Jump to content
Tuesday 21 May 2024
Thomasss

Vinterkonservering VP D1 30 samt kulventiler vid genomföringar.

Recommended Posts

Hej

Har aldrig konserverat en motor tidigare. Många skriver att man ska låta motorn gå varm så termostaten öppnar. Men min lilla kunskap så sitter termostaten på det slutna systemet med glykol och inte på den sidan som ska konserveras men jag som sagt inte tillräckligt med kunskap och frågar er.

 

Fråga 1.

På sjövattensidan finns väl ingen termostat?

Om jag ska köra igenom motorn med antifreeze så stannar väl inte den vätskan vid någon termostat om motorn är kall eller tar sjövatten efter impeller en genväg förbi värmeväxlaren om inte motorn är varm?

Min lilla kunskap säger mig att det finns ingen termostat på sjövattensidan utan endast på den slutna glykolkretsen före värmeväxlaren.

Fråga 2

Hur mycket glykol motsvarande bör köras igenom innan man stänger av på en VP D1 30, räcker det att det kommer glykol ur avgasröret?

 

Fråga 3

Räcker 15 L?

 

Fråga 4

Någon som prövat Vake giftfria antifreeze som är ofarligt för människa och djur?

 

Fråga 5 om kulventiler till genomföringar i båten.  Ska de vara helt öppna eller halvöppna? Läser olika tid om detta. Kan någon förklara varför öppen eller halvöppen. Ska några genomföringar vara stängda?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressanta frågor, vad gäller första frågan så har jag aldrig kört motorn varm när jag konserverat den och jag också glykolkrets och konserverar bara sjövattenkretsen och tar inte ut termostaten (det är annars ett alternativ att skruva ur den och tömma den delen "manuellt"). Det har gått bra i två vintrar varav en var riktigt ordentligt kall. Jag har inte vågat pröva Vake antifreeze dels för att den inte har enligt min båtaffär rostskyddseffekt (som glykol har) och för att man inte riktigt vet vad som är i den. Jag försöker samla in glykolen i motorn på våren istället.

 

På min motor (MD5) räcker det gott och väl med 8 liter (dvs 4 liter glykol och 4 liter vatten). Efter kanske mindre än hälften (dvs fyra liter) börjar det komma glykolblandning ur avgasröret men kör alltså dubbelt upp så det mer säkert pressas in i motorns kylvattenkanaler. Spontant tycker jag 15 liter låter mycket men känner inte till din typ av motor.

 

Kulventilerna - jag drar dem lite fram och tillbaka när båten är på land och sedan brukar jag lämna dem öppna (utom från septiktanken där jag istället kör Antifreeze, utan glykol). Här punpar jag ut lite medan jag öppnar och stänger ventilen.

 

Gjorde min första motorvinterkonservering för två vintrar sedan så jag har begränsad erfarenhet men minns väldigt väl hur många frågor jag hade då.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

5. Jag har lärt mig att kulventiler (liksom ettgreppskranar) ska stå halvöppna så att det inte samlas vatten i ventilen. Har funkat bra för mig i typ 25 år.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en vattendunk med ett lite större lock, halvfull med en bra mix med glykol.

 https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/vattendunkar/vattendunk-12-l-2000050686?gclid=CjwKCAjw-eKpBhAbEiwAqFL0mm7ByfhFvkN_K_KulkZj0eJKZ2GMau2hsFPfhwIWJjDsJRlWJmcuDhoCXgcQAvD_BwE

 

Det större locket behövs för att släppa ut avgaserna utan att det tar med sig all glykol ut ur dunken.

 

Hänger den med rep vid avgasröret, en stump grov slang från avgas till dunk, slang från botten av dunken rakt in i vattenpumpen. Lossar sjövattenslangen innan förstås. Sen kör jag tills glykolen i dunken blir varm.

 

Då kan man använda samma dunk år efter år, bara se till med glykolprovare att det håller minus 30 eller så.

 

//Klas

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev KlasG:

Jag har en vattendunk med ett lite större lock, halvfull med en bra mix med glykol.

 https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/vattendunkar/vattendunk-12-l-2000050686?gclid=CjwKCAjw-eKpBhAbEiwAqFL0mm7ByfhFvkN_K_KulkZj0eJKZ2GMau2hsFPfhwIWJjDsJRlWJmcuDhoCXgcQAvD_BwE

 

Det större locket behövs för att släppa ut avgaserna utan att det tar med sig all glykol ut ur dunken.

