Jump to content
Tuesday 17 September 2024
Gfreddy

Får ej i växel

Recommended Posts


 

1 timme sedan skrev MYYsan:

Hej,

 

Kanske ”grispitt” fungerar? 

NU är det läge för grispitten. Det finns anda likartade verktyg också.

Men börja redan ikväll att spraya på rostlösnigsolja. Var försiktig med grispitten, man kan dra av dom också, en del värme brukar nu också underlätta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minutes ago, Georg_Ohm said:


 

NU är det läge för grispitten. Det finns anda likartade verktyg också.

Men börja redan ikväll att spraya på rostlösnigsolja. Var försiktig med grispitten, man kan dra av dom också, en del värme brukar nu också underlätta.

Japp har sprutat på rostlösare, testar med värme imorgon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det som är kvar brukar vara ganska tunnväggigt och mjukt, varför det brukar lossna lätt (min erfarenhet i alla fall). Du kan pröva ta en torx i lämplig storlek och knacka in i borrhålet, det kan räcka som urdragare.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Boanjohan:

Det som är kvar brukar vara ganska tunnväggigt och mjukt, varför det brukar lossna lätt (min erfarenhet i alla fall). Du kan pröva ta en torx i lämplig storlek och knacka in i borrhålet, det kan räcka som urdragare.

En gammal skruvmejsel kan också funka.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutes ago, Boanjohan said:

Det som är kvar brukar vara ganska tunnväggigt och mjukt, varför det brukar lossna lätt (min erfarenhet i alla fall). Du kan pröva ta en torx i lämplig storlek och knacka in i borrhålet, det kan räcka som urdragare.

T

 

11 minutes ago, Georg_Ohm said:

En gammal skruvmejsel kan också funka.

Tack för tipsen, försökte lite lätt med skruvmejsel förut men det gick inte blir nog en grispitt imorgon 49:- på Biltema.... 🙂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

notera hur vajerfästet är monterat ,det kan vara bra att bearbeta skruven från "insidan"

har du tur gängar den ur sig då. grispitt har sina risker. fler könsord mm.. 

provväxla med drevvajern ,ha båten förankrad lägg i friläget innan du stoppar motorn  B

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minutes ago, bemek said:

notera hur vajerfästet är monterat ,det kan vara bra att bearbeta skruven från "insidan"

har du tur gängar den ur sig då. grispitt har sina risker. fler könsord mm.. 

provväxla med drevvajern ,ha båten förankrad lägg i friläget innan du stoppar motorn  B

Hej och tack för bra inlägg skall provväxla med drevvajern, motorn står dock på uppfarten hemma 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Gfreddy:

Hej och tack för bra inlägg skall provväxla med drevvajern, motorn står dock på uppfarten hemma 🙂

notera hur vajerfästet är monterat ,det kan vara bra att bearbeta skruven från "insidan"

har du tur gängar den ur sig då. grispitt har sina risker. fler könsord mm.. 

provväxla med drevvajern ,ha båten förankrad lägg i friläget innan du stoppar motorn  B

 

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/gangverktyg/skruvutdragarsats-25-delar-2000040658

provväxla.. det kan vara i drevet det kärvar ,bra att vara på land för åtgärd   

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Gfreddy:

Nu är det nära att bulten är ute, har borrat med 3,5 mm borr och är igenom hela bulten utan att ha skadat gängorna tror jag....även om det bara är delar av mm kvar runt om....går jag upp en borrstorlek så blir det hejdå till gängorna hmmmm får klura hur jag skall få ut "resterna"

gå försiktigt med gängtapp?

 

Jag har provat svinpitt flera gånger, haft lycka endast en gång när den fick fäste i en del av skruven som hade lite spelrum. Problemet med det verktyget är att den är konisk och därmed pressar ut och förstorar skruven man vill ha ut, så den riskerar skapa ännu mera tryck. Mycket vanskligt verktyg, tycker jag, och är hemskt skeptisk till att ta fram den.

Edited by farn

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, farn said:

gå försiktigt med gängtapp?

 

Jag har provat svinpitt flera gånger, haft lycka endast en gång när den fick fäste i en del av skruven som hade lite spelrum. Problemet med det verktyget är att den är konisk och därmed pressar ut och förstorar skruven man vill ha ut, så den riskerar skapa ännu mera tryck. Mycket vanskligt verktyg, tycker jag, och är hemskt skeptisk till att ta fram den.

Tack för input, förstår jag får gå varsamt fram...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ganska irriterande när man nästan klarat upp en skruv som gått av, genom att - exempelvis - ha lyckats borra upp ett hål i skruven helt rakt och så - exempelvis - drar man ned (från Biltema inköpta) svinpitten och så - exempelvis - går den av, nere i det uppborrade hålet, så att man inte får upp den. Och så har man lagat ett än värre läge åt sig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, farn said:

Det är ganska irriterande när man nästan klarat upp en skruv som gått av, genom att - exempelvis - ha lyckats borra upp ett hål i skruven helt rakt och så - exempelvis - drar man ned (från Biltema inköpta) svinpitten och så - exempelvis - går den av, nere i det uppborrade hålet, så att man inte får upp den. Och så har man lagat ett än värre läge åt sig. 

