Strosselhuset 71 Posted September 21 Vill av olika anledningar köra motorer på alkylatbensin. Motorer som gått på mackbensin tidigare. Enligt tillverkare av bensinen går det utmärkt att byta. Jag har provat, har gått sådär. Någon utombordare har det funkat utan anmärkning på men någon annan utombordare och ett elverk går inte alls bra. De är orkeslösa,går ojämt, stannar och läcker bensin. Har bytt tillbaka, då går de bra. Någon här med egna erfarenheter som kan redogöra lite varför det blir så här? /Mathias Share this post Link to post Share on other sites
Mambo 59 Posted September 21 Jag har ingen förklaring till varför men jag har samma upplevelse, t.ex min gamla 2-takts Vespa går dåligt och tjuvstannar med alkylat. Någon har sagt att denna bensin passar bäst till trädgårdsredskap (grästrimmer ). . Det fina med alkylatbensinen är att den kan lagras länge i tanken och bränslesystemet/förgasaren utan att det blir beläggningar. Share this post Link to post Share on other sites
Mambo 59 Posted September 21 Kom att tänka på en sak. Jag har kört med Biltemas alkylatbensin, kan det vara just det fabrikatet som är mindre bra? Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 3,953 Posted September 21 Bytte till alkylat i förra båten som hade en tvåtaktsinombordare. Viktigt var att man körde alkylat för fyrtakt och blandade marinolja i den själv då den tvåtaktsalkylat som finns brukar vara för luftkylda motorer som har högre arbetstemperatur. Share this post Link to post Share on other sites
Strosselhuset 71 Posted September 21 @Mambo Spännande att du har liknande upplevelser med din Vespa. Jag har kört med fabrikatet Aspen så det beror nog inte på vilket fabrikat av alkylatbensin. Har en liten kinesutombordare (Parsun) som jag körde en del med för 3 år sen, mackbensin. Gick bra. Bytte till alkylat vid höstkonerveringen och märkte inget konstigt (tomgångskörning i tunna) När jag skulle använda den i våras gick den mycket dåligt. Gick på tomgång men inte vid belastning. Hann inte greja med den då men har börjat misstänka att den inte funkar med alkylat så ska prova igen med mackbensin. Blir spännande test. Jag återkommer med rapport. Share this post Link to post Share on other sites
Strosselhuset 71 Posted September 21 @Peter_K Mina motorer jag provat med är 4-takt. Du har rätt i att den färdigblandade 2-T akrylat bensinen är för luftkylda motorer. Så till marina 2-T blir det att blanda själv. Gick din motor bra, var den gammal? Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 3,953 Posted September 21 7 minuter sedan skrev Strosselhuset: Gick din motor bra, var den gammal? Ja på båda 🙂 Vill minnas motorn var från 1977, den gick väldigt bra, en cylinder och sju hk. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Dava 280 Posted September 21 Jag körde med Aspens 4-taktsakrylat till min Mercury 4-takts 5 hk utombordsmotor i somras. Men gillade inte lukten så det blev en femlitersdunk sen gick jag tillbaka till gammal hederlig bensin från macken.. Märkte inte någon skillnad. Fungerade hur bra som helst i min motor. Share this post Link to post Share on other sites
Strosselhuset 71 Posted September 21 13 minuter sedan skrev Dava: Jag körde med Aspens 4-taktsakrylat till min Mercury 4-takts 5 hk utombordsmotor i somras. Men gillade inte lukten så det blev en femlitersdunk sen gick jag tillbaka till gammal hederlig bensin från macken.. Märkte inte någon skillnad. Fungerade hur bra som helst i min motor. Jag har även provat på just en Mercury i sommras. En 2,5 hk 4-T Jag tyckte att den gick bra men upplevde den som lite svårstartad när den blev varm. Nu var motorn ny för mig (lånemotor från farsan) så jag tänkte inte så mycket på det. Nu när jag grottat ner mig i detta så tänker jag prova med mackbensin även på den för att se hur den beter sig när den blir varm. Återkommer även om detta efter test. Share this post Link to post Share on other sites
