skippeer 421 Posted September 10, 2023 (edited) Båtar och husvagnar/husbilar använder oftast runda blå kontakter med 3 stift för 16A, i Sverige varierar det på 6 och 10 A automatsäkringar i hamnens stolpar för landström. Förr när vi seglade i Danmark förekom danska jordade huskontakter men dessa har jag inte sett på många år. I SE, DK, GER och NL har vi bland drabbats av automatsäkringar på 6A, vanligast med 10 A. Längre söderut typ NV Spanien har hamnarna fingerpontoner och 16 A säkringar i uttagsstolparna. I Spanien har vi i en del hamnar fått låna adaptrar för uttagen på bryggan har varit för 32 A och i ett fall ännu större. Nu har vi egna kontakter /adaptrar för blå 3 stiftkontakter för 16 och 32 A samt röda 5 stiftkontakter för 16 och 32 A. Försiktiga båtägare skaffar boxar med 16A säkringar för att skydda sina landströmselkablar dock har jag inte sett en enda båt med dessa boxar. Övervintrar man i en marina med 32 A automatsäkringar till landströmsuttag och med många värmeelement ombord är det klokt att ha säkringar så att landströmskabeln inte överbelastas. Edited September 10, 2023 by skippeer Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,472 Posted September 11, 2023 7 timmar sedan skrev skippeer: Försiktiga båtägare skaffar boxar med 16A säkringar för att skydda sina landströmselkablar dock har jag inte sett en enda båt med dessa boxar. Det vanliga är väl att man har en intagscentral i båten med lämpliga säkringar, jordfelsbrytare och kanske även en isolertransformator. 2 Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,619 Posted September 11, 2023 4 timmar sedan skrev Mackey: Det vanliga är väl att man har en intagscentral i båten med lämpliga säkringar, jordfelsbrytare och kanske även en isolertransformator. Jo. Men @skippeer menar nog att skydda själva landströmskabeln från brand i händelse av fel före intagscentralen i båten men efter bryggstolpen. T ex kortis i intaget eller fel på landströmskabeln i sig. Med de dimensioner (och längder) på landströmskablar vi brukar ha till våra båtar så är de nämnda 32A för kraftig säkring. Å andra sidan tror jag i allmänhet en 32A hinner lösa ut innan det blir "brandvarmt" i änden på en 2,5mm² landströmskabel. 1 Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,510 Posted September 11, 2023 12 timmar sedan skrev skippeer: Övervintrar man i en marina med 32 A automatsäkringar till landströmsuttag och med många värmeelement ombord är det klokt att ha säkringar så att landströmskabeln inte överbelastas. Ett alternativ är ju att man ser till att landströmskabeln klarar de elprylar man har igång i båten. Då spelar det ju ingen roll vad centralen på bryggan klarar av. 1 Share this post Link to post Share on other sites
skippeer 421 Posted September 11, 2023 (edited) Det jag ville dela med mig var behovet av 230 volt adaptrar i södra europa samt slippa ”krypskytte” från paragrafkrigare om så får man inte koppla😉 Jag är trygg med vårt elsystem jordfelsbrytare och 2 x 10 A säkringar eftersom vi klarat oss i hamnar med 16 A säkring vid maxat elförbrukning sommartid. De som övervintrar med extra värmeelement kanske behöver tänka till så att inte det blir ”värmekabel” från landströmsuttaget till båten. Edited September 11, 2023 by skippeer 1 Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,510 Posted September 11, 2023 36 minuter sedan skrev skippeer: slippa ”krypskytte” från paragrafkrigare om så får man inte koppla😉 Det var inte min mening att framstå som en sådan. Förlåt om du uppfattade det så. Jag tänkte bara att alltför få tänker på vad prylarna drar och att man borde tänka på det först. Share this post Link to post Share on other sites
Ove-T 291 Posted September 13, 2023 På hyrbåtar vi haft i medelhavet har intagskabeln ibland varit en 3x5 mm2, trots att i båda ändar satt ett CE don på 16 A. Detta för att man ibland satte en adapter från 32 A till 16 A vid uttaget iland som var på 32 A och detta för att kabeln skulle klara 32 A 1 Share this post Link to post Share on other sites