när det gäller nackdelen med offeranod på marinbronspropeller monterad på rak axel,

så sedan några år har jag skippat anod på min 3 bladiga Flex-O-Fold propeller.

Fungerat fint, inga havstulpaner på den omålade bronspropellern.

 

Förra året noterade jag att offeranoden på bogpropellern var mer eller mindre helt slut efter att legat med landström i 90 dagar i runt 30 olika marinor.

Bogpropellerns "chassi" är gjord i någon bronsvariant (VP QL BP600) så egentligen borde den klara sig utan anod men jag tänker fortsätta med offeranod för säkerhets skull.

Läste om en annan längeseglare som monterat minus till ankarvinsch, bogpropeller och innebordare på en egen huvudbrytare för att minimera risk för oönskad läckström.

 

(Anekdot: en seglarbekant köpte ny högkvalitativ rostfri ankarkätting som visade prov på ytskador, det visade sig att hans ankarvinsch hade en skadad elledare så det gick en krypström ned i havet vid ankring. De risken vill jag förebygga.)

 

I våras köpte jag en ny rejäl minusskena med 10 mm bult och en gastät huvudbrytare och anslöt bogpropeller, 2 ankarvinschar och inombordaren.
Pressade 2 nya 95 mm2 kablar med förtennade kardelar.

Även i år har vi legat med landström ca 90 dagar i 30 olika marinor.

När vi torrsatte i oktober så såg propellern fin ut (inga havstulpaner) men till min förvåning var offeranoden på bogpropellern slut även i år trotts att jag har använt: dvs brutigt elanslutning mha:

  • dedikerad huvudbrytare för plus 12 volt till bogpropellern
  • ny huvudbrytare för minus 12 volt till bogpropeller, ankarvinschar och dieselmotorn

image.png.8beeadc3b86ba8323c746b6385fa7cc6.png

 

Jag förstår inte varför offeranoden på bogpropellern förbrukas när jag vid brygga bryter både plus och minus till bogpropellern, den borde vara helt isolerad.
Det finns ingen amerikansk bonding som kan spöka.

Båten har Coppercoat som kanske interagerar men det känns lite långsökt.

 

Är det någon som har en teori för jag fattar inte

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Galvanisk spänning kräver ingen yttre strömkälla den uppstår pga skillnaden i olika metallers "ädelhet" 

Guld är överst på skalan och Zink är långt ner och offrar sig därför.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Galvanisk korrosion kräver som sagt ingen yttre spänning, den skapas av metallerna själva och elektrolyten (dvs vattnet). Jämför med ett batteri. Precis som @Rascal skriver.

Elektrolytisk korrosion däremot är när det påskyndas/orsakas av en yttre spänning.

 

Dessa blandas ofta ihop och många talar om galvanisk korrosion oavsett om det är när landströmmen är inblandad eller bara metallerna i sig.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev IngemarE:

Dessa blandas ofta ihop och många talar om galvanisk korrosion oavsett om det är när landströmmen är inblandad eller bara metallerna i sig.

Japp, jag är en sån🫣 (fast jag vet de är olika men slarvar ändå)

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frågan är då om det är normalt eller om det är varningsklocka på offeranodens förbrukningshastighet om ingen elektrolytisk reaktion sker. Dvs om offeranodens behövs och det är bra att den "fungerar" eller om den förbrukas enbart av det faktum att du sätter dit en till metall (anoden själv alltså)?

 

Jag själv skulle tycka det var skummt med sådan förbrukning av bara potentialskillnaden och förstår Skippers oro, men har ingen erfarenhet av detta område.

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan inte vara så enkelt att tillverkaren ordnat så att en offeranod finns på bogpropellern för att det faktiskt behövs..?

Och i så fall skall den ju förbrukas över säsongen.
 

Dvs, varför tror du något är fel?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kopplar väl inte ihop landjord med minus på 12V-systemet? Den kan bli dåligt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kastar in en jämförelse från min egen båt. Bogproppen fick ny original anod vid leveransen i september 2010 (den hade gått som demobåt under säsongen).

