Jump to content
Monday 17 June 2024
Marmo

Reparation av VP 271C (Volvo Penta)

Recommended Posts

Hej, har nyligen köpt en nimbus 26 dc epoca (-89) . Efter första sommaren så tappar den kraft och varvar inte. På varvet där den står så testar dom kompressions trycket och det är tydligen jättedåligt.. enl honom så måste vi köpa ny ( renoverad) motor för typ 180.000:- + arbete.. han menar det inte finns reservdelar till dessa motorer? Vi har hört annat..

Är det någon som har erfarenhet av sånt här och vet om detta stämmer. Eller ska man fråga annat varv ? Vet någon något runt Göteborg som renoverar motorer? 
Tacksam för svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Marmo:

Hej, har nyligen köpt en nimbus 26 dc epoca (-89) . Efter första sommaren så tappar den kraft och varvar inte. På varvet där den står så testar dom kompressions trycket och det är tydligen jättedåligt.. enl honom så måste vi köpa ny ( renoverad) motor för typ 180.000:- + arbete.. han menar det inte finns reservdelar till dessa motorer? Vi har hört annat..

Är det någon som har erfarenhet av sånt här och vet om detta stämmer. Eller ska man fråga annat varv ? Vet någon något runt Göteborg som renoverar motorer? 
Tacksam för svar.

Klart att det finns reservdelar, men:

Skicket på tex blocket kan vara så illa (då jag gissar att den är sötvattenkyld) så det lönar sig inte att renovera.

 

Ett utbytes block brukar rekommenderas och diverse kringutrustning. Gå in tex på Värmdö motorteknik och kolla vad det kostar.

 

Finns säkert flera företag som kan hjälpa dig, tyvärr känner jag inte till dom på västkusten, håller till på rätt sida😉.

 

Båt är ingen spargris, utan en dyr hobby om man inte skruvar själv.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm... Dom vill alltså sälja en nyrenoverad motor för att de inte finna delar att tillgå för din motor.

 

Varifrån kommer delarna till den nyrenoverade motorn då, har verkstaden tillverkat delarna själva?

Eller innebar renoveringen ett par lagen ny färg på den gamla motorn?

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja man undrar ju, dom använde sig av något företag i Linköping som renoverade motorer.. känns som att dom kanske inte har kunskap till det själva… 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reservdelar är inget problem alls till en cheva small block. Om du har bra oljetryck så kan det räcka med att bara byta topparna. Fast då bör den ha varit sötvattenkyld! Om sjövattenkyld så kan ett alternativ vara att skaffa ett longblock, kostar runt 40' + montering.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, jag kan verkligen rekommendera Claes Sjöholm Marin i Kärna (Kungälv). Nollsju 05 22 13 06. Där får du gedigen kunskap och betalar inte för dyra verkstadslokaler mm. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...