Jump to content
Wednesday 17 April 2024
ljud

Laddningsupplägg elmotor

Recommended Posts

Hej,

 

Jag bor på en ö april - oktober 100 meter från fastlandet och denna sträcka trafikeras flitigt, iaf två turer varje dag med en roddbåt med elmotor. 

 

Roddbåten ligger 30 meter från närmaste eluttag och istället för att lyfta ur batteriet för laddning vore det smidigare att dra fram ström ner till båten.

 

Ser ni nån nackdel med att inte lyfta ur batteriet under säsongen och ladda i båten, förutsatt att det är ett bra marint AGM-batteri? Tänker att jag då skulle kunna skaffa ett med iaf 100 ah så att man slipper ladda så ofta.

 

Skulle detta funka: batteri i batterilåda som också innehåller ctek-laddare som alltid är inkopplad för att lätt kopplas till eluttag? 

Tanken är att skydda batteri/laddare från direkt regn men det är ju en fuktig miljö och regnar gör det ju som bekant.

 

 

Enormt tacksam för tips på upplägg!

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev ljud:

Hej,

 

Jag bor på en ö april - oktober 100 meter från fastlandet och denna sträcka trafikeras flitigt, iaf två turer varje dag med en roddbåt med elmotor. 

 

Roddbåten ligger 30 meter från närmaste eluttag och istället för att lyfta ur batteriet för laddning vore det smidigare att dra fram ström ner till båten.

 

Ser ni nån nackdel med att inte lyfta ur batteriet under säsongen och ladda i båten, förutsatt att det är ett bra marint AGM-batteri? Tänker att jag då skulle kunna skaffa ett med iaf 100 ah så att man slipper ladda så ofta.

 

Skulle detta funka: batteri i batterilåda som också innehåller ctek-laddare som alltid är inkopplad för att lätt kopplas till eluttag? 

Tanken är att skydda batteri/laddare från direkt regn men det är ju en fuktig miljö och regnar gör det ju som bekant.

 

 

Enormt tacksam för tips på upplägg!

 

 

 

Nästan så har jag löst problemet. Men har 2 x 20 Ah.


 

20677A4E-1A09-4A5D-B5A0-7DA7E13D96FB.thumb.jpeg.be3840c1e79f8aedb276458252232f63.jpeg16A06600-2287-40F9-A950-0BAAEB44BC87.thumb.jpeg.568d7cbd369fd809e038f328a375edfe.jpeg
 

I år lyxade jag till den med en Victrom batterimonitor, så jag vet hur många % jag har kvar.

Jag snickrade till en låda i formplywood som kläms fast mellan insidorna av gummibåtens pontoner, lådan blev dessvärre rätt så tung…. Överst klistrade jag fast ett tjockt liggunderlag, som trutar och barnbarn varit och nypt ut bitar ur. Lådan tjänar som toft i gummibåten och extra sittplats i stora båten. Numera har jag rostfria (syrafasta) skruvar med med vingmuttrar att skruva fast elmotorns ringkabelskor på. I lådan finns en laddare från Jula, öskar och pump till gummibåten. Batterierna är kopplade via 50A automatsäkring och en billig batterifrånskiljare.

 

Du får väl räkna på alternativen, 30-35 merer gummisolerad kabel godkänd för utomhusbruk, ryggskott, eller en bra säckkärra att frakta batteriet på… Du kan ju komplettera med solcellspanel och tillhörande regulator antingen i båten eller på bryggan. Lång kabel och solcellspanel skulle jag tro vara en bra lösning. Panelen bör väl inte understiga 50W men det kan man ju räkna mer på.

 

Ja åror i båten är ju en nödvändighet också…

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nästan så har jag löst problemet. Men har 2 x 20 Ah.


 

20677A4E-1A09-4A5D-B5A0-7DA7E13D96FB.thumb.jpeg.be3840c1e79f8aedb276458252232f63.jpeg16A06600-2287-40F9-A950-0BAAEB44BC87.thumb.jpeg.568d7cbd369fd809e038f328a375edfe.jpeg
 

I år lyxade jag till den med en Victrom batterimonitor, så jag vet hur många % jag har kvar.