K_Haddock 34 Posted September 22 Det som händer är, troligen, att alkylatbensinen löser upp diverce avlagringar i bränslesystemet som gör att motorerna går sämre jämfört med reguljär bensin. Man kan då fortsätta att köra på alkylat; med tiden blir det bättre. Det är vad jag har fått höra, av mer motorkunniga, i alla fall. Vad det gäller alkylat 2T så har jag besvärat mig med att läsa vilka standarder oljorna uppfyller för OKQ8, Jula och Grimsholm i deras respektive 2T-alkylat och konstaterat att det går att köra dessa bränslen i utombordare likväl som i motorsåg. Det behövs alltså inte blandas något eget bränsle med extra marin utombordsolja (TC-W3) Själv kör jag en EU-moppe 4-takt (2004) på 4T-alkylat och en Evinrude Fisherman 6hk (1970) på 2T-alkylat utan några problem alls. Har provat OKQ8, Jula och Grimsholm 1 Share this post Link to post Share on other sites
-PLM- 65 Posted September 22 Haft liknande erfarenhet i åkgräsklippare . Ville knappt starta alls, köpte macksoppa och tankade upp, då gick den som den skulle igen. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Wingan 69 Posted September 22 5 timmar sedan skrev K_Haddock: Det som händer är, troligen, att alkylatbensinen löser upp diverce avlagringar i bränslesystemet som gör att motorerna går sämre jämfört med reguljär bensin. Man kan då fortsätta att köra på alkylat; med tiden blir det bättre. Det är vad jag har fått höra, av mer motorkunniga, i alla fall. Så funderade jag också, men då skulle väl problemen fortsätta även när man häller i vanlig bensin igen? Åtminstone en tid. Jaja, jag funderade bara lite, jag vet inte och har heller ingen erfarenhet av dessa problem. Share this post Link to post Share on other sites
excel319 404 Posted September 22 Jag har en Suzuki 2,5 hk fyrtakt på gummijollen. Jag tyckte att det alltid luktade lite bensin från dunken och bytte därför till alkylat, Aspen, och jag har inget negativt att säga om det bytet. Motorn får inte riktigt den kärleken den förtjänat utan den ställs in för vinterförvaring och plockas ut, inte varje år, igen på våren. Två drag så går den som en klocka. Den är nu 16 år. Till grästrimmern kör jag Aspen 2T och det är samma sak där. Aldrig några problem. Share this post Link to post Share on other sites
Strosselhuset 71 Posted September 22 14 timmar sedan skrev K_Haddock: Det som händer är, troligen, att alkylatbensinen löser upp diverce avlagringar i bränslesystemet som gör att motorerna går sämre jämfört med reguljär bensin. Man kan då fortsätta att köra på alkylat; med tiden blir det bättre. Det är vad jag har fått höra, av mer motorkunniga, i alla fall. Vad det gäller alkylat 2T så har jag besvärat mig med att läsa vilka standarder oljorna uppfyller för OKQ8, Jula och Grimsholm i deras respektive 2T-alkylat och konstaterat att det går att köra dessa bränslen i utombordare likväl som i motorsåg. Det behövs alltså inte blandas något eget bränsle med extra marin utombordsolja (TC-W3) Själv kör jag en EU-moppe 4-takt (2004) på 4T-alkylat och en Evinrude Fisherman 6hk (1970) på 2T-alkylat utan några problem alls. Har provat OKQ8, Jula och Grimsholm Att alkylaten löser upp avlagringar har jag också hört från flera håll. En erfaren småmotorreparatör berättade att den största risken är att sot löser upp sig i cylindern så att motorn sotskär. Detta gäller bara om motorn gått på mackbensin innan. Att oljan till 2-T är TC-W3-klassad visste jag inte. Har din EU-moppe gått på mackbensin från början? Vilket fabrikat är det på den? Share this post Link to post Share on other sites
