Jump to content
Monday 17 June 2024
bckmrk

Fuktiga hål under vattenlinje

Recommended Posts

Hej kamrater,

ganska ny här men behöver rådfråga er då jag håller på å pillar på min gamla båt på kvällarna. Ikväll tog jag bort två handtag på akterspegeln, då de gjort sitt. De satt väldigt långt ned, under vattenlinjen, överkladdade med bottenfärg och även delvis bortärgade. Såhär såg de ut, i bakgrunden syns skruvarna de satt fast med. IMG_5702.thumb.jpeg.0e754ea54b443cda10398efdc4cd9f66.jpeg
 

När jag väl tagit bort dem var min tanke att fylla hålen med marintätning (ej genomgående hål, ca 20mm djupa) och därefter slipa o bottenmåla där de suttit. Men det slutar aldrig droppa vatten ur de undre hålen… 
 

IMG_5703.thumb.jpeg.a76d918cd484be23b5bf8367cbe18fd3.jpeg
 

Stoppat in bomullstops o de är plaskvåta när de kommer ut efter 2 sekunder. Vad är det för vatten som är där inne? Blöta flytblock eller vad det heter? Vad är det skruvarna har fäst i? Hur gör jag nu? Dyvikan är torr. 🤓

 
Båten är en Ryds Hajen HT från -78. 

 

Tack för kloka råd o glada tillrop. Trevlig kväll!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var vanligt att man plastade in en plyfaskiva som förstärkning. Vanligt att vatten har trängt in och förstört skivan och att det finns fukt/vatten i utrymmet mellan laminaten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev excel319:

Det var vanligt att man plastade in en plyfaskiva som förstärkning. Vanligt att vatten har trängt in och förstört skivan och att det finns fukt/vatten i utrymmet mellan laminaten.

Akterspegeln är hel o fin, ser o känner inga tecken på att den skulle va dålig på andra sätt än möjligtvis dessa blöta hål. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev bckmrk:

Akterspegeln är hel o fin, ser o känner inga tecken på att den skulle va dålig på andra sätt än möjligtvis dessa blöta hål. 

Om det står vatten i plyfan inne i akterspegeln (mellan ett yttre och ett inre glasfiberlaminat) så kan du aldrig torka ur detta utan att skära bort den ena sidan av glasfiberlaminatet.

Det har byggts många akterspeglar på detta sätt för att få styvhet i akterspegeln för att hänga utombordaren på. Konstruktionslösningen är utmärkt så länge det inte tränger in vatten i plyfan.

Din akterspegel kommer dessvärre att bli sladdrigare och sladdrigare ju längre in förruttnelsen av plyfan går.

 

Mitt råd: Såga ur laminatet på insidan mittför där det är fuktigt så du kommer åt plyfan. Du kommer sannolikt att få såga ur större o större hål tills du kommer till frisk plyfa. Sedan "limmar" du fast en väl tillpassad plyfa med hjälp av polyester, eventuellt utblandad med fyllnadsmedel så det blir mer som spackel, där du tagit bort det ruttna. Fortsätt genom att spackla så du får jämnt runt kanten på din nyinsatta skiva. Därefter plastar du upp nytt laminat äver skivan och med en utdragen överlapp till det tidigare laminatet. Avsluta genom att måla med topcoat.

 

Genom att laga från insidan av akterspegeln så slipper du jobba så mycket på finishen som om du skurit upp utsidan.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Lintott:

Genom att laga från insidan av akterspegeln så slipper du jobba så mycket på finishen som om du skurit upp utsidan.

Hm, låter ju jobbigt detta. Jag som bara skulle ta bort de fula handtagen 😂

 

Det finns ingen möjlighet att komma åt detta från insidan utan att såga upp hela ”sittbrunnen” och eller motorbrunnen. Om man inte är pytteliten o jättesmidig… se liten film som tyvärr inte är särskilt bra men man ser iaf problemen med att komma åt insidan 😂.

 

Någon har även satt dit en badbrygga långt ned på akterspegeln… 

 

 

Edited by bckmrk

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev bckmrk:

Hm, låter ju jobbigt detta. Jag som bara skulle ta bort de fula handtagen 😂

 

Det finns ingen möjlighet att komma åt detta från insidan utan att såga upp hela ”sittbrunnen” och eller motorbrunnen. Om man inte är pytteliten o jättesmidig… se liten film som tyvärr inte är särskilt bra men man ser iaf problemen med att komma åt insidan 😂.