 

Hänger den med rep vid avgasröret, en stump grov slang från avgas till dunk, slang från botten av dunken rakt in i vattenpumpen. Lossar sjövattenslangen innan förstås. Sen kör jag tills glykolen i dunken blir varm.

 

Då kan man använda samma dunk år efter år, bara se till med glykolprovare att det håller minus 30 eller så.

 

//Klas

Helt onödigt att varmköra motorn under genomkörning med glykol när man som TS har ett slutet kylsystem. Då är det bara att säkerställa att glykolmängden räcker till för att fylla upp och förtränga sjö/havsvattnet som finns i värmeväxlare, vattenlås och avgasslang. Till min VP 2020 räcket det med 10 l. En dunk kopplas till sjövattenpumpen och sedan har jag en hink vid avgasutsläppet. Jag håller hinken utanför utsläppet tills jag märker att det börjar komma glykolhaltig vätska. Då börjar jag samla upp vätskan. När dunken är tom så mäter jag glykolkoncentrationen i hinken för att säkerställa att att frostskyddet är tillräckligt. Vätskan sparas till nästa år tillsammans med det jag samlar upp vid starten av motorn den kommande våren. Används nästa höst igen. 

Har man en sjövattenkyld motor är din idé bra.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev excel319:

Helt onödigt att varmköra motorn under genomkörning med glykol när man som TS har ett slutet kylsystem. Då är det bara att säkerställa att glykolmängden räcker till för att fylla upp och förtränga sjö/havsvattnet som finns i värmeväxlare, vattenlås och avgasslang. Till min VP 2020 räcket det med 10 l. En dunk kopplas till sjövattenpumpen och sedan har jag en hink vid avgasutsläppet. Jag håller hinken utanför utsläppet tills jag märker att det börjar komma glykolhaltig vätska. Då börjar jag samla upp vätskan. När dunken är tom så mäter jag glykolkoncentrationen i hinken för att säkerställa att att frostskyddet är tillräckligt. Vätskan sparas till nästa år tillsammans med det jag samlar upp vid starten av motorn den kommande våren. Används nästa höst igen. 

Har man en sjövattenkyld motor är din idé bra.

 

Onödigt kanske, men skadligt nej, men jag helt säker på att allt vatten i hela systemet har samma glykolblandning som i min dunk.

 

//Klas

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svar på frågorna 2, 3 och 4:

 

Ja, när det kommer glykol eller motsvarande ur avgasröret är även de frostkänsliga delarna av sjövattenkretsen frostskyddade.

 

15 liter låter jättemycket. Nu har jag i och för sig ingen erfarenhet av just din motor, men på min 20 hk Beta använder jag 2 liter 50-procentig frostskyddsvätska. Det räcker för att fylla systemet från impellerpump via värmeväxlare till vacuumventil (ljuddämparen är av Volvotyp och därmed frosttålig).

 

Jag har använt VAKE de senaste åren i sjövattenkretsen och inte upplevt några problem. Outspädd är VAKE väldigt trögflytande, så den behöver blandas väl med vattnet för att få en jämn konsistens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag försöker vara så miljövänlig som möjligt och använder därför så lite glykol som möjligt. Jag häller en liter glykol i en fyralitersdunk o fyller med vatten (det brukar vara en slatt glykolblandning kvar sen föregående säsong). Då får jag 25-30% glykolblandning. Vid de vintertemperaturer vi har i mina trakter så kan det bli sörjigt i sjövattensystemet med det har ingen sprängkraft och det är det som är det viktiga. Jag ska inte köra med motorn under vintern och då är eventuell trögflytande sörja inget problem. Efter att ha kört motorn med färskvatten en stund (sparar en rejäl skvätt i färskvattentanken före upptagning) så flyttas sugslangen till glykoldunken. Under färskvattenkörningen har jag hängt upp en hink under avgasröret som töms innan glykolblandningen körs in. När det spottar glykol i hinken så är vinterkörningen klar, motorn stoppas å så hälls hinkens innehåll i miljöstationen. Har fungerat bra i många år nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...