Jump to content
Monday 09 September 2024
Mastoman

Epoxy som ej härdat, vad göra?

Recommended Posts

Tjenare, har epoxybehandlat båten ett par svängar nu men såklart så missade jag troligtvis med blandningen vid sista lagret så sista lagret har ej härdat på ca 1v nu trots värmefläktar osv.. Halva båten härdade bra men inte den andra, antar att blandningen blev bra då xD så tänkte höra, kan man köra på ett till lager så härdar det, eller behövs de tvättas/slipas bort? Det är en sådär klibbig torr yta XD Så hjääälp, vad behövs göras?

Epoxy som ej härdat tillräckligt är inte så kul. Man kan försöka tvätta bort med aceton. Mekanisk rengöring funkar ju alltid. Dvs skrapa.

Det finns dock ett läge där lite klibbig ohärdad epoxi är att föredra. Om man målat botten med epoxi några varv, och det sista lagret är lite klibbigt. Har man då tänkt lägga på en bottenfärg av någon sort, så fäster den extra bra i detta läge. Gå och köp en trisslott !

• Like 2

16 minuter sedan skrev Stan:

Epoxy som ej härdat tillräckligt är inte så kul. Man kan försöka tvätta bort med aceton. Mekanisk rengöring funkar ju alltid. Dvs skrapa.

Det finns dock ett läge där lite klibbig ohärdad epoxi är att föredra. Om man målat botten med epoxi några varv, och det sista lagret är lite klibbigt. Har man då tänkt lägga på en bottenfärg av någon sort, så fäster den extra bra i detta läge. Gå och köp en trisslott !

Det var 4e strykningen och tänkte nog stanna där, därav ej måla med någon bottenfärg. Kanske drog nitlotten då istället 🤣 blir att testa med acetonen annars blir det att skrapa halva båten och lägga om något lager till efter det. Hur blir det med de undre lagrena? Kommer man skrapa/få bort dem också? Man kanske märker rätt snabbt vad som är härdat kontra ohärdat 

1 timme sedan skrev Mastoman:

Det var 4e strykningen och tänkte nog stanna där, därav ej måla med någon bottenfärg. Kanske drog nitlotten då istället 🤣 blir att testa med acetonen annars blir det att skrapa halva båten och lägga om något lager till efter det. Hur blir det med de undre lagrena? Kommer man skrapa/få bort dem också? Man kanske märker rätt snabbt vad som är härdat kontra ohärdat 

Behöver du ingen bottenfärg som hindrar påväxt av alger och/eller havstulpaner?

16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Känner att det inte behövs då båten kommer ej ligga i en längre tid i vattnet, alltså en trailerbåt för kortare fiskepass i älv/skärgården. Så kommer kunna spola av den titt som tätt under säsongen om de skulle behövas :) skulle den dock legat i hela säsongen eller på västkusten så absolut hade jag kört en bottenfärg färg!

Edited by Mastoman
  • Like 1

11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har kört med bara epoxylagret sedan 2006. Blir ingen skillnad, mer än kosmetiskt, med bottenfärg. Turligt nog har vi inga havstulpaner i Vänern. 

Skall du sjösätta snart?

Om inte, hade jag nog avvaktat och sett om det är lika klibbigt efter nyårshelgen. Om klibbigheten kvarstår hade ju jag lagt på ett nytt lager av likadan epoxyfärg, även om du vill undvika det. 

Min erfarenhet av epoxyfärg och epoxylim är den att det blir klibbigt om det är fel på färgen/limmet, eller mer vanligt att jag blandat i för litet härdare. 

Prova att lägga på mer härdare på en liten bit, sisådär 5x5 cm och se vad som händer, det kan ju iallafall inte bli värre.

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Skall du sjösätta snart?

Om inte, hade jag nog avvaktat och sett om det är lika klibbigt efter nyårshelgen. Om klibbigheten kvarstår hade ju jag lagt på ett nytt lager av likadan epoxyfärg, även om du vill undvika det. 

Min erfarenhet av epoxyfärg och epoxylim är den att det blir klibbigt om det är fel på färgen/limmet, eller mer vanligt att jag blandat i för litet härdare. 

Prova att lägga på mer härdare på en liten bit, sisådär 5x5 cm och se vad som händer, det kan ju iallafall inte bli värre.

Nix ingen sjösättning tills nästa år, gjorde en liten chansning att tvätta av med aceton, rugga upp ytan och drog på ett nytt lager epoxy. Så får vi se hur resultatet blir på söndag då jag är hemma igen efter helgens bravader 😂 annars är det bara att börja om och skrapa/slipa ned! Då jag målade alla 4 lager ut samma behållare så borde det blivit fel i tidigare skede. Kan också vara att det var avskrapet i burken då jag tog den sista epoxyn, läste att det inte är det bästa! Målade idag med en nyinköpt epoxy och blandade noga och väl. Såg väldigt bra ut iaf men återkommer på söndag hur resultatet blev :)

Edited by Mastoman
  • Like 1

På många 2k produkter är det angivet att både bas och härdare ska röras om innan blandning sker. Gör man det så spelar det Ingen roll om man tar bottensatsen i burkarna.

• Like 1

3 timmar sedan skrev Gripen72:

På många 2k produkter är det angivet att både bas och härdare ska röras om innan blandning sker. Gör man det så spelar det Ingen roll om man tar bottensatsen i burkarna.

Okej bra att veta! Då antar jag att min blandning var för dålig just den gången 👍 man lär sig av sina misstag 🤘

• Like 1

Resultatet såg bra ut och torrt men märke när jag gick närmare att det gick att skrapa av med nageln så det är bara att ta fram skrapan och slipmaskinen! Nu vet ni att det inte fungerar och att det är bara att göra om gör rätt 🫡👍

• Like 4