Jump to content
Monday 17 June 2024
HerrDunder

Byte av limpor/knä - VP 5.7 GXI-J

Recommended Posts

Hej! Jag har en Volvo Penta 5.7 GXI-J, sjövattenkyld, årsmodell 2010. Båten har gått på västkusten från Oktober 2010 tills i våras då jag köpte & fraktade henne till Stockholms skärgård. Motorn är alltså ~14 år och har original limpor/knän. 

 

Redan vid besiktning i våras noterades utvändig rost (Bild 1), främst i/runt packningen mellan limpa & knä, men även vissa spår av "rinningar", ifrån packning och nedåt på limpan. (Bild 2).  Jag bestämde mig därför för att öppna upp och titta inför en eventuell ompackning alternativ helt byte, och tycker personligen det ser rätt så grisigt ut. Både ovanifrån i limpan (Bild 3), Högst upp på "knät" (Bild 4) och mot blocket (bild 5 + 6 - se nästa post).

 

Jag har egentligen väldigt lite erfarenhet av meck i allmänhet och garanterat den här motorn & specifika uppdraget i synnerhet, är därför väldigt tacksam av alla tips, tricks, råd mm. som går att få. 

 

Fråga 1: 
Går det via dessa bilder att säga om jag bör byta ut dessa delar (vad jag tror), eller kan det räcka med nya packningar (plånbokens förhoppning)?

 

Fråga 2: 
Ifall dessa ska bytas, är det originaldelar som gäller eller finns det andra eftermarknadsprodukter med god kvalitet? Här tänker jag endast med hjärnan, ej plånboken. Min tanke är att gjutjärnsprodukter inte borde vara så känsliga utav vem som exakt har tillverkat dem, men kan vara snett på den tanken. Packningar känns som det kan variera rätt mycket i kvalitét, men återigen; Jag har absolut ingen aning.

 

Fråga 3:
Finns det andra tips, tricks, bra know-how runt själva processen som någon sitter på och vill dela med sig av? 

T.ex. så sa någon någonting om att tänka på att dra åt alla bultar enligt någon viss specifik specifikation. Har ingen aning om hur det fungerar men det lär väl gå att ta reda på, tänker jag

 

Fråga 4: 
Jag borde väl passa på att byta tändstift medans jag ändå är igång?

 

Fråga 5: 
Är det någonting annat jag borde passa på att göra medans jag ändå gör detta? 

 

-

 

Stort tack på förhand för allt ni kan tänka er att dela med er av.

 

mvh

HerrDunder

 

 

 

 

 

 

 

Bild_1.jpg

Bild_2.jpg

Bild_3.jpg

Bild_4.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här på västkusten räknar vi med att limpor & knän kan i bästa fall hålla 10 år om de är sjövattenkylda. 

Och ska man byta ser man till att få tag i Barr Marine limpor & knän (De tillverkade till Penta)

Kinaprylar håller hälften så länge.

 

Och ja, byt stift och gör full service på motorn nu i höst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tre av fyra skruvar på bilden har varit av en längre tid. Annars kulle inte brottytorna vara så rostiga . Stor risk att avgasventilerna är rostiga. kör motorn med startmotorn med stiften i utan tändkablar, så hör du om det pyser från avgasportarna. Kolla även packningsytan på cylinderlocket så att den inte är för ojämn på grund av rost.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skiljer inte jättemycket i pris mellan Barr och originallimpor. 551:- på en limpa. Alltså ca 10%. Om man ska sälja båten är det nog bättre om det står Volvo Penta på limporna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar och värdefulla inputs @Rollen.

Min upplevelse är att jag drog av bultarna när jag tog loss limporna nu, de satt som berget tills det ”small till”, och släppte.
 

Förlåt för okunskap, men då det ju finns tydligt invändig rost i limporna lär väl ditt antagande kanske stämma oavsett? 
 

Jag har tyvärr ingen koll på vart avgasventilerna sitter eller fungerar, men jag ska göra som vanligt: Google & Youtube, och sedan göra ett försök. 
 

Gällande ytan på cylinderlocket måste jag också kolla upp. Vad gör jag om det är för mycket rost där? Knackar bort främst eller även andra övningar? 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-11-13 vid 16:50 skrev Janne_G:

Här på västkusten räknar vi med att limpor & knän kan i bästa fall hålla 10 år om de är sjövattenkylda. 

Och ska man byta ser man till att få tag i Barr Marine limpor & knän (De tillverkade till Penta)

Kinaprylar håller hälften så länge.

 

Och ja, byt stift och gör full service på motorn nu i höst.

Tack Janne! 
 

Nya stift fixar jag. Även (för mig) vanligare grejer som oljebyte (både motor och drev givetvis) filterbyte. Bytte multiremmen i somras så den bör inte behöva ätgärdas.