 

Någon har även satt dit en badbrygga långt ned på akterspegeln… 

 

 

Min film 2–360p30.mov 7 MB · 1 download

 

Det går lika bra att göra jpbbet från utsidan. 

Här är en väldigt bra beskrivning över hur man kan göra:

https://www.batepoxi.se/wp-content/uploads/2017/07/Byte-akterspegel.-2.pdf

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom det är under vattenlinjen är det inte SÅ kritiskt med finishen, tycker jag. Och är det stökigt att komma åt inifrån (kan tänka mig det) så är det nog ett sämre alternativ.

 

Jag hade gjort denna uppsågning/förstoring utifrån. Att plasta dit nytt efteråt är egentligen ganska enkelt, men det viktigaste är att just öppna upp laminatet (börja med en hålsåg t ex) och frilägga det som är innanför - med största sannolikhet en blöt plywoodskiva.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev No_jah:

Det går lika bra att göra jpbbet från utsidan. 

Här är en väldigt bra beskrivning över hur man kan göra:

https://www.batepoxi.se/wp-content/uploads/2017/07/Byte-akterspegel.-2.pdf

Jättefin o bra guide, tack för länken. Men blir fundersam exakt på omfattningen av ordet akterspegel. och den plywoodskiva man hittar där. De tar i guiden bort en fyrkant som motorn hänger på. I mitt fall har handtagen suttit mkt längre ut åt sidorna och längre ned  i aktern. Har jag plywood där också?  

 

Se röda markeringar jag gjorde på en från guiden lånad bild. 

 

image.png.cb4898a6b728ea5ef648f5cb6f72734b.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beroende på hur man är lagd, så går det att låta hålen vara tills våren och då bara täta dom och se glad ut. Det finns nog inte många båtar från den tiden som inte har detta problem och som ägarna är ovetandes om och de båtarna kommer att fungera i många år. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev bckmrk:

Jättefin o bra guide, tack för länken. Men blir fundersam exakt på omfattningen av ordet akterspegel. och den plywoodskiva man hittar där. De tar i guiden bort en fyrkant som motorn hänger på. I mitt fall har handtagen suttit mkt längre ut åt sidorna och längre ned  i aktern. Har jag plywood där också?  

 

Se röda markeringar jag gjorde på en från guiden lånad bild. 

 

image.png.cb4898a6b728ea5ef648f5cb6f72734b.png

Det beror på hur akterspegeln är byggd, på många båtar ar det bara den delen av akterspegeln som är mittför motorbunnen som är förstärkt med plywood, på andra båtar är det mer eller mindre hela akterspegeln som är förstärkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev No_jah:

Det beror på hur akterspegeln är byggd, på många båtar ar det bara den delen av akterspegeln som är mittför motorbunnen som är förstärkt med plywood, på andra båtar är det mer eller mindre hela akterspegeln som är förstärkt.

Aha. Tack för hjälpen. 

 

21 minuter sedan skrev excel319:

Beroende på hur man är lagd, så går det att låta hålen vara tills våren och då bara täta dom och se glad ut. Det finns nog inte många båtar från den tiden som inte har detta problem och som ägarna är ovetandes om och de båtarna kommer att fungera i många år. 

Jag är ju vanligtvis lagd åt det ordentliga hållet. Men båten är gammal. Inte värd många kronor. Jag har inte mest tid i världen. Ska fundera på hur jag ska göra. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generell fråga, till alla - hur hade DU gjort? 😉

 

Och en annan fråga. Vem sätter handtagen där ens? Båten väger 420kg utan motor. Inte så man bär iväg den direkt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev bckmrk:

Generell fråga, till alla - hur hade DU gjort? 😉

 

Och en annan fråga. Vem sätter handtagen där ens? Båten väger 420kg utan motor. Inte så man bär iväg den direkt. 

Det beror ju på hu illa det är i dagsläget, att akterspegeln är fuktig råder det ju ingen tvekan om.

 

Man kan ju göra lite olika tester.

 

Först kan dy testa med hammare:

 

Sen kan du undersöka om akterspegeln flexar när du du trycker ner motorn, om om akter då flexar så är det dags att göra något åt saken

 

 

Sen angående det du kallar handtag så är det nog snarare en form av nödstege där man sätter foten för att kunna klättra tillbaka in i båten efter att ha drattat överbord. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev No_jah:

Det beror ju på hu illa det är i dagsläget, att akterspegeln är fuktig råder det ju ingen tvekan om.

 

Man kan ju göra lite olika tester.

 

Först kan dy testa med hammare.

 

Sen kan du undersöka om akterspegeln flexar när du du trycker ner motorn, om om akter då flexar så är det dags att göra något åt saken.

