Jump to content
Sunday 21 July 2024
Tewski

Tömma tanken på RME diesel, eller addera tillsatser?

Recommended Posts

Hej vänner.
Mekaniker har nyligen reparerat min VP MD2040 motor i min snipa.

Det är ca 60% Bilmacks diesel i tanken p.ga ingen båtmack i närheten. (Jag är nybörjare... så visste inte bättre) Mekanikern som lagade motorn föreslog att jag skulle pumpa ut de ca 70 liter diesel som är där i nu och tanka fullt med ren båtmacks diesel istället, både för att minska risk för bakterie tillväxt och korrosion i tank, men också för att systemet kloggar igen med tiden av RME dieseln.

Eftersom båten står uppställd nu, så undrar jag om jag kan slänga i bakteriedödande tillsast över vintern, och sedan vid sjösättning nästa år köra båten med gamla dieseln till en båtmack 2 timmar bort och byta ut dieseln, mot ren?

Eller gör jag mig själv en tjänst genom att bara byta ut det så snart det bara går?

 

Vad anser ni om val av Tillsatser? Finns det bättre/sämre varianter?

t.ex Denna VS Denna?

 

När jag försöker googla mig till att hitta Blankdiesel diesel på land så finns det inte mycket här i Stockholm.

OKQ8 säljer detta: "GoEasy Diesel Extra (B0)" är detta samma som ren Blankdiesel som jag kan använda?

 

Tacksam för eran visdom i detta.

Må bäst!

 

Edited by Tewski

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Tewski:

När jag försöker googla mig till att hitta Blankdiesel diesel på land så finns det inte mycket här i Stockholm.

Du kan tanka HVO100 som är lagringsbart på väldigt många mackar. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Tewski:

Hej vänner.
Mekaniker har nyligen reparerat min VP MD2040 motor i min snipa.

Det är ca 60% Bilmacks diesel i tanken p.ga ingen båtmack i närheten. (Jag är nybörjare... så visste inte bättre) Mekanikern som lagade motorn föreslog att jag skulle pumpa ut de ca 70 liter diesel som är där i nu och tanka fullt med ren båtmacks diesel istället, både för att minska risk för bakterie tillväxt och korrosion i tank, men också för att systemet kloggar igen med tiden av RME dieseln.

Eftersom båten står uppställd nu, så undrar jag om jag kan slänga i bakteriedödande tillsast över vintern, och sedan vid sjösättning nästa år köra båten med gamla dieseln till en båtmack 2 timmar bort och byta ut dieseln, mot ren?

Eller gör jag mig själv en tjänst genom att bara byta ut det så snart det bara går?

 

Vad anser ni om val av Tillsatser? Finns det bättre/sämre varianter?

t.ex Denna VS Denna?

 

När jag försöker googla mig till att hitta Blankdiesel diesel på land så finns det inte mycket här i Stockholm.

OKQ8 säljer detta: "GoEasy Diesel Extra (B0)" är detta samma som ren Blankdiesel som jag kan använda?

 

Tacksam för eran visdom i detta.

Må bäst!

Om jag var i din situation så hade jag:

Hällt i någon bakteriedödare i höst.

Köpt extra bränslefilter om det skulle bli stopp till våren. Dessa ska du i alla fall byta när du tömt tanken o häller i ny ren diesel så du inte riskerar framtida stopp p.g.a bakterier som redan snurrat runt i systemet. Köp förresten två omgångar så du har i reserv efter att du bytt nuvarande filter...

Kört upp soppan nästa år.

När det är nästan slut så hade jag med oljebytardunken sugit ur det sista och kollat runt så eventuella svarta bakterieklumpar kommit med.

Om du kan skruva loss tanken o göra den helt ren invändigt så är det ännu bättre. På förra båten (där det fanns lite svart i tanken) så tog jag hem den o körde med högtryckstvätten genom tankmätarhålet så det blev skinande blankt invändigt.