I våras (2023) konstaterade jag att efter 13 år hade den anoden gjort sitt och bytte den till en icke original. Nu när båten kom upp så var anoden nästan helt bortfrätt. Ingen skillnad i hur jag legat förtöjd eller använt båten och inte heller i någon elektrisk koppling. Så jag tror det kan vara stor skillnad i legeringarna på olika zink-anoder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-12-01 vid 19:50 skrev skippeer:

I båten finns det varvsmonterat 3 st minusskenor på 12 voltsystemet:

  • 2 st för klena elkablar och
  • 1 st för rejäla elkablar med 10 mm diameter på bult/ringkabelskor

 

Jag tillhör de som lyssnat på Seawolf och SXK när det gäller nackdelen med offeranod på marinbronspropeller monterad på rak axel,

så sedan några år har jag skippat anod på min 3 bladiga Flex-O-Fold propeller.

Fungerat fint, inga havstulpaner på den omålade bronspropellern.

 

Förra året noterade jag att offeranoden på bogpropellern var mer eller mindre helt slut efter att legat med landström i 90 dagar i runt 30 olika marinor.

Bogpropellerns "chassi" är gjord i någon bronsvariant (VP QL BP600) så egentligen borde den klara sig utan anod men jag tänker fortsätta med offeranod för säkerhets skull.

Läste om en annan längeseglare som monterat minus till ankarvinsch, bogpropeller och innebordare på en egen huvudbrytare för att minimera risk för oönskad läckström.

 

(Anekdot: en seglarbekant köpte ny högkvalitativ rostfri ankarkätting som visade prov på ytskador, det visade sig att hans ankarvinsch hade en skadad elledare så det gick en krypström ned i havet vid ankring. De risken vill jag förebygga.)

 

I våras köpte jag en ny rejäl minusskena med 10 mm bult och en gastät huvudbrytare och anslöt bogpropeller, 2 ankarvinschar och inombordaren.
Pressade 2 nya 95 mm2 kablar med förtennade kardelar.

Även i år har vi legat med landström ca 90 dagar i 30 olika marinor.

När vi torrsatte i oktober så såg propellern fin ut (inga havstulpaner) men till min förvåning var offeranoden på bogpropellern slut även i år trotts att jag har använt: dvs brutigt elanslutning mha:

  • dedikerad huvudbrytare för plus 12 volt till bogpropellern
  • ny huvudbrytare för minus 12 volt till bogpropeller, ankarvinschar och dieselmotorn

image.png.8beeadc3b86ba8323c746b6385fa7cc6.png

 

Jag förstår inte varför offeranoden på bogpropellern förbrukas när jag vid brygga bryter både plus och minus till bogpropellern, den borde vara helt isolerad.
Det finns ingen amerikansk bonding som kan spöka.

Båten har Coppercoat som kanske interagerar men det känns lite långsökt.

 

Är det någon som har en teori för jag fattar inte

Med båten på land, kolla med OHM-mätare (finns på vanliga multimetrar) om du har elektriskt ledande förbindelse mellan bogpropellern och din propelleraxel. Är den det så får bogpropellerns offeranod offra sig för flexofolden och den förbrukas relativt sett för fort. Se alltså till att propelleraxeln är elektriskt isolerad från bogpropellermetallerna. Antingen via en isolermedbringare mellan backslag och axel, eller via en minusbrytare till hela och endast motorn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har isolationstrafo för landströmmen, får kontrollmäta den ifall den är felkopplad. 

 

Plus 12 volt till motorn och bogpropeller har var sin huvudbrytare.

Ankarvinscharnas plus går via allmän service/förbrukningsbrytare.

 

Minus till motorn och bogpropellern har idag gemensam huvudbrytare.

Jag förväntar mig elektrisk kontakt mellan propaxel och bogpropellerns ”chassi” men jag skall mäta till våren för att få svart på vitt (båten är 350 mil hemifrån).

 

@Seawolf 

Är det fortfarande en bra ide att skippa offeranod på FOF med rak axel?

Antag att det idag är kontakt mellan minus för bogprop och motoraxel.

 

Alt 1

gemensam konstant minus för bogprop, 2 ankarvinschar

extra minusbrytare #1 för enbart dieselmotor

 

Alt 2

Utbyggnad med ytterligare en minusbrytare # 2

extra minusskena med  minusbrytare #2 för bogprop, 2 ankarvinschar

extra minusbrytare # 1 för enbart dieselmotor

 

Kanske räcker med alt 1 för nästa säsong och se hur det går,

å andra sidan har seglarbekant haft problem med elfel i ankarvinsch vilket skulle kunna skyddas med alt 2.

 

Tacksam för råd

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...