Jag snickrade till en låda i formplywood som kläms fast mellan insidorna av gummibåtens pontoner, lådan blev dessvärre rätt så tung…. Överst klistrade jag fast ett tjockt liggunderlag, som trutar och barnbarn varit och nypt ut bitar ur. Lådan tjänar som toft i gummibåten och extra sittplats i stora båten. Numera har jag rostfria (syrafasta) skruvar med med vingmuttrar att skruva fast elmotorns ringkabelskor på. I lådan finns en laddare från Jula, öskar och pump till gummibåten. Batterierna är kopplade via 50A automatsäkring och en billig batterifrånskiljare.

 

Du får väl räkna på alternativen, 30-35 merer gummisolerad kabel godkänd för utomhusbruk, ryggskott, eller en bra säckkärra att frakta batteriet på… Du kan ju komplettera med solcellspanel och tillhörande regulator antingen i båten eller på bryggan. Lång kabel och solcellspanel skulle jag tro vara en bra lösning. Panelen bör väl inte understiga 50W men det kan man ju räkna mer på.

 

Ja åror i båten är ju en nödvändighet också…

Tack, va roligt att jag tänkt hyfsat rätt! Lustigt att jag just beställde ett Victron 110 ah AGM (32kg).

Det är en klippig ö, dvs inte ens skottkärra går att köra, så den här lösningen verkar det enda rimliga.

 

Undrar varför inte tex C-tek inte tillverkar batterilådor på deras laddare, jag skulle köpa en sån eftersom jag är lat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ljud:

Tack, va roligt att jag tänkt hyfsat rätt! Lustigt att jag just beställde ett Victron 110 ah AGM (32kg).

Det är en klippig ö, dvs inte ens skottkärra går att köra, så den här lösningen verkar det enda rimliga.

 

Undrar varför inte tex C-tek inte tillverkar batterilådor på deras laddare, jag skulle köpa en sån eftersom jag är lat.

Biltema har ju en batteribox ”med elektronik” om nu ett 110Ah-batteri får plats i en sådan.

Den så kallade ”elektroniken” består ju i en löjlig batteriindikator som man egentligen kan klara sig utan och ett cigarettändaruttag, och skruvar med vingmuttrar. Den har ju ett tillsynes stabilt bärhandtag. Annars fixar du lätt en sådan box själv genom att modifiera en standard batteribox, mee en inbyggd enkel voltmeter och några rostfria skruvar med muttrar och vingmuttrar.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

I min roddbåt satte jag en solpanel på mittsätet, har inte behövt släpa batterier annat än vår och höst när jag sjösätter och tar upp båten. Jag har 200 Ah batterier och 100w panel, har aldrig behövt oroa mig för att ha för lite laddning. Skulle gott klara mig på halva batterikapaciteten. Leta på nätet efter en tunn panel som passar, sedan behöver du en regulator förstås.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Dany_ms:

Å läser man artikeln noggrant så står det "litiumjonbatterier". "Rena el-båtar" där tillverkaren vill ha högsta effekt-vikt på batterierna installerar litiumjonbatterier. I de flesta fritidsbåtar där det byts till förbrukarbatterier baserade på litium så är det litiumjärnfosfat-batterier (LiFePO4). Dessa batterier är inte lika eldfängda som litiumjon-batterierna.

 

Reportar vill ha feta rubriker och om inte läsaren är noggrann med vad denne läser så är det lätt att invaggas i uppfattningen att alla batterier med litium innanför skalet är livsfarliga.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Lintott:

LiFePO4

Du har absolut rätt. Både om kemikalierna och journalisterna.

 

Jag väntar ändå med LiFePO4 tills jag har råd med en riktigt kompetent regulator samt alla kringkostnader i form av genomföringar och kablage och allt vad det innebär. El skall dras med eftertanke, försiktighet och enligt "best practices". Jag kan lappa och DIY-laga min flaggstångshållare, men elen vill jag göra ordentligt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...