Åkt till sjömacken o fyllt ett par dunkar som kan fyllas i vid hemmabryggan för provstart/luftning/testkörning efter tankrengöringen.

Det finns ett antal sjömackar runt Stockholm där du kan komma landvägen o fylla i dunk. Några förslag

Vaxholm: Gulf i Fästningssundet o OK vid gästhamnen. Lidingö: OK i Islinge. Jag kan norr om stan bäst men det bör finnas även i Saltsjöbaden, Dalarö, Nynäshamn o inne i Mälaren m.fl.

 

Jag tycker inte du ska ha panik o behöva hälla ut dieseln. Förbered istället med filter o verktyg för att fixa ev stopp innan tanken körts tom (Det kommer med stor sannolikhet inte att hända. När jag insåg biodieselproblemet så sög jag ur klumparna men körde i många år innan tanken togs ur o spolades i samband med en större motoröversyn. Jag fick aldrig motorstörningar...). Ett sätt att kolla flödet genom filterna är att köra med belastning på fullvarv några minuter. Om motorn då går rent utan att hacka så kommer det tillräckligt med diesel genom filterna för mer normala varv på motorn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här såg mina externa förfilter, men filtren som sitter på maskinerna var rena och fina.

Båten är tankad med blankdiesel.

Men jag tror att förfilterna inte är bytta på länge. I baljan är filtrets innehåll.

IMG_20231028_123626273.jpg

IMG_20231028_123631329_HDR.jpg

Edited by patrikflink

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Tewski:

Mekanikern som lagade motorn föreslog att jag skulle pumpa ut de ca 70 liter diesel som är där i nu och tanka fullt med ren båtmacks diesel istället, både för att minska risk för bakterie tillväxt och korrosion i tank, men också för att systemet kloggar igen med tiden av RME dieseln.

Kan nog vara idé att kolla hur båtens tank ser ut inuti. Är där mycket klägg kan det vara på sin plats att pumpa ur RME-dieseln och göra ren tanken. RME-dieseln kan Du förhoppningsvis använda i någon/någons bil istället för att skrota den. Om båtens tank är ren och fin är det nog ingen panik för de 70 litrarna RME-diesel över vintern. Som andra skriver är det på sin plats att ha koll på bränslefiltret. För att känna Dig lugnare kan Du hälla i en skvätt bakteriedödare i båtens tank. Framöver undviker Du RME-diesel.

 

Det finns ett antal personer här på MG som säger att de aldrig har haft bränsleproblem trots att de alltid tankar RME-diesel. Så kan det kanske vara, men jag tar inte risken utan tankar RME-fri diesel och har koll på vad som lägger sig i filterkoppen.

 

8 timmar sedan skrev Tewski:

Vad anser ni om val av Tillsatser? Finns det bättre/sämre varianter?

t.ex Denna VS Denna?

Det finns ännu bättre preparat, Grotamar.

 

8 timmar sedan skrev Tewski:

När jag försöker googla mig till att hitta Blankdiesel diesel på land så finns det inte mycket här i Stockholm.

Om Du anser att plånboken klarar en merkostnad på c:a 7:-/liter kan Du med fördel göra som @Peter_K skriver och tanka HVO100. Blankdiesel åtkomlig från land finns på ett flertal ställen. OKQ8 Islinge har för övrigt blankdiesel på land också.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

I en Snipa så kommer man långt på 70 liter så merkostnaden för HVO blir inte stor dessutom trevligare att handskas med än vanlig diesel och rycker inte alls lika mycket heller. 

Det påstås att dagens (rme) diesel inte har samma problem med slembildning som förr.

Om du skall tömma tanken är det lättare på land, bra hävertverkan.