Utförligt svar som alltid No_Jah, uppskattas att du tar dig tid. 

 

Ska banka o hänga försiktigt ikväll. Har gjort det en gång men utan att veta vad jag ska kolla efter riktigt. Den kändes stabil utan flex då. 

 

35 minuter sedan skrev No_jah:

Sen angående det du kallar handtag så är det nog snarare en form av nödstege där man sätter foten för att kunna klättra tillbaka in i båten efter att ha drattat överbord. 

Drutta-i-stege alltså. Förstår. Dessa var mig veterligen inget som satt på båten från början i alla fall och nu finns en annan mer riktig stege så dessa kändes överflödiga. 

Edited by bckmrk

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten uppdatering. Nu har jag varit runt med båten till två st. båtplastarfirmor och låtit dem titta på min lilla skuta, vilket de gjorde helt gratis... 

 

Båda sa - täta o kör. Det där är ingen fara. Fukt har du i akterspegeln men inte så mycket, motorn sviktar inget och du behöver inte göra något åt det än på många år. 

 

Frågan är om man kan leva med det svaret... vilket såklart är högst personligt 🙂 En snabb fingervisning gav den ena firman också ang. priset, att anlita dem för jobbet skulle gå på runt 40-50' vilket det såklart inte är värt i mitt fall, med en 45år gammal femmetersbåt. Är detta ett rimligt pris? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tipps på "bush craft" lösning:

 

1. Borra upp hålen lite större, typ 10 mm eller större.

2. Fixa en våtdamsugare och sätt munstycket tätt över nedersta hålet och sug ett tag, vänta sedan någon timme eller dygn och gör om det.

3. Fortsätt så ett antal gånger och se hur mycket vatten du kan suga ut varje gång och om trenden är mindre och mindre. Från att du tycker det inte kommer mer är det bra att vänta typ 24 timmar och sen köra ett sug till. Fukten kommer du aldrig få ut helt, men mycket  av det "rinnnande" vattnet kan du få ut.

4. Sedan torka lokalt runt hålen (kanske med hårtork eller liknande) och spackla igenm med glasfiberspackel (helst med epoxi så det blir vattentätt).

 

Mer avancerat är att använda vaccumpump kopplad till ett av de blöta hålen (och tätad runt om detta) och sedan sätta en tejp bit över alla övriga hål förutom ett. Kör vaccumpumpen några timmar/dygn och tejpa över det öppna hålet och ta bort tejpen på ett annat hål och kör igen. Och gör så tills alla hålen varit öppnade. Om man vill kan man borra nya hål i en cirkel kanske 5-10 cm från de blöta hålen och göra om proceduren behövs bara några stycken). Kommer det fortsatt vatten i vaccumpumpen så utvidga avståndet. Dessa hål är sedan lätta att spackla igen med epoxi spackel. 

 

Detta är som sagt en bonnösning som hjälpligt tar bort den största mängden vatten om man väljer att inte såga upp och göra enligt konstens alla regler. Även för ful lösningar så skadar det inte att försöka få så torrt som möjligt🙂

Edited by Boanjohan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev bckmrk:

 

 

Frågan är om man kan leva med det svaret... vilket såklart är högst personligt 🙂 En snabb fingervisning gav den ena firman också ang. priset, att anlita dem för jobbet skulle gå på runt 40-50' vilket det såklart inte är värt i mitt fall, med en 45år gammal femmetersbåt. Är detta ett rimligt pris? 

Priset är nog rimligt om det är "yrkesmän" som gör det och slutresultatet är en ny fin blänkande akterspegel, d.v.s. med Finnish som ny båt. Det är nog Finnish som är mest tidsödande och som kostar.

 

Alternativet är att hitta en glad amatör (som inte nödvändigtvis gör ett sämre jobb) som inte lägger tid på ytfinish, då kan det nog bli betydligt mycket  billigare......och sannolikt  momsfritt......(och olagligt😉).

Edited by Boanjohan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske kan såga upp det lite mer med hålsåg? Om det får stå ”öppet” över vintern och plastas på vårkanten kan man ju iaf inbilla/intala sig att det torkat ur. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/29/2023 at 11:00 AM, bckmrk said:

Generell fråga, till alla - hur hade DU gjort? 😉

 

Har du möjlighet att förvara båten torrt och varmt över vintern hade jag öppnat upp det yttre laminatet lite grann så att plyfan kan torka. Håller du dig innanför området där du målar bottenfärg är det varken svårt eller tidskrävande att få det försvinnande schysst till våren. 

