Jump to content
Tuesday 21 May 2024
Rival560

Byte av 4-takt lönsamt?

Recommended Posts

Hej.

 

Jag har en suzuki df90 2006 med 600 timmar som inte går så mycket eller hårt men i Sveriges saltaste vatten. Dock alltid servad enl inst bok

Snart är motorn 20 år gammal. Jag kan tänka mig  byta ut motorn för att ge mina barnbarn Som mest använder båten en säkrare upplevelse men får man något för en sådan motor beg? Eller ska man köra slut på motorn.  Motorn går bra inga problem men som sagt snart 20 år i saltvatten när är bäst att byta.  Nästa motor blir en något lättare variant  pga den nuvarande är lite för tung för båten i fråga  Rival 560.

 

Edited by Rival560

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ser många utombordare från 70 och 80 talet. Ja 70 talet är kanske att ta i om man säger många. Nu håller jag till i dricksvatten men tål inte utombordare saltvatten rätt bra, de är gjorda för det.

Jag skulle behålla motorn om jag litar på den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inga problem att köra vidare med en fyrtaktare från 2006. Har du servat någorlunda enligt plan lär den hålla i många år till.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Freez:

Inga problem att köra vidare med en fyrtaktare från 2006. Har du servat någorlunda enligt plan lär den hålla i många år till.

Håller med. Det är väl de där spolningarna med sötvatten som man bör göra då och då om motorn lever i saltvatten som är kritiska.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker inte heller att det är någon fara. Kör tills den går sönder/går dåligt.

 

Men överväg kanske en liten extra utombordare (kanske en tvåtakt) som ligger nedstuvad, samt en brandsläckare. Sedan ett bra ankare med lång lina som också är nedstuvad. Samt att de håller sig där det finns mottagning på telefonen.

 

Öva också gärna på dessa situationer, så att de inte blir alltför panikslagna när ett motorhaveri inträffar.

Edited by Busteri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle behålla motorn om den går bra. Ett medlemskap i Sjöräddningen är en bra, och billigare, "plan B" om ngt skulle hända. Det ska man givetvis ha även med ny motor. 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte var du bor, men i Stockholmstrakten stjäls nya utombordare på löpande band. Så har du inte båten i en bevakad marina, bibehåll den du har.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Vet inte var du bor, men i Stockholmstrakten stjäls nya utombordare på löpande band.

Hen skrev ju "Sveriges saltaste vatten", det kan ju inte vara Stockholmstrakten då. Ingen aning om det är bättre på västkusten dock...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...