Haha japp det kan jag skriva under på har försökt med värme, grispittar, skruvmejslar och bitsmejsel men näää sitter som det var fastsvetsat. Min granne har ett typ plåtslageri där en av hans anställda är en klurig jäkel som bygger om bilar på fritiden och lite av specialist på aluminium dessutom.....grannen förbarmade sig och tog med sig stycket och skall be honom titta på det :-) Gott med grannar ibland :-)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm behovet av hjälp har inte blivit mindre sedan senast...har idag känt på vajern i motorrummet som går till växelväljaren i drevet men ingen respons. Tog bort "plattan på drevet som döljer växelväljaren och försökt rubba på den nedre "spaken" men ingen respons....

Det var MASSA klegg i det nedre utrymmet bakom plattan men det borde väl inte göra så mycket?

 

Hur tusan går jag vidare nu??

20230816_163620.jpg

20230816_164605.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du provat att vrida propellern samtidigt som du försöker få växeln i läge?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Jorgen01 said:

Har du provat att vrida propellern samtidigt som du försöker få växeln i läge?

Tack, haha ibland blir man lite trött på sig själv...testar självklart detta! håll tummarna. Är ensam så får röra propeller och känna på det vid växelväljaren. Hade gärna testat det från motorrummet också men liiite svårt att nå 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tog tag i armen som vajern är fäst i i drevet " och drog den framåt och bakåt samtidigt som jag snurrade på propellern......inget hände kunde bara röra armen någon mm kändes inte som vajern rörde sig det allra minsta utan den mm jag kunde föra armen framåt/bakåt var glappet i fästet bara mellan arm och vajerfäste...

 

Kan jag dra ut sprinten där vajern fäster och försöka få i växel med bara den lilla armen/föraren?

Edited by Gfreddy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du måste lossa vajern innan du vrider propellern, alternativt en som sitter vid reglaget när du vrider propellern.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Jorgen01 said:

Du måste lossa vajern innan du vrider propellern, alternativt en som sitter vid reglaget när du vrider propellern.

Det är redan isär i motorrummet, men då lossar jag vajern som jag beskrev innan i drevet vid växelväljaren. Får bli morgondagens nöje 🙂 tack för all support.

 

Skulle inte lösa detta själv, är gröngöling men skall ta mig tusan lära mig 🙂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej återigen och tyvärr blir väl detta återkommande, hoppas ni orkar ni som är mina mentorer 🙂

 

Lossade vajern på växelföraren i drevet och då gick det lätt att växla åt ena hållet direkt och efter 2 försök även lika lätt åt andra hållet 🙂

 

Satte fast vajern i föraren igen och jättelätt åt håll 1 igen och nästan lika lätt åt håll 2

 

Gick upp till motorrummet där det fortarande är delat, och även därifrån gick det lätt att lägga i växel åt håll 1 men inte åt håll 2 ??  (OBS!! vajern ligger löst i motorrummet)

 

Vet inte om det är back eller fram...men när jag skjuter vajern ifrån mig går det lätt men när jag försöker dra vajern åt mig går det bara fram till friläge igen. Är det för dålig kraft bara när man drar för hand i motorrummet och försöker växla med en lös vajer?

 

Jag har inte fått tillbaka godset i motorrummet där vajrarna sitter fast ännu så kan inte koppla ihop och testa reglaget på instrumentpanelen tyvärr (hoppas att jag får det imorgon??)

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, Jorgen01 said:

Vajerhöljet måste vara fixerat men det förstår du säkert.

Det är väl bara att vänta på godset så att jag kan testa med reglaget igen....men konstigt att det släppte så lätt när jag tog isär det i drevet och bara använde växelföraren och att det sedan även funkade när jag satte fast vajern i föraren igen??

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-08-16 vid 17:12 skrev Gfreddy:

Det var MASSA klegg i det nedre utrymmet bakom plattan men det borde väl inte göra så mycket?

Du visar bilder på skitiga,rostiga och osmorda delar samtidigt som du inte förstår varför det går trögt att växla??!!

Jag vet inte exakt vad det är för grejer, men den där kulan ska gissningsvis kunna fjädra ut och in för att markera växellägena och då bör både den och ytan den glider mot vara blanka och välsmorda. Allt som rör sig skall smörjas!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minutes ago, Rascal said:

Du visar bilder på skitiga,rostiga och osmorda delar samtidigt som du inte förstår varför det går trögt att växla??!!

Jag vet inte exakt vad det är för grejer, men den där kulan ska gissningsvis kunna fjädra ut och in för att markera växellägena och då bör både den och ytan den glider mot vara blanka och välsmorda. Allt som rör sig skall smörjas!

Tack för input, jo jag gjorde såklart rent så gott jag kunde och smörjde runt kulan. Undrade lite vad klegget kunde vara förstod att det inte var något positivt 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Gfreddy said:

Tack för input, jo jag gjorde såklart rent så gott jag kunde och smörjde runt kulan. Undrade lite vad klegget kunde vara förstod att det inte var något positivt 🙂

Men klegget är väl fett av något slag antar jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Gfreddy:

Men klegget är väl fett av något slag antar jag.

För mig ser det ut som rostblandad skit. Ta bort och rengör allt, smörj och kolla att allt rör sig lätt. Om saker och ting kärvar och du drar hårdare i spaken går nånting av som du märkt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

bra att det smörjs kolla oring och ytorna där vid tillfälle, vid växelmekanism /vajer . syns när man tar bort drevet. bra/flitigt jobbat. mejla mig har 1 uppsättning beg div om ngt behövs ,men ej den avbrutna..  B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoppas att du nu passar på att byta reglagekablarna samtidigt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...