Jump to content
Saturday 25 May 2024
AnnaViktor

Honda BZBD 130xx startar inte, fel på relä?

Recommended Posts

Vi har en Honda BZBD130XX, 115 HK, som inte startar. När vi kopplar in batteriet så drar det ur direkt vid startförsök så att det är sannolikt något elfel. 
 

Båten ligger på kärra på land och motorn är helt nerfälld så för att kunna flytta den behöver vi kunna tilta upp motorn. 

Vi har lokaliserat ett knäppande ljud i motorn, vid en reläbox, när vi vrider om startnyckeln och funderar på om det kan vara fel på något relä i motorn. 
Jag såg i ett annat forum att man ska kunna använda relä inköpt på Biltema eller Clas Olsson istället för orginaldel, är det någon som vet vilket man kan använda istället för orginaldel?

Andra tips hur man kan felsöka för att förstå vad som är fel? 

Tacksam för tips och hjälp.  

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter som ett dåligt batteri, eller dålig kontakt. Prova borsta rent batteripolerna och kabelskorna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev AnnaViktor:

När vi kopplar in batteriet så drar det ur direkt vid startförsök så att det är sannolikt något elfel.

Hur menar du eller vad händer "drar det ur direkt" ?  Blir det "tomt" direkt och vad är det som får dig att tro/veta det i så fall ?

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med @Craycoat

Om ett relä skulle vara enda orsaken till att batteriet är tomt efter startförsök, så skulle relät brinna upp av den effektutveckling som ofrånkomligen måste uppstå för att vid sidan av startmotorn tömma batteriet på så kort tid.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte bara reläet skulle brinna upp. För att tömma batteriet på ett startförsök, låt säga att det ändå är så länge som 10s, så kommer det behöva gå flera tusen ampere i kablaget. Som då alltså också kommer brinna upp.

 

Men TS får återkomma med vad som menas med "drar det ur direkt". Det kan ju hända att vi missuppfattat det. Om vi däremot INTE har gjort det är sannolikt batteriet dåligt på gränsande till defekt. Dålig kontakt kan visserligen ge startproblem, men det orsakar inte att batteriet dras ur.

 

Behöver motorn vara igång för att tilta upp den ?  Räcker väl med att tändningen är på ? 

Fungerar något annat, t ex stereon eller någon lanterna, så ha den påslagen samtidigt som du försöker tilta upp. Slocknar lanternan eller stereon är nästa steg att mäta spänningen direkt på batteriet med en multimeter samtidigt som ni försöker tilta upp. Dippar spänningen redan där är batteriet kasst, är det fortfarande 12V eller mer så är det okontakt någonstans. Är det under 12V redan innan ni försöker tilta så är det inte heller friskt.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, IngemarE said:

Hur menar du eller vad händer "drar det ur direkt" ?  Blir det "tomt" direkt och vad är det som får dig att tro/veta det i så fall ?

Vi laddar batteriet fullt och efter att ha kopplat in och försökt vrida på tändningen ett par gånger så är det helt urladdat enligt laddaren. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, IngemarE said:

Inte bara reläet skulle brinna upp. För att tömma batteriet på ett startförsök, låt säga att det ändå är så länge som 10s, så kommer det behöva gå flera tusen ampere i kablaget. Som då alltså också kommer brinna upp.

 

Men TS får återkomma med vad som menas med "drar det ur direkt". Det kan ju hända att vi missuppfattat det. Om vi däremot INTE har gjort det är sannolikt batteriet dåligt på gränsande till defekt. Dålig kontakt kan visserligen ge startproblem, men det orsakar inte att batteriet dras ur.

 

Behöver motorn vara igång för att tilta upp den ?  Räcker väl med att tändningen är på ? 

Fungerar något annat, t ex stereon eller någon lanterna, så ha den påslagen samtidigt som du försöker tilta upp. Slocknar lanternan eller stereon är nästa steg att mäta spänningen direkt på batteriet med en multimeter samtidigt som ni försöker tilta upp. Dippar spänningen redan där är batteriet kasst, är det fortfarande 12V eller mer så är det okontakt någonstans. Är det under 12V redan innan ni försöker tilta så är det inte heller friskt.

