Portland 0 Posted September 18 Ingen kan ju veta, men när corona kom rusade alla båtar i pris med 50%... både nya och begagnade... MINST! ...men corona är "över" och världen har öppnat upp och folk reser och lägger pengar på annat. Inte minst räntor och bränsle. Jag trodde i min lilla värld att båtpriserna skulle gå tillbaka, men det verkar inte så. Är det nypriserna som håller begagnatmarknaden uppe eller har folk för mycket pengar fortfarande? Tycker det varit klart färre båtar på sjön generellt i år, men det kanske är en felaktig spaning... vad tror ni om båtpriser mm? Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,021 Posted September 18 Nypriserna gör garanterat att begagnatmarknaden lyfter. Färre båtar på sjön i år har nog mer med vädret att göra. Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 3,929 Posted September 18 8 minuter sedan skrev raol: Nypriserna gör garanterat att begagnatmarknaden lyfter. Instämmer. Lägg dessutom till en svag krona; dyrt att importera begagnade båtar från grannländer och grannländernas innevånare kan köpa fina ”billiga” svenska båtar. 2 Share this post Link to post Share on other sites
Portland 0 Posted September 20 Nu är det ju inte just Ryds man kikar efter men där brukar planen vara tom på båtar innan midsommar. Linder ligger två mil iväg och samma där... i år svämmar lagret över hos båda två. Pratar man med handlare så har ingen sett nån minskning i handlandet, men fakta kvarstår ju... tillverkarna har enorma lager. I lokaltidningen i veckan fanns reportage från Ryds och jo... två månader efter Ryssland gått in i Ukraina kom ett totalstopp och de har sagt upp folk i omgång efter omgång... så visst är det möjligt att nypriserna klättrar... men marknaden verkar mer än mättad. Detta borde göra att de begagnade snart trillar ner till prisläge som var före corona. Eller... har jag verkligen så fel? Share this post Link to post Share on other sites
FM75 10 Posted September 20 Tror priskänsligheten påverkas mycket av vilken typ av båt det handlar om. Nya större flådiga båtar och äldre riktigt billiga båtar köps kanske mindre ofta med lånade pengar medan båtarna prismässigt däremellan är mer belånade/priskänsliga. Den svaga kronan borde väl göra dyrare båtar mer attraktiva som exportobjekt vilket kanske medför att dessa paradoxalt står sig bättre i pris än billigare båtar. Min gissning är att priserna stått sig hyfsat i år men att det skett mindre antal affärer. Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,094 Posted September 20 42 minuter sedan skrev FM75: Den svaga kronan borde väl göra dyrare båtar mer attraktiva som exportobjekt vilket kanske medför att dessa paradoxalt står sig bättre i pris än billigare båtar. Tror inte det gäller bara dyrare båtar. Känner en som försöker sälja en äldre, mindre, segelbåt och det är nästan bara intressenter från övriga Europa som har hört av sig. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 2,936 Posted September 21 (edited) Trots att norska kronan nästan är lika svag som den svenska så är det en tydlig nedgång även där. Norges största fritidsbåtvarv (Viknes) permitterade i förra veckan produktionspersonal p.g.a. för mycket båtar i lager kontra vad som säljs: https://www.batmagasinet.no/askoy-batbygger-permitteringer/viknes-permitterer-produksjonsmedarbeidere/837177 Edit: Sedan är det intressant att prisdumpningen faktiskt är verklighet, i alla fall på sina ställen, och hur man försöker påverka opinionen/marknaden genom att varna för att båtarna kommer bli MYCKET dyrare till våren och att man skall köpa NU. Fast egentligen är det nog bara ett sätt att försöka minska sina osålda lager av båtar, sälja till i alla fall minst förlust och försöka överleva: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/varsler-prishopp-na-kan-du-gjore-batkupp/16044858/ Edited September 21 by IngemarE 1 Share this post Link to post Share on other sites