Men som flera skriver kolla i tanken om du ser svarta klumpar och byt bränslefilter.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kortsiktiga riskerna med RME diesel är överdrina, som nämnts här i tråden. Skicket innuti din tank innan du tankade är mer avgörande. Gör en inspektion. Förhoppningsvis har du en inspektionslucka, annars finns säkert något hål för givare eller dyligt som man kan öppna och lysa ner. Man kan med fördel köpa ett billigt endoskop på nätet för drygt 100 kr som man kopplar upp mot mobilen och de behöver inte mer än 6-7 mm öppning. Ser allt bra ut är det ingen fara med RME dieseln nästa säsong och du kan lugnt förbruka den istället. Är det geggigt och grumligt så behöver du såklart rengöra även om det då inte är RME diselns fel.

 

Jag rekomenderar också HVO100, bra lagringsbarhet, luktfri och avgaserna luktar mindre. Enda negativa är priset men om man som jag förbrukar typ max 60-70 liter så är extrakostnader värd det.

Edited by Boanjohan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuuusen Tack alla för eran visdom och tid.
Nu känner jag mig mycket lugnare..

 

Båten har alltid tankats med Båtmacksdiesel innan min ägo för 1 år sedan. 
Men att köpa ett litet endoskop som @Boanjohan föreslog var ju en ypperlig idé.

 

@Volvo_Penta du föreslog Grotamar som tillsats. Jag hittar det bara på sidor som säljer landmaskiner och industri. Gissar att det är samma oavsett båt eller traktor, men bara för att vara på säkra sidan, Är det "Grotamar 82"? och är det 100% att det även funkar för båtmotor?

Dom renoverade min Insprutningspump, som hade rostat sönder rejält. Blev lite rädd att det kanske kunde finnas vatten i tanken.
Finns det något knep för att se vatten i tanken, utöver kondens? Lägger sig eventuellt vatten i botten då det är tyngre, eller hur funkar det?

TACK!

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Tewski:

Grotamar som tillsats. Jag hittar det bara på sidor som säljer landmaskiner och industri. Gissar att det är samma oavsett båt eller traktor, men bara för att vara på säkra sidan, Är det "Grotamar 82"? och är det 100% att det även funkar för båtmotor?

När jag söker på Internet efter Grotamar får jag upp exempelvis Martec, Marinexpress, Marineproof och Sitab. Samtliga dessa bolag är verksamma inom den marina sektorn.

 

Grotamar 82 har jag använt under lång tid till samtliga familjens dieseldrivna båtar, så ja det funkar även för båtmotor.

 

3 timmar sedan skrev Tewski:

Blev lite rädd att det kanske kunde finnas vatten i tanken.

Du har kanske ett vattenavskiljande förfilter monterat mellan bränsletanken och finfiltret på motorn? Om Du har förfilter med glaskopp får Du information genom att kolla vad som hamnar i glaskoppen.

 

3 timmar sedan skrev Tewski:

Finns det något knep för att se vatten i tanken, utöver kondens? Lägger sig eventuellt vatten i botten då det är tyngre, eller hur funkar det?

Det finns olika typer av detektionspasta om man vill kolla bränslestatus i tanken, exempelvis Camon som Du hittar bl.a. hos Dieseldipp.

 

Observera att jag har inga som helst intressen i de bolag som nämns ovan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Tewski:

- - -

Dom renoverade min Insprutningspump, som hade rostat sönder rejält. Blev lite rädd att det kanske kunde finnas vatten i tanken.
Finns det något knep för att se vatten i tanken, utöver kondens? Lägger sig eventuellt vatten i botten då det är tyngre, eller hur funkar det?

TACK!

Om du följer mitt råd om att stoppa ner oljebytarpumpens sond och suga längst ner i djupaste punkten i tanken så får du med både huvuddelen av ev bakterie-gegg och det vatten som står där. Vatten är tyngre än diesel och sjunker till botten när båten ligger stilla t.ex. vid vinterförvaringen.

 

Om ditt förfilter inte har vattenavskiljare så byt till ett med den funktionen. Sedan dränerar du en skvätt varje år så vet du att du inte får in vatten i insprutningspumpen igen. Å börjar det bli mycket vatten som fastnat i vattenavskiljaren så är det dags att börja kolla hur vattnet tar sig in i tanken.