 

Är det någonting annat som för dig är uppenbart jag borde utföra, eller fundera på / titta in på? 
 

Vill poängtera att jag är högst novis men med en vilja att lära mig och en bra & dålig egenskap att aldrig sluta förens något är klart 😂

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev HerrDunder:

Tack för svar och värdefulla inputs @Rollen.

Min upplevelse är att jag drog av bultarna när jag tog loss limporna nu, de satt som berget tills det ”small till”, och släppte.
 

Förlåt för okunskap, men då det ju finns tydligt invändig rost i limporna lär väl ditt antagande kanske stämma oavsett? 
 

Jag har tyvärr ingen koll på vart avgasventilerna sitter eller fungerar, men jag ska göra som vanligt: Google & Youtube, och sedan göra ett försök. 
 

Gällande ytan på cylinderlocket måste jag också kolla upp. Vad gör jag om det är för mycket rost där? Knackar bort främst eller även andra övningar? 

 

 

Det måste vara någotsånär slätt för att packningen ska täta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det får nog bli VP originaldelar direkt ifrån dem.

 

Tänkte be om ytterligare lite inputs. Om vi tittar på sprängskissen (bild nedan), hade jag inte tänkt byta följande delar: 3 (Används ej), 6, 7, 10, 12 och 19-24. 

 

Fråga 1: Är det dumsnålt tänkt utav mig?

Jag har inga problem/skador på någon av de delarna, vad jag vet. 

 

Kostnad för tutto ballutto (exklusive nämnda prylar ovan): 28.442 SEK. 

 

 

Fråga 2: Svårt att svara på utan att veta skicket på dessa prylar givetvis, men borde man inte även kunna återanvända någon av följande delar ifrån tidigare?

5 - Temperatursensor

15 - Vinkel

 

Det skulle spara mig ca 2200 kr.

 

Kul med båt, ju!54474.thumb.png.1c5526eda9ba6ef7830728d2fda06c14.png

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter att ha gjort lite jämförelser mellan eftermarknadsprodukter och Volvo Pentas grejer, så har jag kommit fram till att det inte är någon större skillnad på pris på separata produkter hos VP och eftermarknad. Någon hundralappar på packningar/sensor, men annars ingen direkt skillnad.

 

Packningssats (avgasknä)

VP - 532

2 pack Sierra - 180 kr

 

Flänsskruv (12 st limporna)

VP: 723 kr

Hansen Marine/Dorman: 720 kr

 

Packning (Block 2 st)

VP 376 kr

Sierra 360 kr

 

Temperatursensor 2 st

VP 852 kr

Sierra 760 kr

 

Den stora skillnaden blir om man köper hela kittet på eftermarknad, då blir det ca 15.500 mot ca 28.000 KR.

 

Blir att tugga i sig och vara glad. :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du köper Barr så följer alla packningar och skruvar med i priset. Ska du byta packning nr 24 måste du lyfta ur motorn och skruva bort bockhornet. Sensorer kan du flytta över.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Rollen  - #24 låter vi sitta kvar då helt enkelt! 

Jag har inte hittat någonstans där jag kan köpa hela Barr Marine paketet. Har du något tips? 
 

Kostnad för Limpor, Knän, Bultar till knän och limpor, Oringar och packningar hos VP blir 25 627 SEK.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för all hjälp. Har nu beställt ifrån BARR. Blev lite dryga 23k, mot ca 24.800 som jag kom ner till hos VP när jag hade minimerat alla "tillbehör". Dock bättre garantier etc hos USA Online så det känns kanon. 

Nästa vecka påbörjas projekt montering.

 

Hade lite problem att få bort sista resterna utav en av packningarna igår dock, trots medel (dock biltema),  samt värmare och skrapa. Någon som sitter på några husmorstips?

Känns väl som en bra grej att tvätta ur resten av avgasrören etc innan nya limporna monteras? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev HerrDunder:

Tack för all hjälp. Har nu beställt ifrån BARR. Blev lite dryga 23k, mot ca 24.800 som jag kom ner till hos VP när jag hade minimerat alla "tillbehör". Dock bättre garantier etc hos USA Online så det känns kanon. 

Nästa vecka påbörjas projekt montering.

 

Hade lite problem att få bort sista resterna utav en av packningarna igår dock, trots medel (dock biltema),  samt värmare och skrapa. Någon som sitter på några husmorstips?

Känns väl som en bra grej att tvätta ur resten av avgasrören etc innan nya limporna monteras? 

Brukar att gå att ta bort packning med rakblad/klickskrapa och label off.

 

Synd att du han köpa innan, skickade ett PM att jag har nya limpor som du köpt till ett mycket billigare pris😉.

 

Alltid bra att ha rena grejer vid montering igen, så ja, jag hade gjort rent allt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...