Strosselhuset 71 Posted September 22 9 timmar sedan skrev Wingan: Så funderade jag också, men då skulle väl problemen fortsätta även när man häller i vanlig bensin igen? Åtminstone en tid. Jaja, jag funderade bara lite, jag vet inte och har heller ingen erfarenhet av dessa problem. Mitt elverk har alltid gått på mackbensin. Bestämde mig för att byta och körde tomt i tanken. Hällde i alkylat. Förgasaren flödade över och om man inte parkerade med choken, så dog motorn. Den hostade och spottade och det rann bensin ur förgasaren. När tanken tomnat hällde jag i mackbensin, inga problem, motorn gick som den skulle. Så i den motorn både kom och försvann problemen ögonblickligen. Jo, jag funderar också varför det blev såhär. Skulle vara intressant med lite fler teorier kring detta... Share this post Link to post Share on other sites
Strosselhuset 71 Posted September 22 9 timmar sedan skrev excel319: Jag har en Suzuki 2,5 hk fyrtakt på gummijollen. Jag tyckte att det alltid luktade lite bensin från dunken och bytte därför till alkylat, Aspen, och jag har inget negativt att säga om det bytet. Motorn får inte riktigt den kärleken den förtjänat utan den ställs in för vinterförvaring och plockas ut, inte varje år, igen på våren. Två drag så går den som en klocka. Den är nu 16 år. Till grästrimmern kör jag Aspen 2T och det är samma sak där. Aldrig några problem. Jo, det är ju inte ovanligt att vissa motorer inte får den omvårdnad de borde. Så är det även hos mig. Har ett gäng små maskiner för jord och skogsbruk som går på 2-T alkylat. Inga problem. En snöslunga 4-T som gått på alkylst sen ny, inga problem. Men maskiner som gått på mackbensin först lyckas jag inte med, kan kanske bero på vilket fabrikat på motor det är. Share this post Link to post Share on other sites
Paul_Schtek 62 Posted September 23 Man kanske kan testa en blandning mellan alkylat o vanlig bensin under en övergångsperiod. Share this post Link to post Share on other sites
Strosselhuset 71 Posted September 23 På en gammal konsumentmotorsåg som gått mycket på mackbensin gjorde jag så. Min lokala reservdelslev. menade att man var tvungen att göra så för att undvika sotskärning. Jag blandade 80/20, 60/40, 40/60 o 20/80 och körde igenom några liter av varje blandning. Den konverteringen gick perfekt. Det kanske är lösningen på problemet med flödande förgasare. Någon som har provat detta och kan ge lite input i frågeställningen? Share this post Link to post Share on other sites
K_Haddock 34 Posted September 25 On 9/22/2023 at 10:21 PM, Strosselhuset said: Att alkylaten löser upp avlagringar har jag också hört från flera håll. En erfaren småmotorreparatör berättade att den största risken är att sot löser upp sig i cylindern så att motorn sotskär. Detta gäller bara om motorn gått på mackbensin innan. Att oljan till 2-T är TC-W3-klassad visste jag inte. Har din EU-moppe gått på mackbensin från början? Vilket fabrikat är det på den? Moppen är en Baotian Classic från 2004, och den har gått på vanlig 95 tidigare. 1 Share this post Link to post Share on other sites
K_Haddock 34 Posted September 25 Angående alkylat 2T, igen, så kollade jag på Aspens, och deras olja verkar inte uppfylla krav för något annat än luftkylda motorer. Uppmärksamhet rekomenderas alltså vid val av fabrikat av 2T. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Kane 938 Posted September 25 6 timmar sedan skrev K_Haddock: Angående alkylat 2T, igen, så kollade jag på Aspens, och deras olja verkar inte uppfylla krav för något annat än luftkylda motorer. Uppmärksamhet rekomenderas alltså vid val av fabrikat av 2T. Så är det. Men de har godkänd olja att hälla i deras 4T-bensin, https://www.aspen.se/produkter/alla/aspen-outboard-oil/ 1 Share this post Link to post Share on other sites