 

* Otät packning i tanklocket

* Felmonterad avluftning så vatten kommer in den vägen

* Dålig skötsel av cisternerna på macken där du brukar tanka

 

Men glöm skrönan om att tanken inte varit helt full under vintern. Den mängd kondens som kan uppstå av det skälet är försumbar (är diskuterat i tidigare trådar här).

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/5/2023 at 6:55 PM, Volvo_Penta said:

Det finns ännu bättre preparat, Grotamar.

Skulle precis beställa, men jösses va dyrt Grotamar var. 700 spänn.
De som jag länkade till var 200 kr. 
Anser du att det är stor skillnad i effektivitet mellan Grotamar och andra varianter, så att det är värt pengarna?
Har spenderat alla mina besparingar på att få åbäket att funka igen, så ser över alla inköp.

 

Tack!

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Tewski:

Skulle precis beställa, men jösses va dyrt Grotamar var. 700 spänn.
De som jag länkade till var 200 kr. 
Anser du att det är stor skillnad i effektivitet mellan Grotamar och andra varianter, så att det är värt pengarna?
Har spenderat alla mina besparingar på att få åbäket att funka igen, så ser över alla inköp.

 

Tack!

Om Du tar det lite lugnt ser Du nog att Din första länk, Bio-Protect 2, kostar 198:- för 100 ml. Din andra länk, Sta-Bil, kostar 192:- för 236 ml. Literpriset blir då 1980:- för Bio-Protect och 814:- för Sta-Bil. Grotamar säljs i förpackning om 1 liter...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grotamar är dyrt, jag har provat både det och BioProtekt. Men jag kan inte säga att det löser mina problem. Hade jag kunnat nå manluckan och rensa tanken så hade jag gjort det.

Jag tömde tanken och hällde i 10 liter Tsprit, som löser det svarta gojset. Sen tömmer jag efter det tanken engång om året genom förfiltret för att sen hälla tillbaka dieseln.

Körde 4 år på HVO100, men jag har fortfarande tillväxt av dieselbakterier. Men efter att tagit bort alla 90-graders rör och slangkopplingar (samt banjokopplingar), så kommer nu gojset till för filtret och kan tas ut där.

 

Grotamar innehåller 5-10% Paraformaldehyd, och Bioprotect innehåller 5-8% Glutaraldehyd. Dessa medel kan du köpa i större koncentrationer billigare - bara att googla. Information angående kemist innehåll hittar du i respektive produkts säkerhetsdatablad (lagstadgat i EU).

Grotamar_Bakterier.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Tewski:

Skulle precis beställa, men jösses va dyrt Grotamar var. 700 spänn.
De som jag länkade till var 200 kr. 
Anser du att det är stor skillnad i effektivitet mellan Grotamar och andra varianter, så att det är värt pengarna?
Har spenderat alla mina besparingar på att få åbäket att funka igen, så ser över alla inköp.

 

Tack!

Se först över skicket i tanken. Om det är rent och fint så är det ingen ko på isen och ingen anledning att stressa med tillsatser. Här finns dock säkert olika uppfattningar om det🙂

 

Är den skitig och full av svarta klumpar etc så skulle jag starkt rekommendera att du tömmer tanken och rengör den, typ med T-röd trixet som nämndes här i tråden. Och då behöver du inte heller köpa några tillsatser. 

 

Oavsett skicket i tanken så kan du, om du har dieselbil, suga ut dieseln och köra upp den i bilen. Då kan du verkligen slappna av över vintern och inte heller behov av tillsatser.

 

Men första steget borde vara att inspektera tanken efter bästa förmåga.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen vänner.
För ett tag sedan när jag fyllde tanken med tillsatser och kikade ner så fick jag mig en deppig syn.

(Se bilder)

 

Vågar ni ta er en gissning över vad det kan vara?