Nej motorn behöver inte vara igång, det räcker med att tändningen är på. Andra saker fungerar när vi sätter på tändningen men tilten fungerar inte och det knäpper i reläboxen i motorn därav misstanken att något är lurt där. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev AnnaViktor:

...så är det helt urladdat enligt laddaren

Hmmm....

En laddare indikerar oftast inte hela sanningen, i synnerhet inte precis efter att batteriet belastats.

 

Men testet med stereo/lanterna, eller - ännu bättre - om du/ni har tillgång till ett mätinstrument och kan mäta batterispänningen, vad händer då ?

Spontant känns det som att ert batteri är helt "slut" och behöver bytas ut. Laddaren må indikera fulladdat och bra i alla fall. Men det KAN också vara andra saker, därav de efterfrågade testerna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev AnnaViktor:

Nej motorn behöver inte vara igång, det räcker med att tändningen är på. Andra saker fungerar när vi sätter på tändningen men tilten fungerar inte och det knäpper i reläboxen i motorn därav misstanken att något är lurt där. 

Jo, men fungerar de under tiden ni försöker köra tilten, inte ens blinkar/hackar till ?

Märker ni att batteriet blir "helt urladdat" på annat sätt än att en tillkopplad laddare indikerar det, t ex att andra saker slutar fungera ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev AnnaViktor:

Nej motorn behöver inte vara igång, det räcker med att tändningen är på. Andra saker fungerar när vi sätter på tändningen men tilten fungerar inte och det knäpper i reläboxen i motorn därav misstanken att något är lurt där. 

Tilten borde fungera utan att tändningen är på.
Ett klickande relä brukar betyda att det är för dålig batteriström. Antingen är batteriet slut eller så är det dålig kontakt någonstans. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack alla för tips. Vi kollade batteriet och såg till att ladda det fullt. Mätte sedan spänningen och den låg på lite över 12 V och uteslöt därmed att det var fel på batteriet. Sedan hittade vi en trasig säkring som kanske kan förklara något av felet. Dock hörde vi fortfarande bara det hackande ljudet i motorn. 
Då testade vi att borstad rent batteripolerna och kabelskorna samt att koppla förbi huvudströmbrytaren och då funkade det kanon att tilta upp motorn. 
Stort tack för hjälpen. Vintern, och nästa säsong, är räddad. Båten kan flyttas!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Strax över 12 volt är inte fullt på ett nyladdat batteri, du borde ligga kring 13 volt då. Jag tror batteriet är helt slut! Testa koppla in en 100w lampa från extraljus på bil eller liknande, den ska lysa många timmar om batteriet mår bra, jag gissar att det kommer krokna direkt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev gusvo085:

Jag tror batteriet är helt slut!

Nja, HELT slut kan det ju inte vara eftersom....:

10 timmar sedan skrev AnnaViktor:

Då testade vi att borstad rent batteripolerna och kabelskorna samt att koppla förbi huvudströmbrytaren och då funkade det kanon att tilta upp motorn.

Däremot bör ni kolla batteriet lite mer när tid finnes. Likaså passa på att mäta upp spänningsfallet över huvudbrytaren.

 

Sedan får jag inte riktigt ihop saker - du skrev att "andra saker fungerar" (även under tilt/startförsöken antar jag/vi, eftersom du inte skrev något annat). Men har du okontakt i kabelskor eller huvudbrytare så kan inte dessa saker fungera oklanderligt samtidigt som när annat, t ex tilten, inte gör det. För även dessa passerar samma kabelskor och samma huvudbrytare (antar jag, du har bara ett batteri och en huvudbrytare ?) och är spänningen på andra sidan så dålig att reläena för tilten inte ens orkar hålla sig dragna så lär det inte lysa mycket i lamporna heller.....

 

Bra att du/ni kunnat flytta båten i alla fall. Men sluta nu inte felsökningen här bara för att du/ni löst det just nu - det finns något som inte är friskt. Och det bästa är att felsöka systematiskt, genom de råd du fått ovan.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...