Jump to content
Sunday 23 June 2024
Matiasl

Ryds 23 DC Mercruiser 2,4MPI

Recommended Posts

Hej,

 

Som rubriken lyder så har jag en Ryds 23 DC sedan en månad tillbaka. Har lyckats avverka cirka 100NM fast vädret har varit si sådär. Super nöjd för övrigt men har lite funderingar (Inte stött på någon med likadan båt ute på havet) så har ej haft någon att nörda med ;) 

 

Kör du en likadan båt? 
 

Vilken knop upplever du att den marchar fint? Jag brukar lägga mig ganska stadigt på 25 knop och därefter trimmar jag upp ca 10-20%, upplever att den går fint då. 

 

Får lite irriterande vatten under motorrummet. Klassiskt fel har jag läst gör på MG. Vart börjar jag? 
 

Tankmätaren är High Chaparral, när den är empty så är det mellan 20-40 liter kvar. Verkar vara fler som har samma ”problem”?

 

Varvmätaren känns inte riktigt stabil. Ena resan så varvar jag 4000 varv på 25 knop, nästa 3600 med samma förutsättningar. Känns detta igen? För övrigt så skall jag byta propeller till vintern då jag upplever att den är hal och slirar samt WOT är alldeles för hög. 
 

Har du mätt förbrukningen någon gång? 
 

För övrigt supernöjd, en fin och stabil båt fast den har några år på nacken (-07:a).


Tacksam för idéer, tips och tankar kring denna båt. 🛥️ 

 

Ha en bra vecka

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! Jag kör också en Ryds 23, från 2011. Trevlig båt. Marchar 23-25 knop med en förbrukning runt 1,4 liter/nm. 1,7-1.8 vid blandad körning. Vatten i motorrummet verkar konstigt. Har jag bara haft vid hård sjö som kommer in via ventilationsgallret. Jag har en Solas 4-bladspropeller, vilket är betydligt bättre än originalet. Automatisk trimplan Mente Marine rekommenderas. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-08-03 vid 22:16 skrev Freez:

Hej! Jag kör också en Ryds 23, från 2011. Trevlig båt. Marchar 23-25 knop med en förbrukning runt 1,4 liter/nm. 1,7-1.8 vid blandad körning. Vatten i motorrummet verkar konstigt. Har jag bara haft vid hård sjö som kommer in via ventilationsgallret. Jag har en Solas 4-bladspropeller, vilket är betydligt bättre än originalet. Automatisk trimplan Mente Marine rekommenderas. 

Tack för ditt svar! 
 

Ah, kanske det som har hänt mig med. Tog ut vattnet och det har inte kommit mer sen dess. Får hålla utkik. 
 

Det verkar vara  Solas 4-blad som de flesta kör till sin 23 DC? Har du en länk vart jag kan beställa? Finns väl ingen anledning att prova sig fram när alla andra har redan gjort det tänker jag? Ny prop är verkligen något jag behöver inför nästa säsong. Fick du lägre eller högre bränsleförbrukning när du gick över från original prop? Andra skillnader som du märkte i föringen? 
 

ang Mente Marin - Var det värt pengarna? Berätta gärna din upplevelse.

 

Tusen tack 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-08-06 vid 00:10 skrev Matiasl:

Det verkar vara  Solas 4-blad som de flesta kör till sin 23 DC? Har du en länk vart jag kan beställa? Finns väl ingen anledning att prova sig fram när alla andra har redan gjort det tänker jag? Ny prop är verkligen något jag behöver inför nästa säsong. Fick du lägre eller högre bränsleförbrukning när du gick över från original prop? Andra skillnader som du märkte i föringen? 
 

ang Mente Marin - Var det värt pengarna? Berätta gärna din upplevelse.

Jag tror du kan köpa den hos Propellertrim eller Watski, Solas Rubex 4-blad stålpropp med 17p. Något lägre förbrukning jmft med original 3-blad. Framförallt bättre grepp i lägre farter och bättre acceleration.

 

Helt klart värt pengarna. Mente Marin sköter trimningen automatiskt (rätt gångläge) vilket man annars för hålla på och pilla med manuellt vilket tar uppmärksamhet från körningen. https://www.mente-marine.com/video/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...