Är det korrosion? Eller är det bakterier? Eller både och? 

 

Det svarta som sitter på bänslemätar-staven är hårt och faller av likt gammal rost.
Om det vore bakterier, så är väl det mjukt och geggigt?

 

Det som är på botten av tanken har jag ingen aning om vad det är. Tror ni att det är bakterier?

Att tömma tank och helt göra ren är väl det enda vettiga här?

 

Tacksam att höra era tankar.

För att se det på den positiva sidan så vet jag nu orsaken till varför bränslemätarn inte fungerar 😃

 

 

IMG_2164 2.HEIC IMG_2164.HEIC IMG_2157.HEIC

Edited by Tewski

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Tewski:

Hej igen vänner.
För ett tag sedan när jag fyllde tanken med tillsatser och kikade ner så fick jag mig en deppig syn.

(Se bilder)

Bilderna syns inte på min Windowsdator.

 

Se till att bilderna är i "standard bildformat" såsom t ex JPEG (.jpg) före uppladdning.  Äppleföretagets och andra företags "egna" filformat supportas nämligen inte alltid av Windows eller olika standardwebläsare.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev IngemarE:

Bilderna syns inte på min Windowsdator.

 

Se till att bilderna är i "standard bildformat" såsom t ex JPEG (.jpg) före uppladdning.  Äppleföretagets och andra företags "egna" filformat supportas nämligen inte alltid av Windows eller olika standardwebläsare.

För att se HEIC-filer krävs nog ett tillägg. Instämmer annars helt i kommentaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Tewski:

Det svarta som sitter på bänslemätar-staven är hårt och faller av likt gammal rost.
Om det vore bakterier, så är väl det mjukt och geggigt?

 

Det som är på botten av tanken har jag ingen aning om vad det är. Tror ni att det är bakterier?

Att tömma tank och helt göra ren är väl det enda vettiga här?

De två första bilderna är identiska. Den tredje bilden visar bara bränslemätarstaven ur en liten annan vinkel.

Det du visar på bränslemätaren behöver i vilket fall som helst rengöras, oavsett om det är dieselbakterier eller annat. Flagor som lossnar riskerar sätta igen bränslesystemet. 

Hur ser botten av tanken ut? Är det liknande föroreningar behöver du tömma och göra rent, ja.

Jag har för mig att de olika tillsatserna i första hand förhindrar uppkomsten av dieselbakterier. Har man fått dem i tanken så behöver man ta bort dem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Tewski:

Hej igen vänner.
För ett tag sedan när jag fyllde tanken med tillsatser och kikade ner så fick jag mig en deppig syn.

(Se bilder)

 

Vågar ni ta er en gissning över vad det kan vara?

Är det korrosion? Eller är det bakterier? Eller både och? 

 

Det svarta som sitter på bänslemätar-staven är hårt och faller av likt gammal rost.
Om det vore bakterier, så är väl det mjukt och geggigt?

 

Det som är på botten av tanken har jag ingen aning om vad det är. Tror ni att det är bakterier?

Att tömma tank och helt göra ren är väl det enda vettiga här?

 

Tacksam att höra era tankar.

För att se det på den positiva sidan så vet jag nu orsaken till varför bränslemätarn inte fungerar 😃

IMG_3583.jpeg

 

IMG_3583.jpeg

 

 

Om det ser ut på det viset på tankgivaren så kan jag föreställa mig hur det ser ut ner på botten i tanken.

Jag har bara ett råd - töm tanken och gör ren invändigt.

 

När det ser ut på det viset så räcker det inte med att försöka avliva de befintliga dieselbakterierna med några kemikalier. Du har redan en förfärlig soppa av bakterierester och den försvinner inte av kemikalierna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Lintott said:

 

Om det ser ut på det viset på tankgivaren så kan jag föreställa mig hur det ser ut ner på botten i tanken.

Jag har bara ett råd - töm tanken och gör ren invändigt.