 

Rent konkret:

 

Skär upp en öppning i det yttre laminatet med multitool eller liknande utan att skära ner i plywooden. Knacka loss laminatet med hammare och stämjärn. 

 

Låt plyfan torka, ju längre desto bättre.

 

Till våren slipar du en fas i det yttre laminatet runt den blivande lagningen, man brukar rekommendera minst 12x laminatets tjocklek i fasens bredd. 

 

Laminera igen med epoxi och glasfiberväv. Lägg på ett tight lager epoxispackel som fyller upp strukturen i väven efter någon halvtimme-timme när epoxin stelnat men fortfarande är lite klibbig. 

 

Låt härda fullt, slipa och spackla igen tills du känner dig nöjd. Måla över med bottenfärg.

 

Ovan quick fix kostar inte mer än någon tusenlapp och tar inte så många timmar i aktiv tid att fixa. Min erfarenhet är att små borrhål är lönlösa, du behöver göra en lite större öppning så att du får mer kontaktarea mellan plywooden och den omgivande luften om det ska bli någon vidare upptorkning. Även om du bara öppnar två 10x10cm hål blir det en väldig skillnad mot att göra några mindre borrhål. 

 

Glöm inte andningsskydd bara ifall du beslutar dig för att göra ingrepp i glasfiberlaminatet!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycket matnyttigt, tack för alla tips!!
 

Massa nytt o svårt som känns läskigt med plast… blanda gegga o sånt. 😉 

 

Borrade upp hålen o konade till dem något idag på förmiddagen. Tejpade fast min våtdammsugare vid det understa, blötaste hålet o lät den gå i ca 10min. Inte en droppe i tanken. 
 

Har även en varmluftspistol jag blåste på med en stund efter men även på lägsta värmen känns det för varmt. Blir brännhett, så får hålla en bit ifrån… 

 

Det här med att såga upp rutor i aktern verkar ju vara det jag bör göra härnäst, om jag nu vill ta den vägen. 
 

Tyvärr är min vinterförvaring i en gammal ouppvärmd lada så… varmt, njaaa det är det inte. Torrt, förhoppningsvis. Men hög rf. 


Om nån ändå ville hålla mig i handen medans jag håller på… 🤓

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kontroll du kan göra är att borra t.ex 3 kontrollhål några cm ut från gamla fästet för att se hur det känns där. 

T.ex. ett hål 5 cm rakt upp från fästet, ett 5 cm höger innåt mot båtens centerlinje och ett 5 cm nedåt eller snett nedåt. Lukta, lys med ficklampa, in med topps eller rullat hushållspapper.

 

Ser det bra ut är det ingen ko på isen och du kan lugnt koncentrera dig på att torka lokalt runt gamla fästet och spackla igen. Kontrollhålen spacklar du såklart oxå igen.

 

Sipprar det ut vatten så vet du att plyfa sugit åt sig ganska stor mängd vatten även dit och kan fundera på hur du vill gå vidare.

 

Ellwr så vet jag av egen erfarenhet att det ibland är bäst att leva i ovisshet😄 

Det är först när motorn börjar gunga på akterspegeln det är en säkerhetsrisk.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Borra lite djupare i ngt av hålen och kolla sedan vad som fastnar på borren, inte säkert att det är plywood bakom, kan lika väl vara ett skumfyllt utrymme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kör några hål med en liten hålsåg. Det ger bättre koll över status inne i akterspegeln än om du borrar. Hål som är ett par cm i diameter är rätt lätta att plasta igen om det inte behöver öppnas upp mer.

 

Med hålsåg så kommer du att få svar på vad det är för distansmaterial inne i akterspegeln, om distansmaterialet är fuktigt eller helt ruttet, om det finns vidhäftning mot inre eller yttre laminatet i akterspegeln o.s.v.

 

Det är rätt enkelt att känna vilka skikt du sågar igenom med hålsågen. Först går det långsamt genom yttre laminatet. Sedan sjunker sågen snabbt genom distansmaterialet. När det börjar gå långsamt igen så är du framme vid inre laminatet och det är dags att sluta såga.

 

Är det helruttet så har du sen att välja på om du ska göra fler hål 15-20 cm från de första för att se utbredningen av eventuell skada. Om skadan är begränsad så kommer det att torka ur bättre genom såghålen än om du bara borrar hål.

 

Att du inte såg något vatten i våtdammsugaren kan bero på att det suger igenom så mycket luft att ev vatten följer med ut genom motorn. Jag tror du får en bättre markering om du tejpar toa eller hushållspapper över hålen och ser om det fuktar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...