 

När det ser ut på det viset så räcker det inte med att försöka avliva de befintliga dieselbakterierna med några kemikalier. Du har redan en förfärlig soppa av bakterierester och den försvinner inte av kemikalierna.

Här kommer bild på botten av tanken som jag försökte ladda upp imorse. (man ser bara en del genom hålet, men förhoppningsvis duger det för att dra en slutsats)
Min "Förhoppning" var att det svarta man ser på tankgivaren är korrosion och inte bakterier. 

 

Hur upplevs bakterietillväxt? hos mig är det som sagt hårt och ramlar av likt rost. Inte geggigt.

 

Om en skall tömma hela tanken till våren baserat på att det är bakterietillväxt, hur sjutton gör en då med all soppa som töms?

Jag kommer behöva köpa en hel drös me dunkar...

Bästa tips mottages varmt.

 

Tack för er tid

 

 

 

Bakterietillväxt_i_Tanken.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Peter_K said:

Vassegoa. 

 

 

Stort tack för att du tog dig tiden att konvertera bilderna rätt! Ovan finns även en ny bild på botten i tanken.
Må fint!

 

Edited by Tewski

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Tewski:

Här kommer bild på botten av tanken som jag försökte ladda upp imorse. (man ser bara en del genom hålet, men förhoppningsvis duger det för att dra en slutsats)
Min "Förhoppning" var att det svarta man ser på tankgivaren är korrosion och inte bakterier. 

 

Hur upplevs bakterietillväxt? hos mig är det som sagt hårt och ramlar av likt rost. Inte geggigt.

 

Om en skall tömma hela tanken till våren baserat på att det är bakterietillväxt, hur sjutton gör en då med all soppa som töms?

Jag kommer behöva köpa en hel drös me dunkar...

Bästa tips mottages varmt.

 

Tack för er tid

 

 

 

Bakterietillväxt_i_Tanken.jpg

Du nämnde tidigare att du hade ca 70 liter. Billigast blir nog att köpa 4 st 20 liters vattendunkar på typ Biltema/Jula för 90-100 kr/st. Det är så jag gjort när jag tömt.

 

Om du köper en extra så kan du sedan via filter hälla över en av de fyllda till den tomma så du får renad diesel i den. Den kan du sedan fylla bilen med (om du har dieselbil) och sedan upprepa proceduren. Så gjorde jag, men jag hade visserligen ingen synlig tillväxt, så då vågade jag tanka bilen 

Edited by Boanjohan

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Tewski:

Här kommer bild på botten av tanken som jag försökte ladda upp imorse. (man ser bara en del genom hålet, men förhoppningsvis duger det för att dra en slutsats)
Min "Förhoppning" var att det svarta man ser på tankgivaren är korrosion och inte bakterier. 

 

Hur upplevs bakterietillväxt? hos mig är det som sagt hårt och ramlar av likt rost. Inte geggigt.

Oavsett vad det är du har i tanken så måste det bort. Som föreslagits så töm tanken, filtrera och låt sedan gärna stå ett tag så ser du om du har vatten i bränslet (det skiktar sig).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gjorde min första tankrengöring förra året. Jag monterade samtidigt en ny manlucka för att göra det lättare att komma åt och se hur bra rengöringen fungerade. Det var rätt enkelt att få ut metallspånen med en dammsugare, efter att jag hade tömt tanken.
Min tank är på 320l men rätt lättåtkomlig.

För att tömma tanken använde jag, som nämns 20 liter dunkar och en oljebytarpump. För att inte få ut får mycket skräp genom bränslet tömde jag genom motorns grovfilter.

När jag skulle tvätta ur det bruna skräpet började med två dunkar T-röd men det löste inte upp smutsen så bra. Då testade jag två dunkar Biltemas tvättmedel till smådelstvätten. 

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/smadelstvattar/rengoringsmedel-till-smadelstvatt-4-l-2000041533

Det lösta bakterierna mycket bättre och var lätta att skölja ut med vatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...